^ Onkos tuo sitten suotavaa jos ei gravelin voi pitää miinus kulmaista mutta siihen voi laittaa pakan spacereita ja reilusti nousevan pätkän?
Eikö se muka ole kiellettyä ja muuta pyörää ;-)) ?
Olisko parempi siirtyä täysjäykkään XC pyörään j maantiepyörän ja jäädä odottamaan mikä se uusin trendi on?
Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...
^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...
^Niin se tekee mutta ei tarkoita että kaikki "vanha" nollataan kelvottomana...
Miten tuollaisen quill stemmin tuoma nousu eroaa siitä spacer pakan tuomasta noususta?
Tai sitten runko on heikosti sopiva käyttöön johon se on otettu. Ääripää on sellainen, josta ei oikein enää ääremmäksi voi mennä: pitkät stemmit, isot kulmat, isot spaceripinkat tai spacereiden totaalinen puuttuminen.
Oma filosofiani tällä hetkellä runkoa tai pyörää valittaessa on, että sopivan ajoasennon molemmin puolin löytyy varaa säätää, että tarpeen tullen voi pidentää tai lyhentää ajoasentoa, että asentoa voi nostaa pystymmäksi tai matalammaksi.
Suosin myös sellaista, että stemmin alle jää 10-20 mm spacereitä, jolloin jää varaa tehdä muutoksia ja kokeilla jotakin uutta -esimerkiksi jos kaulaputki on katkaistu tiukasti asennuskorkeudeltaan 40-milliselle stemmille, niin Cane Creek eeSilk-stemmi jää asentamatta (asennuskorkeus noin 49 mm).
^Itsellä 10mm. spacer stemmin yläpuolella joten löytyy tarvittavaa säätövaraakin. Jokainen määrittää omat säätönsä ja itse tottumuksesta pysyn suht samoissa säädöissä ja voihan spacerien puutetta kompensoida noilla mainitsemillasi +stemmeillä.
Laitetaanpa "ihmeteltäväksi" Cube Nuroad SLT
5999 eur
Osasarja Sram Rex axs
Kiekot Newmen vonoa carbonit
nämä yhdessä r2:sta taitaa maksaa saman kuin tuo koko paketti
shift/ brake levers
Sram Red AXS™
brake system
Sram Red AXS™, Hydr. Disc Brake (160/160)
rear derailleur
Sram Red XPLR AXS™, 13-Speed
bottom bracket
Sram DUB Road Wide, Pressfit
crankset
Sram Red XPLR Power Meter, Carbon, 40T
cassette
Sram Red XPLR XG-1391, 10-46
chain
Sram Red
headset
ACROS, Top Integrated 1 1/2" w/ Integrated Cable Routing, Bottom Integrated 1 1/2"
Stem
CUBE CIS Stem w/ Cable Routing
handlebar
Newmen Advanced Gravel Bar 318, Carbon, 31.8mm
handlebar tape
ACID Bartape CX
wheelset
Newmen Advanced SL X.R.36 VONOA Carbon, 21/21 Carbon Spokes, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready
tyres
Schwalbe G-One-R, Kevlar, 40-622
rear tyre
Schwalbe G-One-RS, Kevlar, 40-622
saddle
ACID Nuance SLT X Carbon
seat post
Newmen Advanced, Carbon, 27.2mm
extras
ACID Pack Pro 0,7 Top Tube Bag
![]()
^ Hieno osalista muttta kuka nuo värit keksii? Ja mikä kiima noilla noihin paskanruskeisiin renkaisiin on?
Tuossa lähikuvaa.
![]()
^ Itsellä oli 90luvulla Rossinin maastopyörä jossa valkoisella pohjalla tuollainen roiskemaalaus joten ymmärrän nyt nuo kumitkin :-))
Mulla tulee hyvinkin luottavainen olo kun vaihdan cyclosta jossa on semisliksi takana ja keskeltä sileäksi kulunut CX rengas edessä (jolla menee suurin osa ajoista) nopeilla nappuloilla varustettuun graveliin, tosin siinä on asento melko pysty ja mun vauhti taitaa olla aika hidas. On kyllä käynyt mielessä että cycloon voisi laittaa vähän leveämmän ja pitävämmän renkaan eteen nyt syksyllä.
Muutamia mielenkiintoisia "fast graveleita" . Nämä kaikki menisi ehkä yhdistetty maantiepyörä-gravelpyörä lokeroon
lisätään että ohjauskulma noin 72 astetta ja satulakulma 73 +, ajoasentogeometria koossa 56, stack 570-580 ja reach noin 400,
https://geometrygeeks.bike/compare/s...ero-5-2021-56/
Noin hintoja
Crux, comp kompliittina noin 3.000 eur, s-works ehkä 4.500 eur runkosetti
Uusi Aspero, noin 3.300 eur, alkaen hinta kompliittina, runkosetti varmaan jossain 2.600 eur
Vanha Aspero 5, runkosetti noin 3000 eur
Rose backroad ff alkaen 3.500 eur
Trek Checkmate, runkosetti 3.500 eur, ei saatavilla vielä ?
BMC Kaius, noin 4500 eur, rivalilla
lisäksi
Ridleyn uusin, runkosetti noin 2.500 eur, ei saatavilla vielä
(Trek Domane, 3.800 eur di105:lla ), ja RSL runkosetti ovh 5.000 eur
Alkaakos olemaan sitä että maantie pyörä ja gravel alkaa olla ihan samaa pienillä eroilla?
No gravelit voisi karkeasti jakaa ns. kisaisempiin ja sitten seikkailu/bikepacking noin esimerkiksi. Mutta kyllähän ne lopulta aikalailla samoja ovat.
Ettei vaan olisi ollut tuon kysymyksen pontimena päästä taas päivittelemään, miten gravelit tai pyöräkategoriat ylipäätään on ainoastaan markkinamiehen juonia.
Maantiepyörämäiset gravelit ei ensinnäkään ole mikään uusi juttu ottaen huomioon, että esim. Cervelo Aspero tuli markkinoille jo viisi vuotta sitten. Tuskin voidaan myöskään sanoa, että kisaisemmat gravelit ja maantiepyörät ovat "ihan samaa pienillä eroilla", jos toiseen mahtuu yli sentin leveämmät renkaat, vaikkakin molemmissa rengastilat ovat jatkuvasti kasvaneet. Eroja on yleisesti ottaen myös mm. keulakulmassa.
Ainakin vanhaan Felti F1X -cykloon verrattuna monessa nykyisessä gravelissa on huomattatan matalalla keskiö. Toki vertailu ei ole gravel- ja maantiepyörästä.
Maantiepyörällä on kivaa ajaa kuivalla ja sileällä asfaltilla kun pitoa on, mutta en mä kaipaa etu- tai takapäähän lipsahduksia -mun ajotaito ei riitä viemään maantiepyörää pidon rajamailla, edes soralla. Toisaalta mun vannejarrulliseen maantiepyörään ei mahdu mitään gravelirengasta.
Soralla gravelilla on ihan kiva kun vähän luistaa -pito on musta soralla vähän suhteellinen käsite. Soralla mun ajotaito (ja gravelin ominaisuudet) riittävät viemään pyörää vaikka vähän lipsuu.
Eiköhän se ole niin, että kisaisemmalla sorapyörällä ajaa kyllä sujuvasti maantietäkin, kun laittaa sliksit alle.
Maantiepyörällä ei kyllä sitten aja soraa, jos alusta on yhtään karkeampaa kuin kovaksi tamppautunutta kuivaa baanaa.
Tälleen kun on pyrkinyt minimoimaan kaluston, niin 3T:n Exploro on hienosti toimittanut maantiepyörän virkaa niiden lenkkien verran, mitä pelkkää assua tulee ajettua. Kahdet kiekot on ylläpidon kannalta pienempi vaiva kuin kaksi pyörää.
Ajaa kyllä ja vähemmän kisaisellakin. Se on sitten kuskista kiinni onko fiilis riittävän hyvä.
Onko foorumilla kellään Propain Terreliä? Minulle on sellainen tulossa, mutta vielä pitää muutama viikko odotella. Taitaa olla markkinoilla ainoa runko, joka täytti seuraavat vaatimukset:
- Pitkähkö reach
- Ei liian korkea stack
- Loiva keula (mutta ei maastopyöräluokkaa)
- Rungossa säilytystilaa
- UDH
- Keulassa kiinnikkeet laukuille (ja rungossa mielellään myös)
- Lokasuojakiinnikkeet
- Runkoon suunniteltu edes jonkinlaista joustoa/mukavuutta
- Iso rengastila
Luulen, että seuraava Grizl täyttää myös nämä vaatimukset, mutta ei ole mitään tietoa, koska uusi malli olisi tulossa. Uusi Trek Checkpoint on lähellä, mutta siinä on vielä jyrkkä keulakulma. Olettaisin myös seuraavan Divergen täyttävän nuo speksit melko hyvin.
Stigmata täyttäisi kaikki muut vaatimukset paitsi kiinnikkeet laukkuja varten. Sitä ei kuitenkaan saa enää 1x -sähkövaihteilla ilman joustokeulaa. Lisäksi L-koko tuntui mielestäni liian isolta, vaikka suositusten mukaan se oikea koko minulle olisikin.
^Kyllä tuommonen ainakin viimeksi tallissa oli, kun kerkesin siellä poikkeamaan. Ollu jo jokusen kuukauden ja alkuun kerkesin jopa ajamaankin, mutta nyt ollu aika hiljasta.
Sen mitä kerenny ajaa niin.
-Hiljanen, ei mitään ylimääräsiä ääniä.
-Takapää on oikeasti mukava, vaikka nyt alla vielä 40mm terra speed. Keula huomattavasti kovempi.
- Rungon säilytystila on oikeasti iso, kätevä ja mukana tulevat pussukat ihan näppärät.
-Tangon olen ainoastaan vaihtanut...Enkä prkl ole edes kerenny ajaa sen jälkeen.
-Mutkat menee tällä itsellä jotenkin todella rohkeesti. Jostain syystä heti alkuun ekojen mutkien ja kanttailujen jälkeen luottoa löytyy, että pito säilyy.
-Ihan positiivinen kokonaisuus tähän mennessä.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
SC:n kokosuositukset Stigulle on mun mielestä olleet isonpuoleisia aina.
M-kokoinen V4 Stigu ja M-kokoinen propain on melkolailla identtisiä fitiltään. Reach sama, stack on Stigussa vähän matalampi ja eff. vaaka vähän lyhyempi jyrkemmän satulakulman takia. Jos satulan paikka suhteessa keskiöön on sama ja samoin tangon korkeus suhteessa satulan korkeuteen, niin veikkaan, että samanpituisella stemmillä satulasta tankoon mitat on melkolailla identtiset. Kuitenkin SC:n kuskikokosuositus on M-koolle on 168-175 cm, kun Propainin M:lle se on 175-185 cm.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tätä itsekin katsoin. M-kokoista ei ollut enää saatavilla vanhasta väristä, jota olisi saanut 1x -rivalilla.
Se ero noissa toki on että Propainissa on oletuksena 80mm stemmi, Stigmatassa 70mm. Lisäksi M-koon Stigmatassa alkaisi seat tube olla aika lyhyt pitkäjalkaiselle.
Stigmatan kokosuositus on tosiaan vähän outo. Jos haluaa mtb-tyyliin korkean ohjaamon, lyhenee se tietysti samalla. Highball on taas jopa hieman pieni L-kokoisena, mielestäni SC:n maastopyörät eivät ole erityisen isoja.
Kirjanmerkit