Strava heatmap: Karkean tason ride ja run (zoom 12 tason tarkkuudella) on mukana Trailmapin vakio kerroskartoissa. HD heatmapit saa kerroskarttoihin oheisen ohjeen avulla https://support.trailmap.fi/support/ohje-strava-heatmap. Nuo uudet erikoisemmat lajit saa mukaan myös, juuri kokeilin, kun vaihtaa lajin tyyliin: Gravel = "sport_GravelRide". Näitä ei noissa mun ohjeissa suoraan ole, mutta kun katsoo Chrome Dev Tools / Network tab niin näkee mitä URLia Strava käyttää tiilien hakemiseen tuon saa helposti katsottua per sportti. Täytyy ohjeita jossakin kohtaa täydentää.

HD heatmap pitää askarrella itse, koska siinä käytetään käyttäjän omia tunnuksia tiilien hakemiseen.

Strava on muuten ottanut aiempaa huomattavasti tiukemman linjan API-asiakkaisiinsa. Juuri katselmoivat Trailmapin ja pienen keskustelun jälkeen leima tuli papereihin. Kuvio on tuttu USA-malli: Strava sopparit kieltää lähes kaiken (mm. Veloviewerit, icu.internals, Statshunters ja moni muu palvelu rikkoo räikeästi kirjainta mutta ei ilmeisesti henkeä), mutta käytännössä Strava sallii näemmä aika paljon 3rd party ekosysteemin innovaatiota - tekee vain aika hankalaksi tilanteen kun ei tiedä missä raja oikeasti kulkee. Talvella oli mielessä mm. käyttäjien Strava-datan hyödyntäminen "mitkä talvipolut ovat juuri nyt auki" heatmapin tekemiseen, mutta se on pitkällä tuolla harmaalla alueella eli vie tehokkaasti innon lähteä potkimaan kasaan.

Tuo Strava "gravel" olikin tosi mielenkiintoinen: Sitä ei näköjään muualla kuin Hgissä ja Lahdessa, ja hieman Kemiönsaarella ajeta. Kovasti olen omia lenkkejä täällä Tampereen ympäristössä yrittänyt ajaa, mutta turhaa lienee kun ei Stravakaan niitä noteeraa ;=)

Ylipäätään nuo heatmapit ovat omasta mielestäni lähinnä kiva lisä tilanteisiin joissa on hyödyllistä tietää onko joku muu jossakin mennyt joskus ja joskus vinkkeinä seuduille joista ei ole mitään käryä muuten. Yleensähän se lähinnä näyttää sekaisin erityyppisiä ajoja kesä & talvi sekaisin, ja se että ajetaan paljon jotakin väylää kertoo vain että suuret massat ovat kys. väylän löytäneet. Joillakin seutua tuota ruokkii valmiit reitit tai reittijäljet. Toki se kertoo, että kys. väylä on ajettavissa, mutta onko se seudun hienoin tai muuten paras valinta on ihan toinen juttu. Turvallisuushakuiselle toki kohtuu valinta, kunhan ei mene kesä ja talvi mtb-jälkien jne. kanssa sekaisin...