^^ Eikä ole vaihtajaongelmia.
^^ Eikä ole vaihtajaongelmia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Useammalla eturattaalla voi takapakka olla väleiltään tiukempi eli otetaan vaikka uusi grx820 1x hypyt 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51 510% ja 2× hypyt 11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32-36 506%
Itselle tulleessa retkipyörässä oli aikoinaan 3x9 ja siinäkin oli joku vaihdeväli just semmonen että pykälää vaihtamalla meni joko liian pitkäksi tai vastavuoroisesti lyhyeksi. Nyt se on sitten 3x10 ja toimii ilman ärsytystä.
Älä itke ruma lapsi, ota rusina.
Kyllä. Campa on tässä jäljillä. 13-rattainen pakka mahdollistaa laajan välitysalueen ja järkevät välit, jos niin halutaan. Säädöt vaan pitää jo tuolla määrällä olla kohtuu tikissä, että pelaa sujuvasti. Shimanolta löytyy 11-36 12-vaihteinen pakka, jossa 1-hampaan nousut kireällä puolella. Sramilla 10-36 pakassa tuo 10-ratas on kyllä turha.
11-36 pakka yhden hampaan nousulla niin ylös kuin mahdollista ja kaksi isointa ratasta vain ns. pelastusrenkaaksi jyrkimpien kohtien kihnutusta varten olisi pop. Pitäs olla semmonen pakka, joka kasataan irtorattaista haluttuun kokoonpanoon ja sitten opetetaan takavaihtajalle mitkä rattaat pakkaan on valittu ja vaihtaja tekee säädöt sen mukaan.
Aika rapee setuppi solvallan mäkiin!
Mutta joo, ihan samaa mieltä. Ei pysty 1x laittamaan omilla ajoilla. Viimeinen niitti on voimansiirto osien hinta. Pakan hinta kallistuu selvästi jos alkaa speksaamaan sinne alapäästä tiheämpää välitystä.
Tosi hienosti tuollainen 50/34 11-34 toimii r2000:lla. Ei tiputtele ketjua eikä yhtään vaihdemissiä eturattaalla.
Joissain mäissä pitää vaan tietää missä kohtaa vaihto tulee eturattaalla tehdä, tai sitten runtata all-out putkelta.
Mattamaali rungossa - uhka vai mahdollisuus? Kuinka hankala pitää nättinä ja meneekö miten helposti pilalle?
Tällä setupilla Solvallaan on ajettava asfalttia pitkin. Hiekakteitä ei uskalla. Joku kuitenkin tulee just silloin vastaan kun jää kammelle.
Oli kyllä aikamoinen viritys saada maantiekampiin mahtumaan 50T ratas 3T RaceMax runkoon. Piti laittaa speisseireitä joka väliin ja nyt ketjulinja about suora 50-11 rattailla. Mutta eihän sitä muilla ajetakkaan....
Sähköistä vielä sen verran, että tallaisena ei-teknisenä loppukäyttäjänä koen ne itselle huomattavasti yksinkertaisimmiksi kuin mekaaniset; eli vaikka rakenne saattaa olla hankalampi, niin käyttäjäkokemus helpompi ja yksinkertaisempi. Helppo laittaa paikalleen, säätää, olleet huoltovapaat jne. Toki jos menee rikki, niin todennäköisesti kokonaan uutta osaa joutunee tilaamaan.
Stenun Stigmata, Aspero, Domane tms. voisi olla jollakin 40 mm rengastuksella aika pätevä pyörä kaikenlaiseen/ sekalaiseen käyttöön. Normaalissa lenkkikäytössäni ei varmaan häväisi nykyiselle ainakaan paljoa, mutta saattaisi mukavalla tavalla tuoda vaihtelua tiestön puolesta. Minä yritän taas tehdä maantiepyörästä semi-gravelia 35-36 mm renkailla, pitää katsoa miten se onnistuu
Joo jotenkin noin olen sen järkeillyt, että pakka voisi olla vaikka ihan 1 rattaan hypyillä. Taitaa 7-pakoissa olla valikoima niin huono, ettei ole ratkaistavissa ihan helposti.
Vähän kaiholla muistelen vanhan cyclocrossarin 10-vaihteista Ultegraa 46/36-kampisetillä, kun eturattaan vaihdon jälkeen oli yleensä heti oikea välitys alla. 50/34 tai nykyisellä 48/31 kampisetillä joutuu aina naksun tai pari korjaamaan takaa, kun siirtyy edessä toiselle rattaalle.
Vähän kun miettii, niin tuo on ihan viisaskin valinta shimanolta.
Mun mielestä maantiellä sähkö ei ole edes niin tarpeellinen kuin gravellissa. Dura-acen mekaaninen vaihtaa ihanasti. Mutta siis parempiin maantiepyöriin ei vaan nykyään kovin helposti mekaanisia osasarjoja asennella. Mekaaninen ei vaan oikein toimi integroituna.
105 taas riittää oikein hyvin niihin halvempiin ulkoisilla vedoilla oleviin fillareihin.
^joo, no melkein mikä tahansa nykyisistä Shimanon mekaanisista on toiminnaltaan erittäin hyvä. Vaikea löytää todellista toiminnallista eroa 105-Ultegra-Dura-Ace:n väliltä. Erothan on sitten painossa ja muotoilussa. Ja hintalapussa.
Pelkästään maastopyörällä ajavan on tosiaan vähän hankala käsittää mihin sähköä tarvitaan.
En itsekkään keksi järkevää syytä sähkövaihteille maasturissa. Vähän hölmöä lataillla akkua ja lisätä pyörään massaa kalliilla rahalla. Vaijeri kuitenkin kestää noissa ikuisuuden.
Lueskelin eilisiä viestejä ja ne olivat hyvin hyödyllisiä: En tee mitään aiheen kuvaamilla laitteilla. En tarvitse sähkövaihteita. Vanhasta kalustostani johtuen minulla ei ole mitään asiaa yhteislenkeille, koska minut mobataan kahvipöydässä. Jos haluan vaimentaa jo huonontuneiden ja yhä huonontuvien tienpintojen aiheuttamia tärinöitä ja iskuja, on mietittävä rengastusta, mutta se on ensi kevään asia.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Takavaihtajan vaijerin vaihtoväli vastaa kokemuksiani, noin 9 tkm. Soran ensimmäinen vaijeri kesti vain 4 tkm, joten siirryin hieman parempiin ja ohuempiin vaijereihin. Viimeisellä on ajettu yli 10 tkm ja vaihteet pelaavat paljon paremmin kuin alkuperäisellä Shimanon vaijerilla.
Etuvaihtajan vaijerin vaihtoväli Ultegrassa oli yli 50 tkm ja Soralla on ajettu jo yli 40 tkm.
Kotikaupungin katu oli hiekkainen tie, siinä Anglia katolleen kääntyi.
Gösta Sundqvist: Teuvo, maanteiden kuningas
Jos haluaa gravel-tyyppisen pyörän yleispyöräksi kun niissä on kippuratanko ja mahtuu paksummat renkaat. 50/50 asf/hiekkateitä niin mikä pitääkö olla yksi eturatas vai saako olla kaksi? Tykkään kahdesta nykyisen kokemuksen perusteella. Miksi yksi olisi parempi oikeaoppisessa gravelissa?
Jos pystyisi etukäteen päättämään, että tänään ajan vain maantiellä/asfaltilla huomenna soratiellä eli kaksi pyörää tarvittaisiin, muttamutta...
Laskettelusuksiakaan mä en tosin vaihda kesken kaiken rinteessä vaikka teenkin välillä lyhyttä käännöstä ja välillä pitkää. Joskus jopa aika suoraan lasken. Kolmet sukset pitäisi olla.
Jos on pakko olla 1x ja samalla fillarilla ajaa asfalttia ja gravelia niin ratkaisuhan voisi olla classifiedin napa. Tuollahan esim Ganna ajoi eilen isoa mäkeä ylös jollain 60T eturattaalla
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
2400€ Classified Powershift navalla 1x:n puutteiden paikkaaminen on aika villi idea. Tuohon vielä vanne, pinnat ja kasaaminen päälle.
Elämä on liian lyhyt että sitä kannattaisi uhrata omassa poterossaan istuen. Mäkin kokeilin yhtä eturatasta, koska pidin kahta parempana.
Ei ole muuta syytä roikkua tällaisilla palstoilla, kuin antaa itsensä altistua uusille hullutuksille: jotain saattaa jäädä nuppiin muhimaan.
Itse olen nyt ajellut jonkin verran maantiepyörällä normihiekkateitä ja sorapolkuja, asfalttiteiden ohessa.
2 x vaihteisto, maantiepyörä ja + 30 mm renkaat, niin lisävarusteeksi ei tarvi kuin korvatulpat, jottei soran rapina häiritse (kun sitä ei aikaisemminkaan ole kuulunut). Ja pikkuisen malttia ja varovaisuutta.
Jos nyt päivittäisin kaluston 50/50 asfaltti/hiekkatieajeluun, niin Aspero (ehkä edellinen normi tai 5) tai Domane gen.4, 2x vaihteisto grx di2 tai 105 di2. lisäys; tai Giant Defy tms
Ja jos ajaa huonolla kelillä, niin siihen vielä jokin muu
Kirjanmerkit