ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 223 / 237 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 123 173 213 221 222 223 224 225 233 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.661 - 6.690 / 7087

Aihe: Hiihtojutut

Tänne tuo kuului - se vain luiskahti keskustelun myötä sinne toiseen ryhmään. Minulla on tuo hiihto Wikisivusto ollut tässä päivityksen alla ja sitä varten olen itsekkin kaivellut tuota historiaa Rotanloukku (=Rottefella) siteestä ja muusta. Tämä on oikeastaan se Wikisivu, joka minut innosti, koska tässä oli aiemmin ihan kaheleita juttuja

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suksi

Maastohiihto wikisivu oli ihan hyvä, mutta noissa suksissa mentiin kummallisiin pintajännitysnumeroihin ja vastaaviin, joilla ei ole todellista merkitystä. Lähinnä itsellä on tuon välinekehityksen kuvaaminen ollut ajatuksissa ja työn alla. Erityisesti monojen ja siteiden osalta.

Todellisuus asiassa kuitenkin lienee se, että Salomon hävisi kisan kaupallisista syistä, kun Rottefella alkoi kaupata omaa ratkaisuaan halvemmalla markettisukseen ja sai suksivalmistajat innostumaan asiasta. Eli eiköhän sidejärjestelmien päätyminen NNN monopoliin ollut lähinnä kaupallinen menestystarina, jonka Salomon hävisi.

Tikola, hyvää pohdintaa, varsinkin kun itse illan pimeydessä päädyin vähän samoille linjoille.

Ajattelu juontaa vähän juurensa sunnuntain pertsalenkistä missä skiniä en saanut pitämään liippaladulla sitten yhtään, tai jos sain niin joku orastava lentsu tms. hyydytti menon heti seuraavaan mäkeen.

Tekisi mieli testata Rottafellan Move-sidettä missä sitä säätövaraa jonkin verran.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Tänne tuo kuului - se vain luiskahti keskustelun myötä sinne toiseen ryhmään. Minulla on tuo hiihto Wikisivusto ollut tässä päivityksen alla ja sitä varten olen itsekkin kaivellut tuota historiaa Rotanloukku (=Rottefella) siteestä ja muusta. Tämä on oikeastaan se Wikisivu, joka minut innosti, koska tässä oli aiemmin ihan kaheleita juttuja

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suksi

Maastohiihto wikisivu oli ihan hyvä, mutta noissa suksissa mentiin kummallisiin pintajännitysnumeroihin ja vastaaviin, joilla ei ole todellista merkitystä. Lähinnä itsellä on tuon välinekehityksen kuvaaminen ollut ajatuksissa ja työn alla. Erityisesti monojen ja siteiden osalta.

Todellisuus asiassa kuitenkin lienee se, että Salomon hävisi kisan kaupallisista syistä, kun Rottefella alkoi kaupata omaa ratkaisuaan halvemmalla markettisukseen ja sai suksivalmistajat innostumaan asiasta. Eli eiköhän sidejärjestelmien päätyminen NNN monopoliin ollut lähinnä kaupallinen menestystarina, jonka Salomon hävisi.
    Olisiko se NNN patentin umpeutuminen kuitenkin suurempi syy? Fischerit sun muut näkivät siinä markkinaraon ja siirtyivät siihen systeemin aikaisin jotta uuden systeemin omaksuminen tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti.

Aika vaikeeta suksien kanssa. Jos ois joku suksikonsultti, niin saattaisn jopa maksaa palvelusta, että kaivelisi mulle jostain Kajaanin Kesportista semmoset läskillekin jäykät luistelusukset. Olosuhteet on 95% talvesta kivikovaa ja kuivaa lunta, niin noi 10-15kg sitten ostetut sukset vaikuttavat vähän liian loysiltä.
    6.7 WTF/kg

Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Aika vaikeeta suksien kanssa. Jos ois joku suksikonsultti, niin saattaisn jopa maksaa palvelusta, että kaivelisi mulle jostain Kajaanin Kesportista semmoset läskillekin jäykät luistelusukset. Olosuhteet on 95% talvesta kivikovaa ja kuivaa lunta, niin noi 10-15kg sitten ostetut sukset vaikuttavat vähän liian loysiltä.
    Tilaat haijaa.fi

Ei ainakaan kannate halpissuksia ostaa. Mutta tuolla ei taida ollakkaa

F. Kotlerburg Guest
    Haijaa on hyvä. Liikuntamesta myös.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaj-tzu Katso viesti
    Olisiko se NNN patentin umpeutuminen kuitenkin suurempi syy? Fischerit sun muut näkivät siinä markkinaraon ja siirtyivät siihen systeemin aikaisin jotta uuden systeemin omaksuminen tapahtuisi mahdollisimman sujuvasti.
    Ei minulla tästä tietoa ole, mutta jostain syystä Rottefella peräinen NIS levy alkoi ilmaantua suksiin ja siinähän se markkinavoittaja selvisi. Minä olen luullut, että Rottefella möi pohjansa oikeudet monovalmistajille halvemmalla kuin Salomon, mutta voin olla väärässäkin. Teknisesti Rottefellassa ja vanhassa Salomon Profil siteessä ei ole juurikaan eroa, eli yhdestä raudasta kiinni ja jonkinlainen kitka, kumi tms. määrittämässä taipumista. Ruuviton kiinnitys ja siteen siirto ovat kiistatta teknisiä kehitysaskeleita, mutta se että suksivalmistajat olisivat johonkin systeemiin lähteneet ilman rahaa pelkästä innostuksesta tuntuu epätodennäköiseltä. Kyllä todennäköisempää on, että on käyty Rottefellan ja suksitehtaan välillä neuvottelu, jossa Rottefella on laskenut mononpohjansa hintaa puoleen, jos laitatte NIS levyn valmiiksi sukseen tai jotain sinnepäin.

Menee kesporttiin ja pyytää jäykimmät sukset mitä sieltä löytyy. Ei siihen sen kummempaa konsulttia tarvita. Se riittääkö se on toinen juttu ja silloin on kyse Kesportin valikoimista, mutta noin se valinta suurinpiirtein menee. Ottaa tekstien mukaan muutamat jäykimmät parit mitä sieltä löytyy ja puristaa niitä sormilla - tai jos ei sormeen luota niin sitten vaakaa, mutta se on jo vähän vaikeampi prosessi. Sormella kyllä kuka tahansa tuntee kahdesta parista kumpi niistä on jäykempi, jos ero on merkittävä. Jos ero on vähäinen niin siten ei ole väliä kummat ottaa.

Luistelusuksessa liika jäykkyys ei niin paljoa haittaa - perinteisessä se haittaa.

Menee kesporttiin ja pyytää jäykimmät sukset mitä sieltä löytyy. Ei siihen sen kummempaa konsulttia tarvita. Se riittääkö se on toinen juttu ja silloin on kyse Kesportin valikoimista, mutta noin se valinta suurinpiirtein menee.
    Ihan joka kaupasta ei löydy +90kg hiihtäjälle luistelusuksea kovalle alustalle. Itse olen tässä jo pari hukkaostosta tehnyt kun se kaupan jäykin pari osoittautuu ladulla sellaiseksi että menee potkun alla korkkiruuviksi. Rahat ei menneet kuitenkaan ihan hukkaan kun taloudessa on kevyempiäkin suksijoita, itselle kuitenkin pitänee tehdä tilaus nyt keväällä kilosuksina.

paremmissa fisukoissa sukseen on merkitty ns loppukilot. Siitä näkee suoraan onko pari tarpeeksi jäykkä, pitäisi olla ~15 kg yli oman elopainon. Jos kaupasta löytyy joku nastolan vaaka, niin silläkin voi tsekata jäykkyyden. Kolmas mahdollisuus on ottaa oma vanha puhdas suksi mukaan, ja kysyä myyjältä saako puristaa sitä uutta paria vasten varmistaakseen suksen sopivan jäykkyyden ennen lopullista ostopäätöstä. Siitä näkee onko uusi pari varmasti jäykempi kuin se vanha vähän liian löysä.

Ei minulla tästä tietoa ole, mutta jostain syystä Rottefella peräinen NIS levy alkoi ilmaantua suksiin ja siinähän se markkinavoittaja selvisi. Minä olen luullut, että Rottefella möi pohjansa oikeudet monovalmistajille halvemmalla kuin Salomon, mutta voin olla väärässäkin. Teknisesti Rottefellassa ja vanhassa Salomon Profil siteessä ei ole juurikaan eroa, eli yhdestä raudasta kiinni ja jonkinlainen kitka, kumi tms. määrittämässä taipumista. Ruuviton kiinnitys ja siteen siirto ovat kiistatta teknisiä kehitysaskeleita, mutta se että suksivalmistajat olisivat johonkin systeemiin lähteneet ilman rahaa pelkästä innostuksesta tuntuu epätodennäköiseltä. Kyllä todennäköisempää on, että on käyty Rottefellan ja suksitehtaan välillä neuvottelu, jossa Rottefella on laskenut mononpohjansa hintaa puoleen, jos laitatte NIS levyn valmiiksi sukseen tai jotain sinnepäin.
    Noita NIS levyjä oli tosiaan hetken aikaa, sitten tuli IFP heti kun NNN patentti umpeutui. Ei minullakaan ole mitään tietoa tästä, ulkoapäin vain näyttää siltä kuin tuossa olisi voinut ollut jotain sellaista. Joskus olen kuullut sellaista että syy vaihtoon oli se että Salomon joutui saman katon alle kuin kilpaileva suksimerkki (lue Atomic). Salomonhan oli aiemmin pelkkä side ja mono valmistaja, joka möi Fischerin suksia Salomon printillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaj-tzu Katso viesti
    Noita NIS levyjä oli tosiaan hetken aikaa, sitten tuli IFP heti kun NNN patentti umpeutui. Ei minullakaan ole mitään tietoa tästä, ulkoapäin vain näyttää siltä kuin tuossa olisi voinut ollut jotain sellaista. Joskus olen kuullut sellaista että syy vaihtoon oli se että Salomon joutui saman katon alle kuin kilpaileva suksimerkki (lue Atomic). Salomonhan oli aiemmin pelkkä side ja mono valmistaja, joka möi Fischerin suksia Salomon printillä.

Minä olen ollut siinä vahvassa käsityksessä, että Salomon, Atomic ja OneWay olivat yksi ja sama suksi. Ja koskaan se ei ole ollut Fischerin tekosia. Voitelumiesten tietotoimisto kertoi ja kun katsoi noiden kolmen suksimerkin infotarraa suksen päällä, niin se oli kaikilla täsmälleen samanlainen grafiikka, joka vahvisti sitä käsitystä.

Minä olen ollut siinä vahvassa käsityksessä, että Salomon, Atomic ja OneWay olivat yksi ja sama suksi. Ja koskaan se ei ole ollut Fischerin tekosia. Voitelumiesten tietotoimisto kertoi ja kun katsoi noiden kolmen suksimerkin infotarraa suksen päällä, niin se oli kaikilla täsmälleen samanlainen grafiikka, joka vahvisti sitä käsitystä.
    Kyllä minä muistan että Salomonin v. 2008 edeltävät sukset olivat Fischerin valmistamia. Seuraava linkki vahvistaa tämän:

Fischer will continue producing Salomon skis through 2007 as per the agreement between the two companies.”
    https://www.outsidebusinessjournal.c...ttefellas-nnn/

Totta - puhut olihan meilläkin Fischer monot SNS Profil pohjalla. Salomon suksia en siltä ajalta muista. Minä muistan vain sen ajan kun Oneway&Salomon sukset olivat voitelumiesten tietotoimiston mukaan Atomic tehtaan tekosia ja se oli varmaan heti tuon jälkeen. Saattaa muuten olla Salomon suksi vieläkin sieltä peräisin, eli pitäisi päästä näkemään uusi Salomon ja Atomic ja vertaamaan niitä.

Menee kesporttiin ja pyytää jäykimmät sukset mitä sieltä löytyy. Ei siihen sen kummempaa konsulttia tarvita. Se riittääkö se on toinen juttu ja silloin on kyse Kesportin valikoimista, mutta noin se valinta suurinpiirtein menee. Ottaa tekstien mukaan muutamat jäykimmät parit mitä sieltä löytyy ja puristaa niitä sormilla - tai jos ei sormeen luota niin sitten vaakaa, mutta se on jo vähän vaikeampi prosessi. Sormella kyllä kuka tahansa tuntee kahdesta parista kumpi niistä on jäykempi, jos ero on merkittävä. Jos ero on vähäinen niin siten ei ole väliä kummat ottaa.

Luistelusuksessa liika jäykkyys ei niin paljoa haittaa - perinteisessä se haittaa.
    No joo, ongelma on tosiaan enemmän just toi että koko kylästä saattaa loytyä yksi pari nimellisesti jäykkiä suksia. Eli menee etäostamiseksi ja siinäkin saattaa mennä sen kaupan ainoan jäykän parin ostamiseksi.
    6.7 WTF/kg

Totta - puhut olihan meilläkin Fischer monot SNS Profil pohjalla. Salomon suksia en siltä ajalta muista. Minä muistan vain sen ajan kun Oneway&Salomon sukset olivat voitelumiesten tietotoimiston mukaan Atomic tehtaan tekosia ja se oli varmaan heti tuon jälkeen. Saattaa muuten olla Salomon suksi vieläkin sieltä peräisin, eli pitäisi päästä näkemään uusi Salomon ja Atomic ja vertaamaan niitä.
    Joo kyllä Salomonit tehdään Atomicin tehtaalla Itävallassa siitä lähtien kun Amer Sports Oy osti molemmat yhtiöt.

No joo, ongelma on tosiaan enemmän just toi että koko kylästä saattaa loytyä yksi pari nimellisesti jäykkiä suksia. Eli menee etäostamiseksi ja siinäkin saattaa mennä sen kaupan ainoan jäykän parin ostamiseksi.
    Mua on vaivannut se, että edes liikkeeseen menemällä ei voi tietää saako itselle hyvän suksen. Ja monoparin. Omat luistelusukset ostin varmaan kohta 10 vuotta sitten Kalle sportista eli asiantuntijaliikkeestä ja eivät ne ole mulle toimineet. Toimii vain just täydellisellä aivan tasaisella ja sopivan pehmeällä luistelubaanalla. Harvoin tarjolla etelän luonnonlumiladuilla. Monotkaan ei tunnu tukevan jalkaa ja jalkapohjaa tarpeeksi. Mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa uusia kun pelkään laittavani 500 euroa uusiin suksiin ja monoihin jotka ei sitten toimiskaan yhtään paremmin. Miettinyt, että meniskö Oittaalle tai Paloheinään ja testailis ensin vuokrakamoilla ja koittais ostaa sitten samanlaiset jos löytää hyvät. Mutta en saa tuollaista vaivaa aikaiseksi lähteä toteuttamaan. Joten olen kärsinyt vuosi toisen jälkeen näillä vanhoilla kamoilla. Toki hiihtomäärätkin suht vähäisiä. Yli 20 vuotta vanhat pertsat toimii onneksi edelleen hyvin. Niiden salomonin "ampiaismonot" ja siteet vain joutuu jossain kohtaa uusimaan kun hieman alkavat pettämään.

F. Kotlerburg Guest
    ^hyvän ja istuvan luistelukengän löytäminen on vaikeaa varsinkin jos on suomalaisesti tyypillisesti leveähkö jalka. Halvat luistelukengät on letkuja ja kisaisissa kengissä on kapea lesti.

Kiteen suksen nettikaupasta sai tarpeeksi jäykät vapaan sukset 90kg hiihtäjälle, todella hyvät hiihtää kovalla alustalla

Itse olen saanut parhaimmat sukset netistä tai tehtaalta tilaamalla.

Kannatta ostaa sukset sellaisesta paikasta missä sukset voi vaihtaa ellei ole niihin tyytyväinen. Ei se tietenkään takaa että korvaavakaan pari olisi hyvä mutta mahdollisuus onnistumiseen paranee.

Ostin kirppikseltä sauvat, luulin ostavani 2.5cm pidemmät kuin nykyiset jotka on 0.901 pituudesta luisteluun mutta olivatkin 2.5cm lyhyemmät kuin edelliset. No pitää varmaan silti kokeilla, ajatus oli myös apusauva retkiluisteluun kun oli pikkuriikkisen tukea kämmenen alapuolella. Hiihtääköhän ihmiset 0.9 pituisilla, näyttää pidemmiltä monien sauvat
    Smo muokkasi tätä : 10.03.2023 at 07.54

Aina kannattaa ostaa sukset toimintatakuulla. Pienemmät hiihtoon erikoistuneet liikkeet tarjoavat usein tätä mahdollisuutta. Kevät ei yleensä ole parasta aikaa ostaa suksia, yleensä parhaat sukset myyty ja jäljellä hajakokoja ääripäistä. Syksy parasta aikaa hankkia suksia, kun ennakkotilatut sukset saapuvat varastoon ja kauppiailla aikaa asiakkaalle kun ei ole ruuhkaa. Hyvien käytettyjen kilpasuksien valikoima myös parhaimmillaan alkusyksystä. Parhaat Karhun volcan wet liisterisukset löydetty juuri käytettyjen "läjästä" syyskuussa hiihtoliikkeestä.

F. Kotlerburg Guest
    Tuo toimintatakuu on sinänsä mielenkiintoinen ajatus, koska miten se määritellään toimiiko suksi vai ei? Käytännössähän tuo menee varmasti niin että menee vaan liikkeeseen ja sanoo ettei tykkää, mutta onko aina näin?

Kyllä se näin menee. Kertoo vain mikä on pielessä ja millainen korvaava suksi pitäisi olla verrattuna palautettuihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Aloin ihmettelemään miksi kannat kolkaa yhteen luistellessa kombolla Fischer Speedmax monot + Rossignol Race Pro -side ? https://www.suksistudio.fi/hiihto/ro...alle/p/RJG100/
    Tarkempi tutkailu paljasti kuvissa näkyvän eron Rottefellan side vs Rossarin Race Pro.
    Fisun Speedmax ei oikein istu Race Pro:n siteeseen. Suksen kanta jää roikkumaan, koska ko malliin side estää monon kannan vapaan laskeutumisen.
    Salomonin monoilla ei kyseistä ongelmaa ole esiintynyt. Kokeilin Speedmaxin monoa myös Salomonin Prolink-siteeseen ja kaikki ok.
    Seuraavaksi pitää kokeilla siirtää Rossignol RacePro -sidettä taaksepäin josko se auttasi?

e:
    Jos ja kun ei näköjään kuvat suostu avatumaan ilman googleen kirjautumista?? tässä linkki.
    https://photos.app.goo.gl/WcszaydgJJcb1Y316
    Vanhaa viestiä lainaten. Onko muilla kokemuksia tällaisesta ongelmasta?

Itse ostin juuri ekat rossarin sukset ja ensimmäinen suksiparini, jossa kannat kolisee oikein huolella. Siteen siirto -2 tai -3 helpottaa, mutta sen jälkeen suksi kovalla alustalla tosi epävakaa. Mulla alpinan monoja ja kanta jää tosi ylös verrattuna rottefella xcelerator siteeseen.

Vaatiiko side nyt vaan käyttöä ja pitää odotella siteen kumin pehmenemistä?

Ei oikein Alpinan perinteisen monon kestävyys vakuuta. Ei ole hiihdetty varmaan sataakaan kilometriä.
    Kestäisikö tuossa joku liima?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Ei oikein Alpinan perinteisen monon kestävyys vakuuta. Ei ole hiihdetty varmaan sataakaan kilometriä.
    Kestäisikö tuossa joku liima?
    Kannattaa yrittää takuuseen, kyllä pohjien pitäisi kestää vähintään 2000km hiihtoa. Jos maahantuoja ei tule vastaan, niin Cascon LiquiSolella varmaan onnistuu liimaus. muok. Taitaa tuo liquisole olla poistunut myynnistä ja tilalle tullut Cascon kumiliima, siitä ei kyllä ole kokemuksia.

Facebookin hiihtokeskusteluryhmä on pullollaan kuvia Alpinan monoista, joiden pohja on murtunut - mutta myös kertomuksia siitä miten takuu on pelannut, koska kyseessä on selvä reklamaatiotapaus eli kiistaton tuotevirhe.

Linkki

Tosin jos saa uudet tilalle, voi vain toivoa että virhe on korjattu ja laatu parantunut...ja onhan se tavallaan tuhlausta, jos korjattavissa olevat monot päätyvät kaatupaikalle...mutta eihän asiakkaan tule joutua maksumieheksi valmistusvirheen takia.

Tuota ACL mallia ei näköjään enää edes ole Alpinalla valikoimassa.

Liekö sitten liikaa ongelmia.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •