Noita pohjastaan hajonneita pertsamonoja näkyy somessa lähes valmistajalta kuin valmistajalta.
Noita pohjastaan hajonneita pertsamonoja näkyy somessa lähes valmistajalta kuin valmistajalta.
Eräs myyjä suksikaupassa kertoi, että joidenkin erimerkkisten monojen pohjat tehtäisiin samassa tehtaassa. Voi olla samaa materiaalia pohjat, mutta kuvio ja väri erilainen.
Kovin hyvin ei Alpinalla takuut pelaa. Vein elokuussa monot takaisin eikä vieläkään ole uusia tullut.
Alpina Elite Skate.
Jos samasta pohjan murtumisesta on kyse, niin täytyy ihmetellä. Ja kovasti.
Ja vaikka monoissa olisikin jokin muu vika, niin kuusi kuukautta on jo niin pitkä aika, ettei sitä voi pitää "kohtuullisena aikana".
Ostin viime talvena Alpinan 'hinnat alkaen' -pertsamonot, molemmista murtui pohjat vähillä kilometreillä. Myyjäliike hyvitti mukisematta maksamani hinnan ostaessani heiltä uudet. Alpinat nämä uudetkin, mutta parempaa sarjaa. Nyt niillä takana n. 500 km eikä ongelmia.
Täytyy lausuntoa lieventää, kun on nyt tullut muutama lenkki lisää noilla hiihdettyä. Onhan se ketterä ja kevyt suksi hiihtää eikä oikeasti kovalla enää niin tunnotonkaan. Kyllä näihin ihan tyytyväinen voi olla. Ovat myös vakaat. Tuossakin laskin yhden kisaladun laskun jossa ei ollut pertsauraa ollenkaan ja vauhtia tuli liki 50km/h eikä arveluttanut yhtään.
Minustakin se ensimmäinen tuntui kummalta lausunnolta. YXC on vähän ehkä elottomampi, mutta YXR on kisasuksi siinä kuin mikä tahansa muukin kisasuksi. Kovin isoja eroja eri merkkien välillä ei niissä ole vaan hyviä ne ovat kaikki, kun vaan suksi on oikea hiihtäjälleen. Enkä minä siitä YXC:stäkään varma ole vai tuntuuko se vain kuin tietää hintalapun.
Ei tuo minusta siltikään niin tunnokas suksi ole kuin Rossignol. Enkä sano, että hyviä tai huonoja. Se on mistä tykkää.
YXC on kyllä selvästi lätty. Omat on kyllä jotain 5v vanhat, että niillä on jo hiihdetty ja on se voinut siitä parantuakin.
Tämä sama kokemus on itselläkin, mutta selvyydestä en ole ihan noin ehdoton. Oletan, että YXR/YXC on jokin runkomateriaaliero ja se tuntuu jalassa. Näin on usein ollut ykkös ja kakkosmallien välillä. Joskin joskus muinoin oli varma voiteluhuonehuhu, että Peltosella ykkös ja kakkosmalli oli sama suksi eri teksteillä. Ei mahdoton ajatus sekään - helpompi tehtaassa tehdä vain yhdellä systeemillä kuin vaihdella käytettyjä komponentteja.
Ei kai tuota tarvitse olettaa, kun Kiteen Suksen sivuilla kerrotaan selvästi, että YXR:ssä on hiilikuidulla laminoitu rakenne vrt. YXC. Kyllähän se sitten tuntuu painossa ja jäntevyydessä. Jostakinhan sen painoeron on tultava?
En tietenkään muiden yksilöistä osaa sanoa, mutta noissa omissa on kyllä ero selvä.
Ei se YXC huono suksi ole (etenkään kun maksoin omistani 150 euroa), mutta on siinä ero kisasukseen kuten pitääkin.
Löystyykö nuo paremman luokan sukset käytössä ajan myötä ?
Oma vastauksesi on tälläinen:
Käytössä ajan myötä sukset voivat löystyä, mutta se riippuu suksista ja niiden käytöstä. Jos sukset ovat laadukkaat ja hyvin huolletut, ne säilyvät yleensä hyvässä kunnossa pitkään eikä niissä tapahdu merkittävää löystymistä.
Kuitenkin, jos sukset ovat halvempaa laatua tai niitä käytetään hyvin usein ja kovilla alustoilla, kuten esimerkiksi mäkisissä laskettelurinteissä, niissä saattaa tapahtua löystymistä ajan myötä. Tämä voi johtua siitä, että sukset väsyvät ja joustavat enemmän käytön myötä tai että niissä olevat kiinnitykset kuluvat ja löystyvät.
Sukset kannattaa siis aina valita käyttötarkoituksen mukaan ja huoltaa niitä säännöllisesti, jotta ne säilyvät hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään.
kiitokset @juntusenuskolle vanhasta side/mono-vertailuviestistä! Loppu klipklap-äänet takaa, kun vaihtoi racepro-siteet Fischerin siteisiin (carbonlite-monot).
Luin sen saman ja se jäi epäselväksi millä se YXC sitten on laminoitu. Eli toisessa on hiilikuitua, mutta onko toisessa samaa ja sitä ei vain kerrota tai sitten se on laminoitu jollain muulla - vaikkapa lasikuidulla. Eli ihan selväksi se ei tuolla lauseella tule, mutta todennäköisesti se on juuri noin.
Kaikki sukset löystyvät, mutta yleensä paljon vähemmän kuin kuski siinä päällä löystyy. Eli mikään hetkessa tapahtuva dramaattinen asia se suksen löystyminen vuosien saatossa ei ole. Hissukseen lepsuuntuu ja on vaikea erottaa mikä on suksen lepsuuntumista ja mikä kuskin. Itsellä ainakin kuski on lepsuuntunut paljon enemmän.
Minun perinteisen tyylin suksien jäykkyys osaa mukautua käyttäjän kulloisenkiin kuntotilaan. Kun olen tikissä, ne ovat riittävän jäykät kuskin painoon nähden. Kun en ole tikissä, ne ovat kuskin painoon nähden selvästi löysemmät, eli silloinkin sopivat. Nykyisin tikissä oleminen tarkoittaa toki aivan eri kuntotilaa kuin 25v sitten, joten tikissäkään en enää jaksa polkea jäykää suksea ihan samalla tavalla kuin ennen. Myös tämän pitkän aikavälin muutoksen nuo älysukset ovat osanneet huomioida.
Sinne päin
Sukset voivat tosiaan "löystyä" käytössä ajan myötä, mutta tämä riippuu useista tekijöistä, kuten suksetyypistä, käyttötavoista ja säilytyksestä.
Useimmat sukset valmistetaan käyttämällä puuta tai muita materiaaleja, jotka voivat muuttua ajan myötä kosteuden, lämmön ja käytön vaikutuksesta. Tämä voi johtaa siihen, että suksien joustavuus ja muut ominaisuudet muuttuvat ajan myötä, mikä voi vaikuttaa suksiin kohdistuviin voimiin ja niiden suorituskykyyn.Sukset voivat myös "löystyä" käytön aikana, kun ne altistuvat jatkuvasti voimille, kuten painolle ja rasitukselle. Tämä voi johtaa siihen, että suksen jäykkyys ja joustavuus muuttuvat ajan myötä.
On kuitenkin tärkeää huomata, että sukset ovat suunniteltu kestämään käyttöä ja että niiden käyttöikä riippuu monista tekijöistä, kuten siitä, kuinka hyvin niitä huolletaan ja säilytetään. Hyvästä kunnosta pidetyt sukset voivat kestää useita vuosia, kun taas huonosti hoidetut sukset voivat menettää suorituskykynsä nopeasti.
Joten vastauksena kysymykseesi, sukset voivat "löystyä" käytössä ajan myötä, mutta tämä riippuu monista tekijöistä. On tärkeää huoltaa ja säilyttää sukset oikein, jotta niiden käyttöikä ja suorituskyky voidaan maksimoida.
En tiedä mitä sivuja olette lukeneet, mutta Kiteen sivulla lukee ainakin seuraavasti:
YXC sarjan suksissa on kevyt hunajakenno/PU runko, joka on tehty täsmälleen samalla rungon muodolla kuin YXR sarjan kilpasukset.
Ominaisuudet
- Hunajakennorunko
- Hiilikuituvahvistettu rakenne
- Grafiittipohja
- Kivihionta kylmiin olosuhteisiin
- Medium ja Hard jäykkyydet
- Tietokonemitattu paine ja jäykkyys
- Optiwax esivoitelu
- Valmistettu Suomessa
https://www.kiteensuksi.fi/epages/ki...cts/12-24640-2
No tämänkin olen lukenut. Siellä sanotaan "täsmälleen sama rungon MUOTO" Lisäksi siellä YXC ominiaisuuksissa mainitaan "Hiilikuituvahvistettu", mutta YXR suksen kohdalla sen hiilikuidun hyvyydellä kehuskellaan vähän toiseen tapaan- Tässä se vain todetaan.
Eli kyllä tuosta on vähän hankala tehdä se varma päätelmä mikä niiden ero on, jos sitä oikeasti on. Painossa on eroa, hinnassa on eroa ja tunteessa jalan alla minäkin olen tuntenut eroa, mutta mikä ero siellä sisällä oikeasti on?
PolyUretaani vaahtomuovia.
Vaahtomuovi tuo kyllä mieleen sängynpatjat ja veikkaan että suksissa käytetty "vaahtomuovi" ydin on yleensä PVC pohjaista ydinmateriaalia. Divinycel on tunnettu valmistaja, jonka tuotteita käytetään mm. lasikuituveneissä ja varmaan myös suksien ydinmateriaalina https://www.diabgroup.com/products-s...ivinycell-pvc/
Madshus tekee kaikki sukset muistaakseni foam ytimellä.
Kohdassa 0:40 näkyy hyvin noita ydinmateriaalin päälle liimattavia lasikuitu ja hiilikuitulevyjä. Niillä tehdään sukseen tuo jalkavuus ja jäykkyys. Harrastesuksessa enemmän lasia ja varmaan yksi kerros hiiltä, niin voi sanoa että on hiilikuituvahviste.
Liimana käytetään melko varmasti epoxihartsia. Sukset kestävät kyllä hyvin tavallista hiihtoa, mutta syvien ojien ylitykset ja aurausvallin ylilaskut tappaa suksien liimaukset ja katkovat ydinmateriaalin.
^ Noita viimeksi mainittuja liikkeitä kyllä hirvittää katsella, kun tavishiihtäjät niitä joskus suorittavat, mutta kun suksen murtumisen syyksi on haluttu laittaa se että lumista monon kärkeä on kopauteltu suksea vasten ja asiantuntevan liikkeen myyjän toimesta annettu ymmärtää etteivät sukset luonnollisestikaan kestä sellaista potkimista, niin...
En tiedä mikä Opuluksen määritelmä tavishiihtäjälle, mutta melko huoletonta suksien kohtelua näkee porukalta noissa tienylityksissä. Huoletta mennään aurausvallien yli pahemmin hiekasta tms. välittämättä varsin arvokkaallakin kalustolla ja ihan selkeästi reiluilla kilometreillä. Itse otan sukset pois noissa kohtaa varmaan vähän turhankin herkästi, mutta ei ole iso vaiva kaluston rikkomiseen verrattuna. Muutaman kerran on tuhahduksia saanut kuunnella tien yli huoletta hiihtäjiltä.
onko divinycelliä vai hunajakennoa, videossa lukee honeycomb? esim. https://www.easycomposites.co.uk/nomex-aramid-honeycomb
kisaveneissä voi olla honeycombia laipioissa
Rullasuksen ja rullaluistimen liukkauden määrittää lähinnä renkaan kimmoisuus. Eli hidas rengas ei kimmahda mihinkään kun sen maahan tipauttaa. Kisarengas hyppää kuin superpallo takaisin. Eli laakerit ovat jokseenkin samaa kaikissa - renkaan kimmoisuus on se juttu, jolla se luisto saadaan aikaiseksi. PolyUretaania ovat käsittääkseni lähinnä luistelurullien isot renkaat ja niistä ne liukkaammat. Mitä kumisemmaksi materiaali menee sitä hitaampi rulla on kyseessä.
Tänään oli pitkästä aikaa sellainen keli, että sai ensimmäistä kertaa testata sukset kovalla alustalla. Valitettavasti minun on ilmoitettava, että Atomicit olivat todella hitaita. Fisukoilla olisi ollut lentokeli jos pysyisi pystyssä, tai siis oli lentokeli, mutta alamäet piti ottaa varovasti auraten. Atomiceilla ei sellaista ongelmaa, ovat kyllä vakaat laskuissa, mutta mitä niillä tekee kun ovat niin onnettoman hitaat? P*rk*le olisi pitänyt ostaa jäykemmät Fisukat tai Kiteen sukset.
Arpa peliä aina näiden suksien kans.
Varmaan toimuvat jollakin kelillä hyvin.
Jos haluat tietylle kelille sukset niin kannattaa tilata vaikka haijaa.fi kisatason kalustoa. Siinä saa laittaa tilaukseen alustan ja kelialueen.
Tänään oli kyl pirun hidas keli ainaki täällä päin. Kuivaa pakkaslunta satanu
Kirjanmerkit