GiantElectrobikeFillariHepha
Sivu 80 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 70 78 79 80 81 82 90 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.371 - 2.400 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

  1. #2371
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Tilailin talveksi e-bike Squirtia ja Rex Arcticia. Ajattelin että Squirtilla voisi pärjätä kuivemmilla keleillä nyt kun on lämmin varasto missä pyörää voi huoltaa. Rex sitten märälle loskalle.

  2. #2372
    Tuli nyt ostettua purkki Rex Black Diamondia ja toinen Rex Arcticia. Arctikit heitän kun talvi oikeasti alkaa ja pyörällä ajetaan loskaisilla, suolatuilla ja lumisilla teillä työmatkaa ja jonkun verran lumisia ja jäisiä soratielenkkejä. Mitä kannattaisi tässä kurakaudella käyttää, kun pyörällä ajetaan ihan työmatkaa ja sitten yksi kunnon soratielenkki viikkoon, jossa mennään mutaisemmillakin poluilla? Jompakumpaa rexiä vai kannattaako laittaa vaan Muc Offin drylubea, kun pyörä ja ketjut tulee kuitenkin pestyä pari kertaa viikossa? Vkl lenkin jälkeen laitoin mucoffit ja johan eilisen aamun tyämatkalla ne drylubet huuhtoutui sateessa pois.

    edit. toisin sanoen, onko kura- ja sadekauden gravel- ja työmatka-ajossa järkeä käyttää kalliimpia Rexin liemiä, jos pyörää kuitenkin pitää pestä viikottain? Vai onko vain fiksumpaa käyttää halpaa Mucoffin drylubea ja lisäillä vaikka jokaisen sadepäivän ja mutaisemman soratielenkin jälkeen lisää?
    Gambinamiäs muokkasi tätä : 31.10.2023 at 20.23

  3. #2373
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Tilailin talveksi e-bike Squirtia ja Rex Arcticia. Ajattelin että Squirtilla voisi pärjätä kuivemmilla keleillä nyt kun on lämmin varasto missä pyörää voi huoltaa. Rex sitten märälle loskalle.
    Olen käyttänyt viime vuodet tuota e-bike Squirtia mutten ole täysin tyytyväinen. Kerää ihmeesti mustaa mönjää ja ketjut tuntuvat ruostuvan vaikka kuinka huolella kuivaisi ajon jälkeen.

  4. #2374
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Normisquirttikin kerää sitä töhnää rissoihin ja eturattaisiin, mutta onneksi siitä pääsee kuumalla vedellä kätevästi eroon. Ajattelin jos tuo kestäisi kosteutta paremmin kuin tavallinen. Liekö sitten mitään eroa, jos on vain samaa kamaa "e-bike" purkissa

  5. #2375
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Lorentzweiler, Luxembourg
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^Normisquirttikin kerää sitä töhnää rissoihin ja eturattaisiin, mutta onneksi siitä pääsee kuumalla vedellä kätevästi eroon. Ajattelin jos tuo kestäisi kosteutta paremmin kuin tavallinen. Liekö sitten mitään eroa, jos on vain samaa kamaa "e-bike" purkissa
    Pullon mukaan e-bike versio sisältää jotain lisäainetta parantamaan paineenkestoa tjms. Voi olla pääasiassa valohoitoa, en tiedä.

  6. #2376
    Hiukan hämmästyin - mutten yllättynyt - huomatessani että Rexilläkin on nyt e-versio: https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuol...bike-ketjuoljy

    Kun Rex kertoo parantaneensa koostumusta

    Parannettu koostumus

    Otimme Black Diamondin reseptin ja muokkasimme siitä entistä paremman sähköpyörille kahdella tavalla. Nanotungsteniitti (WS2) parantaa voiteluaineen paineensietokykyä ja alentaa kitkatasoa entisestään.Yhdessä Black Diamond -nanopartikkelien kanssa käytettynä saavutetaan synergistinen vaikutus: Molempien lisäaineiden käyttäminen optimaalisessa määrässä antaa lopputuloksen, joka on parempi kuin osiensa summa. Sekoitamme molemmat nanolisäaineet öljy- ja vahaseokseen ultraäänikäsittelyssä parhaan tuloksen saamiseksi. Lisäsimme koostumukseen myös Rexin N-Kinetic™ hydrofobisia polymeerejä. Ne antavat Black Diamond E:lle aiempia ketjuöljyjämme paremman ruostumisen estokyvyn, ja estävät öljyn jähmettymistä kylmissä olosuhteissa. Myös puhtaanapito helpottuu, koska ketju on aiempaa helpompi pyyhkiä puhtaaksi.

    mielessä käy, voisiko väitetyistä paremmista ominaisuuksista olla hyötyä tai iloa muillekin kuin e-pyöräilijöille?

  7. #2377
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti desperado?! Katso viesti
    Hiukan hämmästyin - mutten yllättynyt - huomatessani että Rexilläkin on nyt e-versio: https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuol...bike-ketjuoljy

    Kun Rex kertoo parantaneensa koostumusta




    mielessä käy, voisiko väitetyistä paremmista ominaisuuksista olla hyötyä tai iloa muillekin kuin e-pyöräilijöille?
    Jep, kuulostaa siltä, että vois olla hyviä ominaisuuksia pyörälle kuin pyörälle.

  8. #2378
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Black Diamond E on käytännössä pidemmälle kehitetty versio alkuperäisestä Black Diamondista. Siinä on WS2:n lisäksi myös Arctic-öljyn ominaisuuksia. Sekoittamalla Arcticcia ja BD:tä pääsee vähän samaan suuntaan.


  9. #2379
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Nyt kun "e-bike" tuotteita on saatu markkinolle, niin olisiko aika tuoda "gravel" -spesifisiä ketjunhoitotuotteita myös? Mainospuheissa voi kertoa sitten kuinka joku partasuu on ripotellut gravel-taikapölyä tököttiin, ja on näin tutkimusten mukaan 8.2% soveltuvampi gravel-käyttöön?
    Aakoo muokkasi tätä : 03.11.2023 at 09.22

  10. #2380
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Sille gravel-öljylle olis varmaan tilausta. Mitä tässä on kuunnellut tarinoita viime kesän kaatosateessa ajetuista gravel-kisoista, niin se hiekka-vesi tahna taitaa olla paljon kuluttavampaa kuin perinteinen maastopyöräily metsässä.

    Eli jos ketjuöljy toimii suomi-gravelissa, niin sitten se toimii joka paikassa.

  11. #2381
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Sille gravel-öljylle olis varmaan tilausta. Mitä tässä on kuunnellut tarinoita viime kesän kaatosateessa ajetuista gravel-kisoista, niin se hiekka-vesi tahna taitaa olla paljon kuluttavampaa kuin perinteinen maastopyöräily metsässä.

    Eli jos ketjuöljy toimii suomi-gravelissa, niin sitten se toimii joka paikassa.
    Olisi varmaan tilausta. En sitten tiedä mikä se aine olisi joka hylkii kuravettä ja hiekkaa, mutta tarttuu metalliin ja voitelee.

    Näin harrastelijan ajossa ketjut on pahimmillaan kestäneet luokkaa tonnin kurakelejä, ja nyt paikalla olevat xx1 ketjut on kohta 4000 ajettu ilman havaittavaa kulumaa kun kura-ajot on noilla jääneet melkein kokonaan pois. Samalla hoidolla.

  12. #2382
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.059
    Koska gravel on hip ja pop, niin kaikki tuotteet brändätään pikkuhiljaa gravel-etuliitteisiksi ja laitetaan niille 30% lisää hintaa.

  13. #2383
    Kyllä jokaiseen pyöräilyn alalajiin pitää olla oma voiteluaine. Gravel ja e-bike etuliitteellä hintaa voidaan samalle litkulle laittaa lisää noin 50-75% ja kauppa käy.

  14. #2384
    No mua itseasiassa ihan aidosti kiinnostaa tuo gravel-voitelu. Eli kun on märkää, hiekkaa ja kuraa, niin laittaako joku laadukas "rex" vai jotain halpaa mucoffia, kun se kuitenkin huuhtoutuu pois viimeistään pyörää pestessä ja lisäilee sitten vaan mahdollisimman tiheästi, vaikke kesken lenkin?

  15. #2385
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    ^ ZFC:n testitaulukko, sieltä Single application longevity -välilehti ja Extreme conditions -taulukko. Listasta löytyy parhaiten vettä ja hiekkaa vuorotellen sietävät voiteluaineet.


  16. #2386
    iBike on alkanut tiettävästi ensimmäisenä kaupallisesti tarjoamaan ketjujen kuumavahausta Rex Black Diamondilla. Kävin testaamassa mistä tässä on kyse. En tiedä tekisinkö tätä itse kotona.



  17. #2387
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Nummela
    Viestit
    299
    Onko sulla AnttiWalker tarkoituksella Thundero väärinpäin takana?

    Pidän edelleen optimistisena tuota 800-1000km vahausväliä jos ajaa vähänkään muuten kuin täysin kuivalla kelillä. Gravelilla taisin viimeksi ajaa 450km ennen uudelleen vahausta.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild

  18. #2388
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    68
    Miksei ketjuihin laiteta moisia vahoja jo tahtaalla, jos se niin ylivoimaista etua tuo, että kannattaa käyttää ketjun hinnan verran rahaa vahoihin tai vahauspalveluun?

  19. #2389
    puheet lamasta voi perua, jos on kannattavaa tarjota ketjun vahausta myytävänä tuotteena

  20. #2390
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Just kävin sateessa ajamassa vajaa kaksi tuntia, eikä mitään ongelmaa Muc-Off Dry Luben kanssa. Ehkä syy on se kun ketjuja on kyllästetty ko aineella säännöllisesti. Ja nyt taas kun pyörä on kuivunut voitelen ne valmiiksi seuraavaa lenkkiä varten.

  21. #2391
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Rytkyn kysymyksen voisi muotoilla niinkin että miksei tehtaalta toimiteta valmiiksi öljyämättömiä ketjuja, kun niitä jotka joko kuumavahaavat tai käyttävät vahapohjaisia voiteluaineita on jo merkittäviä määriä? Muistaakseni KNC:llä joskus takavuosina (eli silloin kun ajettiin vielä kymppiketjuilla) olikin sellaisia jossain vaiheessa tarjolla.


    bike futuristin kommenttiin sen verran että mielestäni myytävä tuote ei niinkään ole ketjun vahaus vaan ne uuden ketjun vahausta edeltävät työvaiheet, jotka eivät kaikkia houkuttele. Luulen että ne, jotka tämän palvelun ostavat, kyllä itse vahaavat ketjunsa jatkossa.

    Jos laskee että Black Diamond -kuumavaha maksaa jotain 40-45 €, jää palvelun hinnaksi alle 50€ - mikä kieltämättä on varsin paljon, jos on tottunut tekemään kaikkinaiset huoltotyöt itse eikä halua maksaa turhasta, mutta ei niin kauhean paljon, jos ajattelee että omalle ajalle on laskettava hinta sillekin ja arvelee tai uskoo ettei samaa palvelua tarvita kuin ehkä vasta 10.000 ajokilometrin jälkeen.

    (Ja toisaalta: nuuka säästää sen viisikymppisen melko nopeasti jättämällä kahvilenkeillä pullan tai leivoksen vitriiniin)

  22. #2392
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    (Ja toisaalta: nuuka säästää sen viisikymppisen melko nopeasti jättämällä kahvilenkeillä pullan tai leivoksen vitriiniin)
    Nyt äkkiä modet paikalle, täällähän pilkataan ihmisten perusoikeuksia. Ja saavutettuja etuja. Kerrassaan kaameita ehdotuksia.

  23. #2393
    Pyöräilyyn ja sen kanssa hifistelyyn liittyy paljon sellaista, että on vain ok ottaa rahat niiltä pois jotka haluavat maksaa.

  24. #2394
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.134
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Jos laskee että Black Diamond -kuumavaha maksaa jotain 40-45 €, jää palvelun hinnaksi alle 50€ ...
    Toisaalta vaha jää yrittäjälle ja niillä käsittelee ties kuinka monet ketjut. Itse pidän tuota kalliina. Joku kumuloituva etu tuossa palvelussa voisi olla. Esimerkiksi eka vahaus sen 89€ ja vaikkapa neljä seuravaa 49€ kunnes kierros alusta. Niin ja ekaan kuuluisi (edes perus)ketjut.

    Kas kun ketjuja ei katkaistu oikeaan mittaan ennen vahausta, olisi säästynyt vahaa

    ...ja arvelee tai uskoo ettei samaa palvelua tarvita kuin ehkä vasta 10.000 ajokilometrin jälkeen.
    Kymppitonni? Eikö tuossa joku juuri puhunut 450-1000 kilometrin vahausvälistä?

    "Kuivat ketjut kaupasta" olisi mainio optio kyllä. Vaikka ovathan jotkut setämiehet ja se heidän usein siteeraamansa hippivainaakin sitä mieltä, että varastorasva on parasta voitelua ikinä. Jossain vaiheessa myynnissä oli Squirt Lubella vahattuja ketjuja, mutta eipä yhtäkkiä enää löytynyt.


  25. #2395
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Vilkaisin lauttasaarelaisen kaupan ilmoitusta ja jotenkin onnistuin päättelemään että Rexin vahapaketti (miinus ensivahaukseen kulunut määrä) kuuluisi hintaan, mutta se oli tietysti täysin yltiöoptimistinen päätelmä. Muistan lukeneeni saksalaisesta pienyrittäjästä, joka kauppaa (muun ohella) valmiiksi vahattuja ketjuja ja hänen hintansa oli jotain 90 euroa, mihin siis sisältyi 11x ketju eli työn osuudeksi jäisi noin 60 €. Olisi pitänyt heti tajuta ettei se Suomessa eikä liikkeessä tehtynä voi pienempi olla...


    En tarkoittanut vahausväliä vaan kuumavahattavan ketjun (parasta mahdollista) käyttöikää (jonka aikana ei siis toista kertaa jouduta tärpättien eikä alkoholien kanssa pelaamaan vaan selvitään vedellä ja vahalla tai pelkällä vahalla).


    Pahkeinen! Etten sittenkin muista väärin?! Voi sittenkin olla että kyse oli sittenkin KNC:n pre-lubed -ketjuista eikä varastorasvattomista: https://www.mantel.com/ie/kmc-x11sl-...uirt-wax-chain

  26. #2396
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MTB Engineer Katso viesti
    Onko sulla AnttiWalker tarkoituksella Thundero väärinpäin takana?

    Pidän edelleen optimistisena tuota 800-1000km vahausväliä jos ajaa vähänkään muuten kuin täysin kuivalla kelillä. Gravelilla taisin viimeksi ajaa 450km ennen uudelleen vahausta.
    Itse ajoin 600-700km kuivaa assua kynttilävahalla, eikä vielä kitissyt ketju. Ehkä hifeimmillä aineilla tonnin voisi päästä samoissa olosuhteissa?

    Mieluusti ottaisin ketjun rasvattomana. Mutta tykkäiskö rasvaton ketju kyttyrää muutaman viikon meriseilailusta? Suojaahan se rasva meri-ilmastoltakin.

  27. #2397
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Yksi syy jotta ketjut tulee tehdasrasvoissa vois olla ruostumisen estäminen. Hyvinkin ketjun matka tehtaalta loppukäyttäjälle vie vuodenkin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #2398
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    515
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Yksi syy jotta ketjut tulee tehdasrasvoissa vois olla ruostumisen estäminen. Hyvinkin ketjun matka tehtaalta loppukäyttäjälle vie vuodenkin.
    Mulla on nuo valmiiksi vahatut ketjut ulkovarastossa omissa muovibokseissaan jotka sinnepäin teipattu kiinni ja maustettuna do not eat -pusseilla. Ei ole ruostunut vielä 2-3kk aikana ja luulisi että tehtaalla hermeettisesti suljettu pussi toimisi vähintään yhtä hyvin.

  29. #2399
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Merikuljetukset on aika rankkoja, vaikka tuotteet ei merivettä suoraan päälle saisikaan.

  30. #2400
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    68
    Nyt kun ajattelen asiaa, laitoin pyörääni jokin aika sitten Ti Nitriili pinnoitettu ketjun ja siinähän ei ollut rasvaa. Eipä tuolla pinnoitteella varustettu ketju ruostu kovin helposti. Arctic bikerin miettiessä on totuuden siemen!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •