Lainaus Alkujaan tämän lähetti veke Katso viesti
Ilmaston muutoksesta on ihan turhaa jauhaa, kun täällä kaukomaiden pyöräretkiä tai etelästä pohjoseen laskettelureissuja hehkutetaan.
Hmm…aika erikoista maalittamista.

Ihan vaan tiedoksesi: meidän perhe asuu 63 neliön asunnossa, joten meitä varten ei lämmitellä jatkuvasti ylisuuria kuutioita. Vakiasumisella taatusti tasataan niitä lämmityspäästöjä, mitä parin vuotuisen hiihtoreissun loma-asuminen aiheuttaa. Auto kulkee bensalla, mutta meidän keskimäärin 5000 km/vuosi ajoilla, ei sähköautoon vaihtaminen ole ollut vielä ajankohtaista. Molemmat vanhemmat kulkee fillarilla töihin lähes aina. Kaupassa käydään pääsääntöisesti kävellen. Vielä kotona asuva, mutta täysi-ikäinen juniori hoitaa kaikki omat liikkumisensa itse joko fillarilla tai julkisilla ja on tehnyt niin noin 10-vuotiaasta alkaen. Me ei syödä juurikaan lihaa ja silloin, kun syödään, se on kotimaista tai riistaa. Meillä ei ole kesämökkiä. Mun pitäisi työn takia matkustella Eurooppaan messuille pari-kolme kertaa vuodessa, mutta olen periaatteellisista syistä lopettanut sen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana 90 prosenttia meidän lomamatkoista on tehty junalla, kuten nytkin. Viime vuoden saldo on alla. Kun käydään esim. Ruotsin puolella pyöräilemässä, preferoidaan Tku-Tukholma-reitin LNG-laivoja ja Turkuun mennään junalla.

Mä en juurikaan ole jauhanut ilmastonmuutoksesta täällä, mutta olen sitä mieltä, että me elellään ilmastomielessä ihan tiedostavasti ja järkeviä valintoja tehden siitäkin huolimatta, että käydään pari kertaa talvessa pohjoisessa hiihtämässä ja käytiinpä täällä muuten myös kesälläkin. Toki tälläkin kertaa olisi voinut jättää auton kokonaan kotiin ja pyöräillä kamojen ja suksipussin kanssa Kolari-Ylläsjärvi-välin niin kuin yksi meidän kanssa samalla junalla tullut kaveri. Kaikenkaikkiaan mun mielestä ilmaston kannalta olisi parempi, että ihmiset keskittyisi miettimään omia valintojaan eikä muiden.