GiantGarminHephaElectrobike
Sivu 262 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 162 212 252 260 261 262 263 264 272 312 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.831 - 7.860 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7831
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Tuon linkkisi mukaan pyörässä on pikalinkku keulakin.

    Teroriassa tämän pitäisi sopia tuohon M1900 takakiekkoon. Ihan 100% en kylläkään ole, kun en ole itse noiden adapterien kanssa hirveästi pelaillut

    https://www.bike24.com/p237003.html
    Olen hankkinut tähän vaihtokeulaksi Rokkarin Reconin Boost akselilla. Mutta pitääpä katella tuota adapteria, tiedä vaikka varuilta tilaa jos muutakin hankkii samalla.

  2. #7832
    Sram ketjun ketjulukon aukaisin kun vaihdoin uuden takavaihtajan. Nyt se lukko menee sormivoimilla kiinni. Kysymys että uskaltaako sillä ajaa?

  3. #7833
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Uskalla vaan. Ei se käytössä aukea.

    Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

  4. #7834
    Jep, näin ajattelin itsekin mutta jännä että se oli niin löysä. Täytyy pitää veto päällä niin kai se pysyy

  5. #7835
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    En oo varma kuuluuko tähän ketjuun, mutta kokeillaan: Bikeyoke Revive -dropperi alkoi tänään temppuilla. Kun istuu satulaan, niin tolppa laskee about 5 cm. Korjaantuisiko painetta lisäämällä vai vaatiiko huollon? Esim. jokin tiiviste hajonnut? Onneksi tolppa on bike park -pyörässä, joten ei oo niin kriittistä, mutta olis toki kiva saada kuntoon.

  6. #7836
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnnyBuzz Katso viesti
    En oo varma kuuluuko tähän ketjuun, mutta kokeillaan: Bikeyoke Revive -dropperi alkoi tänään temppuilla. Kun istuu satulaan, niin tolppa laskee about 5 cm. Korjaantuisiko painetta lisäämällä vai vaatiiko huollon? Esim. jokin tiiviste hajonnut? Onneksi tolppa on bike park -pyörässä, joten ei oo niin kriittistä, mutta olis toki kiva saada kuntoon.
    Vastaan itselleni: näin ilmeisesti hoituisi https://bikeco.com/bike-yoke-revive-...o-tips-tricks/

    Eli vaatii resetoimista, joka on näemmä tehty aika helpoksi.
    JohnnyBuzz muokkasi tätä : 07.08.2023 at 15.20

  7. #7837
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Juu tuo hoituu parissa sekunnissa tuo 4 mm kuusiokolojuttu.

  8. #7838
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Kuinka iso "etikettivirhe" on jättää vaihteistopäivityksessä (takavaihtaja+vaihdinvipu) jättää vaihdevaijerin suojakuori vaihtamatta?
    Kun katselin että sen vaihto vaatinee moottorin tiputtamisen pois että saisi uuden kaapelin vaihdettua enkä siihen haluaisi ryhtyä...

  9. #7839
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Ei se mikään synti ole jos toimii, voitele hyvin ja toivo ettei haittaa toimintaa. Onko kuori yhtenäinen vivusta kahvaan? Jos niin eikö onnistu pujottaa kuori vanhaan vaijeriin ja sen jälkeen vaihtaa vaijeri?

  10. #7840
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Tai sitten tällä yhdistää uuden ja vanhan kuoren:

    Ja siis vetää uuden vanhan ohjauksella sisään.

  11. #7841
    K.Kuronen Guest
    Vaihtaa sitten, jos ei toimi. Voitelut voi mielestäni unohtaa, alkaa vain tahmaamaan myöhemmin.

  12. #7842
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Tai sitten tällä yhdistää uuden ja vanhan kuoren:

    Ja siis vetää uuden vanhan ohjauksella sisään.
    Eli siis keskiömoottorillinen pyörä kyseessä.
    vaihdevaijerin suojakuori on yhtenäinen koko matkan. Vaihdevaijerin kuori menee viistoputken yläpäästä rungon sisään jossa kulkee tuonne keskiömoottorille. Moottorin kohdalla se kulkee moottorin ja rungon välissä tullen moottorin jälkeen ulkopuolelle ja kulkee vaihtajalle takahaarukan pinnassa.
    Eli tuo rungon sisässä kulkeva osuus (sekä takahaarukan ulkopuolella oleva osuus luonnollisesti) ovat ”vapaina” ja liikkuvat näin ollen hyvin helposti, mutta tuon noin 25cm:n matkan jonka suojakuori kulkee moottorin ja rungon välissä on ”jumissa” kummastakin päästä vetäessä/työntäessä eikä suostu liikkumaan. Eli uutta suojakuorta ei pysty vetämään vanhan(kaan) avulla paikoilleen koska vanha kuori ei liiku vaikka siihen kohtuullista voimaa kohdistaa vetoon/työntöön.
    Eli tuon suojakuoren vaihtamiseksi minun siis pitäisi tiputtaa tuo moottori pois, vaihtaa suojakuori uuteen ja laittaa moottori takaisin.
    Ei jaksaisi alkaa tuohon moottorin irroittamiseen/kiinnittämiseen niin siksi kyselen kuinka kriittinen tuo uuden suojakuoren asentaminen vanhan tilille on kyseisessä tapauksessa.
    kun uuden vaihdevaijerin pujottaa testiksi tuohon vanhaan suojaputkeen niin se käsituntumalta liikkuua aivan vapaasti tämän vanhan putken sisässä.
    Pyörällä ajettu 5v. ja noin 7000km.

  13. #7843
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Eipä siltikään olisi kummoinenkaan homma tehdä kerran vuodessa ja kuitenkin voit luottaa että aikanaan tulee tehtäväksi...

  14. #7844
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    ...kuinka kriittinen tuo uuden suojakuoren asentaminen vanhan tilille on kyseisessä tapauksessa.
    kun uuden vaihdevaijerin pujottaa testiksi tuohon vanhaan suojaputkeen niin se käsituntumalta liikkuua aivan vapaasti tämän vanhan putken sisässä.
    Pyörällä ajettu 5v. ja noin 7000km.
    Jos olisi mun ja aikaa ja osaaminen löytyisi, niin tekisin kunnolla: kuoret kuluvat ja uusi kuori ja siihen sopiva vaijeri on pitkäikäisin vaihtoehto. Vanha kuori ja uusi vaijeri voi alkaa ahdistaa silloin, kun kuoren vaihtoon ei olisi oikein aikaa.

    Mä kannatan ennakkohuoltoja, niin alla on aina toimiva peli. Mut se on mun nykyinen tyylini -joku toinen fiksaa, kun pettää.

  15. #7845
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Aika pitkään nuo täysimittaiset suojakuoret kestää. Mulla on XC jäykkis kasattu lokakuussa 2018 ja samat kuoret on vaihtajassa vieläkin. Ja pyörällä ajetaan myös talvella.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  16. #7846
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Paljon riippuu vaijerien/kuorien kulusta, jyrkät mutkat usein rasittaa ja samoin kahvojen ja vipujen väärin/huonosti suunnitellut kiinnitykset. Kyllä jossain ympärivuotisessa työmatkapyörässä olleet useita vuosia pienellä huollolla ja kaikenlaisissa olosuhteissa ilman suurempia ongelmia.

  17. #7847
    2- ja 3 vaihteet hyppivät ja naksuvat, korjaantuisiko takavaihtajaa säätämällä? Ketju vaihdettu vasta (teki samaa vanhallakin), takapakalla ajettu n. 500 km.

  18. #7848
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Aika pitkään nuo täysimittaiset suojakuoret kestää. Mulla on XC jäykkis kasattu lokakuussa 2018 ja samat kuoret on vaihtajassa vieläkin. Ja pyörällä ajetaan myös talvella.
    Olen itseni mielestä tehnyt sellaisen havainnon, että toiminta heikkenee hitaasti: vaihtaminen käy raskaammaksi ja liipasin joutuu kovemmalle. Vähän samalla tavalla voimansiirto (ja jarrutkin) happanevat: kokonaan uusittu kukkuu kummasti kevyemmin, kauniimmin ja täsmällisemmin.

  19. #7849
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Olen itse kokenut jotta täyspitkät vaijerinkuoret kahdet vaijerit hyvinkin kestää. Itte lyhennän kuorta molemmista päistä 2 viiva 3 milliä.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  20. #7850
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
    I väntan på ännu dåligare tidet

  21. #7851
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Jos olisi mun ja aikaa ja osaaminen löytyisi, niin tekisin kunnolla: kuoret kuluvat ja uusi kuori ja siihen sopiva vaijeri on pitkäikäisin vaihtoehto. Vanha kuori ja uusi vaijeri voi alkaa ahdistaa silloin, kun kuoren vaihtoon ei olisi oikein aikaa.

    Mä kannatan ennakkohuoltoja, niin alla on aina toimiva peli. Mut se on mun nykyinen tyylini -joku toinen fiksaa, kun pettää.
    No, tuli sitten käytettyä tuntu-puolitoista aikaa moottorin pois tiputtamiseen ja takaisin laittoon ja vaihdettua myös tuo kuori myös. Ei tuota olisi saanut ilman moottorin poistoa vaihdettua kun sitä alkoi lähemmin tutkimaan.
    Nyt on "vintage" 9v. Xt vaihtaja + slx vipu päivityksenä (Deore+Alivio entiset) ja kyllä vain vaihtaa ihan toisella tavalla kuin vanhalla vaihtajalla.
    On muuten aika haastavaa nykyään löytää uusia paremman tason (slx/XT/XTR) 9v. vaihteisto-osia, ovat kiven alla kun niitä ei ole tainnut Shimanolta tulla tehtaalta enään moniin moniin vuosiin (paras 9v. takavaihtaja mitä tekevät uutta on Deore ja sitten Alivio vaihdinvipu) ja kaikki paikat ovat myyneet pikkuhiljaa kaikki varastonsa tyhjiin. Jos/kun löytää niin noista saa maksaa enemmän kuin uudempien osasarjojen vastaavan tason osista. Tästäkin projektista jäi yli yksi tehdasuusi 9v. XT vaihtaja joka pitää varmaan laittaa myyntiin...(ostin ensin tuon pelkän XT takavaihtajan mutta en löytänyt alivoa paremman tason vaihdinvipua ja sitten tuli slx vaihdinvipu + XT vaihtaja eteen niin piti ostaa molemmat että sai...)
    Halvemmalla olisi tehnyt vaikka 10s. XT päivityksen takapakkoineen, mutta ihan omaksi ilokseni halusin pitää tuona 9s. systeeminä.

  22. #7852
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
    Ei tarvitse.

  23. #7853
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
    Jos ei ole pystyheittoa, niin ei omissa kiekoissa ole ainakaan tarvinnut ottaa kumia pois.

  24. #7854
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sippi Katso viesti
    2- ja 3 vaihteet hyppivät ja naksuvat, korjaantuisiko takavaihtajaa säätämällä? Ketju vaihdettu vasta (teki samaa vanhallakin), takapakalla ajettu n. 500 km.
    Onko vaihtajan korvake suora? 500 km ajolla ei vika ole ainakaan ketjun tai rattaan kulumisessa.

  25. #7855
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    [QUOTE=Benny;3229221]Jos ei ole pystyheittoa, niin ei omissa kiekoissa ole ainakaan tarvinnut ottaa kumia pois.[/]?

    Kiitos. Ja @kauris myös.
    arctic biker muokkasi tätä : 09.08.2023 at 07.38
    I väntan på ännu dåligare tidet

  26. #7856
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    339
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    No, tuli sitten käytettyä tuntu-puolitoista aikaa moottorin pois tiputtamiseen ja takaisin laittoon ja vaihdettua myös tuo kuori myös. Ei tuota olisi saanut ilman moottorin poistoa vaihdettua kun sitä alkoi lähemmin tutkimaan.
    Nyt on "vintage" 9v. Xt vaihtaja + slx vipu päivityksenä (Deore+Alivio entiset) ja kyllä vain vaihtaa ihan toisella tavalla kuin vanhalla vaihtajalla.
    On muuten aika haastavaa nykyään löytää uusia paremman tason (slx/XT/XTR) 9v. vaihteisto-osia, ovat kiven alla kun niitä ei ole tainnut Shimanolta tulla tehtaalta enään moniin moniin vuosiin (paras 9v. takavaihtaja mitä tekevät uutta on Deore ja sitten Alivio vaihdinvipu) ja kaikki paikat ovat myyneet pikkuhiljaa kaikki varastonsa tyhjiin. Jos/kun löytää niin noista saa maksaa enemmän kuin uudempien osasarjojen vastaavan tason osista. Tästäkin projektista jäi yli yksi tehdasuusi 9v. XT vaihtaja joka pitää varmaan laittaa myyntiin...(ostin ensin tuon pelkän XT takavaihtajan mutta en löytänyt alivoa paremman tason vaihdinvipua ja sitten tuli slx vaihdinvipu + XT vaihtaja eteen niin piti ostaa molemmat että sai...)
    Halvemmalla olisi tehnyt vaikka 10s. XT päivityksen takapakkoineen, mutta ihan omaksi ilokseni halusin pitää tuona 9s. systeeminä.
    Huomannut saman että ysivaihteiseen on esim. erittäin vaikeaa löytää 136L ketjua. Tai jos löydät niin se maksaa saman mitä nykyiset 12s muotivoimansiirron ketjut, eli liikaa. Yhdestä ysivaihteisesta jonka kaveri roudasi mulle huolettavaksi vaihdoin suosiolla keskiön, kammet ja eturattaan singleksi ja hyvä tuli. 116L ketjuja saa ihan kohtuudella joka paikasta eikä maksa omaisuutta.

  27. #7857
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.434
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Ja oma kysymys, toinen kiekko minkä 20 vuoteen vien rihdattavaksi niin pitääkö litkutettu rengas ottaa pois
    Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen.
    -Yksiseinäisissä (ei ontelo-) vanteissa teippi voi olla suoraan nippeleiden päällä ja voi kärsiä niiden pyörittelystä.
    -Alumiininippelit saattavat olla heikossa kunnossa, hapettuneet jumiin tai eivät kestä kiristelyä, jolloin voi tulla tarve päästä kantapuolelle tai vaihtamaan huonoja.

  28. #7858
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Joissakin tapauksissa voi olla tarpeen.
    -Yksiseinäisissä (ei ontelo-) vanteissa teippi voi olla suoraan nippeleiden päällä ja voi kärsiä niiden pyörittelystä.
    -Alumiininippelit saattavat olla heikossa kunnossa, hapettuneet jumiin tai eivät kestä kiristelyä, jolloin voi tulla tarve päästä kantapuolelle tai vaihtamaan huonoja.
    Tuossa on on pointtinsa, päädyin irrottamaan renkaan. Toki tää on Newmenin Evolution eli ihan nykyaikainen vanne.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  29. #7859
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    520
    M5120 takavaihtajan kytkin kenkkuili siten ettei vaihteita meinannut saada paikoilleen, säädin sitten löysemmäksi. Taitaa olla ihan ominaisuus noissa halvemmissa? Ei meinaan kilometrejä juuri päälle sadan ole vielä kertynyt.

    Joku pieni metallilastu sieltä tippui kun irrotin suojakopan.

    E: eipä toiminut, ja OFF -asennosta oli hypännyt rytkytyksessä takaisin päälle. Kokeillaanpa vielä kireälle ja sitten pois päältä.
    J3K muokkasi tätä : 13.08.2023 at 20.43

  30. #7860
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Talvipyörää pitäisi päivitellä. Saako ultegra R8000 kammet järkevästi muutettua 1x systeemiksi jos ostaisi NW rattaan tuohon vai osuuko järkevä ketjulinja juuri noiden rattaiden väliin?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •