Ei oikein jaksa uskoa tuohon kuiturunkojen häviämiseen. Siis että samaan päästäisiin jatkossa 3d tulostimilla.
Tai no. Jos se tulostin sylkisi erikseen kuituista vahvike lankaa?
Ei oikein jaksa uskoa tuohon kuiturunkojen häviämiseen. Siis että samaan päästäisiin jatkossa 3d tulostimilla.
Tai no. Jos se tulostin sylkisi erikseen kuituista vahvike lankaa?
Ei toki kuiturungot häviä, mutta tulevaisuudessa on todennäköisempää, että ne tulee printteristä kuin käsin laminoituina. Toistaiseksi vielä printtaaminen on liian hidasta ja kallista, mutta tekniikka kehittyy, palkkakulut Kauko-Idässä nousee ja rahtikulut samoin. Printtaamalla lopputulos tulee olemaan tasalaatuisempaa, kustomointimahdollisuudet on lähes rajattomat, kun ei tarvita muotteja ja printteri voi olla sijoitettu lähemmäs loppukäyttäjiä, koska sijainti ei vaikuta tuotantokustannuksiin. Potentiaalisesti tulee parempaa, halvemmalla ja ekologisemmin.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Toistaiseksi vielä niin, että printtaaminen tapahtuu muottiin, mutta kehitys kehittyy.
https://bikerumor.com/revel-rodeo-3d...hill-mountain/
”Revel claims has the potential to be stronger, lighter, more durable, and even recyclable in certain situations.”
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
3t tapa koneellistaa kuidun valmistus voi toimia. Mutta tuohon ruiskutukseen en vaan usko.
https://bikerumor.com/3t-brings-carb...ament-winding/
Luitko tota BR:n juttua ollenkaan?
"AREVO’s printer uses a multi-axis robotic head that allows it to lay down continuous strands of CFRTP carbon in “optimized continuous fiber paths” making parts up to 1000 x 1000 x 830 mm³. These optimized continuous fibers are reminiscent of traditional carbon frame construction, where workers orient plies of carbon fiber in certain directions to best cope with the forces the frame will see in use. Only in this case, those optimized fiber paths can be created with far more complexity and accuracy, and claims to have better distribution of carbon in the final structure. "
Tuo tekniikka mahdollistaa kaikkea sellaista, mitä kuitukangaspaloja käyttämällä ei edes pysty tekemään, koska periatteessa jokaisen yksittäisen kuitusäikeen asennon ja suunnan voi valita erikseen. Mitä monimutkaisempia muotoja pitää saada aikaan, sitä suurempi hyöty siitä on verrattuna perinteiseen kangaspalojen leikkaamiseen ja asettelemiseen. Toistaiseksi se on vaan vielä liian kallista ja hidasta, jotta sillä olisi kaupallista potentiaalia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Eipä kerennyt näkemään tuota ennen postausta.
Eli tekee "lankaa" ja sitä kautta mattoa tulostamalla? Tosin nyt tuo korvaa vain maton käsin asettelemisen muottiin? eli aika paljon saa tapahtua ennenkuin tuon itse käsitän tulostamisena, josta tulisi valmista runkoa ulos.
Ihan kaikkea ne tuossa ei kai paljasta, koska liikesalaisuudet jne. Ilmeisesti se täpärirunko oli tosiaan tulostettu muottiin, joten siitä voi tietty olla montaa mieltä, että onko kyse tulostamisesta vai ”tulostamisesta”Siinä videolla esitetty prosessi on kuitenkin ihan selkeästi tulostamista, joten kyllä se sieltä vaan pikkuhiljaa tekee tuloaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Protoilua vielä, onkos puolikkaista liimattu runko yhtään sen parempi kun vanhat vaikka olisikin kone latonut kuidut?
Harmi kun aikaisemmin foorumilla vaikuttaneet hiilikuituspesialistit ei ole enää aktiivisia, olisi kiva kuulla näkemyksiä. Oikeasti tulostettu ja yhtenäisestä kuidusta koneen virkkaama runko vaatisi niin monen akselin ympäri liikuttelua että valmistuksen kalleus lienee vielä hetken esteenä.
edit. AI:n kun saisi vielä leivottua mukaan niin voisi alkaa enkelisijoittajille soittelemaan.
Ei tietystikään ole. Tuo täytyy ensin saada kudottua ympäri asti. Varmaan on mahdollista kehittää tuo tekemään yksittäisiä osia ja liimata ne sitten yhteen, kuten nytkin tehdään kaikki edullisimmat kuiturungot. Eli muhvit tulostetaan erikseen ja putket erikseen.
Mutta en oikein nää mahdollisena miten pystyttäisiin tekemään monokokki runkoa tulostamalla.
Toyota aikanaan vaihtoi LFA-mallinsa korimateriaalin alumiinista hiilikuiduksi kesken suunnittelun ja siitä seurasi kaikkea kivaa ja vähemmän kivaa, kivan puolelle voitaneen laskea A-pilarin kutomakone.
Hakee vaikka sanoilla lfa a-pilar.
Ei kun vaan matonkutomakoneet kolisemaan.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Jos pyöriin yhdistää saman niin hakee vaikka "Time bicycles manufacturing" ja saa samasta menetelmässä videoita. Olisivatkohan 80-luvun lopulta saakka tuolla menetelmällä valmistaneet ja muutama sivu taaksepäin oleva Time noudattaa samaa linjaa.
BMC teki joskus yli 10 vuotta sitten Impec nimistä maantiepyörää, minkä runkoputket oli kudottu hiilikuitulangasta ja pyörä kasattu muhveilla. Ei tainnut kuitenkaan olla silloin vielä kovinkaan kannattavaa. Mietinkin että milloin asia alkaa kehittyä siitä vaiheesta eteenpäin.
GCN video 3T putkien kutomisesta sekä niiden yhdistämisestä.
https://www.youtube.com/watch?v=AEPJ78s0kac
-- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --
Noita katsellessa tuli mieleen se pätkä missä Guy Martin vierailee Orangen pajalla, vanha Alpinen omistaja ja kesätyökanttari hyväksyy.
https://youtu.be/mlIYEdRFQu4?feature=shared
Kohdassa 10.30 alkaa millin tuhannesosien metsästys.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
En kutsuisi 3D tulostamiseksi vaan joksikin automaattikutomiseksi, jos kuivaa hiilikuitulankaa kudotaan. Siinähän ei ole mitään kovin uutta. Näinhän on tehty monet yksinkertaiset valmiit hiilikuitutuotteet jo pitkään. Siinä pitää myös huomioida se, että silloin joudutaan infuusiolla imaisemaan epoksi ja silleen taas ei perinteisesti päästä yhtä hyvään tulokseen kuin prepeg kuiduilla.
En usko, että kovin nopeasti tulisi teolliseen käyttöön 3d printteriä/kutojaa, jossa epoksi menee kuidun kanssa saman aikaan. Tosi vaikea kuvitella, että niin saataisiin se oikea minimiannos epoksia kuidun määrään nähden ja homman pitäisi vielä toimia niin nopeasti, ettei epoksi ehdi kovettuna.
^ Jos meinaat tuota Revelin ja Arevon protoa, niin siinä sidosaineena ei ole epoksi vaan thermoplastinen polyamidi(?) muistaakseni. Googlaamalla esim. ”thermoplastic carbon fiber” löytyy sekä kaupallista että tieteellisempää tekstiä vaikka kuinka paljon.
Tossa videon haastattelussa on 5 minsan paikkeilta juttua monokokin printtaamisesta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
[QUOTE=frp;3249540
En usko, että kovin nopeasti tulisi teolliseen käyttöön 3d printteriä/kutojaa, jossa epoksi menee kuidun kanssa saman aikaan. Tosi vaikea kuvitella, että niin saataisiin se oikea minimiannos epoksia kuidun määrään nähden ja homman pitäisi vielä toimia niin nopeasti, ettei epoksi ehdi kovettuna.[/QUOTE]
Epoksien ja hiilikuitujen kuten muidenkin kuitujen kanssa työn puolesta spedeiltyä uskon että automatisoituna kaikki on mahdollista. Siinä vaiheesssa kun edistynyttä teknologiaa aletaan sotkemaan enemmissä määrin kuvioihin, tietää se useammalle asiointia kortistoon.
^ Veikkaan että kun tuo toteutuu niin "käsintehdyt" rungot nousee arvoon arvaamattomaan. Kaikesta noista tulee bulkkikamaa.
Niin, hiilikuitukomposiitin valmistaminen muottiin laminoimalla on keksitty joskus 60-luvulla, että kyllähän se alkaa olla vahvasti museoikäinen tuotantomenetelmä
Toisaalta mä näen asian myös niin, että tulevaisuudessa mamilit kuolee sukupuuttoon. Pyöräilyn harrastaminen ja varsinkin pyörien harrastaminen siinä muodossa kuin boomerit ja X- ehkä vielä Y-sukupolvetkin sen mieltää, alkaa pikkuhiljaa olla tiensä päässä ainakin nykyisessä mittakaavassaan. Z-sukupolvelaisten arvot, kiinnostuksen kohteet ja kulutustottumukset on niin erilaiset ja valintoja ohjaa ekologisuus, eettisyys, kiertotalous jne. Nopeimmin reagoivien firmojen markkinoinnissahan se alkaa jo näkyäkin. Esimerkiksi näin: https://www.cotic.co.uk/news/2024/co...-more-titanium
Tarkoitan siis sitä, että vaikka teknologia mahdollistaisi mitä hyvänsä, ei kaikki skenaariot välttämättä toteudu, koska tulevaisuuden kaupallinen potentiaali ei ole tarpeeksi isoa. Noin periaatteessa, kun teknologia mahdollistaa jo esim. elävän sydänlihaskudoksen bioprinttaamisen, niin luulisi hiilikuituisen fillarirungon tulostamiseen liittyvien teknisten haasteiden olevan ratkottavissa, jos joku haluaisi siihen rahansa laittaa kiinni. Toki 3D-tulostamisen ekologiset ja eettiset näkökulmat voi myös olla juuri niitä, jotka potkii sitä teenpäin, joten aika näyttää. Joka tapauksessa se, että haluaako joku sen tehdä, on isompi kysymysmerkki kuin se, että onko se mahdollista.
Takaisin aiheeseen: Made in UK Reynolds 853 ”low CO2 impact” Cotic Escapade
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Se hiilikuitu taitaa olla elinkaarensa päässä ongelmajätettä valmistusmenetelmästä riippumatta, joten miten se printtaaminen tekee siitä ekologisempaa tai eettisempää?
Voi olla että näissäkin tapauksissa kusetetaan kuluttajilla asioiden ekologisuudella mistä ei ole vielä kummiakaan kokemuksia.
Väitteitä on niin monia ja jos lopputuote on ekologinen niin onko se printteri ja materiaali sitä, kehen uskoo ja kehen luottaa?
Hiilikuitu ei kierrättämisen ongelma, vaan epoksi ja termoplastisessa hiilikuidussa ei ole epoksia. Mutta termoplastinen hiilikuitu ei edellytä printtaamista, joten sen käyttö tulee luultaviimmin yleistymään riippumatta siitä, että yleistyykö 3D vaiko eikö eli siinä mielessä olet oikeassa.
Printtaamisesta tekee kuitenkin ekologisempaa myös se, että a) tuotanto voidaan siirtää lähemmäksi loppukäyttäjiä, koska halpaa työvoimaa ei tarvita, jolloin ei tarvi kuskata tavaraa Kiinasta ja b) materiaalin hukkaprosentti on käytännössä 0.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit