ElectrobikeGarminGiantHepha
Sivu 431 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 331 381 421 429 430 431 432 433 441 481 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.901 - 12.930 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #12901
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Voi olla että vannejarruissa taas ongelma olisi jarrupinnan kuluminen, kumpihan pienempi paha, uudet kiekot vai jarrupalat?
    Aika vähän laadukkaat aluvanteet sora-ajoissa kuluu eikä se vanteen vaihtaminen kiekkoon keskimäärin kerran noin kymmenessätuhannessa kilometrissä ole mikään ongelma niin pitkään, kun hyviä vannejarruvanteita saa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^^Kumma juttu näin maastokuskin mielestä. Maastossa joutuu sentään jarrua käyttämään jatkuvasti, myös rapaisissa olosuhteissa, eikä palat kuitenkaan hupene silmissä.
    Kilometrit eivät kai kuluta paloja, vaan jarrutusten määrä..
    Sepä olikin kaikkein yllättävintä. Vielä kun huomioi sen, että soralla ei tosiaankaan tule jarruteltua lähimainkaan niin paljon kuin maastossa. Suuremmat nopeudet voi olla yksi syy, pidemmät lenkit mahdollisesti ja sitten varmaan myös se, että jarrupaloihin joutuvan moskan laatu ei kuitenkaan ole identtistä maastossa ja sorateilla. Ei mulla ole maasturissa jarrut ulvoneetkaan metallipaloilla samalla tapaa kuin sorapyörässä.

    Ps. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään vanne-/levyväittelyä. Peilasin vaan omiin kokemuksiini, kun on nyt kokemusta graindailusta vannejarrupyörällä toistakymmentä vuotta ja nyt kohta pari vuotta tuolla levarillisellakin. Sorahommissa niissä molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa, mitkä korostuu molempiin suuntiin, jos ajaa ns. jokakelissä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #12902
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Uudet Sramin orgaaniset palat saannut kulutettua metallille joskus alle tunnissa sopivissa olosuhteissa (kurainen cx-kisa). Oli vielä Ashiman kevenys levyt jotka tuntiui noita höyläävän juustohöylän tapaan.

    Tuli lopulta niin kalliiksi niin vaihdoin metallisiin jarrupaloihin ja Shimanon jarrulevyihin eikä ole enää ollut vastaavaa ongelmaa.

  3. #12903
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Ei nämäkään palat kauaa kestäneet:


    Pari kertaa putsailin juomapullosta ruiskimalla, mutta kun kuratie jatkui niin eihän siitä paljoa iloa ollut.

  4. #12904
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lokarit aiheuttaa kurassa kaikkea hauskaa.

  5. #12905
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Mitkä olisi kestävät Shimanolle sopivat jarrupalat? Tänään loppui sadassa kilometrissä, kun ajettiin rapavellissä.
    Mites tällaiset reiättömät jarrulevyt:
    https://carverbikes.com/parts/brakes/mud-runner/

    Prätkäpuolella yleisempiä, mutta en oo polkupyörissä vielä nähnyt. Voisi kenties toimiakin?

  6. #12906
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Mites tällaiset reiättömät jarrulevyt:
    https://carverbikes.com/parts/brakes/mud-runner/

    Prätkäpuolella yleisempiä, mutta en oo polkupyörissä vielä nähnyt. Voisi kenties toimiakin?
    Näitä varmaan olisi kaikilla cyclocross-kisoissa, jos näistä olisi huomattava etu. Aika hyvä ratkaisu näyttäisi olevan kuitenkin.

  7. #12907
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.431
    ^Tuolla periaatteella pitäisi SRAM Centerline myös olla melko hyvin toimiva.
    Aikaisemmat valmistajan levyt olivat kovia kiljumaan märkänä.

  8. #12908
    K.Kuronen Guest
    ^mulla muuten on työmatkapyörässä centerlinet, enkä ole kiljumiseen kiinnittänyt mitään huomiota.

  9. #12909
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Kiljumista pahana pitänyt, soittokelloa hyvin tuurannut. Toisaaltaan Now8 eikä Ashima kovastikaan vingu.

  10. #12910
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^^ ja ^ Sintered-paloilla siiskö? Mulla on Centerlinet Stigmatassa ja otan kyllä mielellään vinkkejä, jos joku on oikeasti onnistunut löytämään metallipalat, jotka ei ulvo sateessa ajaessa tai loskakeleissä. Sramin metallipalloilla ei sadekeleillä kehtaa ihmisten ilmoilla juuri jarruihin koskea. Swissstopit ei ole ihan niin pahat, mutta en mä niitäkään kehtaisi märkään vuodenaikaan kaupungissa käyttää, joten toistaiseksi olen märät ajot jarrutellut orgaanisilla tai vannejarrupyörällä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #12911
    K.Kuronen Guest
    ^piti tarkistaa: oletin metallisiksi, mutta ovatkin orgaaniset. Mutta jarrutkaan eivät ole hydrauliset, vaan mekaaniset BB7:t. Ovat orgaaniksi paloiksi kestäneet hämmentävän hyvin, vaikka noilla ajetaan kaikissa keleissä.

  12. #12912
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^piti tarkistaa: oletin metallisiksi, mutta ovatkin orgaaniset. Mutta jarrutkaan eivät ole hydrauliset, vaan mekaaniset BB7:t. Ovat orgaaniksi paloiksi kestäneet hämmentävän hyvin, vaikka noilla ajetaan kaikissa keleissä.
    BB7:n kanssa palat kestävät kauemmin, mitä hydroissa. Mun mielestä ihan selvällä marginaalilla. Noihin voi säätää paljon enemmän clearencea ja hiekka ei hankaa paloja pskksi.

  13. #12913
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    284
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^^ ja ^ Sintered-paloilla siiskö? Mulla on Centerlinet Stigmatassa ja otan kyllä mielellään vinkkejä, jos joku on oikeasti onnistunut löytämään metallipalat, jotka ei ulvo sateessa ajaessa tai loskakeleissä. Sramin metallipalloilla ei sadekeleillä kehtaa ihmisten ilmoilla juuri jarruihin koskea. Swissstopit ei ole ihan niin pahat, mutta en mä niitäkään kehtaisi märkään vuodenaikaan kaupungissa käyttää, joten toistaiseksi olen märät ajot jarrutellut orgaanisilla tai vannejarrupyörällä.
    Minulla tuossa Vagabondissa Spyreillä, 160mm Centerlineillä ja Swissstopin harmailla oli sellainen ulina että korttelit soi jos vähänkin näki vettä. Koko pyörä soi niin naurettavan kovaa että jarruun ei halunnut hipaistakaan. EBC:n kultaiset sintteripalat veivät pahimman ulinan, mutta olivat vieläkin melko äänekkäät kosteina ensimmäisen jarrutuksen. Hiljenivät kyllä heti kun pala lämpeni. Laitoin viimeisimpänä Galferin mustat ja ainakin kevyessä sateessa ovat pysyneet hyvin äänettömänä. Katsotaan ajan kanssa miten käy.

    Edit: Taisi ollakin harmaat 15E -palat ne äänekkäimmät tässä pyörässä. Vihreitäkin muistan kokeilleeni vastaavin tuloksin, mutta muokkasin nyt varmuudeksi ylös nämä harmaat. Mitenhän paljon tässä on ihan sattumaa pelissä runko-levy-satula-pala -kombinaatioiden suhteen, jos kokonaisuuden resonanssi sattuu ilkeälle taajuudelle. Minulla se ääni oli äkäisen hanhen "HOOOOO", toinen jarru hieman korkeampaa kuin toinen eli yhdessä epävireinen pari äkäisiä hanhia

  14. #12914
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Spyre SLC, vakipalat ja Now8:n levyt, suht äänettömät. Vois kyllä ulvoa enemmänkin, ns. "soittokelloefekti" olis poikaa.

  15. #12915
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    ^ No eipä orgaaniset palat yleensä juuri ulise. Vaihda metallisiin, jos kaipaat lisää ääntä…
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  16. #12916
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Ei sen vertaa väliä että viitsisin vaihtaa.

  17. #12917
    Standertilta tullut uusi gravel racer, Kettensage.

    https://standert.de/collections/kettensage

    Todella hyvännäköinen ja spekseiltäänkin vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Ilmeisen kisakireä geometria eikä painoakaan ihan hirveesti oo alumiinipyöräksi (runko n. 1600g, eli n.600g painavampi kuin hi-end hiilarigravelit). Miinuksena toki myös varsin kova hinta, mutta toki pyörä jne made in italy jne. Ihan kohtalaisesti kuumottelis pistää kyllä nykyinen Spessu kiertoon ja hankkia tuollainen tilalle.

    Itse oon ajanut oikeastaan vaan hiilaripyörillä gravelia, niin soratiepyöräilyn puolelta ei kokemusta alumiinista runkomateriaalina. Mahtaako olla kauhean armoton tärinän jne suhteen?

  18. #12918
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yksinteoin Katso viesti
    Standertilta tullut uusi gravel racer, Kettensage.

    https://standert.de/collections/kettensage

    Todella hyvännäköinen ja spekseiltäänkin vaikuttaa erittäin kiinnostavalta. Ilmeisen kisakireä geometria eikä painoakaan ihan hirveesti oo alumiinipyöräksi (runko n. 1600g, eli n.600g painavampi kuin hi-end hiilarigravelit). Miinuksena toki myös varsin kova hinta, mutta toki pyörä jne made in italy jne. Ihan kohtalaisesti kuumottelis pistää kyllä nykyinen Spessu kiertoon ja hankkia tuollainen tilalle.

    Itse oon ajanut oikeastaan vaan hiilaripyörillä gravelia, niin soratiepyöräilyn puolelta ei kokemusta alumiinista runkomateriaalina. Mahtaako olla kauhean armoton tärinän jne suhteen?
    Siisti pyörä! Renkaat vaimentaa enemmän tärinöitä kuin runko. Kyllä nuo alumiinisetkin hyvin kestää ajoa.

  19. #12919
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Kallis, 2tonnia alurungosta ja yli kuvan pyörä reippaasti päälle 6tonnia, tuohon hintaan saa terästä ja titaaniakin jos hiili ei kiinnosta.

  20. #12920
    Totta kai se on kallis, tuntuu tyypeillä kauppa käyvän noillakin hinnoilla. Toisaalta ei myöskään mikään älytön, esim Soman raamit maksaa sen n.1k€, eikä mukaan tule ohjainlaakeria, keskiötä tai keulaa. Siihen vielä se päälle, että tämä on valmistettu Italiassa vs Soma Taiwanissa. Ei sillä, että Taiwanissa varmaan yhtään huonompia runkoja tehdä kuin Italiassa, mutta toki työvoiman kustannukset EU-alueella eri luokkaa. Ja tosiaan terästä saa Standertiltakin noilla hinnoilla, tässä nyt on kuitenkin koettu, että alumiini mitä ilmeisemmin on oikea materiaali juuri tähän pyörään.

    Onko tää runko parempi kuin vaikkapa Soma, tai esim alumiininen Canyon Grail? Kuka tietää, hemmetin siisti tämä kuitenkin on, ehkä jopa niin siisti et pitää harkita. Ei tuossa ns. gravel racing -genressä kauhean paljoa ole vastaavia runkoja tarjolla (aggressiivinen kisageo, iso rengastila).

    Toki oon samaa mieltä, että on toi kova hinta rungosta. Muuten olis jo ostoskorissa mokoma. Ja kompliittien hinta tosiaan aivan naurettava, ei siitä mihinkään pääse. Halvempi ostaa runko ja palikat erikseen.

  21. #12921
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.253
    Se niitten alumiininen cx-raaserikin on hottis. Highend-alumiini on musta ihan mielenkiintoinen veto nykymaailmassa. Materiaalinahan alumiini on terästä joustavampaa ja kun putket on tuollaiset melkein teräsrungon sirot, niin en jaksa uskoa, että ainakaan sellainen +2 kg tehdastekoinen levariteräsrunko tarjoilisi olennaisesti pehmeämpiä fiiliksiä, ehkä jopa päin vastoin. Jos uskoo jäykempi on nopeampi mantraan, niin ennemmin olisin huolissaan, että tuo ei ole tarpeeksi jäykkä.

    Pienten volyymien firma ei millään pysty kilpailemaan kompliittien hinnoissa massavalmistajien kanssa. Standert sijoittuu markkinoilla jonnekin kustomin ja massavalmistajien väliin ja tekee sen ilmeisen taitavasti, kun bisness pyörii. Tarkkaan valittu segmentti on pikkufirmalle ihan järkevä valinta. Ei tartte kilpailla Canyon-asiakkaista eikä money no cost -kustomiasiakkaista. Äkkiseltään ei Euroopasta tule mieleen kuin Fairlight, joka touhuaa ainakin osittain samalla hiekkalaatikolla.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  22. #12922
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Minusta 2 teur alumiinirungosta jota pitää siistinä ja sellaisena jonka haluaa, ei ole paha hinta jos sitä vertaa itselle "yhdentekevään" runkoon.
    Lisähinta mitä tuosta maksat on kuitenkin kohtuullinen vs halvimmat alumiiniset, tai hinta on suunnilleen sama kuin esim. hiilari Grizlissä.

  23. #12923
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Standert on ihan asiallinen raaseri. Silmiin pistää tosiaan kisamainen geometria, mikä voi kiinnostaa nopeampia menijöitä: nythän gravelit on monesti aika endurance-geolla. Ei tosin mun kaltaisille möhömahoille, kun painoraja on 95kg.

  24. #12924
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Aika pienet (?) geometriaerot Erdgeschossiin verrattuna ainakin meikäläisen 52-koossa. Akseliväli ja kulmat samat, suurin ero stackissä, joka Erdgeschossissa 6 mm matalampi. Reachi Ketjusahassa 3 mm pidempi.

    Ehkä hinnassa on vähän merkkilisää, mutta itse olen omaan Erdgeschossiini niin tyytyväinen, että aika merkityksettömältä tuntuu näin pari vuotta hankinnan jälkeen. Kommunikaatio Standertin kanssa pelannut aivan mallikkaasti sen vähän, mitä on tarvinnut kommunikoida. Lähinnä kokopohdintaa ennen ostoa.

  25. #12925
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yksinteoin Katso viesti
    Onko tää runko parempi kuin vaikkapa Soma, tai esim alumiininen Canyon Grail? Kuka tietää, hemmetin siisti tämä kuitenkin on, ehkä jopa niin siisti et pitää harkita. Ei tuossa ns. gravel racing -genressä kauhean paljoa ole vastaavia runkoja tarjolla (aggressiivinen kisageo, iso rengastila).
    Hieno pyörä, ja mielestäni tässä ollaan asian ytimessä. Jos olisin etsimässä uutta gravelia niin lähtisin etsimään fillaria missä täytyy nuo kaksi mainittua kriteeriä. Harvassa on sellaiset rungot missä 56/M-koon rungossa löytyy alle 580mm stack JA iso rengastila. Haluan matala stackin vaikka ajoasento ei ole aggressiivinen, koska simpanssin käsivarret. Haluan ison rengastilan, koska haluan option käyttää vähintään 45 millisiä renkaita. Esim. Cruxissa noista ehdoista täyttyy vain rengastila, vaikka pyörä muuten on "urheilullinen". Asperossa ei täyty kumpikaan, mutta sen kanssa eletään. Ja niin edelleen.
    The older I get the faster I was

  26. #12926
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Kenttähavaintoja tulevasta Canyonista.





    The older I get the faster I was

  27. #12927
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878

  28. #12928
    F. Kotlerburg Guest
    Näyttäisi menevän kuten arvelinkin joskus, että Grailista tulee kisakireämpi peli perinteisemmällä tankoratkaisulla.

  29. #12929
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Jos tuo on tulossa lähitulevaisuudessa ja hintaluokka samaa kuin kuitusessa Gritzlissä niin olisin kiinnostunut, mutta hieman toi möhkö ulkomuoto tökkii tällaiselle nykymittapuulla vanhoilla sirommilla kuiturungoilla ajavalle.

    Canyon Inflitessä tökki myös muuhun runkoon nähden jäätävän paksu downtube vaikka ei siihen ajossa huomiota kiinnittänytkään. Ehkä täytäisi speksata suoraan terästä.

  30. #12930
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Mitä enemmän tuijotan Canyonin kuvia niin sitä fiksummalta sen design alkaa vaikuttaa.

    - Rengastila näyttää olevan reilusti, arvaan että vähintään 45mm
    - Chainstay pitkähkö (435mm?), mikä myöskin viittaa hyvään rengastilaan. Tämä voi olla optinen harha jos satulaputken keskilinja osuu keskiöakselin etupuolelle.
    - Chainstayt on suorat, mikä tarkoittaa että jos rengastilaa olisi 50mm niin pyörä on luultavasti vain 1x -yhteensopiva kuten Vielo V+1
    - Integroitu ohjaamo näyttää hyvältä, ja jos on yhtä mukava kuin Infliten integroitu hytti niin tämä on hyvä. Jarruletkut näyttäisi menevän urissa, mikä myöskin hyvä vrt. läpiviennit.
    - Lyhyt satulaputki ja pitkä tolppa lisää joustoa ja mukavuutta. Satulatolppa näyttää olevan joko pyöreä 27mm tai D-profiili eli ei mitään aerohullutteluja, mikä myöskin hyvä.
    - Yläputken alapuolen kiinnityspisteet pienelle runkolaukulle = MOARR AERO. Ja onhan se muutenkin kätevää. Jos rungossa on vielä samanlainen säilytystila kuin Divergessä, Terrassa yms. tällä saa kuljetettua pikkusälät ja työkalut helposti.
    The older I get the faster I was

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •