Alkujaan tämän lähetti
MRe
Määrittele tarpeeton tarve. Muuten kuin omasta lähtökohdastasi.
Heh…mä luulen, että kukin joutuu määrittelemään tällaiset asiat itse. En kuitenkaan halauaisi nähdä pyöräilyä niin elitistisenä urheiluna, että sitä ei voi harrastaa muutoin kuin kalliisti tai että pyöräilyn harrastaminen ei olisi oikeaa harrastamista, jollei sitä tee kalliista, kuten täällä eräät tahtoivat aisan esittää, ehkä vitsinä, mutta vitsinäkin sellaiset kommentit on omiaan luomaan elitististä mielikuvaa.

Alkujaan tämän lähetti
Pushead
Mun mielestä melko turhaa jeesustelua. Miksi muka kaiken pitää olla tarpeellista? Sillä periaattella voi asua maakuopassa ja syödä jäkälää, kaikki muu on turhaa. Vai onko pyörät jotenkin erityinen juttu, autoihin, asuntoon ja vaikka tv:hen saa panostaa?
Mun mielestä tämä on ihan asiallista ja rakentavaa keskustelua ilman mitään jeesustelua.

Alkujaan tämän lähetti
nure
Tottakai kaikkea voi harrastaa halvallakin mutta paljonkos esim. Stenu on panostanut harrastukseen?
Jaa pelkästään omaan harrastamiseen vai koko perheen (puoliso + 3 lasta, jotka kaikki pyöräilee tai on pyöräilleet jossain vaiheeessa enemmän tai vähemmän)? No, joka tapauksessa oikea vastaus on varmaan, että paljon. Melko nuorella iällä lapset hankkineena ja suoraan opiskelijasta yrittäjäksi ryhtyneenä aina ei ole ollut yhtä hyvä rahatilanne kuin nykyään, joten kokemusta on myös pienemmällä budjetilla harrastamisesta. Ei se itse pyöräilemisen osalta mielestäni ollut yhtään huonompaa harrastamista. Välillä tuntuu, että jopa päin vastoin. Meidän perheen ensimmäinen sm-mitskukin harrastettiin ikivanhalla alumiinirunkoisella Bianchilla, jossa oli Velocen osat ja jotkut OEM-kiekot eikä se heikentänyt sen mitalin arvoa yhtään.
Omistamisen onni on lyhytaikaista ja uuden ja kiiltävän hamuaminen ei edistä henkistä hyvinvointia itselläni. Pyörät voi pahimmillaan olla addiktoivia. Jos hyötypyöräilykilsat jättää pois laskuista, niin esim. tässä kuussa olen harrastanut 1290 kilometriä toistakymmentä vuotta vanhalla sscx:llä ja melkein kymmenen vuotta vanhalla vannejarrullisella teräslutterolla. Levyjarrullinen kuitupyörä makaa varastossa käyttämättömänä, koska noilla edellämainituilla harrastaminen on kivempaa. Molemmissa edellämainituissa on putiikkirungot ja putiikkiosaa, mutta en siltikään pysty väittämään itselleni, että harrastamiseni olisi ollut oleellisesti huonompaa ilman niitä. En myöskään kiellä, etteikö sen S-worksin omistaminen olisi kivaa, mutta ei se mun harrastamisesta tekisi yhtään parempaa.
Ainakin tällä hetkellä kulutan mieluummin ne S-works-rahatkin siihen, että teen lyhyempiä työviikkoja ja pidän pidempiä lomia ja vaikka pyöräily- ja hiihtoreissuihin, koska koen noin sijoittamalla saavani elämästä irti enemmän kuin S-workseihin sijoittamalla - ja ehdin harrastaa enemmän.
Se, mikä tässä nykymenossa ehkä harmittaa eniten, on se, että ei kiinnostaisi kyllä tippaakaan olla kilpapyöräilyä aloittavien junioireiden vanhempi sillä tarvetasolla, mitä pyöräilyn ”oikean harrastamisen” keskimäärin nykyään katsotaan vaativan. Sitten, kun ne ensimmäiset sm-mitskut on hanskassa ja alkaa tulla ainakin osittain sponssattuja pyöriä touhu muuttuu taloudellisesti paljon järkevämmäksi, mutta kynnys aloittaa olisi ollut ainakin meidän perheessä liian iso nykykustannuksilla.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit