Alkujaan tämän lähetti
kaakku
Niin, onko pitkästä stemmistä muuta haittaa gravelissa, kuin että eturenkaan nostaminen esteiden yli vaikeutuu? Mulla on nyt 100 mm ja koklaan kun sopiva osuu kohdalle myös 110 mm.
Joo sitä mä olen tässä pohtinut, kun reilun vuoden on jo ollut aatoksissa teettää Lutterolle seuraaja, mutta vatuloin sen kanssa, että millainen se etupään ideaali gg-geometria pitäisi olla. Jos oletetaan, että ajoasento pysyy samana, jolloin lyhyempi stemmi edellyttää pidempää runkoa, niin ei sillä stemmin pituudella ole vaikutusta etupään nostamisenkaan.
Sen tiedän, että pitkä runko, loiva keula ja lyhyt stemmi ei mulla toimisi, koska etupää jäisi liian kevyeksi, kun mukavuussyistä en jaksa ajaa suoralla tolpalla satula edessä. Stigussa on 71,5-asteinen keula ja rake 50 mm. 100-millisen stemmin kanssa mulla on kaksi kertaa karannut etupää alta niin, että olen kaatunut mutkassa.
Gravan rungon piirsin aluperin 90 mm:n stemmille riittävän pitkäksi. Siinä keula oli alunperin 72 astetta ja haarukka 47 mm rakella. Sittenhän sen runko lyheni vähän, kun emäputki piti vaihtaa kolarin seurauksena. Samalla keulaa loivennettiin n. 0,5 astetta ja nyt siinä on 100 mm stemmi. Haarukkaa olen joutunut oikomaan pariin otteeseen, eikä rake ole enää ihan millin tarkkudella tiedossa, mutta se lienee jossain 47-48 mm hujakoilla.
Front-center mittoja en ole vertaillut, pitäiskin itseasiassa tehdä se.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit