Täysi autoetu on parasta rahaa mitä voit saada jos autolle on käyttöä ja se laitetaan palkan päälle. Silloin se nostaa eläkertymää eikä ole mitään muita kuluja autoilusta kuin pikkuriikkinen vero, joka luonnolisesti riippuu auton hinnasta ja omasta palkastasi. Itselläni oli aikoinaan autoetu ja maksoin nettona 120€/kk. Siihen sisältyi luonnillsesti auto, mutta toki myös bensat, huollot, renkaanvaihdot, pesut yms. Tuolla hinnalla voisi edun ottaa vaikka autoa ei tarvisisi jos autoetu lasketaan palkan päälle, koska se tosiaan lasketaan palkaksi ja kasvattaa eläkepottia.Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs;[URL="tel:3253750"
No joo, palkan päälle nyt on vähän hähmäinen määritelmä. Näin talousosaston rillipäänä se laitetaan palkan päälle on täysin absurdi ajatus, kun sitä kokonaispalkkaa toki vain lasketaan. Eipä ole koskaan itselle tullut vastaan tilannetta, että voisi saada jotain "palkan päälle". Siis, että tienaisin 5keur, kollega tienaisi samasta työstä saman 5keur, mutta saisi vielä autoedunkin, jonka itsekin voisin saada, jos vain pyytäisin. Ehkä jossain sitten on noin, muttta oudolta kuulostaisi. Miksei sitä autoedun arvoa/kustannusta työnantajalle muka saisi ihan rahapalkkana?
Nojoo, joskus tosi kauan sitten neuvottelin uudesta työpaikasta ja työnantajan tarjous oli 22000 markkaa kuukaudessa JA autoetu lisäksi. Eli tuossa tapauksessa se nimellisesti tuli luvatun rahapalkan päälle. Pari vuotta myöhemmin sitten luovuin tuosta autoedusta ja sain saman verran rahapalkkaa lisää, eli kokonaisansio pysyi eurolleen samana (valuuttakin ehti tuossa välilllä jo vaihtua.
Noihan on neuvottelukysymyksiä, työntekijän ja työnantajan välisiä. Mulla se tuli palkan päälle. Oli sovittu kk/palkka ja siihen sitten autoetu päälle.Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs;[URL="tel:3253770"
No verotuksen näkökulmasta tässä nyt keskustellaan ja kyse oli, onko siinä jotain erityistä veroetua? Jos työnantaja haluaa erityisesti tukea autoilua, niin se on sitten eri asia, mutta veronalaista tuloa se autoetukin on käsittääkseni, pl mainitut vähäpäästöisten edut..
Mahtaakohan työsuhdepyöräetuun saada parempia kiekkoja. Toisaalta siä on lista hyväksytyistä varusteista, mutta myös kaikki pyörään kiinteästi tulevat varusteet+kypärä on mainittu
Itse tulkitsin sen niin, että jos kiekot tulee valmiina pyörässä (eli myyvä liike vaihtaa ne tai valmistajan oma upgrade) niin kyllä, mutta periaatteessa et saisi ostaa pyörää kaksilla kiekoilla. Toki mistä verottaja tietää kummat kiekot pyörässä oli ja monetko paketissa lopulta saapui…
Pitäähän sitä "talvikiekot" olla ...
Ei onnistu talvikiekkojen osto pyöräedulla. Kuulemma verottajasta on tullut tosi tarkka siitä mitä edulla ostetaan. No täytynee odotella, että jostain tippuu ylimääräinen tonni, kun köyhänkin lapsi tarvii leipää elääkseen. Olis pitäny ruveta harrastamaan vaikka sudokuja. Niihin ei menisi kaikki rahat
Hi5Bikes ilmoittanut lopettavansa yhteistyön Vapaus-firman kanssa. Tietääkö joku mikä tuossa on taustalla?
Liekö jotain sopimusjuttuja taustalla?
Olisivat kai mielellään muuttamassa meidänkin firman kanssa ehtoja.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
En tiedä ovatko ikinä olleetkaan kumppaneita, mutta merkittävistä liikkeistä ainakin Larun Pyörä ja Ridemore puuttuvat Vapaus-kumppaniverkostosta.
^En kovin perillä ole asioista mutta Vapaus siis on saattanut periä liikkeiltä myydyistä fillareista
Ei minullakaan ole faktaa heittää, mutta parissakin pyöräliikkeessä aikoinaan sanottiin, että Vapauden kautta menevät pyörät menee ns. nahkoineen, kun Vapaus vetää osan katteesta omaan taskuunsa eli yhteistyöstä pitää maksaa Vapaudelle ja muuten olisi voinut hinnasta neuvotella, mutta Vapauden kautta otettaessa hinta on se mikä on lapussa eikä siitä keskustella. Toinen näistä aikoi luopua Vapauden kanssa tehdystä yhteistyöstä jo silloin, koska täysin kannattamatonta. Nyt kun pyöräliikkeet on muutenkin pulassa niin tarkkaan mietitään mikä kannattaa. Se, että toimit puoli-ilmaisena koeajo/renkaanpotkinta/pyörän toimitus - pisteenä Vapaudelle ei ole kellekään hyvä business.
Vapaus saavutti hyvän markkinaosuuden ja sitten alkoi kiristellä ehtojaan. Paljon surkeammat ne on nykyään työntekijänkin kannalta kuin aikoinaan pyöräedun tullessa voimaan. Kusetuspulju sanon minä. Itse onneksi pääsin ko. puljun pyörästä eroon, kun työsuhde loppui, mutta yrittivät vedättää siinäkin vielä.
On kyllä aika erikoinen sopimus, että työntekijä olisi pakotettu lunastamaan pyörä siinä kohtaa, jos tulee kenkää. Ainakin niissä soppareissa mitä itse olen saanut lukea on ollut, että siinä tapauksessa, että työsuhde purkautuu työntekijästä riippumattomista syistä niin pyörän voi palauttaa kustannuksitta tai lunastaa halutessaan eli työnantaja maksaa purkukustannukset. Eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä vai eikö sakki vain lue mihin on sitoutunut?
Meillä Vapauden sopimus ja muistaakseni kesken kauden voi joko purkaa tai lunastaa. Jos lunastaa, olisi lunastushinta suhteessa korkea vs pyörän hinta ja jo maksetut kk-maksut. Jos ei lunasta, vaan yhtiö purkaa, niin on itse esim vuodessa maksanut ison määrän kk-maksuja pelkästä käytöstä, ja jää lopulta ilman pyörää. En tiedä onko ehdot sittemmin miten muuttuneet
Ei tietenkään. Luetko uudelleen ajatuksella sen alkup postaukseni. Mulla oli siis 2v (itse asiassa 2,5v) sopimus jonka päätteeksi lunastin hyvillä mielin. Etukäteen vaan laskin että sopimuksessa piilee uhka jos se 2,5v ei tule tule täyteen ja sen vastapainona oli hintaetu jos sopimus tulee täyteen ja lunastan vs jos ostan suoraan kaupasta
Tämä leasingmalli juurikin pitkälti pohjautuu suht nimelliseen lunastushintaan, kk-kulujen ollessa korkeita, joten tätä ei kannata verrata vaikka autoleasingiin
Sinun päässäsi noin, mutta ei ole mikään yleinen fakta, että on riski kalliista lunastushinnasta potkujen sattuessa kohdalle. Mitä seuraillut niin monelle tavikselle ei vaan maksetaan mielellään sitä kk-hintaa siitä pyörän käytöstä ja huoltopaketista siihen päälle ettei itse tarvitse kuin ajaa. Nää on niitä jotka ei vaihda edes nastarenkaita itse.
Olisi saatavilla aika halvalla haluamani pyörä Saksasta, mutta eivät toimita suoraan Suomeen. Oletteko käyttäneet jotain uudelleen lähetyspalveluita pyörän saamiseksi Suomeen kaupasta, joka ei tänne toimita? Esimerkiksi: https://mygermany.com/shipping-cost-calculator/
Toinen olisi sitten suostuuko etufillari tällaiseen järjestelyynÄrsyttää ihan suunnattomasti, kun tämäkin etu pitänyt mennä pilaamaan sillä, että pitää käyttää välistävetofirmoja pyörän hankintaan. Saisipa vaikka tuon 1200€ vähentää suoraan verotuksesta vaikka pari vuotta pyörän ostosta.
https://www.bikeexchange.de/de-DE/pr...HNF_0000303570
Se ei olisi silloin työsuhteeseen sidottu etu. Eikä noita välistävetofirmoja nytkään ole pakko käyttää. Työnantajan päätös miten etu tarjotaan.
Ainakaan nopeasti ajateltuna työsuhdepyöräedussa ei ole oikein mitään järkeä. Vasta 6000€:lla saa asiallisen pyörän ja sitä joutuu maksamaan 5 vuotta, jos haluaa hyödyntää koko veroedun. Siinä ajassa pyörän arvo alenee paljon radikaalimmin, mitä veroedun hyöty on. Kuka edes haluaa ostaa 5 vuotta vanhaa sähköpyörää? Kehitys on kumminkin aika huimaa. Eikö niin, että pyörän voi myydä vasta kun sen on lunastanut itselleen? Luulisi olevan edullisempaa ostaa sähköpyörä vuoden välein ja myydä aina vanha uuden tieltä ilman veroetua. Voiko tehdä niin, että käyttää veroetua vain vuoden, jonka jälkeen lunastaa pyörän itselleen, jotta sen voi myydä?
AI vastaili näin:
"Mikäli työsuhdepyörä myydään nopeasti lunastamisen jälkeen, verottaja saattaa kyseenalaistaa sen, oliko veroetu todella tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön vai ainoastaan lyhytaikaiseen hyödyntämiseen ennen myyntiä. Tällöin voi olla riski siitä, että verotuksessa joudutaan maksamaan takaisin osia saaduista veroeduista."
Öö, miten verottaja saa myynnistä tiedon?![]()
Kyllä sen yleensä saa lunastaa pois. Mulla fillari on työnantajan ja lyhennän sitä satasella kuussa. Pois saan ostaa koska vain jäännösarvolla. Ei kai sitä kukaan valvo vaikka myisin pyörän kertomatta, mutta se olisi tietysti verottajan suuntaan jonkin sortin rikos.
Kirjanmerkit