Niin eiköhän ne flatmount-satulat maastosarjoissa ole vaan uudelleen leimattuja maantiesarjojen vastaavia.
Niin eiköhän ne flatmount-satulat maastosarjoissa ole vaan uudelleen leimattuja maantiesarjojen vastaavia.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Aloitin vaihtamaan Fulcrum Racing 7 napojen laakereita. Laakerit 4 kpl 6001-2RS S&S ja vapaarattaaseen 2kpl 6901-2RS.
Onko kehitys kehittynyt ja kannattaisiko nuo päivittää johonkin uudempaa ja parempaan. Joka rautakauppa myy noita mutta mistä sais tilattua ne pikkasen paremmat laakerit ja mitkä ne ois?
Koko ja tyyppi on syytä pitää samana, mutta kannattaa valita hyvä valmistaja. Ei mitään halpaa kiinalaista vaan esim SKF tai vaikka INA / FAG. Löytyy laakerikaupoista.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei välttämättä.
https://bike.shimano.com/en-EU/home.html
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^ Mitä tuolta pitäisi löytyä? Laita suora linkki niin helpompi tutkia...
Toimiiko SRAMin maantiekahvat (Rival) maastojarrujen (Guide) kanssa? SRAMin yhteensopivuustaulukon mukaan ei pitäisi toimia Rival-Guide -yhdistelmällä. Tässä speksauspäissäni mietin läskipyörän muuttamista droppitankoiseksi. Miksi? Miksi ei?
https://www.sram.com/globalassets/do...patibility.pdf
Mietin, jos joku on kokeillut.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Seuraavaksi pohdinnan alla letkujen ja liittimien yhteensopivuus, on tämä kasaaminen hauskaa touhua !
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Hope RX4+ satula on yhteensopiva kaikkien Sramin hydrokahvojen kanssa, joten vähän ihmeellistä että Sram tekee eroa mekaanisten ja AXS kahvojen välillä. Itse lähtisin ehkä noilla pohjille kokeilemaan kuitenkin. Omassa gravelissa on naitettu Campan kahvat Shimanon maastosatuloiden kanssa. Vaikkei pitäisi minkään taulukon mukaan toimia, niin kummasti pyörä pysähtyy kun puristaa kahvaa.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Arosusi, painot kyllä jokseenkin tarkasti tiedossa, XTR:n setti painaa reilun 400g ja tuo suunnittelemani XTR/DA hieman vähemmän. Painostahan ei ole oikeastaan kysymys vaan noista FM kiinnityksistä ja mieleisistä letkuista.
Nyt täytyy selvittää onko muiden valmistajien jarruletkut yhteensopivia Shimanon liitososien kanssa...
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kiekkosetti Shimano wh-rx570 ja vapaarattaassa pieni välys. Kun tuossa on 12mm akseli, niin onko vaatiiko tosiaan 15mm kuusiokoloavaimen(googletuksen tulos)? Kävin manuaalit lävitse, mutta tuo on ainoa asia mitä ei kerrota.
https://bike.shimano.com/en-EU/produ...-R12-700C.html
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						^Siis mitä aiot sillä 15mm kuusiokoloavaimella tehdä? Manuaalin mukaan vapaarattaan irroitukseen tarvii 17mm ja 22mm kartio-avaimet ja 24mm avaimen/jakarin.
Vai tarkoititko sen itse vapaarattaan avaamista?
^Tepsu, kyllä sitä dealers manualia kannattaa uskoa, löytyy tuon sun linkin takaa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Jotkut Shimanon maastopyöränavat vaatii tosiaan 15mm kuusiokolon vaparin irroittamiseen (ja Huntin jotkut navat kanssa) mutta ei toi sun napa.Alkujaan tämän lähetti Tepsu;[URL="tel:3233415"
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Sillä 15mm avaimella oli tarkoitus saada vapaaratas navasta irti. Oli akseli ja kuulat pöydällä, mutta en saanut vetämällä vapaaratasta irti ja sen takia oletan sen vielä olevan vielä jollain kiinni. Mutta en siis vain vetänyt tarpeeksi? Jokin pykällys tuolla näyttäisi kuusiokoloavaimelle olevan?
EDIT: Sivu 53 näyttää tosiaan TL-FH15 avaimen vaativan.

 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						On se ohje siinä dealers manual 2:ssa Replacing the freewheel body unit alla. Tuossa alla suora linkki, jossa kuva. Sillä avaimella ja todennäköisesti vaatii pitkän jatkon joudut sen kiertämään auki.
GAWH001 | Manuals & Technical Documents (shimano.com)
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kyllä, kiitos.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Voin muuten myydä ton avaimen vaikka 10€:llä, viskasin Shimanon navoilla olevat vanteet kaatopaikalle ???? no on niitä vielä parit jäljellä mutta vaihdan koko kiekot enemmin kun pulailen noiden kuulalaakereiden kanssa.Alkujaan tämän lähetti Tepsu;[URL="tel:3233435"
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Joo, näyttäisi tosiaan olevan eri ohjetta tuolle RX570 -kiekkosetin navalle. Jos on ohjeen mukaan on asennettu, niin edessä on 147-200Nm tiukkuuteen väännetty koitos. Joskus yritin vääntää ja hakata vastaavalla rakenteella varustetun WTB:n kiekkojen navan jumiutunutta vaparia irti. Lopulta joutui vaihtamaan koko navan.... Olikin positiivinen yllätys kun seuraavissa Shimanon kiekoissa oli konelaakerit ja vapari lähti vetämällä irti kuin DT:n navasta konsanaan.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Ovatko kyseiset liitinosat https://www.bike-components.de/en/Sh...e-Hose-p59856/ ja https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-In...aulic-Hose-MTB keskenään yhteensopivia? Toinen maantie ja toinen maasto mutta poikkeaako teknisesti keskenään?
En vaan viitsisi tilata tavaraa enempää kuin kahdesta puodista...
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Ihan mielenkiinnosta, saitko vapaarattaan irti? Tuolla kuusikoloavaimella voi olla todella vaikeaa.
Vinkiksi voisin samalla mainita, että kuusiokolohylsyllä esim. H15 koko BE-TOOL Hex Socket 1/2 Inch H15 Socket Hex Impact Wrench Bit Socket Allen Key (Pack of 1) : Amazon.de: DIY & Tools ja pitkällä 1/2" vääntövarrella Ampro nivelletty vääntövarsi 1/2" 600mm | Puuilo aukeaa suhteellisen helposti. Tuo puuilon malli on kovaan paikkaan aivan minimi. Itse ostin nuo aikoinaan, kun en saanut normaalilla kuusiokoloavaimella (jatkolla väänsin ja vasaralla paukutin) millään auki.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						No perkule kun ehdin tilaamaan jo. Piti toinenkin pieni nippeli tilata jo kauan, niin sain hyvän syyn laittaa tilauksen vetämään.
Onhan tuo hieman työläämpää kuulalaakereiden kanssa touhuta, mutta ei ole ollut vielä itsellä ongelmia JOS ei oteta huomioon vanhoja 26" vanteita, jotka ovat jo elämää nähneet. Tosin olisin toivonut noiden olevan jo konelaakereilla, mutta enhän minä siihen kiinnittänyt huomioita aikoinaan että olivatkin kuulalaakereilla.
Tilasin tuon avaimen ja täytyy katsoa missä vaiheessa alan vaihtamaan vapaaratasta. Täytyy vapaaratasta etsiä vielä kotimaisista kaupoista, mutta huonolta näyttää.
Täytyy katsoa töistä mahtaisiko sieltä löytyä tuonlaista voimahylsyä. Kiitos vinkistä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos oliivi on sama, niin voisi kuvitella että mutterikin on, jos vaan kierre täsmää.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Benny, jos oikein tarkkaan katsot niin kummassakin on sama teräspinni ja kummatkin ovat BH90 letkulle...
Ohi, oliivi sama mutta lähinnä tuo liitospalikka mietityttää että sopiiko sama sekä maasto- ja maantiesatuloihin... Kuvittelen että jopa Shimano ei käytä eri kierteitä liitoksissa, toisaltaan voin olla väärässäkin...
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Alkoi kiinnostaa tämä ongelma. Katsoin tätä EV-BR-R9170-4074F.pdf (shimano.com) jossa ST-R9180 letkun yläpäähän sopisi kiristysruuvi: Y8RD98020 Shimano Olive + Insert + Connection Bolt for SM-BH90-JK-SS Brake Hose - bike-components ja alas satulan päähän kiristysruuvi: Y8JA98010 SHIMANO Olive, Insert-Pin and Flange Connecting Bolt for SM-BH90 Hydr, 4,12 € (r2-bike.com)
Jos nurella on jokin on sekoitus osista, niin ei varmaan ratkaissut ongelmaa.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Tuo missä kirkas liitin on johonkin DA:n aika-ajo tms settiin... Sekoitus maantie/maastojarrua eri valmistajan letkua niin jotain viihdykettä täytyy saada.
Jarrut ja kahvat tilattu niin varmaan sen jälkeen pääsee tutkimaan mitkä sopii mihinkin päähän.
Kirjanmerkit