GarminGiantEfatElectrobike
Sivu 16 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #451
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nixuu Katso viesti
    Ei todellakaan ole. Välttelen niitä kuin ruttoa, ja joskus jos on pakko ajaa sellaista niin tietää, että taas pyörän pesu edessä. Pahimmillaan sit pestään pyörää päivittäin. En rupea ajamaan talvella huonommalla pyörällä, vain koska kaltaisesi haluavat kesäiset olosuhteet talven keskelle. Nastarenkaat pyörään niin pelkkä auraus riittää hyvin, eikä haittaa vaikka olisi vähän jäinenkin. Nastoilla varustetulla läskipyörällä pääsee hyvin etenemään monenlaisella pinnalla, mutta suolatut kelvit on aivan järkyttävää kuraa. Suolaa ei tarvitsisi missään. Ei edes ajoradalla. No toki ehkä ranskalaisten päälle sopii, mutta ei liikenteeseen.
    Minun henkilökohtaiselta kannaltani tämä asia on aivan absoluuttisen yhdentekevä asia. Teen jokaisen arkimatkani pyörällä aivan hoidosta riippumatta. Tein ennen harjasuolausta ja teen sen jälkeenkin. Lähinnä tuo priorisoitujen reittien harjasuolaus on ollut ensimmäinen onnistunut tapa saada edes pyöräilyn pääväylät sellaiseen kuntoon, että useimmat voivat niillä talvella halutessaan ajaa useimmilla pyörillä. Jokaisessa tavassa on puolensa, mutta tuo tiettyjen väylien ennustettava (hyvä) kunto on helpottanut monille sitä pyörän valintaa myös talvikaudella. Onko sitten olemassa jokin suolausta parempi tapa saada aikaan sama lopputulos, en tiedä.

  2. #452
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Valitettavaa, mutta useampi niiden ansiosta pyöräilee kuin jättää pyöräilemättä.
    Onko tämä mutua vai jostain lähteestä peräisin olevaa dataa? Minä en ole onnistunut löytämään yhtäkään validia Suomessa tehtyä tutkimusta, jossa olisi tutkittu suolaamisen vaikutuksia. Hepon mukaan jotain on tekeillä. Ainakaan talvipyöräilyn määrän tilastollisena lisääntymisenä suolaaminen ei näy ja minun omat subjektiiviset havaintoni tukevat samaa. Työsuhde- ja sähköpyörien määrien lisääntymisen myötä olisi luullut, että talvipyöräilyn määrissä olisi näkynyt selvä hyppy, mutta tietääkseni sellaista ei ole ollut havaittavissa.

    Tehokkain tapa lisätä talvipyöräilyn määrää, olisi jos kaupunkipyörät olisivat käytettävissä myös talvella, mutta niin kauan kuin pyöräteitä suolataan, se ei tule tapahtumaan. Pyörien toimintakunnon ylläpitäminen tulisi liian kalliiksi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Baanoja voisi hoitaa samalla tavalla päivittäin auraamalla, mutta jostain syystä sitä ole haluttu edes kokeilla.
    Juuri tämä ja sen vuoksi ei ole edes olemassa vertailevaa dataa siitä, mitä laadukkaasti toteutetulla aurauksella saisi aikaan. Ei sen mahdollisesti pyöräilyä lisäävästä vaikutuksesta eikä kustannuksista verrattuna harjasuolaukseen. Mielikuvissa vertailu tapahtuu sen perinteisen huonosti auratun tai auraamattoman kevarin ja harjasuolatun reitin välillä, jolloin harjasuolattu toki koetaan paremmaksi.

    Harjasuolaus on varmasti ihan hyvä systeemi Köpiksessä ja jopa Tukholmassa, jossa lumisadepäiviä on huomattavasti Hesaa harvemmin. Esimerkiksi tänä talvena ne päivät kun suolatut reitit olisi Hesassa olleet kuivia, on laskettavissa suunnilleen yhden käden sormilla. Enemmmän tai vähemmän märkää ja ikävän näköistä niillä on suurimman osan talvea. Rumuus ja märkyys on niitten suolaamalla saavutettujen ”kesänomaisten olosuhteiden” hinta. Houkutteleeko se sitten enemmän vai vähemmän ihmisiä pyörän päälle kuin laadukkaasti aurattu väylä? Enpä osaa sanoa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  3. #453
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Saahan sitä yrittää. Siinä ei vaan toistaiseksi ole koskaan onnistuttu ja suolauksessa on pääsääntoisesti onnistuttu.
    Mellunmäestä lähtevä väylä on koko talven ajan ollut erinomaisessa kunnossa pelkällä aurauksella, sen mitä olen itse siihen tutustunut. Pitää myöntää, etten kulje sitä päästä päähän vaan totean tilanteen Mellunmäen päästä.

    Mutta pelkkä auraus toimii kyllä, jos se tehdään hyvin. Mä en halua pyörästäni tuollaista rapeaa laitetta, mutta jos se ei pyörän omisajaa haittaa, niin eipä se minultakaan pois ole. Itse kierrän suolatut paikat, mutta en ajakaan päivittäin, enkä töihin.

  4. #454
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.566
    Turussa on ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä käytetty harjahiekotusta. Vaimo on ainakin tyytyväinen, kun työmatka on pitkälti lumeton ja minä olen tyytyväinen, kun vaimon pyörä ei ole aivan umpiruosteessa.

    Turussa tulee toki Helsinkiä vähemmän lunta, mutta harjahiekotus on ymmärtääkseni toiminut hyvin myös tämän talven poikkeuksellisen lumisina päivinä.

  5. #455
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Minusta suolaamisesta fillarin ylläpitoon aiheutuvien ongelmien ja kustannusten väheksyminen on ylimielistä.


  6. #456
    F. Kotlerburg Guest
    Mitenhän me täällä talvipyöräilyn luvatussa kaupungissa pärjätään ilman suolausta. Luntakin on enemmän kuin Hellsingissä.

  7. #457
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Ettehän te voi pärjätä. Pärjäämisenne on harha. Suolaaminen lisäisi pyöräilyä sielläkin vaikka sellaisesta ei muuallakaan ole minkäänlaista näyttöä.


  8. #458
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minusta suolaamisesta fillarin ylläpitoon aiheutuvien ongelmien ja kustannusten väheksyminen on ylimielistä.
    Mä veikkaan - perustumatta mihinkään - että tyypillinen talvipyöräilijä on pyöräilyaktiivi, joka myös usein pitää ja haluaa pitää pyörästään hyvää huolta. Lisäksi pyörä on todennäköisimmin paremmasta päästä, kuin sodan runtelema Jääkäri.

    Ei mulla mitään vahvaa statistiikkaa ole, mutta jos katson oman taloyhtiön tilannetta (6 asuntoa), niin neljästä puoliaktiivisesta pyöräilijästä vain yksi (minä) ajaa talvella. Muut pakkaavat pyörät marraskuussa varastoon, vaikka yksi kulkee sulan aikaan töissä pyörällä. Joten olisin kovin kummastunut, jos tilanne on merkittävästi erilainen muualla Helsingissä. Ehkä jos tosiaan kaupunkipyörät olisivat käytössä vuoden ympäri, niin joillekin tulisi ymmärrys siitä, että myös talvella voi ajaa. Mutta se melkein tarkoittaisi sitä, että kaupunkipyörien säilytys olisi sisätiloissa.

    Mutta siis perustuen omiin havaintoihin Mellunmäessä voisin todeta, että on paskapuhetta etteikö pyöräilyväyliä voi pitää ajettavassa kunnossa ilman suolausta.

  9. #459
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.939
    Harjasuolaaminen ei ole mitenkään parantanut pyöräväylien talvikunnossapitoa PK -seudulla, vaan siihen tuhritut resurssit ovat pois muualta. Muiden kuin näiden litkulla sotkettujen väylien osalta kunnossapidon taso on laskenut kuin lehmän häntä.

  10. #460
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ettehän te voi pärjätä. Pärjäämisenne on harha. Suolaaminen lisäisi pyöräilyä sielläkin vaikka sellaisesta ei muuallakaan ole minkäänlaista näyttöä.
    No näinhän se täytyy olla. Kiitos.

  11. #461
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Harjasuolaaminen ei ole mitenkään parantanut pyöräväylien talvikunnossapitoa PK -seudulla, vaan siihen tuhritut resurssit ovat pois muualta. Muiden kuin näiden litkulla sotkettujen väylien osalta kunnossapidon taso on laskenut kuin lehmän häntä.
    Mellunmäki oli viime talvena vielä harjasuojauksen piirissä. Sanoisin, ettei sen taso ole laskenut tänä talvena lainkaan. Silloin heti lumipyryn jälkeen väylä oli toki ummessa, mutta ei se suolaus olisi siihen auttanut. Se suolakin on jollain tavoin saatava kuljetettua, ei se taivaasta sada. Joten samalla sen voi aurata kunnolla.

  12. #462
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.631
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Turussa on ilmeisesti ihan hyvällä menestyksellä käytetty harjahiekotusta. Vaimo on ainakin tyytyväinen, kun työmatka on pitkälti lumeton ja minä olen tyytyväinen, kun vaimon pyörä ei ole aivan umpiruosteessa.

    Turussa tulee toki Helsinkiä vähemmän lunta, mutta harjahiekotus on ymmärtääkseni toiminut hyvin myös tämän talven poikkeuksellisen lumisina päivinä.
    Samaa mieltä, pääsääntöisesti se harjahiekoitettu reitti on pysynyt hyvin ajettavana ja suurimman osan ajasta se vie voiton suolatusta. Suunnitelmien perusteella pääsisin ensi vuonna ehkä ajamaan työmatkani noin kilometrin lisäkoukkauksella välttäen suolareitin kokonaan.

  13. #463
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.939
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mellunmäki oli viime talvena vielä harjasuojauksen piirissä. Sanoisin, ettei sen taso ole laskenut tänä talvena lainkaan. Silloin heti lumipyryn jälkeen väylä oli toki ummessa, mutta ei se suolaus olisi siihen auttanut. Se suolakin on jollain tavoin saatava kuljetettua, ei se taivaasta sada. Joten samalla sen voi aurata kunnolla.
    Joo, toki näin eli tehostetun hoidon väylää voi mainiiosti hoitaa auraamallakin. Suolaa se ei kaipaa.

  14. #464
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Myöskään sellaista keskuspuistoon vertautuvaa kokonaisuutta ei ole muualla. Olisihan niitä vaihtoehtoja hyvä kokeilla. Suolauksen välttely on onneksi melko harvinaista. On niitä vain niin paljon mukavampi ajaa kuin muita.
    Tämä on puhtaasti sinun henkilökohtainen näkemys. Minusta taas suolattua tietä on vittumaista ajaa. Pyörä on likainen, sulanut lika sotkee varusteet ja osat ottavat turpiinsa. Erityisen keljua tämä on kerrostaloasujien kannalta, jotka eivät pyörää joko halua yleiseen varastoon jättää pöllittäväksi tai pyörävarastoa ei ole saatavilla ja kummassakin tapauksessa säilytys tapahtuu asunnossa. Ymmärrän ainoastaan tämän "suolauskiiman", jos ajatus on pystyä talvellakin ajamaan kapearenkaisella pyörällä kuten kesällä. Tässä kohtaa leveärenkaisen talvipyörän hankkiminen olisi parempi vaihtoehto kaikkien kannalta.
    Roots, bloody roots

  15. #465
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.891
    ^Tuo suorastaan huutaa kysymystä: mitä tarkoitat kapea- ja leveärenkaisella?

    Minusta talvikunnossapidon tavoite tulee olla ettei tarvita maastopyöriä ja kahden tuuman tai sitäkin leveämpiä renkaita. Cyclocross- tai gravelfillarin tai normaalin naistenpyörän rengaskoon on riitettävä niitä muutamaa lumikaaospäivää lukuunottamatta.

  16. #466
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Tuo suorastaan huutaa kysymystä: mitä tarkoitat kapea- ja leveärenkaisella?

    Minusta talvikunnossapidon tavoite tulee olla ettei tarvita maastopyöriä ja kahden tuuman tai sitäkin leveämpiä renkaita. Cyclocross- tai gravelfillarin tai normaalin naistenpyörän rengaskoon on riitettävä niitä muutamaa lumikaaospäivää lukuunottamatta.
    2" on vielä kapea melkein pizzaleikkuriin verrattavissa. Neljästä tuumasta ylöspäin alkaa kunnollisten talvirenkaiden leveydet. Ja mielellään vähintään 80mm vanteella, 100 - 105mm vanne toki parempi niin leventää rengasta vielä kivasti. Eli käytännössä läskipyörä siis.

  17. #467
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    38-millisellä 700c nastarenkaalla ajelee ihan mainiosti ilman suolaa jos on aurattu. Suolaa ei tarvita. 2.25/29" nastarengas toimii myös.


  18. #468
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mä veikkaan - perustumatta mihinkään - että tyypillinen talvipyöräilijä on pyöräilyaktiivi, joka myös usein pitää ja haluaa pitää pyörästään hyvää huolta. Lisäksi pyörä on todennäköisimmin paremmasta päästä, kuin sodan runtelema Jääkäri.
    Ainakin oman työpaikan pyöräparkissa oli kesät talvet yleisin fillarimalli naisten kaupunkipyörä. Ei todellakaan mikään partasuisten aktiivien kippurasarvi.

  19. #469
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    38-millisellä 700c nastarenkaalla ajelee ihan mainiosti ilman suolaa jos on aurattu. Suolaa ei tarvita. 2.25/29" nastarengas toimii myös.
    Hepon kantahan taitaa olla että juuri tuollaisella pyöräkoolla (hybridit) talvipyöräily pitäis onnistua, ja siksi harja suolaus. Talvirengasvaatimus on liikaa jostain inklusiivisuussyistä (kaikilla ei ole varaa eikä kaikki osaa itse vaihtaa). Omaan graveliin tilasin täysnastoitetut mara winterit n. 50e/pari, todnäk halvemmaksi tulee kuin suolan aiheuttamat korjaukset

  20. #470
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.772
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    ^Tuo suorastaan huutaa kysymystä: mitä tarkoitat kapea- ja leveärenkaisella?

    Minusta talvikunnossapidon tavoite tulee olla ettei tarvita maastopyöriä ja kahden tuuman tai sitäkin leveämpiä renkaita. Cyclocross- tai gravelfillarin tai normaalin naistenpyörän rengaskoon on riitettävä niitä muutamaa lumikaaospäivää lukuunottamatta.
    Ottamatta kantaa renkaan leveyteen, niin kuviontiin kylläkin otan kantaa, reittien ei tarvitse olla koko talvea olla siinä kunnossa että ajettavaissa kesät / talvet samoilla täysin/lähes kuviottomilla renkailla. Edes kohtuullisesti toimivia renkaita myös talviolosuhteissa löytyy isolle osalle rengaskokoja. Talveen ei todellakaan tarvitse tuoda "kesäkeliä" (eikä se edes onnistu) ja tosiaan talvella ei tarvitse pystyä ajamaan laikella samalla kalustolla kuin kesällä ajetaan 8ei se renkaiden vaihto 2krt/vuosi niin iso homma voi olla.

  21. #471
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Nyt pääsee antamaan suoraan palautetta Helsingin väylien talvikunnossapidosta eikä tarvitse vain täällä kiukutella...

    https://new.maptionnaire.com/q/24a46p2cim66

  22. #472
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ottamatta kantaa renkaan leveyteen, niin kuviontiin kylläkin otan kantaa, reittien ei tarvitse olla koko talvea olla siinä kunnossa että ajettavaissa kesät / talvet samoilla täysin/lähes kuviottomilla renkailla. Edes kohtuullisesti toimivia renkaita myös talviolosuhteissa löytyy isolle osalle rengaskokoja. Talveen ei todellakaan tarvitse tuoda "kesäkeliä" (eikä se edes onnistu) ja tosiaan talvella ei tarvitse pystyä ajamaan laikella samalla kalustolla kuin kesällä ajetaan 8ei se renkaiden vaihto 2krt/vuosi niin iso homma voi olla.
    Se on jännä, että jalankulkuun suositellaan nastoja, mutta pyöräilemään pitäisi päästä kesärenkailla. Välineet kelien mukaan. Ei tuolla tommi2:sta (rauha hänen muistolleen) lukuunottamatta crockseilla hangessa kahlaa.

    Viiden tuuman läskirenkaalla pääsee kelissä kuin kelissä, mutta en minä sitä lähtisi suosittelemaan tai laittamaan talvipyöräilyn ehdoksi. Totuus löytynee kesärenkaan ja läskirenkaan välistä.

  23. #473
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nyt pääsee antamaan suoraan palautetta Helsingin väylien talvikunnossapidosta eikä tarvitse vain täällä kiukutella...

    https://new.maptionnaire.com/q/24a46p2cim66
    Ne karttapalat pystyy ohittamaan, joten käynyt antamassa yleistä palautetta suolaamisesta täyttäen perustietojen lisäksi vain sen viimeisen sivun vapaamuotoisen tekstilaatikon.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  24. #474
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ne karttapalat pystyy ohittamaan, joten käynyt antamassa yleistä palautetta suolaamisesta täyttäen perustietojen lisäksi vain sen viimeisen sivun vapaamuotoisen tekstilaatikon.
    Sama. Karttamuotoinen palaute imee.


  25. #475
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    ^no tuo juuri. Talvirenkaan eivät ole iso kustannuserä nastakenkiin verrattuna. Inkluusio alkaa olla sellainen taikasana, jolla leimautumalla johonkin vähemmistöön, voi vapautua kaikista vastuista ja kustannuttaa omat toimintansa toisilla. Ehkä hieman kärjistetty näkemys, mutta inkluusiolla ei tämän asian kanssa ole oikeasti mitään tekemistä.
    Roots, bloody roots

  26. #476
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.891
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Se on jännä, että jalankulkuun suositellaan nastoja, mutta pyöräilemään pitäisi päästä kesärenkailla. Välineet kelien mukaan. Ei tuolla tommi2:sta (rauha hänen muistolleen) lukuunottamatta crockseilla hangessa kahlaa.
    Heti kärkeen on myönnettävä etten ole kovin tarkkaan seurannut HePo:n kannanottoja tai edes lukenut mitä heidän ohjelmassaan sanotaan talvipyöräilystä ja sen edellytyksistä, mutta en ihan heti muista sellaista vaatimusta esitetyn että talvella pitäisi pärjätä kesärenkailla.

    Jossain keskustelussa jota olen silmäillyt - saattoi hyvinkin olla se, jossa stenu esitti painavan ja asiallisen puheenvuoronsa saamatta sille kummoistakaan vastakaikua - on kyllä kiitelty sitä että harjasuolatuilla väylillä on pärjännyt ilman nastarenkaitakin.

  27. #477
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Sen lisäksi että kaikki ei pysty ostamaan/vaihtamaan nastarenkaita, on hepon taholta esitetty ettei kaikki sellaisillakaan uskalla ajaa jos on liukasta. Eli kaikkein arimman/esteellisimmän mukaan pitäisi mennä = sulaa pitää olla, vaikka suolalla. Näitä löytää googlettamalla ja hepon fbstä.

  28. #478
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Voisi kai tähän ottaa sellaisen yhteiskunnallisenkin aspektin, että jos työmatkaa ajaa niin on varaa myös teettää renkaanvaihto pyöräliikkeessä, pitää rahaa kierrossa ja luoda osaltaan työpaikkoja.
    Roots, bloody roots

  29. #479
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Vaihtoehtoina voi olla renkaan tai voimansiirron vaihtaminen. Kumpi on halvempi ja helpompi tehdä?

  30. #480
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.891
    En pitänyt ollenkaan mahdottomana että joku olisi HePo:n Facebook-keskusteluissa tuommoistakin mieltä ollut, mutta onko silloin esitetty HePo.n virallinen kanta, onko esittäjä ollut edes HePo:n kantaa määrittelemässä ollut aktiivi tai edes edustanut HePo:n laajan enemmistön mielipidettä?

    Vaikkei HePo:sta ja sen ajamasa iiikennepolitiikasta perustaisikaan, ei kannata tehdä sen enempää yleistyksiä tai vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä yksittäisista mielipiteistä. Vähän sama juttu kuin politiikan puolella on aina vähän syytä epäillä tosiasioina esitettyjä juttuja silloin kun niistä kertoo niin sanotun vastapuolen kannattaja

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •