GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 452 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 352 402 442 450 451 452 453 454 462 502 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.531 - 13.560 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #13531
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei oikein jaksa uskoa tuohon kuiturunkojen häviämiseen. Siis että samaan päästäisiin jatkossa 3d tulostimilla.

    Tai no. Jos se tulostin sylkisi erikseen kuituista vahvike lankaa?

  2. #13532
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Ei toki kuiturungot häviä, mutta tulevaisuudessa on todennäköisempää, että ne tulee printteristä kuin käsin laminoituina. Toistaiseksi vielä printtaaminen on liian hidasta ja kallista, mutta tekniikka kehittyy, palkkakulut Kauko-Idässä nousee ja rahtikulut samoin. Printtaamalla lopputulos tulee olemaan tasalaatuisempaa, kustomointimahdollisuudet on lähes rajattomat, kun ei tarvita muotteja ja printteri voi olla sijoitettu lähemmäs loppukäyttäjiä, koska sijainti ei vaikuta tuotantokustannuksiin. Potentiaalisesti tulee parempaa, halvemmalla ja ekologisemmin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #13533
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    [

    Mainio tuotekuva. Huolella tehty. Nätti pyörä tokkiinsa muutenkin.

  4. #13534
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ei toki kuiturungot häviä, mutta tulevaisuudessa on todennäköisempää, että ne tulee printteristä kuin käsin laminoituina. Toistaiseksi vielä printtaaminen on liian hidasta ja kallista, mutta tekniikka kehittyy, palkkakulut Kauko-Idässä nousee ja rahtikulut samoin. Printtaamalla lopputulos tulee olemaan tasalaatuisempaa, kustomointimahdollisuudet on lähes rajattomat, kun ei tarvita muotteja ja printteri voi olla sijoitettu lähemmäs loppukäyttäjiä, koska sijainti ei vaikuta tuotantokustannuksiin. Potentiaalisesti tulee parempaa, halvemmalla ja ekologisemmin.
    Onko tuohon sitten jo tekniikka olemassa? Kuitu rouheesta ruiskutus ei ole sama kuin laminoitu matto.

  5. #13535
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Toistaiseksi vielä niin, että printtaaminen tapahtuu muottiin, mutta kehitys kehittyy.

    https://bikerumor.com/revel-rodeo-3d...hill-mountain/

    Revel claims has the potential to be stronger, lighter, more durable, and even recyclable in certain situations.”
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #13536
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    3t tapa koneellistaa kuidun valmistus voi toimia. Mutta tuohon ruiskutukseen en vaan usko.

    https://bikerumor.com/3t-brings-carb...ament-winding/

  7. #13537
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Luitko tota BR:n juttua ollenkaan?

    "AREVO’s printer uses a multi-axis robotic head that allows it to lay down continuous strands of CFRTP carbon in “optimized continuous fiber paths” making parts up to 1000 x 1000 x 830 mm³. These optimized continuous fibers are reminiscent of traditional carbon frame construction, where workers orient plies of carbon fiber in certain directions to best cope with the forces the frame will see in use. Only in this case, those optimized fiber paths can be created with far more complexity and accuracy, and claims to have better distribution of carbon in the final structure. "

    Tuo tekniikka mahdollistaa kaikkea sellaista, mitä kuitukangaspaloja käyttämällä ei edes pysty tekemään, koska periatteessa jokaisen yksittäisen kuitusäikeen asennon ja suunnan voi valita erikseen. Mitä monimutkaisempia muotoja pitää saada aikaan, sitä suurempi hyöty siitä on verrattuna perinteiseen kangaspalojen leikkaamiseen ja asettelemiseen. Toistaiseksi se on vaan vielä liian kallista ja hidasta, jotta sillä olisi kaupallista potentiaalia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  8. #13538
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Eipä kerennyt näkemään tuota ennen postausta.

    Eli tekee "lankaa" ja sitä kautta mattoa tulostamalla? Tosin nyt tuo korvaa vain maton käsin asettelemisen muottiin? eli aika paljon saa tapahtua ennenkuin tuon itse käsitän tulostamisena, josta tulisi valmista runkoa ulos.

  9. #13539
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Ihan kaikkea ne tuossa ei kai paljasta, koska liikesalaisuudet jne. Ilmeisesti se täpärirunko oli tosiaan tulostettu muottiin, joten siitä voi tietty olla montaa mieltä, että onko kyse tulostamisesta vai ”tulostamisesta” Siinä videolla esitetty prosessi on kuitenkin ihan selkeästi tulostamista, joten kyllä se sieltä vaan pikkuhiljaa tekee tuloaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #13540
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Protoilua vielä, onkos puolikkaista liimattu runko yhtään sen parempi kun vanhat vaikka olisikin kone latonut kuidut?

    Harmi kun aikaisemmin foorumilla vaikuttaneet hiilikuituspesialistit ei ole enää aktiivisia, olisi kiva kuulla näkemyksiä. Oikeasti tulostettu ja yhtenäisestä kuidusta koneen virkkaama runko vaatisi niin monen akselin ympäri liikuttelua että valmistuksen kalleus lienee vielä hetken esteenä.

    edit. AI:n kun saisi vielä leivottua mukaan niin voisi alkaa enkelisijoittajille soittelemaan.

  11. #13541
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei tietystikään ole. Tuo täytyy ensin saada kudottua ympäri asti. Varmaan on mahdollista kehittää tuo tekemään yksittäisiä osia ja liimata ne sitten yhteen, kuten nytkin tehdään kaikki edullisimmat kuiturungot. Eli muhvit tulostetaan erikseen ja putket erikseen.

    Mutta en oikein nää mahdollisena miten pystyttäisiin tekemään monokokki runkoa tulostamalla.

  12. #13542
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Toyota aikanaan vaihtoi LFA-mallinsa korimateriaalin alumiinista hiilikuiduksi kesken suunnittelun ja siitä seurasi kaikkea kivaa ja vähemmän kivaa, kivan puolelle voitaneen laskea A-pilarin kutomakone.

    Hakee vaikka sanoilla lfa a-pilar.

    Ei kun vaan matonkutomakoneet kolisemaan.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  13. #13543
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Toyota aikanaan vaihtoi LFA-mallinsa korimateriaalin alumiinista hiilikuiduksi kesken suunnittelun ja siitä seurasi kaikkea kivaa ja vähemmän kivaa, kivan puolelle voitaneen laskea A-pilarin kutomakone.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti

    Hakee vaikka sanoilla lfa a-pilar.

    Ei kun vaan matonkutomakoneet kolisemaan.
    Jos pyöriin yhdistää saman niin hakee vaikka "Time bicycles manufacturing" ja saa samasta menetelmässä videoita. Olisivatkohan 80-luvun lopulta saakka tuolla menetelmällä valmistaneet ja muutama sivu taaksepäin oleva Time noudattaa samaa linjaa.

  14. #13544
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takakeno Katso viesti
    Mainio tuotekuva. Huolella tehty. Nätti pyörä tokkiinsa muutenkin.
    Tuntuu ettei saa silmiä irti tuosta etupäästä. Tai ylipäätään koko pyörästä. On kyllä pirun hieno ja saumaton kokonaisuus. Erityisesti tuo miten tuo ohjaamo istuu tuohon runkoon.

  15. #13545
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Samoin, ei sitä koko ajan jaksa ajella. Nyt on uuden pyörän osien speksaus käynnissä, on kiva kutkuttava tunne ihmetellä mitä siihen kiinni laittaisi. Vaikka useamman pyörän kokemuksella jo tietää, että loppuviimein tuloksena on vain polkupyörä jolla ajaminen tuskin merkittävästi poikkeaa edeltäjästään .
    No näinhän se menee. Mutta omalla kohdalla lopputulos on AXS vaikka kuinka yrittäisi jotain muuta. Ehkä omalla kohdalla pitäisi ostaa romut valmiiksi ja sitten vasta alkaa kattelemaan runkoa.

  16. #13546
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    BMC teki joskus yli 10 vuotta sitten Impec nimistä maantiepyörää, minkä runkoputket oli kudottu hiilikuitulangasta ja pyörä kasattu muhveilla. Ei tainnut kuitenkaan olla silloin vielä kovinkaan kannattavaa. Mietinkin että milloin asia alkaa kehittyä siitä vaiheesta eteenpäin.

  17. #13547
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    P-Savo
    Viestit
    686
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    3t tapa koneellistaa kuidun valmistus voi toimia. Mutta tuohon ruiskutukseen en vaan usko.

    https://bikerumor.com/3t-brings-carb...ament-winding/
    GCN video 3T putkien kutomisesta sekä niiden yhdistämisestä.

    https://www.youtube.com/watch?v=AEPJ78s0kac
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

  18. #13548
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PMoi Katso viesti
    GCN video 3T putkien kutomisesta sekä niiden yhdistämisestä.

    https://www.youtube.com/watch?v=AEPJ78s0kac
    Kuraa Olen aika varma että keskiön mittatarkkuus ei ole väitetty 0.001 milliä kun se on ruuvattavalla pötkylällä kiinnitetty muottiin.

  19. #13549
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Noita katsellessa tuli mieleen se pätkä missä Guy Martin vierailee Orangen pajalla, vanha Alpinen omistaja ja kesätyökanttari hyväksyy.

    https://youtu.be/mlIYEdRFQu4?feature=shared


    Kohdassa 10.30 alkaa millin tuhannesosien metsästys.

    Sent from my CPH2399 using Tapatalk

  20. #13550
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    1.168
    En kutsuisi 3D tulostamiseksi vaan joksikin automaattikutomiseksi, jos kuivaa hiilikuitulankaa kudotaan. Siinähän ei ole mitään kovin uutta. Näinhän on tehty monet yksinkertaiset valmiit hiilikuitutuotteet jo pitkään. Siinä pitää myös huomioida se, että silloin joudutaan infuusiolla imaisemaan epoksi ja silleen taas ei perinteisesti päästä yhtä hyvään tulokseen kuin prepeg kuiduilla.

    En usko, että kovin nopeasti tulisi teolliseen käyttöön 3d printteriä/kutojaa, jossa epoksi menee kuidun kanssa saman aikaan. Tosi vaikea kuvitella, että niin saataisiin se oikea minimiannos epoksia kuidun määrään nähden ja homman pitäisi vielä toimia niin nopeasti, ettei epoksi ehdi kovettuna.

  21. #13551
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    ^ Jos meinaat tuota Revelin ja Arevon protoa, niin siinä sidosaineena ei ole epoksi vaan thermoplastinen polyamidi(?) muistaakseni. Googlaamalla esim. ”thermoplastic carbon fiber” löytyy sekä kaupallista että tieteellisempää tekstiä vaikka kuinka paljon.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutta en oikein nää mahdollisena miten pystyttäisiin tekemään monokokki runkoa tulostamalla.
    Tossa videon haastattelussa on 5 minsan paikkeilta juttua monokokin printtaamisesta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #13552
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    [QUOTE=frp;3249540
    En usko, että kovin nopeasti tulisi teolliseen käyttöön 3d printteriä/kutojaa, jossa epoksi menee kuidun kanssa saman aikaan. Tosi vaikea kuvitella, että niin saataisiin se oikea minimiannos epoksia kuidun määrään nähden ja homman pitäisi vielä toimia niin nopeasti, ettei epoksi ehdi kovettuna.[/QUOTE]
    Epoksien ja hiilikuitujen kuten muidenkin kuitujen kanssa työn puolesta spedeiltyä uskon että automatisoituna kaikki on mahdollista. Siinä vaiheesssa kun edistynyttä teknologiaa aletaan sotkemaan enemmissä määrin kuvioihin, tietää se useammalle asiointia kortistoon.

  23. #13553
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    ^ Veikkaan että kun tuo toteutuu niin "käsintehdyt" rungot nousee arvoon arvaamattomaan. Kaikesta noista tulee bulkkikamaa.

  24. #13554
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Epoksien ja hiilikuitujen kuten muidenkin kuitujen kanssa työn puolesta spedeiltyä uskon että automatisoituna kaikki on mahdollista. Siinä vaiheesssa kun edistynyttä teknologiaa aletaan sotkemaan enemmissä määrin kuvioihin, tietää se useammalle asiointia kortistoon.
    Niin, hiilikuitukomposiitin valmistaminen muottiin laminoimalla on keksitty joskus 60-luvulla, että kyllähän se alkaa olla vahvasti museoikäinen tuotantomenetelmä

    Toisaalta mä näen asian myös niin, että tulevaisuudessa mamilit kuolee sukupuuttoon. Pyöräilyn harrastaminen ja varsinkin pyörien harrastaminen siinä muodossa kuin boomerit ja X- ehkä vielä Y-sukupolvetkin sen mieltää, alkaa pikkuhiljaa olla tiensä päässä ainakin nykyisessä mittakaavassaan. Z-sukupolvelaisten arvot, kiinnostuksen kohteet ja kulutustottumukset on niin erilaiset ja valintoja ohjaa ekologisuus, eettisyys, kiertotalous jne. Nopeimmin reagoivien firmojen markkinoinnissahan se alkaa jo näkyäkin. Esimerkiksi näin: https://www.cotic.co.uk/news/2024/co...-more-titanium

    Tarkoitan siis sitä, että vaikka teknologia mahdollistaisi mitä hyvänsä, ei kaikki skenaariot välttämättä toteudu, koska tulevaisuuden kaupallinen potentiaali ei ole tarpeeksi isoa. Noin periaatteessa, kun teknologia mahdollistaa jo esim. elävän sydänlihaskudoksen bioprinttaamisen, niin luulisi hiilikuituisen fillarirungon tulostamiseen liittyvien teknisten haasteiden olevan ratkottavissa, jos joku haluaisi siihen rahansa laittaa kiinni. Toki 3D-tulostamisen ekologiset ja eettiset näkökulmat voi myös olla juuri niitä, jotka potkii sitä teenpäin, joten aika näyttää. Joka tapauksessa se, että haluaako joku sen tehdä, on isompi kysymysmerkki kuin se, että onko se mahdollista.

    Takaisin aiheeseen: Made in UK Reynolds 853 ”low CO2 impact” Cotic Escapade

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #13555
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Toisaalta mä näen asian myös niin, että tulevaisuudessa mamilit kuolee sukupuuttoon. Pyöräilyn harrastaminen ja varsinkin pyörien harrastaminen siinä muodossa kuin boomerit ja X- ehkä vielä Y-sukupolvetkin sen mieltää, alkaa pikkuhiljaa olla tiensä päässä ainakin nykyisessä mittakaavassaan.
    Mielenkiintoista pohdiskelua. Mutta eikö vanhojen pyörien ropaaminen ja ajokunnossa pitäminen ole hyvinkin ekologista touhua. Eli sopisi myös uuteen arvomaailmaan.

  26. #13556
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Se hiilikuitu taitaa olla elinkaarensa päässä ongelmajätettä valmistusmenetelmästä riippumatta, joten miten se printtaaminen tekee siitä ekologisempaa tai eettisempää?

  27. #13557
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Se hiilikuitu taitaa olla elinkaarensa päässä ongelmajätettä valmistusmenetelmästä riippumatta, joten miten se printtaaminen tekee siitä ekologisempaa tai eettisempää?
    FusionFiberin ainakin väittävät olevan paremmin kierrätettävissä. Ekologisempia voivat uudet menetelmät olla, jos eivät vaadi yhtä valtavia energiamääriä prosessissa kuin perinteinen kuitu. Eettisempää koska printteri ei ole orja- tai lapsityövoimaa.

  28. #13558
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Se hiilikuitu taitaa olla elinkaarensa päässä ongelmajätettä valmistusmenetelmästä riippumatta, joten miten se printtaaminen tekee siitä ekologisempaa tai eettisempää?
    Printtaamalla biopohjaisten materiaalien hyödyntäminen voi olla käytännöllisempää. Esimerkiksi biopohjaista Dyneemaa on jo nykyisin käytössä perinteisen kuidun seassa vahvikkeena ja ehkä printtaamalla sitä voisi käyttää huomattavasti enemmän sille sopivissa osioissa.

  29. #13559
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.249
    Voi olla että näissäkin tapauksissa kusetetaan kuluttajilla asioiden ekologisuudella mistä ei ole vielä kummiakaan kokemuksia.

    Väitteitä on niin monia ja jos lopputuote on ekologinen niin onko se printteri ja materiaali sitä, kehen uskoo ja kehen luottaa?

  30. #13560
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Se hiilikuitu taitaa olla elinkaarensa päässä ongelmajätettä valmistusmenetelmästä riippumatta, joten miten se printtaaminen tekee siitä ekologisempaa tai eettisempää?
    Hiilikuitu ei kierrättämisen ongelma, vaan epoksi ja termoplastisessa hiilikuidussa ei ole epoksia. Mutta termoplastinen hiilikuitu ei edellytä printtaamista, joten sen käyttö tulee luultaviimmin yleistymään riippumatta siitä, että yleistyykö 3D vaiko eikö eli siinä mielessä olet oikeassa.

    Printtaamisesta tekee kuitenkin ekologisempaa myös se, että a) tuotanto voidaan siirtää lähemmäksi loppukäyttäjiä, koska halpaa työvoimaa ei tarvita, jolloin ei tarvi kuskata tavaraa Kiinasta ja b) materiaalin hukkaprosentti on käytännössä 0.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •