"Gravel Grinding" -fillarit

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. Arosusi said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    ^ Olen edelleen sen Endurancen kannalla ennemmin kuin grizlin. Kuten mainitsin. Tai vaikkapa perus Ultimate jos Canyonilta katsellaan. Kysyjä pisti kuitenkin ehdolle soralle soveltuvat joten ajattelin hänen kaipailevan jotain kommenttia siihenkin suuntaan.
    Samaa mieltä taidetaan olla. Canyonilta ykkösenä Endurance, sitten Ultimate jos kisa henkisempää hakisi.
    Aloittajan viestissä on ristiriita ja vastasin lainaamaani kohtaan.
     
  2. Arosusi said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Juurihan tuossa kerroin, miten asfaltilla yleispyörä voi olla hyvä valinta eli vaihtoehtoja on, riippuen siitä mitä itse arvostaa.
    Minun mielestä, siis vain minun, yleispyörä on kompromissi, maastopyörä on paras maastoon, maantiepyörä paras maantielle. Perus harrastaja on pärjää aivan hyvin yleispyörällä mutta jos on mahdollisuus hankkia (raha, tila) nimenomaan asfaltille tarkoitetun pyörän asfalliajoon niin sellaista ehdottomasti suosittelen.
     
  3. Mohkku said:
    Asfalttipyörän ja yleispyörän (gg?) rajanveto on joskus vaikeaa. Näin kuitenkin huomataan, että tässäkin asiassa on ainakin kaksi mielipidettä. Itse nautin huolettomasta ajelusta huonokuntoisillakin asfalttiteillä. Maantiepyörällä kokemus oli vastenmielinen jatkuvan varomisen takia. Maantiepyörän geometria tuskin muodostuu ongelmaksi, kun nyt ei kuitenkaan puhuta äärimmäisyyksistä, ja siihen saa riittävän leveät renkaat sekä pyörä muuten soveltuu sellaiseen rengastukseen.
     
  4. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Alpkitilla uutuus(?) tarjolla, budjettiluokan titskua "kilpa-graveliin". Sonder Sedona.

    Hieno, mun mielestä.


    Jonkun tyypin tubetus aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=THvB6rmCBcA

     
  5. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Alpkitilla uutuus(?) tarjolla, budjettiluokan titskua "kilpa-graveliin". Sonder Sedona.
    Hieno, mun mielestä.
    No on! istuu mun klassiseen makuun komeasti.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.


     
  6. nure said:
    ^ Hieno kyllä mutta kallis runkosetti, tulee halvemmaksi ostaa halvin versio ja purkaa osat pois... Nordestilta taitaa löytyä vastaavia edullisemmin.

    Jotenkin titaani aina kiehtoo, ongelma vain että kumman rungon vaihtaisi?
     
  7. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
     
  8. Käyttäjän 'slow' Avatar

    slow said:
    Pedrollahan on muuten toinenkin brändi. Vastailee mukavasti sähköposteihinkin.

    https://www.jeronimocycles.com/produto/sfarrapa-ti-carbon-kit/


    Memento mori
     
  9. Käyttäjän 'slow' Avatar

    slow said:
    Olin jo ostamassa teräksistä Sfarrapaa viime vuonna mutta sitten sattumalta tuli toinen kompliitti vastaan.

    https://www.jeronimocycles.com/produ...mo-carbon-kit/
    Memento mori
     
  10. nure said:
    Ohiampuja, vajaa tonni ja Nordestissa Kingin laakeri... Nordestin asiakaspalvelulle myös täydet pointsit.
     
  11. Käyttäjän 'Föhn' Avatar

    Föhn said:
    Mitähän maksaisi täystitaaninen runko ja kuinka kauan se käyttöä kestäisi? Seosmetalli runkojahan kun nuo hyvin pitkälti kai ovat.
     
  12. velib said:
    Mitähän graveleita löytyisi spekseillä: moderni geo, kiinnikkeet lokareille, rengastilaa ainakin 45mm lokareiden kanssa, säilytystilaa rungon sisällä ja ei vientejä ohjainlaakerin läpi. Nopeasti ei tule muita mieleen kuin Santa Cruz Stigmata.
     
  13. Arosusi said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Mitähän maksaisi täystitaaninen runko ja kuinka kauan se käyttöä kestäisi? Seosmetalli runkojahan kun nuo hyvin pitkälti kai ovat.
    Tekeekö kukaan täystitaanisia putkia?
     
  14. Käyttäjän 'Föhn' Avatar

    Föhn said:
    No ei varmaankaan kukaan mutta tuli vaan mieleen kun duunin fillariryhmässä tuli puhetta. Täysin hypoteettinen ajatus siten. Kivat metallin speksit muttei ole yksinään oikein mitään.
     
  15. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ohiampuja, vajaa tonni ja Nordestissa Kingin laakeri... Nordestin asiakaspalvelulle myös täydet pointsit.
    Kuinka niin? Toinen runko on n 2000-2300 ja toinen n 2500€.
     
  16. Käyttäjän 'Smu' Avatar

    Smu said:
    Täystitaani on turhan pehmeää/joustavaa fillarin runkoon, siksi se seostetaan alumiinin ja vanadiumin kanssa. Yleisimmässä 3AL/2,5V titaanissa on 3% alumiinia ja 2,5% vanadiumia joilla sitten saavutetaan sopivat ominaisuudet.
    "I had pains in places where I didn't know I had places"
    - Sledge Hammer -
     
  17. nure said:
    Ohi, no sanotaan että vajaa 500€. Taitaa olla aika samoja runkoja kuiteskin... Harkinnassa, jos laittais Cinellin myyntiin...
     
  18. velib said:
    Onko täällä kellään kokemusta YT:n Szepteristä? Se on n. tonnin halvempi kuin muiden merkkien vastaavilla komponenteilla olevat pyörät, ja saa vielä joustokeulan päälle.
     
  19. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Merckxiä Belgiassa hitsattuna teräksenä tai titskuna:

    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  20. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Mainintaa hinnasta ei löytynyt

     
  21. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mainintaa hinnasta ei löytynyt
    Ei ollut joo..

    Enigman somessa on sikahieno teräs-SSGG. Harmi, että ne tekee titskurunkonsa vaan id 31,6 satulaputkilla. Syksyllä clearancessa oli useampikin runko, joka olisi ollut varsin kiinnostava muuten ja olis siellä vissiin edelleenkin joku.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  22. Aakoo said:
    ^Onko se 31.6 satulaputki jotenkin huono?
     
  23. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Jäykkä tolppa. 27.2 on joustavampi.
     
  24. Aakoo said:
    ^Paraskin 27.2-->31.6 shimmi maksaa ehkä 15€, halvemmat 2€.
     
  25. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Joo, jos shimmiviritykset kelpaa, niin ei ongelmaa. Enigmat saa valmiiksi shimmitettynäkin vastasivat sieltä, kun aikoinaan kyselin mahdollisuutta 27,2 mm putkeen, mutta omiin pyöriini en shimmejä huoli. Lisäksi mun kokemuksen mukaan ihan sillä satulaputken ulkohalkaisijallakin on merkitystä.

    E: tai siis korjaan vähän: jos joskus ostan 3000-4000 euron titskurunkosetin, niin sellaisen pitää olla just eikä melkein ja mulle shimmiviritykset tarkoittaa, että ei ole just. Mulla on kyllä ollut aikoinaan alumiinisissä mtb-rungoissa shimmitettyjä tolppia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  26. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Minulla ei ole missään pyörässä ollut tuollaista shimmiä, enkä kyllä hevillä laittaisi.
     
  27. Mohkku said:
    Stenun linkittämän kuvan pyörä on hyvä esimerkki siitä, miten ilman kikkailuja toteutettu muotoilu on onnistunut. Värimaailma on toinen juttu, itselleni tuo ei kelpaisi.

    JackOjan krossari on toinen hyvä esimerkki, näkyy ainakin koko Suomen kuvarasteissa viimeistä edeltävällä sivulla.
     
  28. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...JackOjan krossari on toinen hyvä esimerkki...
    Krossari? Rungontekijälle nimenomaan korostin, että rungosta teen gravelgrainderin enkä missään nimessä krossaria. Sellaiset valinnat tehtiin. Nimimerkki Stenu tilasi oman runkonsa sittemmin enempi krossarina.

    Mutta muuten oikein, ihan mahtavan hieno ja hyvä fillari. Ensi vuonna sillä onkin jo 10-vuotissynttärit!


     
  29. Käyttäjän 'arctic biker' Avatar

    arctic biker said:
    Vanhan liiton miehenä katon ekana saako perinteisen
    tarakan kiinni, näyttäisi onnistuvan
    I väntan på ännu dåligare tidet
     
  30. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Vanhan liiton miehenä katon ekana saako perinteisen
    tarakan kiinni, näyttäisi onnistuvan
    Joo, kiinnikkeet pyysin runkoon.