Hyvän markkinoinnin tarkoitus ei ole poistaa kuluttajan valintaa vaan ohjata sitä. Eikä taitava markkinointi pelkää ostajan hintatietoisuutta vaan nimenomaan nojaa siihen. Jotta hintamielikuvan saisi synnytettyä, kuluttajan pitää tietää hinnoista mahdollisimman paljon. Siitä tiedosta se mielikuva syntyy.
Markkinoinnilla on monia keinoja vaikuttaa, näistä ryhmäkoheesio on yksi vahvimpia. Yhteenkuuluvuuden tarve on voimakkaimmillaan nuoruusiässä, siksi nuorille myyminen on aina perustunut siihen mitä merkkiä, väriä ja mallia nuoren "kuuluu" käyttää sulautuakseen joukkoon. Iän myötä tuo vaikutus laskee muttei poistu. Varttuneemmille sitä hyödynnetään luomalla erilaisia muoteja ja trendejä. Hyvin luotu trendi saa ihmiset huomaamattaan seuraamaan kaikenlaisia, myös sisäisesti ristiriitaisia vaikuttimia. Kuten sitä klassista mainoslausetta "tänä keväänä on muodikasta olla individualisti", joka nopeasti luettuna kuulostaa ok:lta, mutta tarkemmin ajateltuna siinä ei ole mitään järkeä.
Koheesiossa itsessään ei ole mitään pahaa, se on laumaeläimelle synnynnäistä ja tarpeellista käytöstä, joka on pelastanut ihmisrodunkin moneen moneen kertaan. Laumassa on voimaa ja jos jokainen tekisi kaiken aina "minä, minä, minä" -tyylillä, ei yhteiselosta tulisi ikinä mitään. Kolikon kääntöpuolena tuo väistämätön tarve kuitenkin avaa mahdollisuuden vaikuttaa muihin näiden huomaamatta.
Ryhmän hyväksynnän tarve on niin suuri, että sitä on usein vaikea tunnistaa omasta toiminnastaan. Se saa tekemään kaikenlaista myös kulutuksen suhteen, kuten vaikka perustelemaan omaa ostostaan muille - missä edelleen ei toimintana ole mitään väärää, useimmin pikemminkin päinvastoin.
Parhaassa tapauksessa ei riitä, että hyväksynnän saa vain lähipiiriltä vaan tarvitaan lisäpontta ja ostoksesta otetaan ja postataan kuva jonkin foorumin katseltavaksi. Sen kuvan alle kirjoitetaan viestiksi lause, joka kertoo paljon markkinoinnin keinoista:
"Rakensin itselleni pyörän osista lainkaan välittämättä muiden mielipiteistä. Mitäs tykkäätte?"
Kirjanmerkit