FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 22 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22 23 24 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 631 - 660 / 738

Aihe: Trailmap-palvelu maastopyöräreittien suunnitteluun ja kartoittamiseen

  1. #631
    ^ Juuri tämä on ollut ratkaisu. Tosin sitäkin säädettiin isosti: Natiivi mobiilisovellus oli alussa hyvin yksinkertainen ja kaikki hienoudet olivat vain selaimessa. Mutta moni käyttäjä operoi nykypäivänä vain kännykällä ja vain sovelluskaupan tarjonnalla ts. selainversiota ei löydetty / käytetty, eikä ainakaan kännykkää isommalla näytöllä. Niinpä sitten mobiilisovellus on viimeiset kuukaudet saanut paljon lisää toimintoja.

    Käyttäjiä kun on paljon, niin myös käyttötapoja on paljon - siksi käyttäjiltä saatujen vinkkien "sovelluksen pitäisi tehdä näin" pohjalta on käytännössä hyvin vaikea, usein mahdotonta, tehdä mitään muutoksia sovellukseen. Jokainen käyttäjä arvioi asioita omien tarpeiden, tapojen ja osaamisen pohjalta - jotka eivät useinkaan heijastele käyttäjäkuntaa kokonaisuutena.

  2. #632
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kukaan lue noita alun opastuksia
    Tämä oikein välillä pitää pakottaa itsensä lukemaan ohjeet ja vinkit.

  3. #633
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...Uuttakin on taas pukkaamassa sorvaamosta: https://www.reittikone.fi - vielä demo, mutta kehittyy nopsaan seuraavat viikot. Syntytarinaa löytyy: https://support.trailmap.fi/blog/reittikirjasto
    Tää on hyvä. Demo tosin vielä niin uusi, ettei se löydy.

  4. #634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Tää on hyvä. Demo tosin vielä niin uusi, ettei se löydy.
    Aargh, my bad, eli https://web.reittikone.fi

  5. #635
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    ^ No niin hyvä. Tuolta jo löytyi heti reittejä mitä olen suunnilleen suunnitellut jo valmiina.

  6. #636
    ^Hyvä! Niin toteutus kuin sisältö on vielä aivan alkumetreillä. Mutta odotusta on ilmassa: Trailmapissa on yli 44000 reittiä suunniteltu, joista yli 7000 on julkisia - näistä "julkaistuja" on vain muutamia, koska aiemmin tällä toiminnolla ei ollut mitään merkitystä - potentiaalia on kuitenkin paljon saada laadukkaita reittejä "julkaistujen" puolelle kunhan uusi palvelu lanseerataan. Samoin iso juttu (mielestäni) on saada yhdelle kartalle niin MTB-luokitellut polut, LIPAS-tietokannan viralliset kotimaiset reitit ja sitten nämä Trailmapin reitit.

    Ja ajatus on, että kaikkia reittejä saisi nopeasti navigoinnin / GPX:n lisäksi myös muokattua omiin tarpeisiin.

    Kommentteja ja ideoita otetaan vastaan mielellään ohjaamaan kehitystä isoimpiin tarpeisiin. FB:stä tuli jo hyviä vinkkejä keskusteluista, mm. että Trailmap MTB-reitteihin pitää saada vaikeustaso selvästi merkittyä ja haku kartalta sen perusteella.

  7. #637
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    Tarkalleen ottaen miten tuonne saa tekemänsä reitin näkyville?

  8. #638
    Kun reittiä tallentaa niin voi valita näkyvyyden: yksityinen, julkinen, julkaistu. Tuo viimeinen vaihtoehto näkyy Reittikoneessa. Se on ollut pitkään valittavissa mobiilisovelluksessa ja tuli nyt web-version betaan https://beta.trailmap.fi kohta myös varsinaiseen tuotannon versioon.

  9. #639
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ...
    Tämä osa-alue on hyvä esimerkki siitä miksi valtavirran isot sovellukset ovat tehokäyttäjän kannalta niin onnettomia (ei saa reittijälkiä kartalle reitinpiirron tueksi, reitinpiirto vain omassa tilassa ja reitti ei näkyvillä sen jälkeen jne.) - valtavirran sovellukset on kauniisti sanottuna "tyhmistetty" (dumbed down) ja tämä puolestaan on keskeinen syy miksi Trailmap on olemassa...Trailmapkin tosin vaatii tueksi kohtuullisen laajan määrän (maksavia) käyttäjiä, joten tässä sitä tasapainotellaan tehokäyttäjien ja valtavirran käyttäjien tarpeiden välillä.
    RwGPS osaa kyllä ladata ajetun reittijäljen editoriin suunnittelun pohjaksi ja myös jättää alkuperäisen jäljen haamuksi. Kaikki omat ajot tai reitit saa myös heatmapiksi taustalle, mutta käsittääkseni mitään suodattimia ei ole.

    Suorituksia mulla on RwGPS:ssä yli tuhat ja käytännössä kaikki lähialueet ja vähän kauempaakin on tullut koluttua, joten heatmapista ei juuri ole enää iloa.

    Kun suorituksia (ja reittejä) tulee satoja tai tuhansia, niin ongelmaksi nousee ihan kärkeen reitti- suoritusmassan hallinta. Itse tuhoan aktiivisesti vanhoja reittisuunnitelmia, sillä muuten aikanaan vuosien mittaa suunnitelmat kattavat kaiken ajettavan.

  10. #640
    RwGPS kyvyt useiden reittien käsittelyssä ovat kieltämättä (massamarkkinan sovellusten) joukossa, ja muutenkin, poikkeuksellisen laajat. Trailmappiin on poimittu paljon ideoita muista sovelluksista ja RWGPS:stä on tullut jo monia reittien muokkaukseen liittyviä toimintoja. Seuraavaksi tullee useamman reitin hanskaus, hieman erilaisella toteutuksella kylläkin.

    Minulla on Stravassa noin 3500 suoritusta. Heatmapista on hyötyä eniten niiden alueiden osalta, missä on harvakseen käynyt, mutta Strava tukee myös suodatusta. Aika harvoin sitä tulee kuitenkaan käytettyä. Enemmän käytän Trailmapin toimintoa, jossa lataan jonkin tuoreemman ajankohdan esim. tämän kesän ajot kartalle (Strava integraatiolla) ja käytän niitä inspiraatiota uusille reittisuunnitelmille. Varsinaisten reittisuunnitelmien osalta aika-ajoin tehtävä siivous auttaa, tosin Trailmapin uudet reittisuodattimet auttavat rajoituksissa myös, esim. ajallinen rajoitus tms.

    Tehokäyttäjien toiminnallisuuden kehittämisessä tämä on oma kokonaisuutensa - haasteet ja tarpeet on hyvin erilaisia kuin niillä käyttäjillä, jotka eivät tallenna lenkkejään (tai ainakaan eivät niitä myöhemmin mitenkään katsele) ja joiden reittisuunnitelmat ovat "kertakäyttöisiä" eli niitä ei arkistoon kerry.

  11. #641
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    Nyt trailmap kadotti kaikki mun kokoelmat. Tai siis kokoelmat on, mutta niissä ei ole mitään… oh, well…

  12. #642
    ^ MRe: jos oikein katsoin käyttäjää niin kokoelmat on tietokannassa edelleen ihan ok. Siirrytääs debuggaan mailin puolelle, pistän viestiä siellä heti perään.

  13. #643
    Niskalenkki traktorinurista? Tällä foorumilla ja myös Facebookissa pari viikkoa takaperin keskusteltiin tutusta haasteesta eli OSM highway=track / path / service / cycleway / footway moninaisista tulkinnoista. Aihetta täällä nosti @JackOja seikkailusta Lapissa moottorikelkkaurilla.

    Nyt olisi tarkoitus viedä nykyinen Trailmapin reittisuunnittelun (kenties sen myötä myös kartan) hallinta aiheesta aiempaa hyvän matkaa pidemmälle.

    Mistä olikaan siis kyse? OSM:ssa olevasta "valuviasta", joka tuottaa suuria haasteita tulkita etenkin gravelointiin kiinnostavien pienempien väylien luonnetta. Onko kartalla oleva kiinnostavan näköinen väylä harvesterin ajama kaksi syvää mutaojaa sisältävä "reikä" metsän lävitse vai hieno metsäajotie & samppanja-gravelia. Trailmapin reititysmoottori, reittisuunnittelun "huomiot & varoitukset" ja kartta tekevät nykyisellään jo erinäisiä tulkintoja ym. väylistä saatavilla olevia tageja käyttäen. Nyt olisi tarkoitus viedä tagien tulkinta astetta pidemmälle ja samalla myös kirkastaa ymmärrystä haasteesta, jotta voisi vastata paremmin kartoittajien kysymykseen: "No miten se metsässä oleva polkua leveämpi väylä pitäisi tagata?".

    Jos aihe kiinnostaa ja on jo tuntumaa asiasta pintaa syvemmällä niin käsi pystyyn tai kommenttia alle. Pohjimmiltaan on siis kyse nipun OSM-tageja: highway, surface, smoothness, tracktype, mtb:scale, bicycle, width, trail_visibility, obstacle, piste:type avulla tehtävistä tulkinnoista - tavoitteena pystyä ennustamaan ym. väylistä niiden ajettavuus pyörällä ml. gravel, city / bike packing ja maantiefillari.

  14. #644
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    Mulla kävi kesäkuussa niin että Forsbackantieltä Espoossa laitoin navigaattoriin (joko Osmand tai OSM Scout) osoitteeksi Solvalla. Aluksi meni hyvin, mutta sitten jouduin todella vaikeakulkuiselle polulle joka oli välillä umpeen kasvanut. Tuntui siltä kun siellä olisi joskus joku hevosen kanssa kulkenut. Kyllähän siellä oli jonkinlainen ura jota pitkin pääsi välillä tunkkaamalla loppujen lopuksi järkevämmälle reitille. Joku sen oli varmaan jonkinlaiseksi reitiksi sinne OSM:n laittanut, mutta en tykännyt reitistä. Eli minä haluaisin ajella korkeintaan metsissä valmiiksi tehtyjä gravel reittejä. Jonkun 10 metrin pätkän kyllä voi mennä vaikeakulluisempaakin, mutta mieluumin helposti.

  15. #645
    ^ Hieman käsitteistä: OSM:ssä on jonkin verran myös "reittejä", mutta aika harva / harvoin niitä ajetaan. Yleensä ajetaan OSM:n väyliä eli teitä tai polkuja pitkin. Sovelluksen tehtävä on näyttää kartta ja tehdä käyttäjän pyytämä reititys A:sta B:hen (tai useimmiten reitit kyllä koostuvat useammasta reittipisteestä, mutta yksinkertaistetaan tässä hieman). Sinun tapauksessa OSMAnd tai OSM Scout teki reitityksen OSM dataa hyödyntäen. Eli vielä selvyyden vuoksi: kukaan ei ollut OSM:ään sinun reittiäsi laittanut.

    OSM Scout en ole koskaan kuullutkaan, mutta OSMAnd tunnen: siinä on yksi reititysprofiili "cycling", jota en ole erityisemmin tutkinut, koska lähtökohtaisesti tälläinen yhden reititysprofiilin malli ei toimi (ei ole mahdollista reitittää yhtäaikaa maantiepyörälle, gravelille ja maastopyörälle niin että kaikki ovat tyytyväisiä reittiin).

    Ym. seuraa muutama asia: Jos haluaa ajella ilman pusikoita, mutta kuitenkin muuta kuin asfalttia niin on vaihtoehtona ajaa joko luotettavilta tahoilta saatuja valmiita reittejä tai sitten opetella reitintekemisen taito. Jälkimmäiseen tein postaussarjan: https://support.trailmap.fi/blog/gravel-reitit-2025 ja jos yhtään meinaa enemmän ajaa gravelia niin suosittelen vilpittömästi. Ja ensimmäiseen pyrkii taas tuo uusi projekti https://web.reittikone.fi tuomaan ratkaisuja. Tuo yllä oleva nosto "Niskalenkki traktorinurista?" liittyy näistä kumpaankin, sekä siihen että Trailmapilla saa sopivampia reittejä, joissa vähemmän riskejä, että Reittikone-projektin tarjoamien reittien automaattiseen arviointiin.

  16. #646
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.424
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MAS Katso viesti
    ^ Hieman käsitteistä: OSM:ssä on jonkin verran myös "reittejä", mutta aika harva / harvoin niitä ajetaan. Yleensä ajetaan OSM:n väyliä eli teitä tai polkuja pitkin. Sovelluksen tehtävä on näyttää kartta ja tehdä käyttäjän pyytämä reititys A:sta B:hen (tai useimmiten reitit kyllä koostuvat.
    Tuosta reittien ja reitityksen erosta oli joskus keskustelua, koska varsinaisen reitin perustaminen vaatii maanomistajan luvan. Esim. Reitti2000 ja keskuspuistojen MTB-reitit.
    Siksi ex tempore -reititys yleensä tehdään kartalla tai OSM:issa kuvatun polkuverkoston avulla ja ehkä hyödyntäen vihjeenä aikaisempien seikkailijoiden tallentamia jälkiä, joita ei aina reitiksi voi kutsua.

  17. #647
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    Käytän yleensä navigointia silloin kun olen "eksynyt" tai haluan nopeasti paikasta toiseen. Yleensä osmand on toiminut ihan hyvin. Siellä tosin on vaan se cycling vaihtoehto aika vähillä lisävalikoilla. Mulla on valittuna "balanced" mitä se sitten loppujen lopuksi tarkottaakaan.

    Mulla on puhelimessa SailfshOS ja sen natiiviappi on Osm Scout ja sen valikoissa löytyy pyöräilyn osalta Road bike ja Mountain bike. Se on vielä aika uusi mulle. Pitää koleilla reitittääkö se eri tavalla reitit road ja mountai bikelle jossain vaiheessa.

  18. #648
    ^ Jep, näissä käsitteissä tulee eteen vielä nuo nyanssit. Keskusteluissa haasteena on usein sana "reitti" käyttö tarkoittamaan lähes mitä vaan. Alla vielä hieman laajennusta yllä jo olevasta, Trailmap kontekstissa:

    1. Virallinen reitti: vaatii luvituksen ja on tyypillisesti monimutkaista ja kallista. Tälläistä reittiä voi virallisesti markkinoida reittinä ja toisaalta sitä koskee sitten myös mm. TUKES säännökset turvallisuudesta ja ylläpidosta.

    2. (OSM) kartan väylät eli polut ja tiet: Nettikeskustelussa esim. Trailmapissa näkyviin "värillisiin polkuihin" viitataan usein "MTB reitti" - sitähän se ei ole...Kyseessä on polku, joka on MTB-luokiteltu eli kuvattu sen attribuutteja. Se ei tee siitä virallista, eikä reittiä, eikä kukaan yksittäinen taho vastaa sen laadusta.

    3. Käyttäjän sovelluksella luoma reitti: Sovellus tekee reitityksen reittipisteiden kautta ja tuloksena on "reitti". Tälläistä reittiä voi itse navigoida tai jakaa muille. Kunhan sitä ei markkinoi organisaatio-toimijana "reittinä" niin katsotaan että ym. virallisen reitin määritelmä ei täyty. Yleinen suoja tulee yleensä ns. User Generated Content ja sitä julkaisevien alustojen lainsäädännöstä, kun taas TUKES yms. on pyrkinyt laajentamaan vaatimuksiaan koskemaan myös ei-kaupallista (mutta organisoitua) toimintaa.

    4. Käyttäjän kulkeman lenkin / retken nauhoitettu reittijälki: Nauhoitus on teknisesti GPS-laitteen koordinaattijono. Se näyttää "reitiltä", mutta teknisten ominaisuuksien puolesta on erilainen, esim. tyypillisesti koordinaattipisteet eivät vastaa kartta-aineiston väyliä (vaikka saattavat lähellä kulkeakin). Reittijälkeä on käytännössä haastava suoraan muokata (muuten kuin leikata palasia pois). Tämän takia Trailmap erottelee reitit ja reittijäljet, ja jos reittijälkeä haluaa muokata, niin se pitää ensin konvertoida reitiksi. Tämä on keskimäärin käyttäjille vaikea ymmärtää eli reitti vs. reittijälki menee sekaisin, siksi pyrkimys on ollut näiden erottelua käyttöliittymässä vähentää - haaste tulee siitä, että lähtökohtaisesti on kyse kahdesta eri asiasta, joista reittijäljen konversio reitiksi vaatii aina tulkinnan, joka koneellisesti onnistuu usein hyvin, mutta ei aina. Reittijälkiä myös jaetaan muille, sen osalta sitä koskee samat huomiot kuin yllä kohdassa 3.

    5. OSM kartan reitit: Näitä kohdellaan lainsäädännöllisesti kuin kohdan 3. reittejä. Teknisesti ne ovat oma tyyppinsä eli ns. OSM relaatioita. Muokkaus on haastavaa, eikä näitä yleensä käytetä muutoin kun näytetä kartalla. Harva kartoittaja osaa näitä tehdä & muokata: OSM reitistö on laadullisesti hyvin vaihteleva - hyödyllistä näyttää kartalla tarvittaessa, mutta itse käyttäisin sitä lähinnä ideoiden pohjana "ai tuollakin menee reitti, etsitäänpäs muualta lisää tietoja siitä" kuin luottaisin niihin sellaisenaan.

  19. #649
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Käytän yleensä navigointia silloin kun olen "eksynyt" tai haluan nopeasti paikasta toiseen. Yleensä osmand on toiminut ihan hyvin. Siellä tosin on vaan se cycling vaihtoehto aika vähillä lisävalikoilla. Mulla on valittuna "balanced" mitä se sitten loppujen lopuksi tarkottaakaan.

    Mulla on puhelimessa SailfshOS ja sen natiiviappi on Osm Scout ja sen valikoissa löytyy pyöräilyn osalta Road bike ja Mountain bike. Se on vielä aika uusi mulle. Pitää koleilla reitittääkö se eri tavalla reitit road ja mountai bikelle jossain vaiheessa.
    Kuten monesti, niin "kaikella pärjää" ja tärkeintä on että ylipäätään liikkuu ja ulkoilee, oli välineet sitten mitä vaan saatavilla on.

    Sitten jos tuntuu, että tarvetta olisi jollekin paremmalle niin on sopiva paikka katsoa ja arvioida vaihtoehtoja. Trailmap-sovellus on tehty niille käyttäjille, joilla odotukset / vaatimukset ovat kasvaneet aikalailla sieltä perustasosta - tämä luonnollisesti rajaa käyttäjäkuntaa, koska moni ei edes osaa erottaa hyvää huonosta, mutta toisaalta tätä on ollut varsin palkitsevaa kehittää niille käyttäjille, jotka sitä arvostavat.

    Reitityksen ymmärtämisen osalta linkkasinkin jo sen postaussarjan. Jos tuntuu raskaalta lukea niin lyhyt versio on miettiä miten se reititysautomatiikka sovelluksessa oikein toimii eli miten se voi löytää "parhaan" reitin pisteestä A pisteeseen B? Miten se "paras" määritellään eri tilanteissa ja miten reititysautomatiikka oikein vertailee eri vaihtoehtoisia reitityksiä? Minuutin parin pohdinta asiasta auttanee ymmärtämään laadukkaan reitityksen haasteita.

  20. #650
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    Onko tuon neloskohdan reitti ja reittijälki englanniksi track ja route. Sitäkin ihmettelin kun Grphhopperin valiloista löytyi sellaiset ja ei oikeen mennyt kaaliin kun ne vähän kuulostavat tosiaan samalta asialta.

  21. #651
    ^ GPX-standardin terminologialla (muutenkin kyllä yleinen) reitti on "route" ja reittijälki on "track".

  22. #652
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.233
    No nyt selvisi reitti ja reittijäliki.

    Joo niinhän se on kun ei ymmärrä mitä sen "koneen" sisällä tapahtuu kun vaan kirjoittaa osoitteen paikasta toiseen. En ole niitä valmiita reittejä vielä tehnyt ja kun aika on niin pitää perehtyä paremmin aiheeseen.

  23. #653
    Trailmapin web-version beta-julkaisu https://beta.trailmap.fi sisältää nyt ensimmäisen vedoksen “gravel-luokituksesta”: Aloita reitinpiirto, valitse reititysprofiiliksi gravel (tai turvallinen pyöräily tai maantie), piirrä reittiä. Avaa sivupalkista “reitin yhteenveto”: näet gravel-luokituksen (“raakana” ts. sitä ei ole vielä muotoiltu loppukäyttäjälle, vaan tulee suoraan reittianalytiikan laskennasta):

    0- Asfalttia tai vastaava

    0 Varmasti nopea sora (cycleway lähinnä)

    0+ Nopea sora, mutta olosuhde-herkempi eli normaalit soratiet (lanaus!), ulkoiluväylät yms. tässä luokassa

    1 Parhaimmillaan kuin 0+, mutta riskit isommat eli huonompi pää on jo hitaampaa


    2 Ajaminen yleensä mahdollista, mutta työläämpää ja sopii lyhyiksi “yhdyspoluiksi” jollei vartavasten hae haastetta

    3 Riski tuntematon (“track” ilman muita tageja) eli mitä tahansa hyvästä metsäajotiestä harvesterin uraan


    4 Tunnetusti niin haastavaa ajettavaa, että menee tunkkaamiseksi tai kovilla kuskeilla trial-kikkailuksi


    Ylläolevia luokkia tarkoitus sitten soveltaan välineen ja käyttäjän preferenssien mukaan:

    maantie: 0- ominta, soralla turvallista 0 ja 0+ voi vielä mennä, mutta ottaa jo riskin (esim. tuoreeltaan lanattu soratie)
    Helppo gravel: 0:n eri muotoineen, 0+ voi silti tuore lanaus yllättää - siitä ei soratiepyöräilyssä pääse mihinkään, jollei valitse ym. “maantie”-luoka mukaan
    “Normaali” gravel: 0 & 1
    “Seikkailu” gravel: Normaaliin lisäksi enemmän 1, pätkiä 2 ja riskillä myös 3 (plan B hyvä olla)
    jne.

    Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja teille tutuista reiteistä, joissa siis tiedätte mitä väylät ovat oikeasti ajettavuuden kannalta.

  24. #654
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    178
    Gravel luokitushan elää koko ajan riippuen koska tie lanattu. Paljon käytetyt tiet lanataan monta kertaa kesässä niin tilanne aina eri.

  25. #655
    Se, että hoidettujen sorateiden kunto elää on gravel-luokituksen realiteetti, jonka kanssa pitää vain elää. Juuri tästä syystä kommentoin jo ekaan postaukseen lanauksen huomioimista.

    Ym. luokitus menee niin, että 0- ja 0 pitäisi olla "varmaa" ts. lanaus yms. ei pitäisi vaikuttaa. 0+ ja 1 on taas niitä missä se vaikuttaa - lohduttavaa on kuitenkin, että vastalanatullakin tiellä keskimäärin edetään kuitenkin polkemalla, vaikka ikävää ja raskasta onkin. 2 - 4 haasteet taas on pysyvän luonteisia.

  26. #656
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    Mietin tässä että kuinka hankalaa - tai järkevää - olisi toteuttaa vastaavanlainen ominaisuus kuin trailforksissa, missä aina lenkin jälkeen tulee kehotus kommentoida reitin kuntoa. Tuota dataahan ei olisi pakko tunkea OSM-datan joukkoon, vaan se voisi olla oma kantansa(?)

    Tämä ratkaisisi nuo lanaukset ym ja talvellahan reittien kunto muuttuu päivästä toiseen unelman ja katastrofin välillä.

  27. #657
    ^Teknisesti ei mitenkään monimutkainen, mutta vaivalloinen kylläkin, koska käyttöliittymästä tulisi kohtuu monimutkainen. Lisäksi haaste on saada käyttäjät innostumaan tälläisestä --> data voi jäädä ohueksi, jolloin sillä on vähän arvoa (hajanainen tieto lanauksista johtaisi herkästi uskomukseen, että ne väylät joissa ei ole "lanattu"-merkintää olisivat jotenkin "turvallisia" - mutta näinhän ei toki olisi).

    Tuo kyllä kytkeytyisi ajatukseen johon tavoite olisi päästä tarttumaan syssymmällä eli MTB ja gravel-fillaristin "StreetComplete" - lenkin suunnittelussa ja lenkin jälkeen fokusoitu ja helppo tapa täydentää tärkeimpiä puuttuvia OSM-tageja (mm. surface). Tätä itsekin kaipaisi: monasti esim. reittiä suunnitellessa ihmettelee odottamattomia varoituksia reitillä, syy yleensä väärä / puuttuva tagays. Kyllähän sen nykyiselläkin: avaa OSM-tiedot --> valitse muokkaus --> tee muokkaus iD-editorissa --> "commit" --> palaa takaisin Trailmappiin tekee kohtuu sujuvasti, mutta jos tarvittavan muokkauksen voisi tehdä suoraan Trailmapista yhdellä valinnalla valikosta niin kyllä nopeus & mukavuus toisi enemmän korjauksia.

    Talvisen väylien kunnon seuranta taas vaatisi käyttäjien aktiviteettidatan keräämisen. Periaatteessa tätä voisi saada Trailmap Strava integraation kautta, mutta Strava eksplisiittisesti kieltää tälläisen käytön ja on ollut aggressiivinen viimeiset reilun vuoden asian osalta. Pitäisi siis tehdä omat suorat integroinnit Garmin (yhteys jo olemassa), Polar, Suunto, Wahoo jne. jne.

  28. #658
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.652
    ^nii… emt. Jotenkinhan Trailforkskin tuon hanskaa, vaikka samat argumentit pätevät sinnekin. Pitäisin tuon erillisenä OSM-datasta ja vaikka sitten eri layerina, tms. En ajatellut tuota niinkään reitinpiirtämisen apuna, vaan ehkä sellaisena, että ennen lenkille lähtöä voisi ladata ajatellun reitin ja katsoa nopeasti onko siellä mitään uutta huomioitavaa. Tällä hetkellä en kerran piirrettyihin reitteihin juurikaan palaa Trailmapissa, vaan otan kulloisenkin reitin vain käyttöön Garminissa. Jos siellä on uusia reitityksiä, kuten eilen Pikkukosken uimarannan kohdalla, niin ratkon ne sitten lennosta omassa päässäni.

    En tiedä miten Trailforks on dataintegraation tehnyt. Onko se suoraan natiiviappien kautta vai miten.

    Mutta tämä nyt oli vaan yksi ajatus, kun tuo Trailforks edelleen mulle lähettää noita päivitysviestejä aina lenkin päälle. Olen nyt lopettanut noiden päivittämisen, kun en trailforksia enää hyödynnä.

  29. #659
    ^ Trailforks on alusta asti ollut segmenttipohjainen ja käyttäjät on opetettu siihen. Lisäksi se ottaa sisään Garmin yms. laitteiden aktiviteetit, jolloin tulee automaattiset päivitykset siihen mitä segmenttejä on milloinkin ajettu. Näistä tulee sitten käyttäjille noita päivitysviestejä. mihin sinäkin viittasit.

    Pointtini ei siis ollut sanoa, että tuo olisi "mahdoton", ainoastaan että työmäärä koodin toteutukseen on melkoisen mittava ja sen päälle pitää innostaa käyttäjät johonkin mitä tähän asti eivät ole tehneet (ja hyöty tulee vasta kun voluumia on, ei ennen!). Trailforksilla tuo on ollut heidän juttunsa vuodesta 0 ja lanseerattiin vuonna 2012 - joten jokunen vuosi on ollut aikaa houkutella käyttäjät mukaan talkoisiin. Trailforksin vahvuus on maissa, joissa ei jokaisenoikeutta ja / tai "trailit" on muutenkin harvassa, luvitettuja ja tyypillisesti vain toiseen suuntaan ajettavia (vuoristoalueet) - siinä heidän mallinsa toimii parhaiten.

    Suomi / OSM / Trailmap vastaavista "osallista harrastajat" jutuista:
    - OSM-polkukartoitus lanseerattiin 2013 Tampereella --> (Trailmapin myötä) 2020 kartoitus levisi isosti koko Suomeen --> 2025 tilanne erinomainen MTB OSM-datan osalta
    - Trailmap reittisuunnittelu ja jakaminen linkin avulla (2020 v1, 2024 Trailmap v2) potkaisi alkuun, yli 7000 jaettua reittiä Trailmap v2 heinäkuussa 2025 --> uusin askel Trailmap "julkaistut" reitit ja web.reittikone.fi 2025 (lanseeraus 1-3 viikon sisällä) --> Tavoite: kattavasti julkaistuja laadukkaita reittejä 2026
    - Trailmap "kuvat poluilta ja metsäajoteiltä" mobiilisovellus 2024 syksy --> Web + mobiilisovellus, käyttäjille tiedotus kesäkuu 2025, nyt vajaa 100 kuvaajaa ja lähes 5000 kuvaa --> Tavoite: yli 20000 kuvaa ja suurin osa julkaistuista reiteistä katettu kuvilla 2026
    - OSM-gravelkartoitus eli gravelille tärkeät tagit kuntoon (2022 - 2025 kesä kevyet yritykset toistaa mtb:scale kartoitus eivät toimineet) --> uusi reittianalyysi & reititys 2025 syksy (eli mitä tuossa aiemmissa postauksissa kuvasin) --> uusi OSM-kartoituksen työkalu tukemaan 2025 talvi --> Tavoite: gravel-väylät yhtä hyvin OSM:ssä kuin mtb:scale kesä 2026

    Ts. Tässä on siis työn alla 4 isompaa käyttäjien osallistamishanketta. Tuntuu ihan riittävästi omalle pöydälle...OSM-kartoituksenkin osalta haaste on siinä, että vaikka kartoitus (mtb:scale) on aktiivista, niin mihinkään muuhun koordinoivaan / ohjeistavaan / työkaluihin / laadunvarmistukseen yms. yms. ei tunnu vapaaehtoisia / tekijöitä löytyvän, jolloin tälläinen "enabloiva" duuni etenee vain kun sitä itse ehtii edistää - mikä on toki pitkälti tämän oman tekemisen keskeinen motivaattori! Mutta koska se ei itsellään tuo leipää pöydälle niin sitä ei voi oikein 100% fokuksella tehdä - ja olisihan se kovin mukava muutenkin nähdä OSM:n osalta aktiivisempaa yhteistä tekemistä.
    MAS muokkasi tätä : 02.09.2025 at 15.02

  30. #660
    Uudessa reittianalytiikan-mallissa oletuksena korkeusprofiilin värit tulevat varoituksista & huomioista: vihreä on normaalia, keltainen kehoittaa katsomaan ja punainen kannattaa ilman muuta katsoa. Nämä ovat samoja varoituksia, jotka näkyvät myös reittiviivassa. Korkeusprofiilista ne näkee helpommin ja myös niiden pituuden ja runsauden reitillä.

    Sivupalkin yhteenvedossa puolestaan näkyy uusi "Gravel-luokka", joka on samantyyppinen kuin MTB:n luokitus: 0 - 4 asteikolla, jossa helpoimmat väylät eli 0 on hyvin hienojakoinen. Isoin uudistus ei ole kuitenkaan käyttöliittymä, vaan miten tuo gravel-luokitus lasketaan: se johdetaan OpenStreetMap kartta-aineistosta melkoisen monimutkaisen säännöstön avulla - monimutkainen siksi, että OSM-data on kaikkea muuta kuin tasalaatuista ja kattavaa.

    Uusi analytiikka on nyt tarjolla testattavaksi Trailmap web:in beta-versiossa eli https://beta.trailmap.fi - testaa tutuilla reiteillä, eri non-MTB profiileilla ja kerro miltä tuntuu - tämän pohjalta sitten voidaan edelleen viritellä sääntöjä millä luokitukset lasketaan.


Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •