ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 225 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 125 175 215 223 224 225 226 227 235 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.721 - 6.750 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Arpa peliä aina näiden suksien kans.
    Varmaan toimuvat jollakin kelillä hyvin.

Jos haluat tietylle kelille sukset niin kannattaa tilata vaikka haijaa.fi kisatason kalustoa. Siinä saa laittaa tilaukseen alustan ja kelialueen.

Tänään oli kyl pirun hidas keli ainaki täällä päin. Kuivaa pakkaslunta satanu
    Täälläpäin ollut lauhaa ja nyt jäätynyt. Ovat toimineet suht hyvin uudella lumella, mutta näköjään ei nyt tälläisellä kelillä, jossa jäinen ja kova uritettu alusta.

F. Kotlerburg Guest
    Tuo on kyllä jännä, että miten suksi voi olla luistamatta tuollaisella alustalla.

Eipä silti noissa omissa YXC:ssä on vähän samaa vikaa eli luisto lentokelilläkin tuntuu vähän kuin loppuvan kesken. No ne on kyllä ehkä vähän liian löysätkin todelliselle jääkelille vaikka kyllä niillä sellaisella vielä hiihtää.

Mulla se nuo uudet rossarit ei tykkää lauhasta yhtää. Selkeä pakkaskelin suksi.
    Tosin jäisellä nyt pitäs luistaa mikä vaa. Kuhan siihen ei liikaa kosteutta tuu pintaan

Varmaan toimuvat jollakin kelillä hyvin
    Komppaan tätä. Täällä eilein oli yön jäätymisen jälkeen illalla ehkä aste pari plussalla ja vaikka oli kovaa ja jäistä oli pinta jotenkin (kostean?) nihkeä. Pakkasella toimiva pitkien painealuieden suksi ei ehkä luista, jos se vähän imee kiinni. Eli huono luisto voi yhtä hyvin tarkoittaa, sitä että se on erityisen hyvä pari, mutta ei tuolle kelille. Eilen olisi varmaan ollu transparenttien keli.

F. Kotlerburg Guest
    Ei minunkaan Rossignolit toimi lauhalla kelillä, mutta ne onkin valkattu pakkaskelin sukseksi. Ei kai sitä sellaista suksea ole, joka kaikilla keleillä toimis hyvin?

Oli siis -2.5C pakkasella kun kävin hiihtämässä enkä edes ymmärrä miten ne voisi imeä kun alustassa oli jäiset urat latukoneen jäljiltä. Vaikea selittää, mutta tunne oli jotenkin sellainen että nuo urat aiheutti jonkinlaista painetta suksen alle. Täytyy kokeilla uudestan sellaisella alustalla missä ei ole uria.

Voihan silläkin olla vaikutusta, että nuo tiimalasisukset on 10% leveämmät. Ne joutuu koko ajan vähän leveämmän kaistaleen uritusta jyräämään tieltään, ellei liu'u kantilla tarkasti urien suuntaan.

Vähän samanlaisen luisto-ongelman kanssa olen itsekin paininut. Luikkarit on Rossarin S1 eli pitäisi olla pehmeän ja kylmän alustan suksi. Täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu tuollaisia kelejä olevan yhä harvemmin ja olen miettinyt uuden suksiparin hankintaa. Mikä olisi hyvä pari noille S1:lle- transparentti, mini vai ihan yleissuksi? Lähinnä hiihdot on noilla tykkilumilla ja kovilla alustoilla, varsinkin näin kevättalvella.

Tein tänään uuden testin toisessa paikassa, jossa on vain yksi pieni mäki, jonka uskallan laskea Fisukoilla täysillä. Toisin sanoen nyt sain ihan vertailukelpoista dataa. Alusta samankaltainen kuin eilen. Tein 6 km lenkin, ensin Atomiceilla ja sitten Fisukoilla, yhteensä 12 km. Tunne oli ihan sama kuin eilen, että Fischer olisi paljon nopeampi, mutta GPS datan mukaan keskivauhti ja aika oli täsmälleen sama. Mitä tästä voi päätellä tai voiko?

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pumafi Katso viesti
    Vähän samanlaisen luisto-ongelman kanssa olen itsekin paininut. Luikkarit on Rossarin S1 eli pitäisi olla pehmeän ja kylmän alustan suksi. Täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu tuollaisia kelejä olevan yhä harvemmin ja olen miettinyt uuden suksiparin hankintaa. Mikä olisi hyvä pari noille S1:lle- transparentti, mini vai ihan yleissuksi? Lähinnä hiihdot on noilla tykkilumilla ja kovilla alustoilla, varsinkin näin kevättalvella.
    https://juoksija.fi/hiihto/hiihtovar...ksien-valinta/

Kyllä se transparentti on varmasti hyvä valinta tuohon käyttöön.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaj-tzu Katso viesti
    Oli siis -2.5C pakkasella kun kävin hiihtämässä enkä edes ymmärrä miten ne voisi imeä kun alustassa oli jäiset urat latukoneen jäljiltä. Vaikea selittää, mutta tunne oli jotenkin sellainen että nuo urat aiheutti jonkinlaista painetta suksen alle. Täytyy kokeilla uudestan sellaisella alustalla missä ei ole uria.
    Latukonehan nostaa lunta alta. Se voi olla joko kuivaa pakkastalunta tai märkää jos edellisenä päivänä ollu. Lauha ilman ei ihan heti sinne pinnan alle vaikuta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaj-tzu Katso viesti
    Mitä tästä voi päätellä tai voiko?
    Löysä suksi tuntuu nopeammalta ku tunnet pinnan epätasasuudet ja muutenki epävakaampi.

Vakaalla ei vauhti tunnu.

Mutta oliko sykekki sama?

Kiitos Kotlerburgille tuosta linkistä. Hyvää infoa ja kyllä tuon perusteella transparentti olisi passeli. Kiteensuksi oli kaikki mun painoluokan sukset tältä kaudelta myynyt. Pitää poiketa Hiihtocenteriin katsastelemaan vaikka Rossarin S3:sia.
    Pumafi muokkasi tätä : 16.03.2023 at 20.17 Syy: Typot

F. Kotlerburg Guest
    En tiedä minkä paino- ja pituusluokan suksi sulla on hakusessa, mutta Häijää on myynyt jo tovin Madshusin vihreäpohjaa kohtuu hintaan. Sieltä kyllä uskaltaa tilatakin.

Löysä suksi tuntuu nopeammalta ku tunnet pinnan epätasasuudet ja muutenki epävakaampi.

Vakaalla ei vauhti tunnu.

Mutta oliko sykekki sama?
    OK, toisin sanoen vauhti pitää verrata muihin hiihtäjiin.

155 bpm Atomiceilla ja 160 bpm Fisukoilla. Nuo arvot ovat varmaan jonkun virhemarginaalin sisällä, joten suht sama syke.

Ei kannata unohtaa tuota pohjien hiontaa, kun tekee noita luistovertailuja. Itsellä yhdet Volcanit joissa todella harva ja karkea suora hionta, varmaan rajuin mitä koneella saa tehtyä. Toimii hienosti kovalla latupohjalla ja liipalla vaikka olisi pakkasta, tosin länsirannikolla aina tuo kova kosteus. Mäkiä laskiessa suurin osa edellä hiihtävistä tulee aina selkä edellä vastaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    En tiedä minkä paino- ja pituusluokan suksi sulla on hakusessa, mutta Häijää on myynyt jo tovin Madshusin vihreäpohjaa kohtuu hintaan. Sieltä kyllä uskaltaa tilatakin.
    Rossarit on 193 cm ja painoluokka pitää olla 85+. Haijaan sivuilla oli 192 loppu ja painot loppui 85 kg, jos oikein nuo luvut tulkitsin. Mielenkiintoinen suksi tuo vihreäpohjainen Madshus. Mulla on zerot Madshusilta ja ne olleet mainiot sukset vesikeleille.

Varsin mielenkiintoinen keli nyt Vuokattihiihdossa. Savon/Kainuun perukoilla tullut ja tulee edelleen luntaräntää kovan tuulen saattelemana.
    Tämä kainuulainen rintti on kyllä ihan oma lukunsa. 100km ( 50km pertsalla ja sama vapaalla.) Iltapäivällä taitaapi mennä aivan vesikeliksi.
    Joo ja en ole sielllä nautiskelemassa. Pari meijän kylän fillaristia tuolla vapaan 50km mukana.

e: Tuloksia tässä kahtelin ja koska ollaan f-foorumilla niin kiinnosti miten suksi kulkee fillaristeilla.
    No ainakin lukuisia Suomen mestaruuksia MTB-kisoissa keräillyt Sini Alusniemen suksi luistaa. Vapaan 50km kokonaiskilpailussa sijalla 16
    Kainuulaisen rintin listalta Mikko Peltsi Peltonen. Peukkua sinnekkin.

Ps. Niin ja tienkin Tino Tiilikaista unohtamatta. Kova jamppa olipa alla pertsat, luikkarit tahi pyörä.

T.T:n jorinoita aiheesta. https://twitter.com/tino_kostaja/sta...44053975416835

https://vuokattihiihto.endurancekain...tapahtumainfo/
    usko juntunen muokkasi tätä : 19.03.2023 at 11.22 Syy: tulosten spekut

Joo rollossa kans ski marathon.
    Märkää lunta sataa kokoaja vaakatasossa.

Hei.

Mulla on juuri ostetut Rossignol X-Ium S2 luikkarit. Hommattu toiveena yleissuksi / pääpainona kovat jäiset pohjat mitä rannikolla riittää.

Painealueista kyselisin. Suksien keula ja kanta aukeaa tosi reilusti puristettaessa, takana painealue
    erittäin lyhyt ja tiukka sekä lähellä kantaa. Keulan painealue kohtuu kevyt ja hyvän pituinen. Mille kelille tällainen painealue pitäis olla parhaimmillaan? Ainakin alkuun tuntuu että kovalla alustalla karkaa kannan takaa liukkaissa mutkissa, paino pitää olla tosi reilusti edessä ja vauhti kovempi niin sitten toimii jo paremmin.
    Liian eteen ei pysty sidettä siirtää koska sitten kannat kolisee liikaa yhteen (viittaan aikaisemmin postaamaani viestiin monon istuvuudesta Rossarin Race siteeseen).

^Jaa sulla meni toisinpäin. Mun piti siirtää omista x-iumeista -2:een että tuntuu normaalilta. 0:ssa paino piste on liian edessä ja suksi kyntää. SIllon kyllä se kantaki tuntu pöljältä.

Mutta asiasta toiseen. Miksihän mulla on alkanu meneen alaselkä kipeeksi vapaasta? Menee kyl nopeesti ohi. Lenkin jälkee tuntuu vähä häröltä ku yrittää istua

^Jaa sulla meni toisinpäin. Mun piti siirtää omista x-iumeista -2:een että tuntuu normaalilta. 0:ssa paino piste on liian edessä ja suksi kyntää. SIllon kyllä se kantaki tuntu pöljältä.

Mutta asiasta toiseen. Miksihän mulla on alkanu meneen alaselkä kipeeksi vapaasta? Menee kyl nopeesti ohi. Lenkin jälkee tuntuu vähä häröltä ku yrittää istua
    Mulla kans -1 ja -2 käytössä. Siitä jos siirtää eteenpäin niin kannat kopsuu ja alkaa toki hieman kyntämään. Luulen että tuo tämän parin liian lyhyt painealue takana tekee sen epävakauden tunteen.

Tänään kyllä suksi toimi mahtavasti ku Oulussa pari astetta pakkasta ja vasta ajetut ladut. Liukas karkea lumi ja pinta ei kivikova. Tuntu tosi vakaaltakin ja mitä vauhtia kun lisäsi niin aina vaan parani. Paikka paikoin oli kovaksi liippaantuneita kohtia, niissä joutui hieman keskittyyn tasapainotteluun.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti p00kaju Katso viesti
    , takana painealue erittäin lyhyt ja tiukka sekä lähellä kantaa.
    Painealue lähellä suksen kantaa vai kengän kantaa? Jos lähellä kengän kantaa, niin olisko suksi vaan aavistuksen liian löysä, minkä takia vähän epävakaat ja kanta tahtoo karata voiman jakautuessa liikaa takapainealueeseen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Painealue lähellä suksen kantaa vai kengän kantaa? Jos lähellä kengän kantaa, niin olisko suksi vaan aavistuksen liian löysä, minkä takia vähän epävakaat ja kanta tahtoo karata voiman jakautuessa liikaa takapainealueeseen?
    Hyvä tarkennus. Nimenomaan lähellä kantapäätä. Itse suksen kannat aukeaa tosi reilusti jo pienellä puristuksella.

Ja juurikin noin tapahtuu, vähänkin jos jää paino liian taakse niin karkaa alta, joten hyvä tieto että saattaa olla aavistuksen liian löysät. Kunnolla vauhtia + paino kunnolla päkiälle niin probleema poistuu

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Aika vaikeeta suksien kanssa. Jos ois joku suksikonsultti, niin saattaisn jopa maksaa palvelusta, että kaivelisi mulle jostain Kajaanin Kesportista semmoset läskillekin jäykät luistelusukset. Olosuhteet on 95% talvesta kivikovaa ja kuivaa lunta, niin noi 10-15kg sitten ostetut sukset vaikuttavat vähän liian loysiltä.
    Ajele Vuokatin intersportiin siellä ainakin pitäisi olla osaavat myyjät. Tai laita customski Facebookissa seurantaan ja katso onko tulossa myymään suksia lähettyville. Customski myy sukset ladun varresta ja pääset itse testaamaan parit ennen ostamista. Muista testata useammat parit vaikka ensimmäiset tuntuisi hyviltä, niin huomaat ainakin erot mitä suksissa on. Ja kannattaa testata saman merkin samasta mallista useampaa paria jos löytyy, ne parit on aina yksilöitä, testaamalla löytyy parhaat sulle sopivat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mua on vaivannut se, että edes liikkeeseen menemällä ei voi tietää saako itselle hyvän suksen. Ja monoparin. Omat luistelusukset ostin varmaan kohta 10 vuotta sitten Kalle sportista eli asiantuntijaliikkeestä ja eivät ne ole mulle toimineet. Toimii vain just täydellisellä aivan tasaisella ja sopivan pehmeällä luistelubaanalla. Harvoin tarjolla etelän luonnonlumiladuilla. Monotkaan ei tunnu tukevan jalkaa ja jalkapohjaa tarpeeksi. Mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa uusia kun pelkään laittavani 500 euroa uusiin suksiin ja monoihin jotka ei sitten toimiskaan yhtään paremmin. Miettinyt, että meniskö Oittaalle tai Paloheinään ja testailis ensin vuokrakamoilla ja koittais ostaa sitten samanlaiset jos löytää hyvät. Mutta en saa tuollaista vaivaa aikaiseksi lähteä toteuttamaan. Joten olen kärsinyt vuosi toisen jälkeen näillä vanhoilla kamoilla. Toki hiihtomäärätkin suht vähäisiä. Yli 20 vuotta vanhat pertsat toimii onneksi edelleen hyvin. Niiden salomonin "ampiaismonot" ja siteet vain joutuu jossain kohtaa uusimaan kun hieman alkavat pettämään.
    Ei se auta, että testaat vuokrakamoilla, kun ne parit on aina yksilöitä riippumatta merkistä ja mallista. Muistaakseni hiihtocenterillä sai testata ostettavia pareja ennen ostopäätöstä. Keravalla ainakin pääsee testaamaan ennen tuolla https://vkski.fi/ on siinä tykkilumen varrella. Ja jos ajelee Lahden suunnalla, niin siellä on CustomSki kalustonsa kanssa tykkilumen varrella ja saa testata ennen ostopäätöstä.

Ahkerasti on kyllä CustomSkin heput olleet esittelemässä välineitään. Puolenkymmentä kertaa sattunut kohdalle vaikka vaihtelen lenkkipaikkoja satunnaisesti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jakke74 Katso viesti
    Ajele Vuokatin intersportiin siellä ainakin pitäisi olla osaavat myyjät. Tai laita customski Facebookissa seurantaan ja katso onko tulossa myymään suksia lähettyville. Customski myy sukset ladun varresta ja pääset itse testaamaan parit ennen ostamista. Muista testata useammat parit vaikka ensimmäiset tuntuisi hyviltä, niin huomaat ainakin erot mitä suksissa on. Ja kannattaa testata saman merkin samasta mallista useampaa paria jos löytyy, ne parit on aina yksilöitä, testaamalla löytyy parhaat sulle sopivat.
    Siinä vuokatissa on myös ski service jossa on suksimyyntiä. Oletan että voi myös testata

r.a.i Guest
    https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009481702.html

Teemu Pasasen mukaan kilpahiihto alkaa olla auringonlaskun laji Suomessa.

^Kyllähän tuo ilmiö varmaan lähtee liikkeelle jo peruskoulusta. Jossa ei enää kilpaa hiihdetä.
    Eipä sieltä seulotu lahjakkuuksia. Vanhempien tehtäväksi jätetty.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •