Näemmä liikaa osia. Kaikkine spidereineen, pultteineen ja rattaineen vaihtoehtoja tulee tosiaan varmasti liaan paljon, jotta noilla tekisi tulosta. Varsinkin kun hinnat oli tarkoitus pitää edullisina.
![]()
Työkalu on tavallinen, jos sellainen sattuu olemaan, mulla oli vuosia sitten hankittu TL-UN70. Muutoin nykyharrastajalla sellaista ei välttämättä ole, ellei ole touhunut (nelikantti)kasettikeskiöiden kanssa. Varmaan se octalink-työkalu käy kanssa, en tiedä.
Maastokampiin DM:llä on järkeä kun tarvetta asentaa pientä ratasta esiintyy. 104 BCD:lle ei 30-piikkistä pienempää taida edes olla. Mutta onko 104 BCD pienin mahdollinen spider -tuskin.
Alkoi Selle Royal Scientia M3 satula kaiketi taas nitisemään. Viime syksynä sen purin niin pitkälle kuin mahdollista ja rasvasin kaikki mahdolliset kohdat. Nitinä voi tietenkin tällä kertaa tulla jostain muualtakin. Tänään asensin vanhan varastossa olleen Selle Royal tai Italian tilalle ja huomenna testaan hävisikö nitinä? Juutuubissa on kaiken näköisiä vinkkejä satulan nitinään. Jotain epoxy liimaus juttua voisin kokeilla, kun taitaa joka tapauksessa mennä satuna nyt vaihtoon.
Sivusta, itsellä kolme erillaista keskiöavainta ja neljäntenä se perinteinen kasettikeskiöille joten yksi niistä sopii. Joskus v:tuttaa tuo työkaluviidakko ja erilaiset standardit mutta minkäs voi kun ei aina saman valmistajan osia kiinnosta käyttää.
Zykkel, on usea natina topic ja syyn lähde voi olla mikä vaan. Itse aikoinaan yhtä etsin ja lopulta loppui kun yhden kierroksen jeesusteippiä satulakiskojen ympäri laitoin.
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^ Kunhan mainitsin ilman sen kummempia syvällisempiä...
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
Vein kakkospyörän, Merckxin, asennettavaksi tarvittaessa tai säädettäväksi tarvittaessa ammattilaistoimijalle Lahdesjärvelle. Vuosihuolto siis.
Kysyttiin ketjujen kestovahauksesta. Ohjeistettiin, jos olen käyttänyt öljyä, niin vahaus öljytyille ketjuille ei ole fiksua.
| PKK |
Irma eksytti seuraajat, lenkillä laite näytti isoja lukuja. (11)
Asensin eilen vuotavaan renkaaseen tuoretta litkua. Äsken lounasreissulla kävin säätämössä tarkistamassa ja lisäys auttoi. Alkutalvi meni ihan hyvin viime viikkoon asti vanhoilla jämillä ja ehkä tuurillakin.
Kaipa se olis hyvä ottaa off-sesonkikumit aina irti kiekoilta niin tulis aina tuoretta sisään.
Rasvasin dropperin
Nostin sähkötyöpöytää, koska istuminen tappaa.
Ihme ettei tuoleissa ja sohvissa ole varoitusta samalla tavalla kuten on savukerasioissa.
skeptinen realisti
Säädin Konan rutisevan vapaarattaan irti navasta. Seuraavaksi pitäisi vetää laakeri ulos vaparin päästä, mutta sopivaa työkalua on suunniteltava ensin:
![]()
...eipä se mitään ihmeellistä patenttia tarvinnutkaan, ihan tavallisen ulosvetäjän kynnet löysivät riittävän uran. Seuraavaksi sitten iltapuhteina loput osat ulos. Oletan että sisältä löytyy kynsien lisäksi irtolaakereita. Katseltuani pari tuubivideota veikkaan että seuraava osa on vasenkätisellä kierteellä.
![]()
Loppu purkaminen siten, että vapari olisi vielä käyttökelpoinen ei taida onnistua. Tai onnistuisi jos olisi tuohon tarkoitettu laadukas työkalu, mutta kun ei ole. Tyydyin siis poistamaan varsin ohuen ja väljän tiivisteen takakautta ja syyllinen rahinaan löytyi heti. Pesu mineraalitärpätillä ja ohennettua rasvaa pienellä ruiskulla sisään.
Katsotaan kunhan tärpätit haihtuvat, mutta nyt pyörii herkästi ja rahisematta.
Just tuon takia nuo halvat kiekot ei kamalasti kiinnostele.
^enpä mäkään niitä erikseen hanki. Kona sai DT:n perusendurokiekot nopeasti (E1900). Noi DT:n kiekot kestänevät yhtä kauan kuin runkokin.
Noilla alkuperäisillä oli ajatus ajaa talvella nastarenkailla kun eivät kuraa ja märkyyttä kestä. Ja mä en mielelläni heitä elvytettävää kalustoa pois vaan fiksaan ja otan ajoon. Jos jostain tulee vastaan uusi vapari, niin ehkä sellaisenkin voisi hankkia.
---------------------
Eikä ne laatuvalmistajan tuotteetkaan aina kuraa ja vettä kestä: DT:n kynsivapareita olen tuhonnut aika monta ja nyt puran ja vaihdan niihin vain laakerit, kun yhdessä kiekossa kynsivapari vielä on.
Joo. Osui vaan nyt niin vahingossa tuohon toisen ketjun laatupyörä juttuun. Itse en ole tuollaisiin vapareihin omissa fillareissa törmännyt.
Tai no just samanlainen oli xxl:n lastenpyörässä ja alkoi kyllä hampaat narskumaan kun tuota yritti elvyttää. Ehtinyt jo tottumaan vaparin irroitukseen vetämällä ja konelaakereiden vaihto nopsaan.
Kynsivapareistakin näkee jo vähän painajaista. Varsinkin niissä rospuuttokelin pyörissä.
^noita Formulan napoja on ollut monen merkin edullisen pään pyörissä vakiona, esimerkiksi Spessulla.
Uuden vaihdevaijerin läskipyörään.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...-Augment-Bikes
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Auton talvirenkaiden paineet.. onhan siitä jo vähän aikaa kun ne alle laitoin mutta ehdin kuitenkin ennen kuin ne pois otetaan..
1.9 oli kaikki eli vuotavat yhtä paljon tai sitten mittari näytti väärin mutta nyt on vähän enemmän.
Unitista sinkulaa aamupäivällä, kesken on vielä.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Taakse uudet jarrupalat kun toisesta palasta lähti kitkapinta irti. Samalla sitten tarkastin etupalojen kunnon myös.
![]()
Don't ride faster than your guardian angel can fly!
http://pd.kuvat.fi/
Uusi vaihdevaijeri tuohon vanhaan Bianchiin. Ja sitten tien päälle....
Lokarit graveliin, niin ei tarvii syödä koirankakkaa
Luottavaisin mielin maasturiin kesärenkaat alle.
Eilen kesäkiekot kesärenkaineen työmatka/asiointikulkineeseen. Takajarru jäi hiukan laahaamaan. Tänään ennen ajoon lähtöä löysäsin aavistuksen jarrusatulan ruuveja ja tönäsin satulan yläreunasta randomisti ehkä millin satulaa sisäänpäin. Perfecto, ei laahaa enää. Näin sitä tsäkällä jarruja säädetään.
Kesärenkaat jäykkäperään ja ah mikä bliss oli ajella tänään töihin. Ei nastojen rapinaa, ja pyörä kulkee kuin itsestään.
Kirjanmerkit