Specialized Epic 8 Expert muutamalla päivityksellä:
- Sram XX SL kammet tehomittarilla
- Reverb AXS tolppa
- Enven kuitutanko
- Shimano XT 4 mäntäset jarrut
Takavaihtaja on tosin täälläkin paljon parjattu GX eli eihän tuolla mihinkään pääse.
![]()
Specialized Epic 8 Expert muutamalla päivityksellä:
- Sram XX SL kammet tehomittarilla
- Reverb AXS tolppa
- Enven kuitutanko
- Shimano XT 4 mäntäset jarrut
Takavaihtaja on tosin täälläkin paljon parjattu GX eli eihän tuolla mihinkään pääse.
![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kiitos! Mä en tuolla ole talvella ajanut, niin en osaa sanoa. Edellisessä täpärissä oli samanlainen, mutta silläkään en talvisin ajellut. Se toimi kyllä muuten tosi hyvin sen kolme vuotta ilman minkäänlaista huoltoa. Jos myyn ennen ensi talvea jäykkäperän pois niin tulee varmaan talveksi laitettua tähän täpäriin nastat ja sitten näkee miten tolppa toimii talvella.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
^Onnistuisikohan AXS vivut vaihtaa päikseen. Keinuvipu on turhan epämääräinen ja herkkä häiriöille kun taas podissa on selvät naksut.
Kaikki AXS vehkeet toimii keskenään. Sehän siinä on ideana.
Siis jos ymmärsin tuon kysymyksen oikein, niin ei tuota oikealle tarkoitettua Rocker Paddle PODia pysty vasemmalle siirtämään. Rocker Paddle PODit on joko oikealle tai vasemmalle tarkoitettu. Tavallisen PODin pystyy kääntämään ympäri ja käyttämään oikealla tai vasemmalla.
Tuon pyörän mukana tuli siis alunperin oikealla tavallinen POD vaihteiden parina. Uuden hissitolpan kaveriksi piti joka tapauksessa ostaa toinen, niin ostin tuon Rocker Paddle PODin oikealle, koska se on samantapainen kuin mun edellisen pyörän alkuperäinen AXS vipu ja itse tykkäsin sen toimintaperiaatteesta. Mukana tulleen tavallisen PODin käänsin sitten ympäri ja siirsin vasemmalle ohjaamaan hissitolppaa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Tuo ei edes ole mikään keijukainen, koska siinä ei oikeastaan ole mitään varsinaista kevennyspalikkaa. En tiedä yhtään miten tarkka mun kalavaaka on, mutta se näytti 11,3 kiloa sisureiden kanssa. Otan sisurit pois ja laitan litkut tilalle sitten kun otan pyörän ajoon. Ei mitään hajua kuinka painavat sisurit tuolla on ja paljonko siinä säästää verrattuna 1,5 kuppiin Stania per rengas ja venttiilit päälle.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Tällä mennään pari seuraavaa kesää. Laitoin alkukaudeksi alle varastosta löytyneet Vittoria Corsa Controllit 28mm leveinä. Ei tarvitse joka lenkin jälkeen pestä pyörästä ja vaatteista litkuja pois. Kevyempää kumia alle sitten kun tiet on putsattu. Tuossa kunnossa painoa ilman litkuja 6,845kg.
![]()
Komia!![]()
Kyllästyin jäykkään menoon.
40mm nakkien tilalle 2,2" Contin X-kingit, stemmi vaihtu Redshiftin joustostemmiksi, lokarit läks - läppä tilalle ja eturatas kutistui 40t -> 38t.
Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Sbafu muokkasi tätä : 04.03.2025 at 09.16
^ Oikeeta peliä. Ihan sama pyörinyt mielessä oman grizlin suhteen.
Noi vanhat X-Kingit on nimellisleveyttä kaveammat ja vastannee 2.1" kumeja. Edessä tilaa ihan hyvin, mutta takana vetopuolella jotain 3mm.
2.2" ISPit ei kyllä millään mahu, niin isot nappulat. Mulla Unitissa moiset ja ovat paljon isommat kuin Schwalben 2.2" kesäkumit.
Jos muhkumpaa kumia kaipaa Grilziin, niin nastattomista vaihtoehdoista Vittorialla olis Barzo (eteen) ja Mezcal (taakse) koossa 29x2.1.
Meinasin jo moisen setin tilata, kunnes netistä tuli vastaan, että vanhat kaapin perukoilta löytyvät X-Kingit ovatkin luvattua kaposemmat. (Tovi meni kyllä saada kyljet pitämään kun eivät ole tubeless)
^ No niinpä onkin...Tai itseasiassa 2.1 tuumasena. Ja tiedossa on, että Piikkisika on parempi kuin ISP (vaikka onkin osittain mielipidekysymys, mutta olen samoilla linjoilla kokemuksesta) Mahtaakohan tuo 2.1 tuumanen olla minkä kokoinen oikeasti? Jatkan nastarengas langassa...
Tuli kasattua itselleni tällainen uusi gravel, Santa Cruz Stigmata. Kiekot vielä vanhasta pyörästä lainassa kun uusien toimituksessa tuntuu kestävän. Samoin toisenlaiset Santa Cruzin logot on vielä matkalla.
![]()
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Vielä ehdit perua kiekkotilauksen ja vaihtaa spessun uusiin xc kiekkohin!
Näyttää kyllä hyvältä. Onko tuo M vai S koko?
Tuo on M. Reserve 40/44 GR kiekot tulossa DT:n 350 navoilla.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Näppärän näköinen kapistus elastolla. Hullun pieniltä näyttää noi Swissit tuossa kuvassa. Mitäpäs muuta komponenttia tuossa on? Uusi Redin mittarikampi nyt ainakin.
Stigmata näyttää tosiaan olevan rengaskoon puolesta samalla viivalla Cruxin kanssa. Itse laitoin tohon satulaputkeen ja chainstaun seutuihin siivut sellasta pirun sitkasta paksua läpinäkyvää kivenisku teippiä.
^ kivan hintaiset ainakin ovat.
On siinä tilaa tarpeeksi.
Tosiaan kuten paaton totesi niin tuo kuva hämää. Renkaan ja satulaputken väliin mahtuu 5mm kuusiokoloavain. Ahtain kohta on chainstayn ja reunanappuloiden väli, mutta sielläkin näyttäisi olevan noin 4mm tilaa per puoli. Kaikki kriittiset kohdat suojattu kuitenkin varmuuden vuoksi kiveniskuteipillä. Yllättävän hyvin jäi tilaa tuollakin renkaalla niin tuskin tulee ongelmia uusilla kiekoillakaan joissa 27mm ID verrattuna näihin 24mm ID kiekkoihin.
Force XPLR osat tuolla uudella Redin mittarikammella (170mm ja 40t ratas)
DT Swiss GRC1400 kiekot väliaikaisesti
2,1" Thunder Burtit
Zipp SL-70 XPLR hiilaritanko 40cm leveenä
Joku Zippin 70mm stemmi
Ergon CF Allroad Pro tolppa, zero setback
Selle Italia SLR Boost Superflow satula
XTR polkimet
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Kannattaa seurailla niitä chainstayn sisäreunoja. Mulla oli OPEN U.P.issa teipattu nuo ppf-kalvolla mitä käytetään autojen teippaukseen. Oli 650b nuo samat DT Swissin kiekot ja Gravel Kingi SK:t 48mm. Openin ilmoitettu rengastila 650b kiekon kanssa on 2.1", mutta noilla 48mm kumeillakin hinkkaantui chainstayn ppf-teippaukset puhki ja sitten maalipinta lakkoineen. Putkelta kun runttaa ylämäkeen ja loppukiriin, niin kiekko elää sen verran että rengas pääsee hankaamaan. Tämä varmaan oli ihan tiedossa, mutta hyvä se on muistuttaa![]()
Ps. Pyörä on hieno. Musta pyörä on aina hieno.
^ Juuri näin. Hyvä ajankohtainen muistutus.
Syytä on myös seurailla että rengas sekä kiekko pysyy vielä suorana kun kilometrejä tulee jos renkaan ja rungon väli on tiukka. Vaikka kyllähän tuon toki ajaessa tuntee, ainakin isommat heitot.
Rapakeleissä ja savivellissä ajaessa saa sellaista kittiä nuppineulapään kokoisista murusista jotka kovinkin ahtaalla olevalla välillä naarmii varmasti runkoa.
Niin ja tietysti rengas valinnalla on myös merkitystä. Lähinnä siinä että miten nakki pysyy muodossaan eri paineilla tai tyhjänä/ vuotavana. Jäykkäkylkinen tietysti paremmassa asemassa joka pysyy muodossaan kuin kortsun ohut kylkinen hipsterirengas.
Hyvä esimerkki on contsun Race King E-25 speksattu helevetin painava 50mm rengas joka pysyy jo pystyssä paketissa ottaessa verrattuna vaikka Hersen Anteloop Hilliin joka menee aivan littanaksi puhjetessaan.
Kirjanmerkit