Tykkään liikkua maaseudulla, metsissä, pysähtyä lammen rannassa, ajaa kallioilla ja joskus upota suohon, välillä toki pistäytyä kesäkahvilassa pikipintaa pitkin.
Tykkään liikkua maaseudulla, metsissä, pysähtyä lammen rannassa, ajaa kallioilla ja joskus upota suohon, välillä toki pistäytyä kesäkahvilassa pikipintaa pitkin.
Pyöräily on kivaa!
Tässä nyt kai oli ajatuksena se, että gravelin ja polkujuoksun myötä ylipitkät matkat ovat yleistyneet. Useampi siis harrastaa noita. Sama huomio itselläni, triathlonin yleistymisen myötä sama juttu. Voit toki inttämisen ilosta inttää vastaan hamaan maailman tappiin.
Se, että joku on mukavampaa ei ole sama asia kuin että se olisi helpompaa.
Naurattaa vaan tää gravelin klorifioiminen pyöräilyn syöpälääkkeeksi, jonka mahdollistamiseksi pitää olla juuri gravel-spesifit välineet sun muut. Ihan kuin aina ei olisi ajettu sorateillä Suomessa monenlaisilla pyörillä, mutta kun on keskitty termi gravel ja ison veden takana alkanut vaahtoaminen niin vanhat totuudet ei enää päde.
Näitä 200-mailisia tai 300-kilometrisiä tapahtumia toivoisin tänne Suomeen, tosin kohderyhmä saattaa jäädä sen verran pieneksi, ettei kannata järjestää. Ei tunnu oikein olevan yli 200 km sora-ajoja täällä, maastossa löytyykin sitten Tahkoa ja Syötettä. Toisaalta näitä pitkiä ajoja voi ajella omatoimisesti niin paljon kuin tykkää ja ne ovat oikein mukavia.
^ei sen kummemmin. Tyhjänpäiväisen inttämisen seuraaminen ihmetyttää. Miehisty vähän.
Onko sulla muutakin kommentoitavaa kuin kirjoittajien kommentointi?
Ja miten niin tyhjänpäiväistä inttämistä, jos hakee perusteita joillekin väitteille?
Jep, mun mielestä vähän turhaa rajata sorateillä ajamisen ainoastaan yhdellä pyörätyypillä tehtäväksi. Sillä saadaan tosin myytyä enemmän tavaraahttps://www.bike-discount.de/en/lezy...ive-floor-pump siinä gravel-pumppu. Voiko tällä pumpata muiden pyörien renkaita?
Läskipyörä toimii oikein hyvin syrjäisillä metsäautoteillä ja maantiepyörällä ajelee valtion hiekkateitä tosi hyvin. Jäykkäperä voi oikeilla renkailla olla ihan yhtä hyvä kuin gravelpyörä.
Oli mulla tämä; "Tässä nyt kai oli ajatuksena se, että gravelin ja polkujuoksun myötä ylipitkät matkat ovat yleistyneet. Useampi siis harrastaa noita. Sama huomio itselläni, triathlonin yleistymisen myötä sama juttu. Voit toki inttämisen ilosta inttää vastaan hamaan maailman tappiin."
Mutta sä tunnut tietävän paremmin, ei siis pidä paikkaansa.
Nimenomaan. Pohjoisessa on paljon pieniä sorateitä, jotka on usein isolla murkulalla koska metsäteollisuus ja 74 tonniset. Siellä jäykkäperä 29er rullaavilla renkailla on vähintään yhtä nopea kuin gravel ja miellyttävämpi ajaa.
Tuosta samasta syystä pitkät gravel-lenkit on aina vähän arvalla, kun tien kunnosta ei koskaan tiedä. Vastalanattu 30-50km pätkä isoa murkulaa vie helposti voimat.
Joo, on se ainakin monipuolisempaa kun käytettävä tiepohjaa on eri tyyppisiä.
Ps. Joskus 90-luvulla oli maratonbuumi. Silloin oli työpaikan kahvipöydän kurko jos olit Helsinki City Maratonin juossut. Nyt kun juokset 40 km asfalttia, niin et saa osaston sihteereiltä kuin sääliviä katseita.![]()
Tuosta varmaan tuleekin se ”nykymaailman keskimääräisen perusharrastajan” 10-15 h/vko (2-3 peruslenkkiä ja yksi pitkä)? Tuohon se samaan on mullakin on graveltouhujen myötä lipsahtanut. Pikaisella stravavilkaisulla tämän kesän toteuma on 11-17 h/vko + yksi reissuviikko 28 tuntia. Kymmenen vuotta sitten tuntimäärät oli puolet tuosta ja silloin kuitenkin ajoin vielä mtb-maroja ”kilpaa”. Mulla tuo lipsahtaminen on ihan selkeästi seurausta gravelpyöräilystä ja esim. siitä ajatusmaailmasta, että gg-kisan perusmatka on tyyppillisesti se 100 mailia, joten pitäähän ne lenkitkin olla nyt ainakin lähelle sitä.
Eikä kyse ole siitä, että kuinka paljon liikuntaa tällainen perusharrastaja oikeasti tarvitsee kuntoilumielessä, vaan siitä, että mitä pääkoppa tarvitsee, jotta henkisesti tuntee liikkuneensa ”tarpeeksi”. Sitä mindsettiä olen nyt tietoisesti yrittänyt palauttaa sellaiseen suuntaan, että se viikon pitkä lenkki voisikin olla ihan tavallinen Solvalla-Luukki-Pirttimäki-Kökkeli-lenkura n. 75 km, pk-vauhdilla +/- 3 h ja peruslenkit 1-2 h lähinurkkapyörittelyä SSCX:llä tai vaikka Kepu-mtb:tä. Eikä muuten ole mindsetin muuttaminen ihan helppoa, vaikka ajankäytöllisesti tuo olisi helpompaa ja todennäköisesti kuntoilumielessä myös tehokkaampaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Toisaalta gravelit mahdollistaa myös lyhyet lähi ja hyötyliikunnat. Erityisesti kun ei ole mahdollisuutta hommata joka puuhaan omaa pyörää.
Mulla aika usein ollut kärry perässä ja silloin mennään sekä asvaltti että hiekkatietä.
Samoin työmatkaan voi valita reitit missä mennään kauempana isojen teiden varsilta niin hermokin lepää.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Suht läheltä NGS:ien organisoimista seuranneena Suomen sorateiden omistuspohjalla ja omistajien jääräpäisyydellä yms. noin pitkiin tapahtumiin tienkäyttölupien hankkiminen on äkkiä muutaman kuukauden projekti jollekin, joten tarvittavien osallistujien määrää voi alkaa laskemaan vaikka sen mukaan. Toki voishan sen ajatella niin, että jos kierretään 60 km lenkkiä niin kuin Tahkolla sen 300 km:n vaatimat 5 kierrosta, niin siitähän se syntyisi..
(Kuulin just viikonloppuna yhdeltä ruotsalaiselta työtutulta, että siellä on jotain lakia muutettu niin, että maantiekisoissakaan tikkarimiehiksi ei kelpaa enää vapaaehtoiset vaan pitää olla poliisi tikun päässä. Hänen tietojensa mukaan U6:lla olisi tänä vuonna ollut tikkarikulut oli 1000000 (kyllä - miljoona) kruunua. Vähän kuulosti mun korvaan erikoiselta summa, mutta joka tapauksessa toivottavasti ei Suomessa ei mennä samaan.)
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^se on juuri noin. Tuo ongelma iskee tosi vikkelää silmille. Maanomistus moninpaikoin on tosi hajaantunutta ja virallista tapahtumaa et järjestä ilman maanomistajan lupaa, jos mennään valtion teiden ulkopuolelle. Tässä kohtaa voin luvata, että jos minun maillani kulkevilla sorateillä joku haluaa tapahtuman järjestää niin lupa tulee, mutta kovin vahvasti tätä epäilen, että kysely tulisi.
Yksityistien osakkaista yhdenkin ollessa jääräpää, jää lupa saamatta. Omakohtaista kokemusta ex-Neste, nykyisin Secto Rallyn ajoilta, kun kolmenkymmenen osakkaan joukosta yksi papparainen oli sitä mieltä että tie menee pilalle. No erikoiskokeeksi tuo tie tuli sitten kun pappa kuoli, ja rallien organisaation hoitaessa jälkikunnostuksen tie on ollut paremmassa kunnossa kuin ikinä.
Ei siis eroa näiden pärräpellejen yleisestä linjasta, että kaikki paikat paskotaan oli lupa tai ei.
Eiks Fiskarsissa ole syksyisin ollut joku ajelu? Nyt en ole törmännyt mihinkään tietoon sellaisesta.
^ Viime vuonna siellä oli sen BBB-festivaalin yhteydessä joku ajelu. Tänä vuonna messut oli keväällä, joten oliskohan niin, ettei ole syksyllä mitään.
Tulevana viikonloppuna on ensimmäiset viralliset USA:n mestaruuskisat. Ihan kaikkien kovien aikatauluihin se ei ole mahtunut, koska kiireinen gravelsyksy, palautuminen jne. mutta miehissä mm. Swenson on viivalla metsästämässä MM-paikkaa. Myös isot palkintorahat voi toki kiinnostaa. No-binary ja avoin singlespeed -sarjat mukana, kuten Jenkkilässä on gg-yhteyksissä tapana, joten USAC on lukenut läksynsä niiltä osin.
https://velo.outsideonline.com/grave...ourse-preview/
https://velo.outsideonline.com/grave...e-start-lists/
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^Viime vuonna 17.9 ajelin keväältä siirtyneiden messujen yhteydessä järjestetyn Gravel Grinderin. Alun perin se Gravel Grinder, joka oli pari vuotta osa NGS:sääkin, ajeltiin elokuulla. Tämä siis ilmeisesti tippunut pois kalenterista. Harmi sinänsä, oli nimittäin mukavan mäkinen pläjäys aina. Osallistuin tietääkseni kaikkiin, mitä ehtivät järjestää.
Tulevana lauantaina Vihdissä gravelia https://www.facebook.com/groups/bian...n=mo&ref=share
Olikos joku Pyhä Gravelia ajamassa? Oliko millainen tapahtuma? Itse en päällekäisten menojen takia päässyt paikalle.
Kirjanmerkit