67 millin bb-droppi gg-pyörässä vuonna 2025 on aika jännä ratkaisu, mutta ehkä sillä haetaan jotain sellaista 911 Dakar -tyyppistä fiilistä.
67 millin bb-droppi gg-pyörässä vuonna 2025 on aika jännä ratkaisu, mutta ehkä sillä haetaan jotain sellaista 911 Dakar -tyyppistä fiilistä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
No se riippuu lähinnä siitä, että minkä paksuisilla renkailla meinaa ajaa ja millaista ajotuntumaa haluaa, mutta modernimmissa cyclocross-pyörissä oli/on bb-dropit luokkaa 65-70 mm ja suurimmassa osassa nykygraveleita 75-80 mm, joissain enemmänkin. Esim. mun edellisen sukupolven Stigmata vetää 45 mm rengasta, mutta 73 mm bb-dropilla sen geo toimii paremmin joillain n. 42 mm renkailla kuin potentiaali maksimoiden.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Totta joo. Nyky-marinissa on 80.
Vielä kun nykytrendin mukaan on parempi realisoida koko rengaspotentiaali mahdollisimman tarkkaan, niin bb-dropin suhteen melkein sanoisin, että mitä enempi niin sen parempi. Ainoa poikkeus on se, että jos haluaa ajaa myös maantienakeilla tai cx-kisoja samalla rungolla, niin sitten jonkinmoinen kompromissi (70-75 mm) on parempi.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Standertilta uusi alumiinigravel Kieswerk. 50 mm ilmoitettu rengastila, UDH ja kiinnityspaikkoja löytyy. Aika perus, odotin vähän enemmän ainakin rengastilalta kun tästä noin viikko sitten alettiin teasata seikkailumehustelulla.
"We've built the KIESWERK to have true staying power, with the planet in mind. Made from 6061 T6 Aluminium, largely sourced from recycled Aluminium, it's incredibly durable and boasts sustainability credentials carbon fibre could only dream of."
Olen nyt vertaillut noita graveleita tuolla geometrygeeksin sivuilla ja havainnot on, että a) yllättävän moderni geo edelleen tuossa alle kahden tonnin vm 2018 Marinissa ja b) yllättävänkin monessa gravelissa se bb- drop on siellä 60-70 mm haarukassa.
^jos tarkastelee keskiön korkeutta bb-dropin sijaan: joku 260-280 mm on mulla hyvä sorateillä liitäessä. Toki alarajalla alkaa olla pientä riskiä että poljin ottaa alustaan joissakin tilanteissa kiinni. Jätän polut ja yksiuraiset rännit pois tarkoittamastani soratiestä.
Mä olen aika intensiivisesti testaillut kahta kiekkokokoa ja leveitä ja kapeampia renkaita ja itse pidän matalampaa keskiötä vakaampana, jos liidän soralla.
Tällä hetkellä käytössä ollut kona rove st dl -22 gravelleri. Ehkä napsun verran liian pieni runko sekä tuo jarrujärjestelmä (TRP HDC711C Mechanical / Hydraulic levyjarrut) ollut aivan susi omassa käytössä. Vaatii jatkuvasti huoltoa. Mikähän olisi passeli gravel fillari max 2000e budjetilla? Kovin tyyristä ei viitsi hommata, kun on työmatkakäytössä ja ei saa sisälle säilöttyä.
https://www.bike24.com/p2858414.html
Mitä ajatuksia tästä? Lähinnä sellainen allroad-tyyppinen pyörä mietinnässä. Ehkä enemmän assu kuin gravel käyttöön, mutta laitan tähän kun tuossa lukee gravel![]()
Hieno peli eikä hintakaan ole kohtuuton. Laadukkaita osia joka puolella. Vanteiden toimittaja jäi mulle epäselväksi mutta yhdessä arvostelussa mainittiin Reserve joten eiköhän sekin puoli ole ok. Joskus harkitsin saman firman Paramore-kuitupyörää mutta oli lopulta liian kalllis siihen hetkeen.
Tarkensin.
Titaanissa on vaan se oma hohtonsa ja en välttämättä tiedä onko se hienompaa kuin muut materiaalit, kuitenkin siinä on jotain mitä ei aina tule vastaan. Toisaaltaan jos unelmaa etsisi niin se voisi olla jokin klassinen Italialainen Columbuksen SLX valmistettu.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
45-milliset Ultradynamico Roset tais olla ne renkaat, joita olen Stiguun koko ajan kaivannut. Nyt alkaa olla palikat kohdillaan noin neljän vuoden ja reilun 16000 kilsan säätämisen jälkeen. Stemmiin on tullut sentti lisää pituutta ja satulatolppaan 5 mm lisää setbackia. Nyt on ekaa kertaa sellainen olo, että Stigu saattaa liikkuakin liukkaammin kuin Luttero. Ehkä tää jääkin talliin, vaikka muutamaan otteeseen oon jo ollut heittämässä sillalta
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Omakin graveli muuntautui vielä kerran tälle vuodelle. Eli stemmi piteni 10mm takaisin vanhaan 130 milliin. Uusi tanko jossa enemmän flarea ja matalampi droppi (380/458/110). Ja 42mm S-Works Pathfiderien tilalle 2.1 Thunder Burtit. Tykkään kyllä ja varsinkin kisoissa/tapahtumissa kivempi ajaa teknisempiä pätkiä joka ollut minulle heikkous. Ison porukan keskellä ei tarvi aiva niin paljon jännittää huonoa näkyvyyttä.
Ja samat reilu 16000km takana kuin stenullakin
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
^Yes, vielä pitempi stemmi kuin itsellä!
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^^onhan se räyhäkkään näköinen ja kelpaisi kyllä itsellekin -harmi vain että en taipuisi tuolle mukavasti.
Domane sai kesällä Force päivityksen ja kammet vaihtui samalla 165mm mittaan. Domanella nyt karvan alta 9000km mittarissa. Caracalit 43,7mm leveät, mutta koska leveämpää tekee mieli, niin runko vaihtunee syksyksi/ensi kaudeksi.
![]()
Hyvän näköisiä settejä molemmat yllä. Jälkimmäinen ja noin silmämääräisesti arvioitu 15 cm droppi ja ohjaamon pituus vaatinee yleensä sekä siihen sopivia kropan mittasuhteita että notkeutta.
Onneksi stemmikilpailussa voi pärjätä myös sopivalla pyöränvalinnalla.
edit: tämän viestin tarkoitettukohta on misopan viestin yllä, eli viittaus stenun ja Privilegedin pyöriin, ja hyvännäköisyys koskee myös misopan kulkinetta
Kuva hieman vääristää, kahvojen päälle yläotteelle droppia on max 120mm. Toisin kuin stenulla niin tuossa satula liki niin edessä kuin menee niin stemmiinkin tulee pituutta. Itsellä lyhyt selkä ja pitkät kädet ja jalatNykysuuntauksista poiketen tuo Carbondan runko ei ole kovin pitkäkään. Ajoasentoa on haettu matalaan suuntaan. Silti rento itselleni.
Juu, näyttää omaan silmään isommalta dropilta.
Stemmin pituuskilpailukuittailua tarkoitin niin päin että jos stemmin pituus ja negatiivinen kulma on itseisarvo, niin valitsee oikein lyhyen ja korkean rungon jolloin pärjää niissä karkeloissa.
Mulla on niin, että syliväli on jotain 7 cm pidempi kuin pituuteni, ts. kädet on pitkät, ja jalat noin normissa tai himpun lyhyemmät.
Pyörä on kohtuullisen matalan ja pitkän näköinen, ilman kuskia
Mulla on pitkä selkä ja toi on runko on aina ollut vähän turhan lyhyt. 110 mm stemmi on seurausta siitä. Ajaisin tolla mieluusti lyhyemmällä stemmillä tai ainakin luulin niin, koska itseasiassa se on aika hyvä noin. Vähän vakaampi ohjaus kuin 100 mm stemmillä ja eturengas ei lähde alta niin herkästi, kun sille tulee painoa vähän enemmän.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Niin, onko pitkästä stemmistä muuta haittaa gravelissa, kuin että eturenkaan nostaminen esteiden yli vaikeutuu? Mulla on nyt 100 mm ja koklaan kun sopiva osuu kohdalle myös 110 mm.
Kirjanmerkit