GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 17 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 640

Aihe: Lihaskunto

Tuollaiset tyhjänaikaiset perusteettomat onlinerit, joita ei kyetä perustelemaan millään muulla kuin että "oma mielipide" sotkevat vain keskustelua ja heikentävät sen informatiivisuutta.

Täällä on ollut hyvää keskustelua aiheesta pyöräilyä harrastavan näkökulmasta. Tuollaiset "isot painot haittaa pyöräilyä jos ei aja radalla" on ihan täyttä tuubaa, jos sitä ei avaa ja perustele tarkemmin.

Oma punttitreeni on kelien lämmettyä ja pyöräilyn lisäännyttyä mennyt taas enemmän höntsäilyn suuntaan ja volyymia leikattu rajusti. Isoissa liikkeissä sarjapituudet max 3 toistoa. Nopea nousu päivän maksimiin ja ehkä sarja tai pari päälle, jos siltä tuntuu. Päälle vähän yläselän pumppailua pidemmillä sarjoilla ja suihkuun. Liikevalikoima abaut tällainen:

Treeni A: Takakyykky, raakatempaus, romanialainen maastaveto, vinopenkki, yläselkä
    Treeni B: Raaka rinnalleveto (ylöstyöntö perään, jos huvittaa), maastaveto, etukyykky, käsipainopenkki, yläselkä

Näitä vuorotellen. Treenejä per viikko 1-3. Alle tunnissa yleensä selviää suihkuun.

Päätön, saman kaliberin palstapyöräilijänä samanlaisen tunnistat kyllä. Jokainen tekee tavallaan ja ei kaikkien tarvi seurata netin moninaisia "asiantuntijoita" orjien lailla vaan noudattaa perinteisesti oman kehon neuvoja ja tuntemuksia.

Jeti, kiitos, täällä vain tietyillä henkilöillä taipumus osoittaa omat (tai netin) näkemykset oikeiksi ja lytätä muiden. Maailma on todella hyvinkin kirjava ja kyllä tänne väkeä mahtuu, jopa muutama päätönkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    .... Maailma on todella hyvinkin kirjava ja kyllä tänne väkeä mahtuu,...
    Kyllä mahtuu, Sinä ja Minä ja moni muu: meitä on moneen junaan ja muutama on jäänyt asemallekin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jahuc Katso viesti
    ...
    Treeniä miettiessä noita voi peilata siihen periaatteeseen, että tehdessään työtä, kroppa koettaa koko ajan optimoida itseään ja selvitä työstä mahdollisimman vähällä. Jos työ vaatii energiaa, siihen käytetään ensin tehottominta energiaa ja jos se ei riitä, vasta sitten tehokkaampaa. Eli ensin koetetaan polttaa rasvaa, sen jälkeen veressä olevaa sokeria, sen jälkeen lihaksiin varastoitunutta sokeria ja lopulta fosfokreatiiniä. ...
    Onko näin rasvan osalta -jotenkin mä olen ollut käsityksessä että vasta todella runsas kestävyystyyppinen harjoittelu lisää merkittävästi rasvan käyttöä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Oma punttitreeni on kelien lämmettyä ja pyöräilyn lisäännyttyä mennyt taas enemmän höntsäilyn suuntaan ja volyymia leikattu rajusti. Isoissa liikkeissä sarjapituudet max 3 toistoa.
    Sama. Varsinkin jaloilta olen ottanut volyymia pois. Kahta treeniä olen itsekin vuorotellut ja periaate on ollut iso liike + toisen ison apuliike. Nyt olen nuo apuliikkeet jättänyt pois. Talvella esim. näin Takakyykky + RDL ja toisessa treenissä mave + hack-kyykky. Nyt nuo jälkimmäiset on jääneet pois ja isoista liikkeistäkin yksi sarja pois. Kyykky oli aiemmin 5x6 niin nyt teen 4x6 ja maveen riittää kaksi kovaa työsarjaa. Se on muutenkin sen verran kova liike, kun vedetään isolla kuormalla niin riittää tässä kohtaa mainiosti. Syyssateilla sitten lähdetään hakemaan lisää voimaa taas. Ylläpitoa tämä. Sen verran paljon tulee pyöräilyä, että isosta volyymistä kovissa liikkeissä ei ole mitään hyötyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Copilot Katso viesti
    Kahta treeniä olen itsekin vuorotellut ja periaate on ollut iso liike + toisen ison apuliike.
    Juurikin sama idea minulla tuossa. Ja samaa mieltä maastavedon määristä, itselle on toistaiseksi vedossa edistymiseen riittänyt yksi kova työsarja. Yleensäkin mielestäni kannattaa tehdä niin vähän volyymia kuin mahdollista. Jos yhden työsarjan tekemällä pystyy joka treenissä lisäämään romua tankoon, niin jatkaa sillä ja miettii volyymin lisäystä vasta sitten kun kehitys sakkaa. Tämä siis jos tavoitteena on lisätä voimaa, lihaksen kasvatukseen voi olla joku muu tapa parempi.

Sellainen yleinen periaate minulla myös on, että jos punnerran, niin yläselkää pitää tehdä vähintään saman verran. Mieluummin vaikka reilusti enemmänkin, kun päivät kyhjötän yläselkä pyöreänä ja olkapäät edessä tietokoneella.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti markkut Katso viesti
    Sellainen yleinen periaate minulla myös on, että jos punnerran, niin yläselkää pitää tehdä vähintään saman verran. Mieluummin vaikka reilusti enemmänkin, kun päivät kyhjötän yläselkä pyöreänä ja olkapäät edessä tietokoneella.
    Sama ja samoista syistä. Siksi teen myös joka treenissä pari pitkää sarjaa facepullia tms. hartianseudun liikettä.

Maastaveto ja muut vastaavat ovat itselle riskiliikkeitä joten joutunut ylävartalon treenit toteuttamaan taljoilla ja muilla hilavitkuttimilla joissa helpompi toteuttaa turvalliset liikeradat.
    Jalat sitten prässillä ja pohkeet ja etureidet millä milloinkin. Kun jokainen treenaa niin kuin itse parhaaksi näkee itseään rikkomatta niin ei siinä kummempia neuvojia kaipaa. Aloittelija tietenkin oma luku ja heille löytyy useilta saleilta ohjaajia eikä välttämättä tarvi turvautua netin monenkirjaviin "asiantuntioihin".

^Joo nää sun kommentit täällä lämmittelyn tarpeettomuudesta ja vapaapainoilla tekemisen mahdottomuudesta paikkojen ollessa rikki kyllä tukee hyvin tuota.

No eipä siinä. On noita yli-isoilla painoilla vajailla tekniikoilla ja liikeradoilla ryskääviä ukkoja meidänkin salilla. Paikkansa nekin ennen pitkää rikkoo ja yksi sankari taisi jo niin tehdä, kun ei ole näkynyt, mutta kun isoilla painoilla treenaaminen on niin fantsua.

^En ole rikkonut sitä salilla enkä missään muussakaan harjoittelussa enkä myöskään harrasta mitään yli-isoja painoja. Ja jos jotain hajoaa treenatessa niin se vaan saattaa käydä nillekin jota venyttelee yli 50% treeniajasta, niinkin olen nähnyt käyvän.

Jokainen saa lämmitellä juuri niin kuin haluaa ja kuuluukin, olen vain maininnut että tapa millä teen niin toimii itselle lämmittelynä kun aloittaa kevyemmillä ja sopivan pitkillä sarjoilla...

Maastaveto ja muut vastaavat ovat itselle riskiliikkeitä joten joutunut ylävartalon treenit toteuttamaan taljoilla ja muilla hilavitkuttimilla joissa helpompi toteuttaa turvalliset liikeradat.
    Jalat sitten prässillä ja pohkeet ja etureidet millä milloinkin. Kun jokainen treenaa niin kuin itse parhaaksi näkee itseään rikkomatta niin ei siinä kummempia neuvojia kaipaa. Aloittelija tietenkin oma luku ja heille löytyy useilta saleilta ohjaajia eikä välttämättä tarvi turvautua netin monenkirjaviin "asiantuntioihin".
    Et vaan voi neuvoa, että jokainen treenaa niinkuin tykkää. Kaikilla on kaksi jalkaa ja kaksi kättä. Kannattaa kuunnella fiksumpia. Se mave on todettu ihan kaikkialla liikkeeksi, jota ei kannata jättää väliin.

Pysyy se selkäosasto kunnossa. Mun mielestä tuota tarvitaan aika paljon fillaroidessa. Ensimmäisillä kovilla lenkeillä just selkä huutaa hoosiannaa.

Viimeksi tainnut lämmitellä joskus parikymmentä vuotta sitten ja eikös nykyiset tutkimukset ole niiden tarpeellisuutta kyseenalaistaneetkin? Kyllä siinä lämpiää kun aloittaa jostain tasosta tuollaisilla neljänkympin nostoilla.
    Jokainen tavallaan, taisin olla -00 alussa kun viimeksi kuntopyörällä, omaa lämmittelyä tuuraa tuo kun aloittaa kevyemmin ja useammilla toistoilla.
    En viihdy salilla tunteja niin jostain silloin on tingittävä.
    ^En ole rikkonut sitä salilla enkä missään muussakaan harjoittelussa enkä myöskään harrasta mitään yli-isoja painoja. Ja jos jotain hajoaa treenatessa niin se vaan saattaa käydä nillekin jota venyttelee yli 50% treeniajasta, niinkin olen nähnyt käyvän.

Jokainen saa lämmitellä juuri niin kuin haluaa ja kuuluukin, olen vain maininnut että tapa millä teen niin toimii itselle lämmittelynä kun aloittaa kevyemmillä ja sopivan pitkillä sarjoilla...
    No niin just taas. Venyttely ei ole sama kuin lämmittely…

Jaat täällä näitä kuin joku asiantuntija ja syytät siitä muita.

Kyllä se vaan tiettyjen perusasioiden tekeminen samalla tavalla kannattaa lähes kaikille. Saliharjoittelussa se tekee niin kuin tykkää ja tuntuu johtaa harvoin hyviin tuloksiin…

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Onko näin rasvan osalta -jotenkin mä olen ollut käsityksessä että vasta todella runsas kestävyystyyppinen harjoittelu lisää merkittävästi rasvan käyttöä.
    Tuo riippuu melkoisesti siitä miten määritetään "runsas" ja "merkittävästi".

Keho käyttää jatkuvasti energiaa johonkin, ilman sitä et pysy elossa. Peruskulutusta kutsutaan lepoaineenvaihdunnaksi tai perusaineenvaihdunnaksi ja se riippuu iästä, painosta, lihasmassasta, jne. 80 kiloisella miehellä se on jotakuinkin luokkaa 1800 kcal / vuorokausi. Jos siihen lasketaan arkiaktiivisuus (ei treeniä) päälle, päästään jonnekin tasolle 2200 - 2400 kcal / vuorokausi tai karkeasti 100 kcal / tunti.

Tuolla tasolla energiaa kulutetaan lähes yksinomaan rasvana, mutta ei kaikkea. Esim hermosto tykkää käydä sokerilla, joten poltat aina myös jonkin verran käytettävissä olevaa sokeria.

Jos et siis tee oikein yhtään mitään muuta kuin pysyt elossa, käytät silti energiaa ja rasvaa. Koska levossa rasvan osuus on suuri, silloin suhteellisesti katsottuna rasvan poltto on levossa "merkittävää".

Mutta se mitä "merkittävällä" yleensä tarkoitetaan ei ole suhteellinen rasvan käytön määrä vaan rasvan käytön kokonaismäärä. Eikä sekään ole koko totuus koska samaan aikaan kun käytät energiaa myös varastoit sitä. Siis samaan aikaan kun levossa rasvaa palaa niin sitä myös varastoituu. Ja jos varastoit enemmän kuin käytät, rasvan kokonaismäärä lisääntyy eli lihot. Siksi useimmille se "merkittävä" tarkoittaa millä harjoittelulla rasvan kokonaiskäyttö on merkittävästi rasvan kokonaisvarastointia suurempi.

Se on huomattavasti vaikeampi kysymys vastata, koska rasvaa käytetään ja varastoidaan jatkuvasti läpi vuorokauden jollain yksilöllisellä suhteella. Jos aktiivisuus pysyy aerobisella pk-alueella voi esimerkkinä käyttää jonkinlaista 80/20-sääntöä. Kun tehdään jotain hyvin kevyesti, energiankäytöstä 80% on rasvaa, 20% on sokeria. Asteikon toisessa päässä eli reilusti rasittavassa pk:ssa suhde kääntyy toisin päin, 20% rasvaa, 80% sokeria.

Edelleen jos siellä ihan kevyessä päässä poltat 200 kcal / tunti niin rasvaa palaa 160 kcal edestä tunnin aktiviteetissa. Raskaassa päässä kulutus voi olla luokkaa 800 kcal / tunti ja rasvaa kuluu siis täsmälleen sama 160 kcal. Jos siis mitataan pelkkää rasvan polttoa pelkästään suorituksen aikana, on ihan sama teetkö tunnin raskaan hikilenkin vai käytkö kävellen ulkoiluttamassa koiraa.

Mutta se ei ole tietysti koko totuus. Kun olet tuon harjoituksen tehnyt, alkaa palautuminen. Oletetaan, että on nälkä ja syöt puolikkaan pizzan sen tunnin jälkeen. Eli n 300 kcal.

Koiran ulkoilutuksen jälkeen kroppa varastoi tästä kulutetun sokerin verran (40 kcal) glykogeeniksi tai sokeriksi vereen ja 160 kcal menee käytetyn rasvan korvaamiseen. Ylitse jää 100kcal, joka varastoituu nyt lisärasvaksi. Todennäköisesti et tuosta tosin liho, koska nyt levossa käytät edelleen sen 100 kcal / h joten jo tunnin sisään se pizza on käytetty ellet syö jotain muuta.

Hikilenkin jälkeen taas kaikki pizzan energia menee sokerivarastojen täydennykseen eikä edes riitä siihen (kulutus oli 640 kcal sokeria). Jää siis nälkä ja kaikki kulutettu rasva jää korvaamatta. Edelleen, poltat treenin jälkeen vähintään 100 kcal / h sohvalla toipuessasi joten tunti treenin jälkeen olet jo 600 kcal miinuksella. Kroppa korvaa pääosan tästä kuluttamalla kehoon varastoitua rasvaa ja sama jatkuu kunnes syöt seuraavan kerran.

Joten miten oleellisesta määrästä silloin puhutaan: onko 600kcal vaje, jonka ylläolevista treenitavoista rasvan kulutuksen kannalta tehokkaammalla sait aikaiseksi "merkittävä"?

Rasvan energiasuhde on n 9 kcal / gramma. Jos kehosi rasvaprosentti on 20% ja painoa on 80kg, rasvaa on 16 kiloa ja energiaa on rasvaan varastoituneena 144000 kcal.

Tuolla tunnin hikitreenillä ja nälkäiseksi jättäneellä puolikkaalla pizzalla olet saanut kulutettua tästä noin neljä promillea. Takaisin painoksi muutettuna siis 66 grammaa. Ellet mittaa itseäsi digitaalisella kirjevaa'alla (ja jollain ihmeen vippaskonstilla korjaa mittaukseen nesteen määrän muutosta), tuon treenin vaikutusta et huomaa omassa painossasi yhtään mitenkään. Eli tuloksena ei ole kauhean "merkittävää" muutosta mihinkään. Siksi laihduttaminen on monelle niin pirun epämotivoivaa.

Jahuc, on se vaan kummaa ettei voi puhua siitä mitä itse tekee vaan siitä mitä joku muu käskee tehdä? Olen vaan kertonut että miten ITSE treenaan ja tuskin kenenkään pakko tehdä samoin ja käsittääkseni en ole ketään mistään syyttänyt.

Jahuc, on se vaan kummaa ettei voi puhua siitä mitä itse tekee vaan siitä mitä joku muu käskee tehdä? Olen vaan kertonut että miten ITSE treenaan ja tuskin kenenkään pakko tehdä samoin ja käsittääkseni en ole ketään mistään syyttänyt.
    En ole ihan varma kenelle tarkalleen tuota kommenttia osoitat, mutta yleisesti voi todeta, että Fillarifoorumin (ja monen muun foorumin) sisällöstä 99,9% on omien kokemusten jakoa tyyliin "minä vastaanotin paketin", "minulla on tämmöinen pyörä", "minä kuuntelen tätä musiikkia", "minä tein eilen tällaisen ajon", jne. Joten omista salikokemuksistaan kertominen ei juurikaan eroa pääosasta muuta foorumin sisältöä.

Tietysti tännekin näyttää muodostuneen joitain leirejä ja vastakkainasetteluja, kuten lähes kaikkialle muualle. Ja sitä lokaa sitten heitellään puolin ja toisin oikeastaan sisällöstä riippumatta. Henk koht en noita kauheasti jaksa noteerata.

Tietysti kaikenlaisia ylilyöntejä sattuu ja jotkut niistä pomppaa omillekin silmille. Kuten vaikka se, että julkisesti tunnustaa asuvansa Tampereella. Kamalaa. Kerrassaaan kamalaa.

Aina tuo mave esintyy tärkeänä liikkeenä. Onko jollakin faktaa siitä, että se olisi esim Pogan tai jonkun pro tallin tai muuten vaan huippujen treeniohjelmassa ? En nimittäin itse tähän usko, mutten tiedä... Voimaharjoittelun sinänsä tiedän kuuluvan monen pron ohjelmaan, mutta mave ?

Lihaskunto

Pogan valmentaja San Millan on todennut voimaharjoittelun tärkeyden mutta muistaakseni pari vuotta sitten hän oli sitä mieltä että pron ei kannata ajokaudella tehdä voimaa. Aika paljon hän on äänessä eri podcasteissa niin ehkä joku on kuullut jotain juuri maveen liittyen.

Näitä artikkeleita kyllä riittää mutta sehän on eri asia mitä oikeasti tehdään: https://www.alpecincycling.com/en/tr...s-5-exercises/
    ja
    https://www.trainerroad.com/blog/coa...-for-cyclists/ (tässä mm tavoitetasot voimatasoille eri alalajeissa)

Toisaalta minun on hankala verrata itseäni Pogaan, yhteistä on kai lähinnä vaan pyöräilystä tykkääminen.

Jahuu, vastakkainasettelu ja eri mieltä oleminen kuuluu asiaan ja ison osainen jokainen saa hyväksyä tai olla hyväksymättä...

Ps. Iso osa Tampelaisista ihan mukavaa väkeä.

Ammattilaisilla on omat metodinsa ja meillä joilla treeniä tehdään muunkin kuin kilpailun takia omansa. Mave ei varmaan protour-kuskille ole tärkeä liike, mutta tavalliselle tallukalle oikein hyödyllinen voimaharjoittelun yhteydessä.

Tuskinpa meistä kukaan muutenkaan harjoittelee tai elää kuin Pogacar niin miksi pitäisi salilla tehdä niin.

Jep. itellä 48v punttisalia ja ehkä 15v fillarointia takana. Eriversion mavet, rinnallevedot, tempaukset jne on kaikkia tehty. Kun fillarifoorumilla puhutaan voimaharjoittelusta - tarkoitetaanko yleisvoimailua, keskaria nostavaa, fillaroinnin yksipuolisuutta kompensoivaa tai jotain muuta tavoitetta. Itse heitin kysymyksen lähinnä keskarimielessä. Siinä hommassa en usko sen mitään auttava liian hitaana ja liian suorin jaloin alkavana eli polvi ja lantiokulmat eivät oikein vastaa polkaisun tehovaihetta. Jos maven vaihtaisi vaikka tempaukseen tai rinnallevetoon ja molemmat vielä korokkeelta niin ehkä sitten. Kun ks omaa tehovaiheen alun polvi- ja lantiokulmaa voi omasta mielestäni löytää itselle sopivan jalkaliikkeen. maxvoiman sijaan hakisin enempi sellaista hermotuksen parantamista, että voima saadaan heti oikealle tasolle tehovaiheen alussa. 90rpm on pirun nopea liike.

Joo, ei se jalkojen tehontuoton kannalta pyöräilyyn varmaan optimiharjoite ole. Toisaalta se vahvistaa niin monia lihaksi, että kyllä siitä varmasti pyöräilijäkin hyötyy mm. vartalon tukilihasten vahvistumisen muodossa.

Ei se tietysti mitään keskaria tai watteja nosta. Oletan, että mave auttaa selän jaksamiseen. Ainakin minulla selkälihakset huutavat hoosiannaa ensimmäisten kovien mäkisettien jälkeen. On se sitten maantietä tai gravellia.

Elän myös vahvassa uskossa, että vahvat selkälihakset vähentävät muutenkin selkäkipuja, joita kyllä aika monella fillaristillakin on. Ainakin minä olen saanut aiemmin selän herkästi kipeäksi duunissa nostellessa. Nyt mave settien jälkeen ei ole ollut mitään kipuja.

Tuskin mave kuitenkaan siihen staattiseen pitoon pyörän päällä auttaa, mitä tarvitaan jos ajaa pitkiä tempoja roadilla matalana. Tuossahan monella kipeytyy selkä.

Ojentajathan ne aeroasennossa maantiepyörällä ensimmäisenä loppuu. Tuohon en oikein usko minkään punttitreenin auttavan. Vaatii sitä staattista pitoa. Vartti ranteiden varassa jää jo monelta ajamatta, mutta tuon voi kyllä kehittää treenaamalla tosi hyväksikin. Ajaa ensin 5min ja jatkaa tasaisesti aikaa. Kohta huomaakin että se tunnin tempo menee hyvin.

Omalta kohdaltani voin sanoa että vaikka pyöräilyä nykyään harrastan on se oma lihasmassani kehitetty kuitenkin kuntosalilla vuosien varrella. En ole siis mikään pyöräilijän prototyyppi ja onkin varmasti niin, että kun paljon pyöräilee ja aloittaa sitten kuntosaliharjoittelun ei sitä lihasmassaa kovin nopeaan tahtiin kerry. Lisäksi suurin osa pyöräilee todella paljon per viikko ja pitkiä lenkkejä eli silloinhan kehokin muovautuu kestävyysharjoitteluun paremmin sopivaksi. Se on vähän kun vertaisi 100 metrin, 200 metrin ja 400 metrin juoksijoita 5000 metrin, 10000 metrin ja maratonin juoksijoihin. Jälkimmäiset on huomattavasti pienikokoisempia ja paremmin soveltuvia pidempään kestävyysharjoitteluun.

Omat pyöräilyt on sellaisia 40-60 min. kestoltaan ja noin 20-25 km pituudeltaan. Ajan aina joko täysjousto tai jäykkäperäisellä maastopyörällä kun ei ole vielä maantiepyörää hankittuna. Ajan usein aika kovavauhtisia lenkkejä ja vaikka se ei olekaan mitään Zone2 treeniä niin se kuormittaa hyvin jalkojen lihaksia ja pakaroita kunhan pyörän säädöt on vaan kohdillaan. Ajan aina lukkopolkimilla niin tulee monipuolisesti hommia jalkojen eri lihaksille vs. ”normaalit” polkimet joilla en itse saa samaa harjoitusvaikutusta kun kunnollinen pyörittäminen on mahdotonta. Tämäntapaiset treenit ei ole mitään optimaalisia pyöräilyharrastuksen kannalta mutta ne kuormittaa hyvin keuhkoja ja verenkiertoelimistöä ja sydäntä. Ajan motocrossia ja sen oheistreeniksi tämä toimii ainakin itselleni hyvin. Motocrossissa oikeastaan kaikki lihakset tekee töitä joten ajokauden aikana voi jättää hyvin punttisalitreenit vähemmälle kun saa sitä oikeaa lajikohtaista monipuolista harjoitusta ihan vaan ajamalla motocrossia.

Päätin kuitenkin että teen sitä kapeaa penkkipunnerrusta kun sen voimatasot on helpohkosti ja hyvin lyhyillä treeneillä nostettavissa. Se ei vaadi niin paljon palautumiselta kuin mavet ja kyykyt jne. Päättelit jahuc oikein nimimerkistäni ikäni eli olen nyt 49-vuotias ja ensi vuoden maaliskuussa täytän 50 vuotta. Olen noin 175 cm pituinen ja painan 102-103 kg (aamupaino). Kummankin lajin (motocrossin ja pyöräilyn) kannalta olisi edullista olla kevyempi eli esim. 85 kg voisi olla vielä joskus mahdollinen. Sen alle ei kyllä painoni enää tipu paitsi jossain hoitokodissa sitten aikanaan kun jalat ja kaikki muukin massa ”sulaa” kun iskee viimeiset elinvuodet ja Tuonela kutsuu...

En oikein koe järkeväksi harjoitella pyörällä pitkiä monen tunnin rauhallisempia lenkkejä kun ei ne vastaa mitenkään niitä vaatimuksia mitä motocross keholta vaatii. Siinä tarvitaan mahdollisimman hyvää hapenottokykyä (VO2 Max) ja korkeaa sykkeen sietokykyä kohtalaisen pitkiä aikoja (15-25 min.). Lisäksi tietysti myös lihaksilta voimaakin ja keholta liikkuvuutta.

Huomenna olisi taas kapeaa penkkiä ja työsarjat 2x6 115 kilolla.

Huomenna prässipäivä kun salilla toivottavasti hieman viileämpää, tänään viikon kolmas kevyt...

En usko, että vaikka tekisi mavea vuodet ympäri, sillä päästään eroon kevään pitkien lenkkien selkäkivuista - voipi olla toisinkin. Voisi kokeilla miltä voimanostajalta tuntuu 6h jälkeen ? The scientists concluded that rather than poor bike set-up, it was the cyclists' impaired motor control patterns in the lumbar region that led to poor movement patterns, specifically excessive flexion, resulting in lower back pain. https://www.cyclingweekly.com/fitness/lower-back-pain-dont-blame-the-bike-32094

Niin siis minulla tuo on aivan selvästi lihasten heikkoutta, ei selkäkipua.

Jos vaikka ajaa r2000 kovaa.

Toisilla vaan on heikko/kipuileva selkä ja siihen siihen tyydyttävä. Itse siinä onnellisessa asemassa että "urani" tehnyt fyysistä työtä, viime vuosina todella huonoissa työasennoissakin mutta selkäkivuilta/vaivoilta välttynyt ja toivottavast jatkuu samaan malliin.
    En tiedä onko välttämättä mitään tekemistä harjoittelun kanssa (ainakin kaksi tuttua jo huomattavasti nuorempina moisten vaivojen vuoksi sairaseläkkeellä) mutta ihmiset hyvin yksilöllisiä fysiikaltaan.

Päätön, toivottavasti saat itsesi kuntoon, ei se pelkkä treenikään aina pelkästään pelasta kaikkea.

En itse omalla kohdalla usko että voisin tehdä raskaita maveja ja kyykkyjä sekä lisäksi ajaa ilman jumeja maastopyörällä tai crossipyörällä. Noi kovemmat isojen raskaiden liikkeiden treenit on sellaisia että oma kroppa menee niistä kovaan jumitilaan eikä tee mieli millään pyörällä ajaessa sitten kumarrella eteenpäin. Crossia kun pitää ajaa vielä ns. "attack positionissa" mikä on aika vaativa ajoasento kropalle jo muutenkin ilman jumejakin.

Tämän päivän kapean penkin treeni on nyt tehty ja se meni kyllä läpi, mutta oli sen verran raskasta että kerrataan vielä samoilla painoilla seuraava treeni. Toi erilainen vähäisempi lämmittely säästää kyllä selvästi voimia, mutta kun siinä ei tule niin lämmin ja sykkeen nousu + verenkierron lisääntyminen lihaksiin ei ole yhtä isoa kuin sillä perusteellisemmalla lämmittelyllä niin tuntui aika oudolta nostaa. 15 kg nousuilla siis menin lähempänä työsarjoja eli näin:

20x20 kg, 10x40 kg, 6x55 kg, 6x70 kg, 6x85 kg, 6x100 kg, 6x115 kg ja 6x115 kg

Lisäksi kroppa ei tuntunut parhaalta mahdolliselta nostamista ajatellen vaan aika jumiselta. Ensi kerralla ehkä sitten vielä paremmin, mutta hyvä että sain nyt ne kaksi kutosen sarjaa edes tolla painolla nostettua huolimatta aika huonoista lähtökohdista treeniä ajatellen.

Tänään perinteinen laite/talja treeni 10x50, 10x60, 10x70, 10x80, 10x90... Hartiat, rinta, olka, hauis ja ojentajat. Etureisiä hieman kun oli joutilasta aikaa...

Ihan hyvä fiilis kun oli hieman viileämpää ja hiki tuli vasta treenatessa eikä salille mennessä. Huomenna sitten penkki, viimeksi juuri lämmön vuoksi jäi vajaaksi mutta katsotaan kulkeeko paremmin...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •