Noin teen itsekin, tuollaiset parin-kolmen Nm kireydet on hyvä vetää ihan sormilla. Sen tuntee sormissaan millä tavalla ruuvi alkaa kiristyä. Että kiristyykö se jyrkästi vai ikään kuin venymällä pikku hiljaa. Noiden ns venyvien kierteiden kanssa saa olla varovainen. Ne voi korkata yllättävästi.
Ja tietysti on hyvä tunnistaa missä se kierre on. Onko se jossain nupissa kuten edellä, eli se on helppo uusia. Vai onko se vaikkapa pyörän rungossa. Esim etuvaihtajan korvakkeen kiinnityskierre tai vaikkapa pullotelineen kiinnityskierre. Sellaisen rikkominen on montakertaa ikävämpi homma. Itse tykkään konstruktioista joissa se kierreosa on vaihdettavissa, eikä siten ”tuhoa” koko härveliä.
Esim Duden etuhaarukassa se kierre on siinä haarukassa. Mikä on minusta pieni riski. Joku voi väsyneenä ja kiireessä mysöä akselin väärille jengoille vaikka lenkillä rengastöitä tehdessään. Varsinkin jos on sattunut sählätessä tiputtamaan akselin hiekalle.









Lainaa viestiä vastauksessa
Kirjanmerkit