Kendat vaihtui Wolfpackeihin. Pitää kokeilla kun tuollaisia löytyi varastosta. Pari sataa grammaa tuli lisää painoa, pikkuisen tuhdimmat kyljet Speedeissä.
![]()
Kendat vaihtui Wolfpackeihin. Pitää kokeilla kun tuollaisia löytyi varastosta. Pari sataa grammaa tuli lisää painoa, pikkuisen tuhdimmat kyljet Speedeissä.
![]()
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
^ihan selvä työkalu, mun silmä lepää.
Työkalu parhaasta päästä tuottamaan ensiluokkaista mielihyvää ensimmäiselle persoonalle. Ja mukavaa että näköaistimien kautta joku muukin saa nautintoa.![]()
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Graveliin 650b kiekot takaisin, jostain syystä jarruja ei tarvinnut säätää eli palat ovat varmaan sopivasti kuluneet.
Vaihdoin takavaihtajan rissat. Aina, kun tämän tekee ja katsoo niitä vanhoja rissoja, niin muistuu mieleen, että vaihtoväli voisi olla hieman lyhyempi. Laakerit sentään rullasivat hyvin, mutta piikit muistuttivat enempi heittotähteä kuin rissaa.
Räveliin uudet ketjut ja tankonauhat. Vähän kattelin, että vanha pakka ja eturatas saa vielä olla jos toimivat ajossa. Vauhtikiekot oli aikomus vaihtaa myös alle, mutta jos nappularenkailla vielä vaikka viikon ajelisi. Tai nää talvikelit.
Vaihdoin taakse uuden sisurin kun en löytänyt mistään paikkarasiaa. Eilinen lenkki kun jäi kesken tyhjenevän takapyörän takia ja en ollut muistanut ottaa kesäfillariin sisuria ja työkaluja mukaan satulalaukkuun. Nyt on.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Parista fillarista ilmasin jarrut.
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Vaihdoin takarenkaan (litkutuksineen) trailitäpäriin ja pumppailin renkaat kolmeen muuhun fillariin. Nostin myös kahden pyörän satulaa (pojan joka on kasvanut ja vaimon pyörän jota viimeiseen pariin vuoteen on käyttänyt vain minä). Vaimon pyörän satulaa nostin kyllä vain niin vähän että hänkin pystyy sillä hyvin edelleen ajamaan ja mulle se on vähän parempi vaikka vieläkin liian matalalla. Käytän siis sitä peruspyörää salilla, kaupassa tai juna-asemalla käyntiin.
Tailfin laukkuräkin asennus, aika helppo oli, mukana tilatut 22l laukut kiinnittyy helposti niin tukevasti ettei milliäkään heilu. Läpiakseli kiinnitys myös pätevä. Hintaa on, mutta kyllä myös laatua.
Tein ison vaihteistoremontin pikiratsuun eli vaihdoin 105-eturattaat, ysin 12/25-Sora-pakan, Sram971-ketjun ja kesäkiekot. Pieni eturatas kutistui kolmella hampaalla ja on nyt 39t. Ostin kymppieturattaat koronapula-aikana, jolloin heikko saatavuus ohjasi valintaa standardin suuntaan. Yllättäen etuvaihtaja ei enää nostanut isolle rievälle ennen kuin kiristin vaijeria. Takarengas oli pitkälti kudoksilla 5500 ajokilometrin jälkeen, joten sekin meni uusiksi. Pakalla oli kilometrejä yhtä paljon. Vasta taakse uusitut jarrupalat olivat kivikovat, joten vaihdoin nekin.
Koeajo sujui OK. Etuvaihtaja voisi toimia paremminkin eli sitä voisi joskus katsoa aamupuuron suomalla pirteydellä. Tankonauhat kävivät mielessä, mutta ehkä ensi kesänä.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Eilen vaihdoin kesäksi vauhtikiekot ykkösgräveliin alle. Takakiekko ravistaa epäkeskosti eikä ihan vähän. Varmaan talven jäljiltä kuivunut litkuklöntti sisällä. Kevyt kiekko ja kumi taitaa korostaa ilmiötä, pienikin köntsä vaikuttaa.
Tuntuukohan se ajaessakin vai pitäiskö vaan suosiolla aukaista paketti ja kattoo.
EDIT: kävin katsomassa enkä jaksanut alkaa, mietitään sitten uudestaan jos tuntuu ajaessa.
JackOja muokkasi tätä : 13.05.2025 at 18.37
Gräävelin ketjuihin voitelua ja vaihteiden säätöä. Ja gepsiin huominen ajelu.
No se riemu oli ennenaikainen. Nitinä jatkui, tosin intensiteetti vaihteli. Seuraavaksi satulatolpan kimppuun, lisää hiilikuituasennustahnaa ja koeajolle. Nitisi. Polkimet, kammet, pullotelineet ja joka ikinen muukin ruuvi käyty läpi. Nitisi edelleen. Keskiötä katselin "sillä silmällä" ja Shimanon press-fitille korvaavia ratkaisuja.
Eilen otin takakiekon irti. Sipaisin vaseliinia läpiakseliin (ei se kuiva ollut), akselin kierteisiin ja navan päätyihin (niihin kohtiin mitkä vastaa takahaarukkaan kun kiekko on paikallaan). Eilen ei kehdannut raesateessa lähteä kokeilemaan, mutta tänään: kaksi tuntia ilman nitinää. Kaikkea kokeilin, vedin mm ylämäkeen putkelta isoilla tuumilla ja isoilla wateilla, jotta saisin nitinän kuulumaan. En saanut.
Jokohan nyt hiljeni pidemmäksi aikaa.
Navan päätyholkin ja kiekon väliin voi helposti päästä hiekkaa sateella. Ja ääntää oikeasti hyvin. Eli päätyholkkia myös pois ja rasvaus.
Vaihtajankorvakkeen jouduin kerran käyttämään irti että sai nitinät loppumaan. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Pesin grävelin lauantain kuralenkin jäljiltä, vaihdoin pakan toisista kiekoista koska paikalla ollut toimi huonosti ja voitelin ketjut.
Vihdoinkin nesteet jarruihin. Pääsee Sardinhaan tekemään hienosäädöt.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Sinkulagraveliin isomman eturattaan, 40T Alugear. Samalla piti kaivaa kaapista ajettu ketju, kun paikallaan ollut oli lyhyt. Edellinen eturatas oli Garbaruk, eikä se ollut aivan pyöreä. Alugear on osannut tehdä pyöreämmän. Kiristimettömässä sinkulassa rattaiden lieväkin poikkeama pyöreydestä tulee hyvin esiin.
^ Lienee oli kyse ovaalista?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ Kai niitä kaikkialla maanantai päiviä on, en kyllä moiseen törmännyt.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^tietenkin on lisäksi mahdollista että ratas on pyöreä, mutta reikä rattaan keskellä on vähän sivussa.
^Tuo ehkä uskottavampaa. Onkos rattaat olleet DM vai perinteisiä? Itse käyttänyt Absoluten ja Garbarukin rattaita ilman ongelmia.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^DM. Mulla on sekä Absoluten että Garbarukin rattaita, pyäreänä tai ovaalina, mutta en mä niiden pyöreyteen tai keskisyyteen vaihtajallisessa fillarissa kiinnitä mitään huomiota.
Eikä tuo epäkeskisyys tai soikeus varsinainen ongelma ole, lähinnä havainto -ei sitä ajaessa tule mietittyä, on se ketju kumminkin yläpuolelta lähes aina kireä.
Sinkulagraveliin Maxxis Rambler 50-milliset renkaat 28-tuumaisille kiekoille. Takakiekolle tuli 19-piikkinen ja toiset ketjut piti myös laittaa, kun edellisten pituus ei riittänyt. Alle olisi varmaan mennyt 2.1-tuumaisetkin, eteen vielä isompi, mutta korkeutta tulisi sitten vielä enemmän.
^välitysten kannalta tuo ei oikein ollut ideaaliratkaisu, parempi olisi ollut vaihtaa eteen 38T ja pitää takana 17-piikkinen. Mutta tämä nyt on tällaista hakemista ja haarukointia.
Kirjanmerkit