Ei kai sitä ilmaiseksi tai edes lähes kuulukaan saada? Ennemmin kyseessä on verottajan tukema osamaksu. Toki jos työnantaja maksaa edun palkan päälle niin sitten ollaan aika hyvässä tilanteessa, mutta se on sitten työnantajan tarjoama etu siltä osin.
Viidenkympin veroprosentilla ottaa 1200eur pyörän, maksaa siitä 600eur itse ja myytäessä vuoden päästä ajamattomana saa 900eur?
Ite laskeskelin niin että 4200€ fillari kolme vuotta, maksan 3600€(-veroprosentti) ja myyn 1000-1500€ pois -> ihan normikauppa, mutta veroedun vuoksi rahoituskorko on negatiivinen=kannattavaa jos muutenkin ostaisi pyörän. Kannattavuusmielessä kannattaisi ostaa halvempi pyörä, nopeampi kiertoaika ja parempi jälleenmyyntiarvo.
Ja siis sen jäljellä olevan 600€ maksan myynnistä suoraan firmalle, siitä ei veroalea tietenkään saa
Sehän noissa työsuhdepyörälaskelmissa kannattaa muistaa että välttämättä 36kk sopimuksella ei saa 3600 euron fillaria, koska työnantajasta ja leasing-yhtiöstä riippuen siihen sataseen sisällytetään rahoituskorkoa, palvelumaksua yms oheiskulua. Oman työnantajan käyttämä Vapaus on varmaan yksi surkeimmista, meillä riittäisi 36kk sopimus vain 3000 euron pyörään ja etu huomioidaan kokonaispalkassa (käytännössä vähennetään bruttopalkasta tuo satanen).
Varmaan harhakuva on syntynyt siitä kun nuo pyöräliising-firmat aktiivisesti markkinoivat sitä lunastusta. Työsuhdepuhelinta ja -autoa ei vastaavasti markkinoida, eikä se ole välttämättä edes mahdollista. Firman puhelin pitää palauttaa firmalle liisarin päätteeksi, vaikka kyseessä on huomattavasti halvempi tuote kuin fillari.
Varmaan alkuperäinen ajatus pyöräedussa oli että ihmiset ajaisivat enemmän, sellainen kansanterveysjuttu.
Lain perusteluissa mainittiin aikanaan liikunnallisen kokonaisaktiivisuuden nostaminen kaikissa väestöryhmissä ja liikenteen päästöjen vähennystavoitteet. Joukkoliikenteen käyttöä kodin ja työmatkojen väliseen llikkumiseen tuetaan vahvasti verovähennysoikeudella, ja autoilijoille on tarjolla pysäköintietuja, ja edelleen todettiin, että jopa puolet yli kahden kilometrin mittaisista työmatkoista tehdään autolla. Tavoite oli siis siirtää erityisesti lyhyempiä työmatkoja kulkevia autoista tai joukkoliikenteestä pyöräilyn käyttäjiksi.
Tuli pyöräetu. En vaan keksi mitään järkisyytä lähteä siihen kelkkaan.
Tuossa aikaisemmin olikin jo mainittu umpisurkea Vapaus.io
Katselin innoissaan noin 4000€ fillaria ja sitten kun loppulaskelma lävähti silmille niin kyseistä 4k€ fillaria pitäisi maksaa takaisin 56 kuukautta(!) ja lopullinen hinta kaikkine kuluineen onkin 5600€!
Tämähän on jokin valtion subventoima pikavippi-bisnes!
Mikä tossa hinnassa sitten yllätti tai mitä sen pitäisi olla? Näin nopeasti ajateltu toi 5,6k kuulostaa ihan linjassa olevalta hinnalta 4k pyörään
Onhan tuossa hinnassa toki muutakin kuin pyörä. Ennemmin tuota kannattaa verrata auton leasingiin vs. omaksi ostamiseen. Palvelumaksu sisältää siis hallintoa, vakuutukset ja sen rahoituskoron. Toki pelkkänä korkona laskien tuo on todella arvokas osamaksu, kun korko on luokkaa 15 %. Veroetu on helpottanut tuota mallia, koska se on kompensoinut suunnilleen tuon palvelumaksun ja rahoituskorot tuosta. Vapaudet ja muut toki koittavat ottaa niin suuren palvelumaksun kuin pystyvät.
Oma diili on paljon halvempi koska työnantaja toimii pankkina eikä peri korkoa. Toisaalta jos rikon pyörän harrastaessa tai vaihdan työpaikkaa, pitää minun maksaa jäljellä oleva hinta kokonaisuudessaan itse. Vapauden palvelussa pyörästä pääsee näemmä eroon halutessaan reilulla parilla sadalla. Myös yritysvakuutuksen omavastuut ovat aika ankeat. Kaverilla varastettiin työsuhdesähkäri ja uusi pyörä samassa hintakategoriassa järjestyi hyvin nopeasti ja kivuttomasti, sekä työntekijälle olennaisesti ilman kuluja hänelle.
- siirretty kommentti
kevytlenkki muokkasi tätä : 15.05.2025 at 08.42 Syy: Väärä kohta
Varmaankin se, että lukitsee itsensä 56 kuukaudeksi tuollaiseen diiliin vailla mahdollisuutta esim tehdä jotain isompia kertalyhennyksiä ja lisäksi pikavippi-tason korkoprosentit.
Sekin, että markkinointi painottuu lähes kokonaan vähennykseen mainostamalla pyörästä maksettavaa lopullista hintaa, joka tässä tapauksessa on noin 600€. Tämä on siis vähän päälle 10€/kk rahoituskulujen ollessa noin 20€/kk. Ja koko ajan pitäen mielessä, että puhutaan viiden ja puolen vuoden ajanjaksosta.
Tietenkin tuo 56kk tulee verottajan rajasta 100€/kk, mikään ei toki estä ottamasta tota samaa pyörää 30kk sopparilla, mutta tällöin veroetu pienenee. Ja ei se kiinniolevan pääoman korko nyt pikavippitasoa sentään ole. Tuossa kulussa on mukana myös oikein hyvä vakuutus tuoksi 56kk ajaksi, vakuutus joka mm korvaa varkaustapauksessa pyörän ilman arvonalennusta. Ja tietenkin muitakin riskejä, koska leasing eikä rahoitus. Pyörähän voi palautua heille, eikä liiketoiminta ole varmaan omistaa käytettyjä pyöriä
Sehän tässä diilissä nyppiikin, että kulut on todella korkeat.
Luulisi, että korkotaso olisi jotain muuta yhteen tuotteeseen keskittyvällä yrityksellä vs. yksityishenkilön pikavippi / kulutusluotto. Toki pitäähän yrityksen saada jotain viivan alle, mutta ei tuo mikään huippudiili ole.
Ehkä oli odotukset liian korkealla tämän suhteen ja siitä johtuen pettymys vähän isompi.
Luonnollisesti sieltä verottajan ohjeista/rajoista se tulee, mutta ei heillä kyllä ole vaihtoehtona tietääkseni ottaa mitään lyhyempää sopimusta.
Tuossa on rahoituskuluja noin 1100€ ja vakuutusta päälle 500€.
Verohyöty on laskurin mukaan siis vähän päälle 10€/kk, rahoituskulut 20€/kk ja vakuutus vajaa 9€/kk.
Eli nettokulut 19€/kk.
Jos ottaisin vastaavan rahoituksen itse ja omavalintaisen vakuutuksen niin saisin 6000€ pyörän, eli ainoa hyöty tuosta on (kuten kaikissa liisareissa) se, että ei tarvitse miettiä sopimuksen voimassaolon aikana jälleenmyyntiarvoa tai myynnistä aiheutuvaa ylimääräistä puuhastelua. Toisaalta omarahoituksessa etuna se, että saan itse päättää lyhentäisinkö vaikka kerralla jossain välissä suuremman summan ja lisäksi on mahdollista välillä joustaa maksussa. Vapaus.io :lla joudut maksamaan etukäteen esim. vanhempainvapailla ollessa kaikki lyhennykset ja se satanen juoksee sieltä palkasta aina.
Eli ehdottomasti liisari alle jos ajatus vaihtaa pyörää usein eikä tarkkaa tietoa millainen pyörä itselle sopisi.
Vaihdosta toki joutuu maksamaan noin 3kk lyhennyksen verran (260€+toimituskulut 50-70€).
Jos kokonaisveroprosentti on 28.5, on marginaaliveroprosenttin noin 48% ja säästö sen mukainen: https://www.veronmaksajat.fi/tutkimu...ntit/#ce991771
Mutta jos ehdotus menee läpi, ei tätä etua ensi vuonna enää saa.
Aika metsään meni tämä sepustus.
Useimmilla työsuhdefillari operaattoreilla ei ole mahdollista kuin siihen kuukausimäärään mitä ne tarjoaa, eli juurikin tuo esimerkki 56kk siitä ei voi edes neuvotella.
Myös vakuutuskorvaus varkaustapauksessa on -1%/kk
Myöskään tuo vakuutus ei korvaa uutena kuin sen 4500€. Loput pitää yrittää saada työnantaja vakuuttamaan, jos siis on kalliimpi pyörä.
Ok, itselle jäi käsitys että osan voi maksaa suoraan käteisenä, näin tein itsekin. Ehkä jollain on vieläkin näin, kun sanoit että useimmilla? Vapauden sopimuksessa on itselläni tuo täysarvon korvaus, en ihmettele että se on nyt sitten muuttunut, olikin todella hyvä etu. Mutta mielestäni vapauden sivuilla lukee edelleen, että pyörän voi vakuuttaa täydestä arvosta, eikä ole mitään 4,5k rajaa. Eikä sitä ylimenevää osuutta varmaan voikaan vakuuttaa muuten, kun ei edes omista pyörää
Kirjanmerkit