GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 329 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 229 279 319 327 328 329 330 331 339 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.841 - 9.870 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #9841
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kiituri Katso viesti
    Hyvä tietää. Tuostahan olisi vain apua koska kaikissa jarruissa kahva tuntuu pikemminkin liian pitkälle kuin jäävän liian kauas vaikka RSC kahvoissa pääseekin säätämään myös tyjän liikkeen määrää. Käytännössä itsellä aina molemmat säädöt tapissa niin että kahva jää mahdollisimman kauas. Muuten kahva osuu ikävästi keskisormeen jarrutettaessa (vain etusormi jarruttaa). Joskus olen ihmetellyt että miten noita on suunniteltu käytettäväksi. Ainakin itsellä se kohta mihin halua tartuntapisteen on niin että rystysestä seuraava etusormen nivel on ehkä 110 astetta jolloin jarrua hiukan painaessa ollaan 100 asteen tuntumassa ja sormen liike optimaalinen tarkkuuden ja voiman suhteen. [IMO].
    Nyt kuitenkin vaihdoin ensialkuun vain palat. Sikäli ihmeellistä että palojen ja levyn paksuus vaikuttaisi pitopisteen asemaan kahvaliikeessa. Kahvanhan pitäisi nimenomaan automaattisesti lisätä nesteen määrää niin systeemissä niin että palojen/levyn kuluminen kompensoituisi ja niinhän on toiminutkin kunnes palat oli loppu.
    Ilma jarrunesteessä on yleisin syy kaikkiin jarrujen ongelmiin jos paloissa on vielä pintaa ja levyt puhtaat. Toki muitakin on, mutta (oikein) ilmauksesta kannattaa lähteä liikkeelle ennen kuin tekee mitään muuta. Jos se ei auta niin sitten voi miettiä levyjä, paloja yms. Toki jos vaihtaa vaan Shimanon jarruihin niin kaikki ongelmat ratkeaa silläkin

  2. #9842
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    283
    Mä oon nyt omasta mielestä aika paljon hydro jarrujen kanssa säätänyt ja on kyllä toi Shimanon ilmaus välillä yhtä syöpää.

    Sramin tiivis kahdella ruiskulla oleva systeemi on vaan niin ylivertainen.

    On vähän tuuripeliä, mutta esim. nämä halvat mt200 on peruskäyttöön oikein hyvät, mutta kun tässä esim. tuttujen pyöriä huoltanut niin aika usein nuo on huonosti ilmattu ihan tehtaaltakin. Eilen yhtä hybridiä tuossa huolsin ja siinä jarru ollut uudesta asti tunnoton. Ilmaahan siellä, mutta se että saat sen ilman pois ei ole ihan helppo juttu varsinkin jos koko jarrua ei voi irroittaa letkujen takia.

    Tuli nyt taas kerran ihan kaikki mahdolliset keinot. Yhtä ratkaisevaa keinoa en osaa sanoa, mutta ehkäpä se oli tuo ruiskulla satulasta imu. Siinä on vaan se että hörppii ilmaa letkun ja Nipan välistä helposti. Tosin sama saattaa käydä kun nestettä työntää kahvaan päin. Todellisuudessa ne ilmakuplat kupissa on sun itse aiheuttamia.

    Oon ainakin yhden mt200 jarrun purkanut osiin juuri tästä syystä kun ei meinaa saada tuntumaa hyväksi. "Toivoin" että sieltä löytyisi joku muru koneistuksen jäljiltä joka ahdistaa kanavia, mutta ihan puhdas oli. Kokoomisen jälkeen oli ihan samanlainen kuin ennenkin. Vaikee sanoa.

    Johonkin xxl kun menee potkimaan renkaita ja vetelee jarruja niin varmaan puolet on sellaisia jossa kahva menee pohjaan tai tuntuma muuten huono. Yleensä nää on just niitä halpoja whiten hybridejä Shimanon jarruilla joissa letku menee rungon sisällä.

  3. #9843
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Ilma jarrunesteessä on yleisin syy kaikkiin jarrujen ongelmiin jos paloissa on vielä pintaa ja levyt puhtaat. Toki muitakin on, mutta (oikein) ilmauksesta kannattaa lähteä liikkeelle ennen kuin tekee mitään muuta. Jos se ei auta niin sitten voi miettiä levyjä, paloja yms. Toki jos vaihtaa vaan Shimanon jarruihin niin kaikki ongelmat ratkeaa silläkin
    Niin se ongelma oli niissä paloissa. SRAMin oma ilmaussysteemi mitä itsekin käydän on pomminvarma.

  4. #9844
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Jos ajatellaan aikaa mikä alkaa siitä kun jarrunesteitä systeemiin ajetaan niin kyllä Shimanon kanssa olen joutunut viettämään enemmän aikaa kuin Sramin. Tämä siis maantie/gravel kamoissa. Tohon varmaaan vaikuttaa sekin että nykyään Shimano alkaa olla katoavaa perinnettä omissa fillareissa. Kakaran fillarist löytyy enää Ultegra ja noistakin luopuminen on enää ajan kysymys. Mutta jokaisessa omat metkunsa.

  5. #9845
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Mulla on noita XT-tason jarruttimia lähinnä ollut viime vuosina eikä niiden ilmaamisessa mitään ihmeellistä ole. Kertalaakista menee. GRX820:t on gravellissa eikä nekään sen kummemmat. Avidien kanssa tappelusta sain aikoinaan tarpeekseni niin hyvä kuulla, että kehitystä on tapahtunut.

  6. #9846
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Formulan jarrut oli painajaiset täyttää/ilmata mutta ei Shimanon kanssa mitään ongelmia. Maantiekahvallisia en kylläkään koskaan ilmannut.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  7. #9847
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Formulan jarrut oli painajaiset täyttää/ilmata mutta ei Shimanon kanssa mitään ongelmia. Maantiekahvallisia en kylläkään koskaan ilmannut.
    Sait vissiin sen yhden liitoksen sitten lopulta pitämään, vaikka jarrut meni myyntiin fillaritorille

  8. #9848
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Sait vissiin sen yhden liitoksen sitten lopulta pitämään, vaikka jarrut meni myyntiin fillaritorille
    Eikun mekaanisethan siihen tuli tilalle.

    Mutta tottahan tuo. Maantiekahvallisia en ole ilmannut ja ongelmia ei ole, kun ne heittää metsään

  9. #9849
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    283
    Parit formulat on ollut ja eihän ne ainakaan eroa sramista yhtään.

    Ongelma on ainakin noissa halvoissa shimanoissa se että jos sinne satulaan jää ilmatasku jonnekkin niin sitä on vaikea saada pois.

    Sramissa yms.. ne kaksi ruuttaa pakottaa sen kuplan liikkeelle kun vetelee nesteitä eestaas. Samoin kun nipat on tiiviit niin sinne ei pääse ulkopuolelta ilmaa niin helposti.


    Joku kehui että vaimon tai omaa vibraa kun käyttää apuna niin saa kuplat hyvin liikkeelle.

  10. #9850
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Päätön, Spyret on kyllä toisessa mutta XTR:t toisessa ja hyvin toimii panetteluista huolimatta hyvin...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  11. #9851
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti biker Katso viesti
    Parit formulat on ollut ja eihän ne ainakaan eroa sramista yhtään.

    Ongelma on ainakin noissa halvoissa shimanoissa se että jos sinne satulaan jää ilmatasku jonnekkin niin sitä on vaikea saada pois.

    Sramissa yms.. ne kaksi ruuttaa pakottaa sen kuplan liikkeelle kun vetelee nesteitä eestaas. Samoin kun nipat on tiiviit niin sinne ei pääse ulkopuolelta ilmaa niin helposti.


    Joku kehui että vaimon tai omaa vibraa kun käyttää apuna niin saa kuplat hyvin liikkeelle.

    Satulan voi irrottaa ja käännellä käsissä tai voihan pyöränkin keikauttaa huoltotelineessä eri asentoon. Sähköpyörän kanssa hiukan haasteellisempaa painon vuoksi.

  12. #9852
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Kavereilla xt:ä ja sainttia, yleensä ajopäivät alkaa ilmauksilla ja välillä ihmetellään kesken ajojen. On vaihdeltu myös kahvoja mäntiä. Muilla tuntuis homma pelaavan. Mielestäni shimano ylihypetetty, toimiessaan toki ihan tehokkaat. Itselläkin hajosi kahvan sisältä joku muovipala ekoista pannuista ja kahva on käytännössä kai entinen, kyllä se vielä toimii mutta liike ja tuntuma muuttui järkyttäväksi.

  13. #9853
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Jarruista kun jaaritellaan niin onkos kellään https://r2-bike.com/HOPE-Disc-Brake-...arately-silver kokemuksia? Tyylikäs ja voisi sopia rungon väriin.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  14. #9854
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Kavereilla xt:ä ja sainttia, yleensä ajopäivät alkaa ilmauksilla ja välillä ihmetellään kesken ajojen. On vaihdeltu myös kahvoja mäntiä. Muilla tuntuis homma pelaavan. Mielestäni shimano ylihypetetty, toimiessaan toki ihan tehokkaat. Itselläkin hajosi kahvan sisältä joku muovipala ekoista pannuista ja kahva on käytännössä kai entinen, kyllä se vielä toimii mutta liike ja tuntuma muuttui järkyttäväksi.
    Säätäjiä löytyy aina, vaikka olis maailman parhaat varusteet . Shimanoissa on hyvää teho, toimintavarmuus ja lapsellisen helppo ilmaus eikä ole DOT jarrunestettä vaan öljyä.

  15. #9855
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.667
    Nimenomaan se toimintavarmuus on loistanut poissaolollaan lähipiirin jarruissa. Ilmeisesti vähän tuurista kiinni. Itselle dotti on vain plussaa, tuntuu kestävän paremmin ajoa itellä.

  16. #9856
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^^ Itsellä SLX, XT ja XTR ollut ajossa ja hyvin toiminut vaikkei kummempia kokemuksia muista merkeistä olekkaan mutta ei voittavaa helposti vaihdeta.

    Noita Hopen jarruja olen miettinyt pitkälti ulkonäön perusteella ;-)
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  17. #9857
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Se voi olla, että noissa jarrujen käytössäkin on pieniä eroja. TMT, palstapyöräily ja mäessä ajo varmaan vaatii vähän eri ominaisuuksia jarruilta.

  18. #9858
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^ Mistähän johtuu että ennenkin pysähtyi paskoillakin jarruilla, palstalla ja mäessäkin?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  19. #9859
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Ei mullakaan oo simpan jarrujen kanssa ikinä mitään ongelmia (SLX 7120, XT 8120, XT 8100, GRX 820+M8100), ilmattu ehkä kerran vuodessa jos sitäkään. Ajot polkua ja lapin reissuilla isompia mäkiä. Parkkia en paljoa aja.

    Työsuhdepyörässä G2 RE jarrut, ihan ok ne oli kun vaihto galferin palat. Loppu ulinat ja bite pointti tuli paremmaks. Ei niitäkään nyt reilun vuoden jälkeen oo vielä tarvinnu ilmata. Sanoisin että sram ja simppa aika samalla viivalla mitä tulee luotettavuuteen.

  20. #9860
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Itse "turhamaisena" pidän Shimanon kahvojen muotoilusta ja muutenkin istuvat hyvin käteen.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  21. #9861
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Joo itekki pidän enemmän simpan lyhyemmästä kahvasta ja hyvästä integroinnista vaihatajan/dropperin vipuun.

  22. #9862
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Ja mäntiä sisään painaessa kahvan jarrunesteen täyttötulppa tms. oli auki?
    -Oli auki.
    -Miten noissa se nestetasapaino menee, jos mäntiä painaa sisään täyttötulppa kiinni niin eihän niiden pitäisi mennä sisään lainkaan, vai onko yläsäiliössä jonkunmoinen ylivuotoreikä koko ajan auki, vai minne se menee minkä männät työntää pois mennessään sisään? Vai onko yläsäiliössä ilmatila joka painuu kasaan, nestehän ei painuu?

  23. #9863
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ainakin shimanoissa on rakko kahvan kyljessä. Sellainen kasaan painuva kumiluttero siis.


  24. #9864
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.434
    Nykyisin on tuollaista joustavaa säiliötä, joka siis muuttaa tilavuuttaan jäljellä olevan nesteen mukaan. Ilmaa ei siis pitäisi päästä systeemiin
    Aiemmin oli usein tiivistetty kelluva kansi, jonka korkeus muuttui pinnan korkeuden mukaan. Jonkinlainen huohotinkanava näissä on varoventtiilinä.

  25. #9865
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petebiker Katso viesti
    -Oli auki.
    -Miten noissa se nestetasapaino menee, jos mäntiä painaa sisään täyttötulppa kiinni niin eihän niiden pitäisi mennä sisään lainkaan, vai onko yläsäiliössä jonkunmoinen ylivuotoreikä koko ajan auki, vai minne se menee minkä männät työntää pois mennessään sisään? Vai onko yläsäiliössä ilmatila joka painuu kasaan, nestehän ei painuu?
    Kuten tuossa yllä jo selvennettiin, niin ohut kuminen rakko huolehtii kumpaankiin suuntaan nestetilavuuden muutoksista. Kun jarrupalat kuluvat ja männät siirtyvät ulospäin, rakko pullistuu sisäänpäin.

    Tässä on yksi mahdollinen ansa näissä: kuluneet jarrupalat ja nesteen määrän tarkistus kahvan tulpan avaamalla, rakko palautuu lepotilaan ja nestesäiliö vaikuttaa vajaalta, nestettä lisätään ja aikanaan paloja vaihtaessa ja mäntiä sisään työntäessä rakon pullistumisvara ulospäin ei enää riitä, eivätkä männät oikein painu sisään. Jos tällaisessa tilanteessa köytettän voimaa mäntiä painaessa voi rakko joko vaurioitua tai pullahtaa jostakin pois paikaltaan.

    Käsittääkseni fillareiden yleiset hydrauliset jarrut ovat suljettuja, eikä rakossa ole mitään ylipaineventtiiliä. Rakon kannessa on tosin pieni tuuletusreikä jonka kautta rakon ulkoilmaan yhteydessä oleva tila hengittää.

    Jos jarrut on aiemmin asennettu oikein, eli männät ovat olleet valmistajan tarkoittamalla tavalla painettuna sisään kun kahvan nestetila on täytetty, niin uusia paloja aikanaan asentaessa nestettä on edelleen joko oikea määrä tai vähemmän. Silloin kahvan korkin avaamiseen ei ole tarvetta.

    Lisäksi ainakin Shimanon kahvoissa on joissakin muuttuva vetosuhde, niin ymmärtääkseni paras toiminta saavutetaan silloin, kun jarrupalat ovat oikeall etäisyydellä jarrulevystä. Muuttuvan vetosuhteen tarkoitus on tuoda palat kahvan alkuliikkeen aikana nopeasti lähelle levyä.

  26. #9866
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.613
    Ehkä joskus ostan pyörään kunnon jarrut (tietäis vaan mitkä). Code RSC on nyt Voimassa (Edessä 220 ja takana 200, SwissStop 29RS paloilla). No ainakaan ei noilla paloilla vingu ja pitokin on aina aikas aamanlaista. Palat kyllä kuluu nopsaan. Tykkään paketista vaikka purevuuttaa saisi selvästi olla lisää.
    Läskissä on SLX jarrut ja nekin toimii suhteellisen hyvin mutta varmaankin 180/160mm levyistä johtuen teho on heikohko ja tulee sellainen väkisin tekemisen meininki.

  27. #9867
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Kuten tuossa yllä jo selvennettiin, niin ohut kuminen rakko huolehtii kumpaankiin suuntaan nestetilavuuden muutoksista. Kun jarrupalat kuluvat ja männät siirtyvät ulospäin, rakko pullistuu sisäänpäin.

    Tässä on yksi mahdollinen ansa näissä: kuluneet jarrupalat ja nesteen määrän tarkistus kahvan tulpan avaamalla, rakko palautuu lepotilaan ja nestesäiliö vaikuttaa vajaalta, nestettä lisätään ja aikanaan paloja vaihtaessa ja mäntiä sisään työntäessä rakon pullistumisvara ulospäin ei enää riitä, eivätkä männät oikein painu sisään. Jos tällaisessa tilanteessa köytettän voimaa mäntiä painaessa voi rakko joko vaurioitua tai pullahtaa jostakin pois paikaltaan.

    Käsittääkseni fillareiden yleiset hydrauliset jarrut ovat suljettuja, eikä rakossa ole mitään ylipaineventtiiliä. Rakon kannessa on tosin pieni tuuletusreikä jonka kautta rakon ulkoilmaan yhteydessä oleva tila hengittää.

    Jos jarrut on aiemmin asennettu oikein, eli männät ovat olleet valmistajan tarkoittamalla tavalla painettuna sisään kun kahvan nestetila on täytetty, niin uusia paloja aikanaan asentaessa nestettä on edelleen joko oikea määrä tai vähemmän. Silloin kahvan korkin avaamiseen ei ole tarvetta.

    Lisäksi ainakin Shimanon kahvoissa on joissakin muuttuva vetosuhde, niin ymmärtääkseni paras toiminta saavutetaan silloin, kun jarrupalat ovat oikeall etäisyydellä jarrulevystä. Muuttuvan vetosuhteen tarkoitus on tuoda palat kahvan alkuliikkeen aikana nopeasti lähelle levyä.
    Niin aina se keltainen muovipala väliin, kun avaa shimanon jarruista mitään ilmaroppuja.

  28. #9868
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.439
    Kun Shimanolla on servo wave, niin vastaava Sramilla on kait SwingLink.

  29. #9869
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Rouvan pyörässä on boost 141 pikalinkkuperä. Internetti kertoo, että 148 Boost kiekko QR päätyholkoilla pelittäisi siinä.

    Osaako parviäly kertoa mitkä QR päätyholkit sopivat Dt:n 370 napaan josa HG vapaaratas?

    Mun googlaustaidot ei 100% varmuuteen riittäneet

  30. #9870
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    283
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Rouvan pyörässä on boost 141 pikalinkkuperä. Internetti kertoo, että 148 Boost kiekko QR päätyholkoilla pelittäisi siinä.

    Osaako parviäly kertoa mitkä QR päätyholkit sopivat Dt:n 370 napaan josa HG vapaaratas?

    Mun googlaustaidot ei 100% varmuuteen riittäneet
    Mun mielestä tuo boost 141 on qr mitoituksella ja 148mm boost on eri. Eli 148 on laipat levrämmällä yms..

    Jos sulla on toi 370 boost napa niin sitä ei taida saada sopimaan tuohon 141mm perään. "Normaalin" 370 voisi saada kikkailemalla. Esim. 135/10 tai tulpat ja sitte pitkä akseli ja "prikkoja" väliin tai sitten 142mm tulpat joista viilaa vähäm tavaraa pois jos antaa myöten ja sama akseli sitten läpi. Kalliiksi tulee jos hankkii akselin ja tulpat erikseen.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •