MPMessutGiantGarminElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 30 / 137

Aihe: Pole Taival

Threaded View

Edellinen viesti Edellinen viesti   Seuraava viesti Seuraava viesti
  1. #15
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.151
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tctic Katso viesti
    Yksittäisiä pyöriä toki olivat. Jos Pole olisi made in Finland, niin se olisi helppo valita. Nyt joutuu miettimään muitakin vaihtoehtoja.
    Suomessa valmistettu runko on hienoa ajatus. Monella, ellei jopa useimmilla, tulee kuitenkin kynnys vastaan rungon maksaessa lähemmäs 2000 €, joka on varsin realistinen hintalappu täällä valmistetusta ja korkealuokkaisia materiaaleja käyttäen tehdystä jäykkäperärungosta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Pakko tarttua tähän. Jonkinlainen pehmeys tai jousto ei ole mitään teräsrungon itseisarvoja vaan riippuu putken paksuudesta eri kohdissa, materiaali huomioon ottaen. Mitä halvempaan teräsrunkoon mennään, sitä varmemmin se on yhtä paksuutta koko matkalta; jousto-ominaisuudet sekä paino kuin ankkurilla. Teräs on runkomateriaalina saanut maineensa maantieltä, kun on tehty kaksois- ja kolmoisohennettuja runkoja joissa on oikeasti hienot ajo-ominaisuudet. Jollain ihmeellä teräs on onnistunut pitämään maineensa vaikka olisi mistä viemäriputkesta hitsattu super hyper hard core hard tail.
    Olettaen, että kyse on pystysuuntaisesta joustosta, erot eri materiaalien välillä ovat suuresti liioiteltuja. Ensinnäkin jäykkäperäisissä rungoissa useimmiten käytetetty kaksoiskolmiorakenne on rakenteena määritelmällisesti hyvin jäykkä. Jos runko on rakennettu kestämään vähänkin aggressiivisempaa maastoajoa pitkällä aikavälillä, siitä tuskin löytyy merkittävää määrää pystysuuntaista joustoa ajossa ilmenevien voimien alla.

    Putkirakenteissa jäykkyys määräytyy pääasiassa materiaalin kimmomodulin ja putkihalkaisijoiden perusteella. Seinämävahvuudella on merkitystä, mutta se on triviaalia luokkaa kahteen ensinnä mainittuun tekijään verrattuna. Ääritapaukset, kun mennään muutaman millin kymmenyksen seinämävahvuuksiin voivat olla poikkeus, mutta tällaisia harvemmin rungoissa tavataan, edes maantiellä. Taivutusjäykkyys kasvaa halkaisijan kuutioon, mikä antaa mittakaavaa miten jo muutaman millimetrin ero putkihalkaisijassa tekee merkittävän eron jäykkyydessä. Jos teräs- ja titaanirunkojen alumiiniserkkuja parempi "ajomukavuus" on todellinen ilmiö, lujuudeltaan korkeampien materiaalien mahdollistamat pienemmät putkihalkaisijat ovat suurelta osin sen taustalla.

    Komposiittimateriaalit ovat asia erikseen niiden anisotrooppisten ominaisuuksien ansiosta, jolloin taivutusjäykkyys ja lujuus voidaan periaatteessa suunnitella ja rakentaa kuormitussuunnasta riippuvaiseksi. Miten paljon tätä suunnitteluvapautta saadaan sovellettua onnistuneesti fillarien rungoissa tai komponenteissa on hyvä kysymys.

    Jos ajomukavuuden parantaminen on korkealla, rengasvalintaan ja -paineisiin sekä mahdollisten inserttien valintaan käytetty aika tuottaa todennäköisesti paremmin vasteen kuin runkovalinnan aprikointi.
    Jukka4130 muokkasi tätä : 13.08.2023 at 20.15 Syy: Kirjoistusvirheen oikaisu.

Samanlaisia aiheita

  1. Pole Evolink
    By kratos in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 1287
    Viimeinen viesti: 29.08.2025, 11.38
  2. Pole Taiga Fatbike
    By Läskimasa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2137
    Viimeinen viesti: 21.02.2025, 22.26
  3. Pole Machine
    By Paksupolkija in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 169
    Viimeinen viesti: 13.07.2020, 22.01
  4. Pole Pika?
    By Brutalix in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 06.10.2017, 19.23
  5. pole.fi
    By vaskisielu in forum Kaupat
    Vastaukset: 158
    Viimeinen viesti: 09.11.2016, 14.31

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •