GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 480 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 380 430 470 478 479 480 481 482 490 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 14.371 - 14.400 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #14371
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kyse oli nyt vaan siitä, että maasturilla tippuu vauhti, näkyvyys on parempi, pito kovempi ja asento mahdollistaa helposti lukkojarrutukset ja muut nopeat liikkeet. Kaiken kaikkiaan turvallisempi laite treeneissä noille pimeille ulkoiluteille, joissa on vielä märkiä lehtiä päällä.
    Tai sitten vaan virittää graveliin ajoasennon pystymmäksi ja karkeampaa nappulaa alle. Vaikutus on ihan sama, mutta ilman maasturin overbiking-viboja.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #14372
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^ Onkos tuo sitten suotavaa jos ei gravelin voi pitää miinus kulmaista mutta siihen voi laittaa pakan spacereita ja reilusti nousevan pätkän?

    Eikö se muka ole kiellettyä ja muuta pyörää ;-)) ?

    Olisko parempi siirtyä täysjäykkään XC pyörään j maantiepyörän ja jäädä odottamaan mikä se uusin trendi on?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  3. #14373
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Onkos tuo sitten suotavaa jos ei gravelin voi pitää miinus kulmaista mutta siihen voi laittaa pakan spacereita ja reilusti nousevan pätkän?

    Eikö se muka ole kiellettyä ja muuta pyörää ;-)) ?

    ...
    Jos on tarvetta, niin kääntää vain sen -6:n ja asento on rennompi. Ääripäät voi jättää pois.

  4. #14374
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Olisko parempi siirtyä täysjäykkään XC pyörään j maantiepyörän ja jäädä odottamaan mikä se uusin trendi on?
    Parempi ajella sillä mistä tykkää trendeistä viis.

  5. #14375
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tai sitten vaan virittää graveliin ajoasennon pystymmäksi ja karkeampaa nappulaa alle. Vaikutus on ihan sama, mutta ilman maasturin overbiking-viboja.
    Voi olla. Helpompi kuitenkin ottaa se toinen pyörä alle.

  6. #14376
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
    Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  7. #14377
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
    Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...
    Niin se maailma muuttuu.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  8. #14378
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Niin se tekee mutta ei tarkoita että kaikki "vanha" nollataan kelvottomana...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  9. #14379
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866


    Miten tuollaisen quill stemmin tuoma nousu eroaa siitä spacer pakan tuomasta noususta?

  10. #14380
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
    Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...
    Tai sitten runko on heikosti sopiva käyttöön johon se on otettu. Ääripää on sellainen, josta ei oikein enää ääremmäksi voi mennä: pitkät stemmit, isot kulmat, isot spaceripinkat tai spacereiden totaalinen puuttuminen.

    Oma filosofiani tällä hetkellä runkoa tai pyörää valittaessa on, että sopivan ajoasennon molemmin puolin löytyy varaa säätää, että tarpeen tullen voi pidentää tai lyhentää ajoasentoa, että asentoa voi nostaa pystymmäksi tai matalammaksi.

    Suosin myös sellaista, että stemmin alle jää 10-20 mm spacereitä, jolloin jää varaa tehdä muutoksia ja kokeilla jotakin uutta -esimerkiksi jos kaulaputki on katkaistu tiukasti asennuskorkeudeltaan 40-milliselle stemmille, niin Cane Creek eeSilk-stemmi jää asentamatta (asennuskorkeus noin 49 mm).

  11. #14381
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Itsellä 10mm. spacer stemmin yläpuolella joten löytyy tarvittavaa säätövaraakin. Jokainen määrittää omat säätönsä ja itse tottumuksesta pysyn suht samoissa säädöissä ja voihan spacerien puutetta kompensoida noilla mainitsemillasi +stemmeillä.
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  12. #14382
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Laitetaanpa "ihmeteltäväksi" Cube Nuroad SLT
    5999 eur
    Osasarja Sram Rex axs
    Kiekot Newmen vonoa carbonit
    nämä yhdessä r2:sta taitaa maksaa saman kuin tuo koko paketti





    shift/ brake levers

    Sram Red AXS™


    brake system

    Sram Red AXS™, Hydr. Disc Brake (160/160)


    rear derailleur

    Sram Red XPLR AXS™, 13-Speed


    bottom bracket

    Sram DUB Road Wide, Pressfit


    crankset

    Sram Red XPLR Power Meter, Carbon, 40T


    cassette

    Sram Red XPLR XG-1391, 10-46


    chain

    Sram Red



    headset

    ACROS, Top Integrated 1 1/2" w/ Integrated Cable Routing, Bottom Integrated 1 1/2"


    Stem

    CUBE CIS Stem w/ Cable Routing


    handlebar

    Newmen Advanced Gravel Bar 318, Carbon, 31.8mm


    handlebar tape

    ACID Bartape CX



    wheelset

    Newmen Advanced SL X.R.36 VONOA Carbon, 21/21 Carbon Spokes, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready


    tyres

    Schwalbe G-One-R, Kevlar, 40-622


    rear tyre

    Schwalbe G-One-RS, Kevlar, 40-622



    saddle

    ACID Nuance SLT X Carbon


    seat post

    Newmen Advanced, Carbon, 27.2mm


    extras

    ACID Pack Pro 0,7 Top Tube Bag





  13. #14383
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^ Hieno osalista muttta kuka nuo värit keksii? Ja mikä kiima noilla noihin paskanruskeisiin renkaisiin on?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  14. #14384
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Tuossa lähikuvaa.



  15. #14385
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^ Itsellä oli 90luvulla Rossinin maastopyörä jossa valkoisella pohjalla tuollainen roiskemaalaus joten ymmärrän nyt nuo kumitkin :-))
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  16. #14386
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.114
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Joo noin se on. Jos ois lisää tilaa niin syyspyöränä ois ehdottomasti kisakireä xc-jäykkis.
    Mulla on syys-talvifillarina 2014 Surlyn Karate Monkey pitkillä lokasuojilla ja Waldin etukorilla kun tämmonen varttihipsteri olen.
    6.7 WTF/kg


  17. #14387
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.542
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No mutta olen etuajassa. Ajattelin just että hylkään gravellin kokonaan keskuspuistossa ja ulkoiluteillä. Maasturilla on vaan törkeän paljon turvallsimpaa ja rennompaa ajaa peekoota, varsinkin nyt pimeän ja märän maan aikana. Gravelli matalilla nappuloilla leijuu koko ajan vähän pidon rajalla, eikä siinä mitään nopeita liikkeitä enää koirankusettajien kohdalla tehdä.
    Mulla tulee hyvinkin luottavainen olo kun vaihdan cyclosta jossa on semisliksi takana ja keskeltä sileäksi kulunut CX rengas edessä (jolla menee suurin osa ajoista) nopeilla nappuloilla varustettuun graveliin, tosin siinä on asento melko pysty ja mun vauhti taitaa olla aika hidas. On kyllä käynyt mielessä että cycloon voisi laittaa vähän leveämmän ja pitävämmän renkaan eteen nyt syksyllä.

  18. #14388
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Muutamia mielenkiintoisia "fast graveleita" . Nämä kaikki menisi ehkä yhdistetty maantiepyörä-gravelpyörä lokeroon

    lisätään että ohjauskulma noin 72 astetta ja satulakulma 73 +, ajoasentogeometria koossa 56, stack 570-580 ja reach noin 400,


    https://geometrygeeks.bike/compare/s...ero-5-2021-56/



    Noin hintoja

    Crux, comp kompliittina noin 3.000 eur, s-works ehkä 4.500 eur runkosetti
    Uusi Aspero, noin 3.300 eur, alkaen hinta kompliittina, runkosetti varmaan jossain 2.600 eur
    Vanha Aspero 5, runkosetti noin 3000 eur
    Rose backroad ff alkaen 3.500 eur
    Trek Checkmate, runkosetti 3.500 eur, ei saatavilla vielä ?
    BMC Kaius, noin 4500 eur, rivalilla


    lisäksi


    Ridleyn uusin, runkosetti noin 2.500 eur, ei saatavilla vielä
    (Trek Domane, 3.800 eur di105:lla ), ja RSL runkosetti ovh 5.000 eur

  19. #14389
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Nyt ollaan jo tilanteessa, missä "50mm kumit ovat kuulemma kaikista rullaavimpia". Ollaan alle 10mm päässä siitä, että normaalista maastokumista tulee rullaavin, eli en malta odottaa koska nykyiset maastokumit rullaavat selkeästi kapeaa sliksiä huonommin.
    Näitä keskusteluja ihmettelen ajoittain myös. Luulisi että nopeimman renkaan tyyppi riippuu alustasta eikä olisi aina yleisesti just se levein mitä uusimpiin gravelehin on saatu mahtumaan.

  20. #14390
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Alkaakos olemaan sitä että maantie pyörä ja gravel alkaa olla ihan samaa pienillä eroilla?
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

  21. #14391
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    518
    No gravelit voisi karkeasti jakaa ns. kisaisempiin ja sitten seikkailu/bikepacking noin esimerkiksi. Mutta kyllähän ne lopulta aikalailla samoja ovat.

  22. #14392
    Ettei vaan olisi ollut tuon kysymyksen pontimena päästä taas päivittelemään, miten gravelit tai pyöräkategoriat ylipäätään on ainoastaan markkinamiehen juonia.

    Maantiepyörämäiset gravelit ei ensinnäkään ole mikään uusi juttu ottaen huomioon, että esim. Cervelo Aspero tuli markkinoille jo viisi vuotta sitten. Tuskin voidaan myöskään sanoa, että kisaisemmat gravelit ja maantiepyörät ovat "ihan samaa pienillä eroilla", jos toiseen mahtuu yli sentin leveämmät renkaat, vaikkakin molemmissa rengastilat ovat jatkuvasti kasvaneet. Eroja on yleisesti ottaen myös mm. keulakulmassa.

  23. #14393
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Ainakin vanhaan Felti F1X -cykloon verrattuna monessa nykyisessä gravelissa on huomattatan matalalla keskiö. Toki vertailu ei ole gravel- ja maantiepyörästä.

  24. #14394
    Liittynyt
    03/2024
    Viestit
    1.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Alkaakos olemaan sitä että maantie pyörä ja gravel alkaa olla ihan samaa pienillä eroilla?
    Maantiepyörällä on kivaa ajaa kuivalla ja sileällä asfaltilla kun pitoa on, mutta en mä kaipaa etu- tai takapäähän lipsahduksia -mun ajotaito ei riitä viemään maantiepyörää pidon rajamailla, edes soralla. Toisaalta mun vannejarrulliseen maantiepyörään ei mahdu mitään gravelirengasta.

    Soralla gravelilla on ihan kiva kun vähän luistaa -pito on musta soralla vähän suhteellinen käsite. Soralla mun ajotaito (ja gravelin ominaisuudet) riittävät viemään pyörää vaikka vähän lipsuu.

  25. #14395
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Eiköhän se ole niin, että kisaisemmalla sorapyörällä ajaa kyllä sujuvasti maantietäkin, kun laittaa sliksit alle.
    Maantiepyörällä ei kyllä sitten aja soraa, jos alusta on yhtään karkeampaa kuin kovaksi tamppautunutta kuivaa baanaa.

    Tälleen kun on pyrkinyt minimoimaan kaluston, niin 3T:n Exploro on hienosti toimittanut maantiepyörän virkaa niiden lenkkien verran, mitä pelkkää assua tulee ajettua. Kahdet kiekot on ylläpidon kannalta pienempi vaiva kuin kaksi pyörää.

  26. #14396
    Liittynyt
    06/2024
    Viestit
    1.866
    Ajaa kyllä ja vähemmän kisaisellakin. Se on sitten kuskista kiinni onko fiilis riittävän hyvä.

  27. #14397
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Onko foorumilla kellään Propain Terreliä? Minulle on sellainen tulossa, mutta vielä pitää muutama viikko odotella. Taitaa olla markkinoilla ainoa runko, joka täytti seuraavat vaatimukset:

    - Pitkähkö reach
    - Ei liian korkea stack
    - Loiva keula (mutta ei maastopyöräluokkaa)
    - Rungossa säilytystilaa
    - UDH
    - Keulassa kiinnikkeet laukuille (ja rungossa mielellään myös)
    - Lokasuojakiinnikkeet
    - Runkoon suunniteltu edes jonkinlaista joustoa/mukavuutta
    - Iso rengastila

    Luulen, että seuraava Grizl täyttää myös nämä vaatimukset, mutta ei ole mitään tietoa, koska uusi malli olisi tulossa. Uusi Trek Checkpoint on lähellä, mutta siinä on vielä jyrkkä keulakulma. Olettaisin myös seuraavan Divergen täyttävän nuo speksit melko hyvin.

    Stigmata täyttäisi kaikki muut vaatimukset paitsi kiinnikkeet laukkuja varten. Sitä ei kuitenkaan saa enää 1x -sähkövaihteilla ilman joustokeulaa. Lisäksi L-koko tuntui mielestäni liian isolta, vaikka suositusten mukaan se oikea koko minulle olisikin.

  28. #14398
    ^Kyllä tuommonen ainakin viimeksi tallissa oli, kun kerkesin siellä poikkeamaan. Ollu jo jokusen kuukauden ja alkuun kerkesin jopa ajamaankin, mutta nyt ollu aika hiljasta.
    Sen mitä kerenny ajaa niin.
    -Hiljanen, ei mitään ylimääräsiä ääniä.
    -Takapää on oikeasti mukava, vaikka nyt alla vielä 40mm terra speed. Keula huomattavasti kovempi.
    - Rungon säilytystila on oikeasti iso, kätevä ja mukana tulevat pussukat ihan näppärät.
    -Tangon olen ainoastaan vaihtanut...Enkä prkl ole edes kerenny ajaa sen jälkeen.
    -Mutkat menee tällä itsellä jotenkin todella rohkeesti. Jostain syystä heti alkuun ekojen mutkien ja kanttailujen jälkeen luottoa löytyy, että pito säilyy.
    -Ihan positiivinen kokonaisuus tähän mennessä.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  29. #14399
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Lisäksi L-koko tuntui mielestäni liian isolta, vaikka suositusten mukaan se oikea koko minulle olisikin.
    SC:n kokosuositukset Stigulle on mun mielestä olleet isonpuoleisia aina.

    M-kokoinen V4 Stigu ja M-kokoinen propain on melkolailla identtisiä fitiltään. Reach sama, stack on Stigussa vähän matalampi ja eff. vaaka vähän lyhyempi jyrkemmän satulakulman takia. Jos satulan paikka suhteessa keskiöön on sama ja samoin tangon korkeus suhteessa satulan korkeuteen, niin veikkaan, että samanpituisella stemmillä satulasta tankoon mitat on melkolailla identtiset. Kuitenkin SC:n kuskikokosuositus on M-koolle on 168-175 cm, kun Propainin M:lle se on 175-185 cm.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #14400
    Liittynyt
    10/2013
    Viestit
    1.427
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    M-kokoinen V4 Stigu ja M-kokoinen propain on melkolailla identtisiä fitiltään.
    Tätä itsekin katsoin. M-kokoista ei ollut enää saatavilla vanhasta väristä, jota olisi saanut 1x -rivalilla.

    Se ero noissa toki on että Propainissa on oletuksena 80mm stemmi, Stigmatassa 70mm. Lisäksi M-koon Stigmatassa alkaisi seat tube olla aika lyhyt pitkäjalkaiselle.

    Stigmatan kokosuositus on tosiaan vähän outo. Jos haluaa mtb-tyyliin korkean ohjaamon, lyhenee se tietysti samalla. Highball on taas jopa hieman pieni L-kokoisena, mielestäni SC:n maastopyörät eivät ole erityisen isoja.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •