Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
Mä olen ymmärtänyt männän tiivisteen toiminnan näin: normaalisti tiivisteessä on joustoa palojen liikeradan verran. Palojen kuluessa jousto ei enää riitä ja mäntä liukuu tiivisteessä lähemmäs levyä.

Jos tiiviste on lian täyttämä ei joustoa välttämättä ole ja mäntä liukuu jokaisella kahvan painalluksella kohti levyä ja jää sinne. Kovalla pakkasella tiivisteen jäykistyessä käy myös ymmärtääkseni samoin.
Niissä tiivisteissä on periaatteessa semmoinen. ”Automaattinen” säätöä eli palojen kuluessa mäntä pysyy lähempänä levyä, eli se pääsee tavallaan lipsumaan sen jouston ohi, siis toiseen asentoon. No ehkä tätä on vähän vaikea selittää
Ja ainakin oman kokemuksen mukaan jarruissa ei pakkanen aiheuta mitään ongelmia paitsi kun kaadut hankeen ja se jäätyy…