GarminElectrobikeGiantHepha
Sivu 444 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 344 394 434 442 443 444 445 446 454 494 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.291 - 13.320 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #13291
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Kun ny tietäisi. Sekä 1x ja 2x on ajossa ja molemmat toimii.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  2. #13292
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Raahe
    Viestit
    1.069
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zort Katso viesti
    Trek Domanen vakiovälityksistä kun oli puhe niin mainitsen tässä että omassa tän vuotisessa Domane SL 5:ssa on vakiona 50/34 ja 11-34 -välitykset eli eri kuin edellä mainittu.

    https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/p...gen-4/p/36149/
    Joo, onhan noissa tietysti mallikohtaisia eroja, riippuen kenen valmistajan osasarjaa kussakin mallissa käytetään. Oma on tämän vuoden SL 6 ja siihen on arvottu sramilaiset.

  3. #13293
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Yocce, täytyy sanoa että flätit itselle täydellinen musta aukko joten en osaa tuohon sanoa mitään.

    Ekat/ainoat "lukolliset" maantiepolkimet olleet Campan ekat "aerot" häkeillä, remmillä ja klosseilla ja sen jälkeen 737:jen jälkeen vispilöihin siirtynyt ja tuskin enää muuhun tule siirtymäänkään. Koska en ole mikään kilpakuski ja mielellään usein lenkilläkin voin jalkautua niin laadukkaat maastokengät ja polkimet palvelee itseä parhaiten.

  4. #13294
    Liittynyt
    03/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    51
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Sehän se, kun ei ole kokemusta miltä tuo tuntuisi maantiellä. Ääripäät riittää kyllä mutta ne hypyt. Nykyisessä on kompakti edessä ja takapakka 11-32. Ja ajan molemmilla eturattailla ihan säännöllisesti pakkaa aika ristiin, ei nyt ihan ääripäihin kuitenkaan. Että mimmosta poisoppimista (taikka öö alistumista) tarvitaan...

    Tarttis päästä ajelemaan omat vakiolenkit, jotta pystyisi vertaamaan. On mulla sähkärissä 1x9 ja se on väliin vähän niukka, jopa niillä nopeuksilla millä sillä ajetaan. Mutta puuttuuhan siitä 3 välitystä.
    Tätä ihan samaa pohdin minäkin. Kun on tottunut pitämään kadenssin vakiona, niin miten isommat välit sitten häiritsevät. Toisaalta valinnanvaran väheneminen voisi vähentää ressiä, toisaalta vaihtelen etu- että takavaihtajalla automaattisesti ja ihan koko ajan. Tällainen muutos (50/34T ja 11-32 --> 42T ja 10-44) nyt mielessä - teoriassa pitäisi pärjätä kun en raskainta ratasta käytä kunnon kadenssilla ikinä.

  5. #13295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Kyllä ainakin allekirjottainut peruspyöräilijä huomasi eron maantiepyörällä gravelkenkä hiilikuitupohjalla + SPD versus maantiekengät hiilikuitupohjalla SPD-SL. Liikettä sivuttaissuunnassa vähemmän ja leveämpi kiinnityskohta tuntuu pohjassa selvästi. Ainakin keskari 30+kmh lenkeillä. Se että onko se tarpeellinen ero, on tulkinnanvaraista. Graveliin en SL lukkoa haluaisi, häviää kävelykyky ja kiinnittyminen on annelista. Puhumattakaan kura/talvikeleistä.

    Edit. Niin ja polkimien kokoaikaisessa vaihtelussa ei ole mitään järkeä, sitäkin on joskus tullut kokeiltua.
    Sama. Pelkillä SPD:llä ja joillain varmaan tosi noloilla Shimanon maastokengillä on tullut tähän asti poljettua. Uudet kengät tarvitsisi, niin miettinyt että hankkisin nyt maantiepyörään sitten uuden SPD-SL-polkimet ja -kengät ja graveliin sitten vain jotkut uudet kengät. Shimanon hiilikuitupohjaiset gravel-kengät vaikuttaisivat ihan päteviltä, mutta ihan saatanan rumat maastokuviota myötäilevässä kuosissaan.

    Ja niin manatie- kuin soratielenkit kuin soratielenkit tykkään vetää aika pitkinä ja pitää sitten tauon tai pari, jolloin on ihan kiva pystyä kävelemään turvallisesti.

  6. #13296
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^Nykyisillä Shimanon maantieklosseilla on ihan helppo kävellä tauolle ja takaisin. Itse en ole huomannut että olisi jotenkin ei-turvallista. Eihän ne nyt mitkään kävelykengät ole ja klossit kuluukin kävelystä, mutta ei ole kalliita vaikka vaihtaisi kerran kesään.

  7. #13297
    No ehkä ensi kevääksi testiin siis, pitkä talvi aikaa speksailla polkimia, kenkiä ja klosseja, mutta se toisessa ketjussa.

    Nyt jatkakakaa aiheesta, minä ihailen parvekkeella kiiltävää Kona Sutra LTD.tä.

  8. #13298
    Liittynyt
    10/2008
    Viestit
    2.060
    Gravel tarkoittaa eri henkilöille eri asioita. Mulle gravel on pikkasen asvalttia rouheammalla pinnalla tapahtuvaa ajamista (soratiet jne), jossa ei juurikaan jalkautua tarvitse. Jollekulle toiselle se on maastopolkuajelua, jossa jalkaudutaan säännöllisesti ja tunkataan pahimpia paikkoja. Kenkävalinnat toki sen mukaan millaisessa ympäristössä kukin ajaa. Itse kyllä pärjäisin maantiekengälläkin gravelissa, mutta silti sitä varten on maastokengät, polkimet ja klossit. Talvikaudelle on enemmän valikoimaa kengissä, joissa on paikka 2-pulttiselle klossille ja gravel-fillarin saa helpommin varusteltua talvikauden pyöräksi. Maantiepoljin ja -klossi on puolestaan tuo omat etunsa kesäaikaan asvaltilla maantiepyörässä.

  9. #13299
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YocceT Katso viesti
    Gravel tarkoittaa eri henkilöille eri asioita...
    Pitäisi kyllä löytää joku konsensus siitä mikä on oikeanlainen tapa asian tekemiseen. Kinasteluksi se tietty menisi


  10. #13300
    Oletko aina gravelpyöräillyt väärin? Fillarifoorumin nimimerkit kertovat kuinka oikeasti kuuluu gravelpyörällä kulkea! Katso kuvat!

  11. #13301
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Gambina, muista että on muitakin kenkiä kuin Shimano, selkeästi parempiakin!

  12. #13302
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Liikettä sivuttaissuunnassa vähemmän.
    Tykkään maantiellä ajaa polkimilla missä ei ole yhtään sivuttaisliikettä, gravelissa se taas ei haittaa. Jos SPD löytyisi sivuttaisliikkeetön poljin niin siirtyisin niihin. Olisi parempi esim käydä metsässä nesteiden vaihdossa.

  13. #13303
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.403
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Gambina, muista että on muitakin kenkiä kuin Shimano, selkeästi parempiakin!
    Mitä? Onko? Miksei minulle ole kerrottu!

  14. #13304
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Onneksi polkimet on niin nopeat vaihtaa pyörään. Voi käyttää SPD SL kun ajetaan ja sitten jos lenkillä vaarana joutua tetsaamaan niin laittaa ne SPD:t.

    Saa molempien parhaat puolet.

  15. #13305
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    EBD-kanavan Dustin tykkää uudesta Stigmatasta paljo.



  16. #13306
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^ Ei näytä joustokeke hidastavan Swensoniakaan muualla kuin loppukirissä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #13307
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Varmaan mukava tommonen joustokeke. Olis mielenkiintoista kokeilla joskus.

    Tsekkasin Stiggyn geo ja sehän näyttäisi melkein mulle sopivalta. Sitten tsekkasin hinnat paikallisessa kivijalassa ja ne oli yllättävän maltilliset. Stiggy Rival AXS 1x:llä reilun tonnin kalliimpi kuin vastaava Grizl ja hinnasta pystyy varmaan neuvottelemaan. En pidä SC:n hintapreemiota ihan hirveänä vrt. Canyon.
    The older I get the faster I was

  18. #13308
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti duris Katso viesti
    Uudet Sramin orgaaniset palat saannut kulutettua metallille joskus alle tunnissa sopivissa olosuhteissa (kurainen cx-kisa). Oli vielä Ashiman kevenys levyt jotka tuntiui noita höyläävän juustohöylän tapaan.

    Tuli lopulta niin kalliiksi niin vaihdoin metallisiin jarrupaloihin ja Shimanon jarrulevyihin eikä ole enää ollut vastaavaa ongelmaa.
    (Lainaus keväältä, kun muistui vanha keskustelu mieleen.)

    Sopivasti rapakelien palatessa satuin eilen duunimatkalla Maghalie Rochetten Fever Talk -podcastia kuunnellessa nappaamaan sellaisen mielenkiintoisen tiedon, että Sram tekee pro only -jarrupaloja sponssikuskeilleen. Ne kuulemma kestää kulutusta huomattavasti paremmin kuin taviksille myynnissä olevat palat. Nopealla googlaamisella niitä ei ainakaan näyttänyt valuneen myyntiin minnekään. Onkohan ne oikeasti Sramin tekeleitä vai jakavatkohan jonkun toisen valmistajan paloja..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  19. #13309
    Tällänen graveli tuli hankittua. Mietinnässä kesäkelille 40mm huntit. Oliko jollain expoon sopivaa runkolaukkua, tilasin yhden mutta eihän se sopinut mitenkään..



    Embrace the moment

  20. #13310
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Tällänen graveli tuli hankittua. Mietinnässä kesäkelille 40mm huntit. Oliko jollain expoon sopivaa runkolaukkua, tilasin yhden mutta eihän se sopinut mitenkään..
    3T:n kyytiin hyppäsin itsekin kuukausi sitten. Ja on kyllä hyvää kyytiä ollut.
    Näin jossain kuvan Apiduran racebagista soviteltuna Exploroon ja se istui ainakin 54-kokoiseen runkoon täydellisesti. Itselläni on juurikin tuollainen Apidura, mutta en ole koittanut vielä paikoilleen, kun ei tule juurikaan runkolaukkua käytettyä kuin pidemmillä reissuilla.

    edit.
    Piti käydä sovittelemassa, kun asia nyt puheeksi tuli. Omaan M-kokoiseen tuo näyttäisi olevan pituudeltaan just, eikä melkein. Pystyputken yläosan viiste estää täydellisen asettumisen ja eihän tuohon kyllä enää pulloja oikein saa menemään. Näyttää siis siltä, että jatkossakaan ei runkolaukkua tule käytettyä, vaan kuljetusasiat pitänee hoitaa satula-, tanko- ja vaakaputkilaukulla.
    Hemmetin hyvä laukku tuo on kyllä, joten voin sen suhteen suositella.

    Teemu muokkasi tätä : 31.10.2023 at 16.56

  21. #13311
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Orbea julkaisi uuden Terran. https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/road/terra

    Hinnat näyttää kilpailukykyisiltä, esim. Rival AXS 1x 4300 euroa.

    The older I get the faster I was

  22. #13312
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    näyttää aika paljon paremmalta kun ei ole metriä satulatolppaa näkyvillä:

  23. #13313
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    175
    Siinä onkin vahva vaihtoehto kymmenen vuotta vanhan Colnagon seuraajaksi. Melkein jo tänä vuonna päivitin ja nyt olis vielä saatavilla 12-vaihteinen grx.

  24. #13314
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    569
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    No jopas on erikoiset välitykset! Onkohan tämä kovastikin yleistymässä? Olisi aika reilusti haitaria jopa cx/gravel-käyttöön, mutta etenkin maantiefillariin tosi eksoottiset. Omassa krossarissani on 46/36 ja 11-30 pakka eikä omat helpon maaston ajot ole sen kummempia vaatineet. (korjaus, tällä hetkellä 11-28 takana)
    No en nyt kutsuisi kovin eksoottisiksi. Sramin 2x12v normisetup. Tosin tuo pakka on 'endurance'-malli on ne muut on 10-28, 10-30 ja 10-33. Mulla oli Spessun Roubaix -endurancepyörässä sama setuppi edessä mutta takana tuo 10-33 kun 10-36 -pakkaa ei oltu silloin vielä julkaistu.
    Pieni 10t -ratas kompensoi isompien eturattaiden tarvetta kun Shimanolla on 11t pienin ratas, niin siellä on sitten isompaa edessä.

  25. #13315
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Orbea julkaisi uuden Terran. https://www.orbea.com/fi-en/bicycles/road/terra

    Hinnat näyttää kilpailukykyisiltä, esim. Rival AXS 1x 4300 euroa.
    Törkeästi itseäni lainaten, tuon yo. version hinta on laskenut viime vuodesta 200 euroa. Huomasin saman ilmiön Trekin mallistossa, Checkpoint SL 6 AXS:n hinta laskenut 4999e -> 4789e. En ole tutkinut hintojen muutoksia laajemmalla otannalla, mutta olisiko kysynnän laskiessa myös hinnat laskemaan päin.
    The older I get the faster I was

  26. #13316
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Uus Cinelli Nemo Gravel. 100% made in Italy, Spirit-putket, dropattu chainstay sekä seatstayt ja mahdollisesti myös 20 mm joustoa edessä.

    https://www.cinelli-milano.com/colle...avel-2024-ekar

    E: Tämä siis keulana tai ainakin optiona.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #13317
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    13
    Uusin SC Stigmata ei näemmä enää kelpaa SC tiimikuskeille krossihommiin kun pitää kaivaa vanhempaa geoa varastosta. Ei tosin tule yllätyksenäkään.


  28. #13318
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti huotah Katso viesti
    Törkeästi itseäni lainaten, tuon yo. version hinta on laskenut viime vuodesta 200 euroa. Huomasin saman ilmiön Trekin mallistossa, Checkpoint SL 6 AXS:n hinta laskenut 4999e -> 4789e. En ole tutkinut hintojen muutoksia laajemmalla otannalla, mutta olisiko kysynnän laskiessa myös hinnat laskemaan päin.
    Tuohon liittyen bongasin Hawaii.ee:n Scottin vuoden 2024 hinnaston. Addict Gravel 20 hinta pompsahtaa siellä (vm.2023) 3700 Eurosta 4500 Euroon.
    Tuohon peilaten tämän hetken myyntihinta 3329 on suorastaan naurettavan halpa.

  29. #13319
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oge Katso viesti
    Uusin SC Stigmata ei näemmä enää kelpaa SC tiimikuskeille krossihommiin kun pitää kaivaa vanhempaa geoa varastosta. Ei tosin tule yllätyksenäkään.
    Joo kaikkea ei saa mahdutettua samaan pakettiin millään. Tuo gen. 3 on toiminut vielä ihan hyvin krossarin korvikkeenakin tällaisella sekakäyttäjäharrastelijalla ainakin noilla ei-UCI-kelpoisilla ”33 mm” renkailla, vaikka joissain tilanteissa keskiö vähän alhaalla onkin. Ortenbladkin tosin ajoi viime ja edellisen kauden CX-kisat gen. 3 -rungolla, joten kai se jotenkin toimii UCI-mittaisilla tuubeillakin, mutta en yhtään ihmettele, että on kaivanut vanhempaa runko tilalle. UCI-tuubit ja niin matalat paineet kuin niissä käytetään tiputtaa keskiötä varmaan jonkun 4-5 mm verrattuna ylikokoisiin tubeless-Challengeihin.

    Ortenblad tosin ajelee vaan jenkkikisoja, jotka on keskimäärin vähemmän teknisiä ja vähemmän mutaisia kuin eurokisat, joten keskiön mataluus ei ehkä haittaa ihan yhtä paljoa. Tänä vuonna siellä on ainakin yksi Enve Mog näkynyt top 10 -sakissa cat 1 ja 2 UCI-kisoissa, mutta se on myös vähemmän mtb-gravel kuin uusin Stigmata.

    Gen. 4:ssa itseäni epäilyttää vähän myös se, että loivan keulakulmansa takia se tuskin on kovinkaan kiva ajaa bike packing -lastattuna, joten omalla kohdallani monipuolisuudessa ottaisi takkiin aika paljon, vaikka uuden pitempi geo muuten kiinnostelisikin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  30. #13320
    Kumpi nuista kannattaa ostaa työmatka ja lenkkipyöräksi vai kannattaako kumpikaan?
    Cube nuroad pro https://www.bike-discount.de/en/cube...alblack-n-grey
    Vai
    Cannondale topstone 4
    https://www.bike24.com/p2575552.html
    Kääntää itse kivusta vahingoittamalla korvia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •