Tilailin talveksi e-bike Squirtia ja Rex Arcticia. Ajattelin että Squirtilla voisi pärjätä kuivemmilla keleillä nyt kun on lämmin varasto missä pyörää voi huoltaa. Rex sitten märälle loskalle.
Tilailin talveksi e-bike Squirtia ja Rex Arcticia. Ajattelin että Squirtilla voisi pärjätä kuivemmilla keleillä nyt kun on lämmin varasto missä pyörää voi huoltaa. Rex sitten märälle loskalle.
Tuli nyt ostettua purkki Rex Black Diamondia ja toinen Rex Arcticia. Arctikit heitän kun talvi oikeasti alkaa ja pyörällä ajetaan loskaisilla, suolatuilla ja lumisilla teillä työmatkaa ja jonkun verran lumisia ja jäisiä soratielenkkejä. Mitä kannattaisi tässä kurakaudella käyttää, kun pyörällä ajetaan ihan työmatkaa ja sitten yksi kunnon soratielenkki viikkoon, jossa mennään mutaisemmillakin poluilla? Jompakumpaa rexiä vai kannattaako laittaa vaan Muc Offin drylubea, kun pyörä ja ketjut tulee kuitenkin pestyä pari kertaa viikossa? Vkl lenkin jälkeen laitoin mucoffit ja johan eilisen aamun tyämatkalla ne drylubet huuhtoutui sateessa pois.
edit. toisin sanoen, onko kura- ja sadekauden gravel- ja työmatka-ajossa järkeä käyttää kalliimpia Rexin liemiä, jos pyörää kuitenkin pitää pestä viikottain? Vai onko vain fiksumpaa käyttää halpaa Mucoffin drylubea ja lisäillä vaikka jokaisen sadepäivän ja mutaisemman soratielenkin jälkeen lisää?
Gambinamiäs muokkasi tätä : 31.10.2023 at 20.23
^Normisquirttikin kerää sitä töhnää rissoihin ja eturattaisiin, mutta onneksi siitä pääsee kuumalla vedellä kätevästi eroon. Ajattelin jos tuo kestäisi kosteutta paremmin kuin tavallinen. Liekö sitten mitään eroa, jos on vain samaa kamaa "e-bike" purkissa![]()
Hiukan hämmästyin - mutten yllättynyt- huomatessani että Rexilläkin on nyt e-versio: https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuol...bike-ketjuoljy
Kun Rex kertoo parantaneensa koostumusta
Parannettu koostumus
Otimme Black Diamondin reseptin ja muokkasimme siitä entistä paremman sähköpyörille kahdella tavalla. Nanotungsteniitti (WS2) parantaa voiteluaineen paineensietokykyä ja alentaa kitkatasoa entisestään.Yhdessä Black Diamond -nanopartikkelien kanssa käytettynä saavutetaan synergistinen vaikutus: Molempien lisäaineiden käyttäminen optimaalisessa määrässä antaa lopputuloksen, joka on parempi kuin osiensa summa. Sekoitamme molemmat nanolisäaineet öljy- ja vahaseokseen ultraäänikäsittelyssä parhaan tuloksen saamiseksi. Lisäsimme koostumukseen myös Rexin N-Kinetic™ hydrofobisia polymeerejä. Ne antavat Black Diamond E:lle aiempia ketjuöljyjämme paremman ruostumisen estokyvyn, ja estävät öljyn jähmettymistä kylmissä olosuhteissa. Myös puhtaanapito helpottuu, koska ketju on aiempaa helpompi pyyhkiä puhtaaksi.
mielessä käy, voisiko väitetyistä paremmista ominaisuuksista olla hyötyä tai iloa muillekin kuin e-pyöräilijöille?
Black Diamond E on käytännössä pidemmälle kehitetty versio alkuperäisestä Black Diamondista. Siinä on WS2:n lisäksi myös Arctic-öljyn ominaisuuksia. Sekoittamalla Arcticcia ja BD:tä pääsee vähän samaan suuntaan.![]()
Nyt kun "e-bike" tuotteita on saatu markkinolle, niin olisiko aika tuoda "gravel" -spesifisiä ketjunhoitotuotteita myös? Mainospuheissa voi kertoa sitten kuinka joku partasuu on ripotellut gravel-taikapölyä tököttiin, ja on näin tutkimusten mukaan 8.2% soveltuvampi gravel-käyttöön?
Aakoo muokkasi tätä : 03.11.2023 at 09.22
Sille gravel-öljylle olis varmaan tilausta. Mitä tässä on kuunnellut tarinoita viime kesän kaatosateessa ajetuista gravel-kisoista, niin se hiekka-vesi tahna taitaa olla paljon kuluttavampaa kuin perinteinen maastopyöräily metsässä.
Eli jos ketjuöljy toimii suomi-gravelissa, niin sitten se toimii joka paikassa.![]()
Olisi varmaan tilausta. En sitten tiedä mikä se aine olisi joka hylkii kuravettä ja hiekkaa, mutta tarttuu metalliin ja voitelee.
Näin harrastelijan ajossa ketjut on pahimmillaan kestäneet luokkaa tonnin kurakelejä, ja nyt paikalla olevat xx1 ketjut on kohta 4000 ajettu ilman havaittavaa kulumaa kun kura-ajot on noilla jääneet melkein kokonaan pois. Samalla hoidolla.
Koska gravel on hip ja pop, niin kaikki tuotteet brändätään pikkuhiljaa gravel-etuliitteisiksi ja laitetaan niille 30% lisää hintaa.
Kyllä jokaiseen pyöräilyn alalajiin pitää olla oma voiteluaine. Gravel ja e-bike etuliitteellä hintaa voidaan samalle litkulle laittaa lisää noin 50-75% ja kauppa käy.
No mua itseasiassa ihan aidosti kiinnostaa tuo gravel-voitelu. Eli kun on märkää, hiekkaa ja kuraa, niin laittaako joku laadukas "rex" vai jotain halpaa mucoffia, kun se kuitenkin huuhtoutuu pois viimeistään pyörää pestessä ja lisäilee sitten vaan mahdollisimman tiheästi, vaikke kesken lenkin?
^ ZFC:n testitaulukko, sieltä Single application longevity -välilehti ja Extreme conditions -taulukko. Listasta löytyy parhaiten vettä ja hiekkaa vuorotellen sietävät voiteluaineet.
iBike on alkanut tiettävästi ensimmäisenä kaupallisesti tarjoamaan ketjujen kuumavahausta Rex Black Diamondilla. Kävin testaamassa mistä tässä on kyse. En tiedä tekisinkö tätä itse kotona.
Onko sulla AnttiWalker tarkoituksella Thundero väärinpäin takana?
Pidän edelleen optimistisena tuota 800-1000km vahausväliä jos ajaa vähänkään muuten kuin täysin kuivalla kelillä. Gravelilla taisin viimeksi ajaa 450km ennen uudelleen vahausta.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Miksei ketjuihin laiteta moisia vahoja jo tahtaalla, jos se niin ylivoimaista etua tuo, että kannattaa käyttää ketjun hinnan verran rahaa vahoihin tai vahauspalveluun?
puheet lamasta voi perua, jos on kannattavaa tarjota ketjun vahausta myytävänä tuotteena
Just kävin sateessa ajamassa vajaa kaksi tuntia, eikä mitään ongelmaa Muc-Off Dry Luben kanssa. Ehkä syy on se kun ketjuja on kyllästetty ko aineella säännöllisesti. Ja nyt taas kun pyörä on kuivunut voitelen ne valmiiksi seuraavaa lenkkiä varten.
Rytkyn kysymyksen voisi muotoilla niinkin että miksei tehtaalta toimiteta valmiiksi öljyämättömiä ketjuja, kun niitä jotka joko kuumavahaavat tai käyttävät vahapohjaisia voiteluaineita on jo merkittäviä määriä? Muistaakseni KNC:llä joskus takavuosina (eli silloin kun ajettiin vielä kymppiketjuilla) olikin sellaisia jossain vaiheessa tarjolla.
bike futuristin kommenttiin sen verran että mielestäni myytävä tuote ei niinkään ole ketjun vahaus vaan ne uuden ketjun vahausta edeltävät työvaiheet, jotka eivät kaikkia houkuttele. Luulen että ne, jotka tämän palvelun ostavat, kyllä itse vahaavat ketjunsa jatkossa.
Jos laskee että Black Diamond -kuumavaha maksaa jotain 40-45 €, jää palvelun hinnaksi alle 50€ - mikä kieltämättä on varsin paljon, jos on tottunut tekemään kaikkinaiset huoltotyöt itse eikä halua maksaa turhasta, mutta ei niin kauhean paljon, jos ajattelee että omalle ajalle on laskettava hinta sillekin ja arvelee tai uskoo ettei samaa palvelua tarvita kuin ehkä vasta 10.000 ajokilometrin jälkeen.
(Ja toisaalta: nuuka säästää sen viisikymppisen melko nopeasti jättämällä kahvilenkeillä pullan tai leivoksen vitriiniin)
Pyöräilyyn ja sen kanssa hifistelyyn liittyy paljon sellaista, että on vain ok ottaa rahat niiltä pois jotka haluavat maksaa.
Toisaalta vaha jää yrittäjälle ja niillä käsittelee ties kuinka monet ketjut. Itse pidän tuota kalliina. Joku kumuloituva etu tuossa palvelussa voisi olla. Esimerkiksi eka vahaus sen 89€ ja vaikkapa neljä seuravaa 49€ kunnes kierros alusta. Niin ja ekaan kuuluisi (edes perus)ketjut.
Kas kun ketjuja ei katkaistu oikeaan mittaan ennen vahausta, olisi säästynyt vahaa
Kymppitonni? Eikö tuossa joku juuri puhunut 450-1000 kilometrin vahausvälistä?...ja arvelee tai uskoo ettei samaa palvelua tarvita kuin ehkä vasta 10.000 ajokilometrin jälkeen.
"Kuivat ketjut kaupasta" olisi mainio optio kyllä. Vaikka ovathan jotkut setämiehet ja se heidän usein siteeraamansa hippivainaakin sitä mieltä, että varastorasva on parasta voitelua ikinä. Jossain vaiheessa myynnissä oli Squirt Lubella vahattuja ketjuja, mutta eipä yhtäkkiä enää löytynyt.
Vilkaisin lauttasaarelaisen kaupan ilmoitusta ja jotenkin onnistuin päättelemään että Rexin vahapaketti (miinus ensivahaukseen kulunut määrä) kuuluisi hintaan, mutta se oli tietysti täysin yltiöoptimistinen päätelmä. Muistan lukeneeni saksalaisesta pienyrittäjästä, joka kauppaa (muun ohella) valmiiksi vahattuja ketjuja ja hänen hintansa oli jotain 90 euroa, mihin siis sisältyi 11x ketju eli työn osuudeksi jäisi noin 60 €. Olisi pitänyt heti tajuta ettei se Suomessa eikä liikkeessä tehtynä voi pienempi olla...
En tarkoittanut vahausväliä vaan kuumavahattavan ketjun (parasta mahdollista) käyttöikää (jonka aikana ei siis toista kertaa jouduta tärpättien eikä alkoholien kanssa pelaamaan vaan selvitään vedellä ja vahalla tai pelkällä vahalla).
Pahkeinen! Etten sittenkin muista väärin?! Voi sittenkin olla että kyse oli sittenkin KNC:n pre-lubed -ketjuista eikä varastorasvattomista: https://www.mantel.com/ie/kmc-x11sl-...uirt-wax-chain
Itse ajoin 600-700km kuivaa assua kynttilävahalla, eikä vielä kitissyt ketju. Ehkä hifeimmillä aineilla tonnin voisi päästä samoissa olosuhteissa?
Mieluusti ottaisin ketjun rasvattomana. Mutta tykkäiskö rasvaton ketju kyttyrää muutaman viikon meriseilailusta? Suojaahan se rasva meri-ilmastoltakin.
Yksi syy jotta ketjut tulee tehdasrasvoissa vois olla ruostumisen estäminen. Hyvinkin ketjun matka tehtaalta loppukäyttäjälle vie vuodenkin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Mulla on nuo valmiiksi vahatut ketjut ulkovarastossa omissa muovibokseissaan jotka sinnepäin teipattu kiinni ja maustettuna do not eat -pusseilla. Ei ole ruostunut vielä 2-3kk aikana ja luulisi että tehtaalla hermeettisesti suljettu pussi toimisi vähintään yhtä hyvin.
Merikuljetukset on aika rankkoja, vaikka tuotteet ei merivettä suoraan päälle saisikaan.
Nyt kun ajattelen asiaa, laitoin pyörääni jokin aika sitten Ti Nitriili pinnoitettu ketjun ja siinähän ei ollut rasvaa. Eipä tuolla pinnoitteella varustettu ketju ruostu kovin helposti. Arctic bikerin miettiessä on totuuden siemen!
Kirjanmerkit