ElectrobikeEfatGarminGiant
Sivu 15 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 13 14 15 16 17 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 421 - 450 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #421
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.719
    Suola tekee huonoa napojen ja keskiön laakereille, levyjarrujen liikkuville osille ja jumittaa pinnat ja nippelit. Paitsi joidenkin pyöräaktiivien mukaan ei tee mitään näistä. Mitäpä me pyörähuollossa työtä tehneet asiasta tiedettäisiin..

  2. #422
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kun nuo suolaliemet vielä pestään pesuainevedellä, saa varmasti liuoksen laakerien sisälle ja huolto kiittelee liikevaihdon kasvua.

  3. #423
    Lahti päätti luopua suolauksesta ja Kuopion viranhaltija epäili samaa. Helsinki ja Hepo eivät edes vihjaa kuuntelevansa palautetta. Mulla menee talven Helsingissä ajojen jälkeen melkein koko voimansiirto uusiksi, napojen laakerit vaihtoon ja vähintään joka toinen talvi molemmat levyjarrujen satulat. Tosi halpaa ja motivoivaa polkea suolavellissä JA SILTI tarvitsen nastarenkaat, jotta pääsen perille ja pysyn pystyssä. Tuntuu tosi kurjalta kärsiä tällaisesta, koska melko varmaksi voin ennustaa, että 5-10v päästä ei tällaista hoitoa enää helsingissäkään harjoiteta.

  4. #424
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nakkalajarvi Katso viesti
    ... Helsinki ja Hepo eivät edes vihjaa kuuntelevansa palautetta. ..
    Kuulisin mielelläni, miten olet antanut palautetta noille tahoille? Mikä on ollut vastaus, jos sellaisen olet saanut?

    Hesarin mielipidepalstalla on kirjoitus baanojen hoidosta, sinne voi kirjottaa mielipiteensä suolauksesta kommentteihin: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009431852.html

  5. #425
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^ Mun suolaamista vastustava kirjoitus oli sitten varmaan liian pitkä ja perusteltu, kun ei vissiin mennyt seulasta läpi tai sitten siellä on valikoiva seula

    Tuo on varmaan joku Hepon lobbauskirjoitus.

    Mulla on kuitenkin vähän pelko persiissä, että enemmistö kaikesta huolimatta toivoo suoaluksen jatkuvan ja baanaverkoston laajenevan, joten kannattaa alkaa miettiä vaihtoehtoon b) siirtymistä eli N+1. Pitänee viritellä talvityömatkoille joku simppeli mahdollisimman vähällä tekniikalla ja halvoilla osilla kasattu kulkupeli. Pari edellistä talvea meni fiksi-Rollerilla eikä suola juuri häirinnyt, mutta polvet ei oikein tykänneet. Eipä se tietenkään varsinaisesti talvipyöräilyä saavutettavammaksi tee, jos sitä varten tarvitsee erikseen oman pyörän. ”Talvipyöräilyä ei ole olemassa - on vain pyöräilyä” ….mutta silti tarvitset talvipyörän erikseen. Hieno homma.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #426
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Tuo Hesarin kommenttikenttä osittain valoittaa yhtä isoa "ongelmaa": talvipyöräilyä ei ihan hirvesti harrasteta. Yleensä lasken yhden käden sormilla samaan suuntaa matkaavat ajaessani töihin takakaisin KePun läpi. Näin ollen tästä inkkluusiosta on aika tarpeetonta puhua. Tuskin voidaan perustella, että HePon puheenjohtajaa varten teitä suolataan. Realistisempaa olisi unohtaa suolaus, velvoitaa nastarenkaiden käyttö vastuuvapautuksella ja hoitaa tiet auraamalla/(ikävä kyllä) sepelillä yleisesti ajettaviksi. Tässä nettoaisi enemmistö, jota kustannustehokkaista syistä tulisi toisinaan kuunnella.
    Roots, bloody roots

  7. #427
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    327
    Paljonkohan talviautoilua harrastettaisiin jos ajoratoja ei aurattaisi?

    Voin kertoa, ettei paljoakaan. Isoisäni kertoi, että aikoinaan amazon laitettiin syksyllä talliin pukkien päälle ja heräteltiin henkiin keväällä, kun kelirikko oli ohi.
    Eikä se vaatinut, kun sen, että se ensimmäinen tie kotikylältä lähimmälle valtatielle oli hoitoluokkaa Ö, eli aurausta ei järjestetty. Hevos/poropelillä ei kannattanut pitää auki, kun rekei/pulkka kulki muutenkin.

    Nythän on tilanne vähän sama pyöräilyssä. Iso osa väylistä niin huonolla hoidolla, että ilman maastopyöräilytaitoja tai kunnon cx-kykyjä ei tee mieli lähteä.
    Toiset reitit on sitten niin huolella suolattuja, ettei tee mieli sinnekkään.
    Suurin osa pyöräliikenteestä on kesällä sellaista mummiska/jopoporukkaa jota tuo tilanne ei varmana kauheasti houkuttele.

    Toisenlaisella suhtautumisella kunnossapitoon olisi tilanne luultavasti täysin toinen, kuten oulun esimerkistä voimme todeta.
    HEPO vaan menee pää edellä kaivoon tuon suolapolitiikkansa kanssa.

  8. #428
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Kaikella kunnioituksella. KePun pääväylän ylläpito on sitä luokkaa, että aamuisin lumisateen jälkeen periferian autoreiti ovat ajokelvottomia, mutta metsän reunassa siintää puhtaaksi nuoltu pääväylä. Kertaakaan ei siitä ole ajaminen jäänyt kiinni. Ja silti siellä on päivittäin kourallinen ihmisiä. Porukoiden yleinen mukavuudenhaluisuus on tarlvipyöräilyn isoin este, mutta se on kätevä ulkoistaa (taas) julkiselle taholle. "kyllä mä muuten, mutku noi ei..."
    Roots, bloody roots

  9. #429
    Liittynyt
    02/2018
    Viestit
    327
    on siinä sitä laiskuuttakin osittain, mutta ero kesän ja talven välillä olisi paljon pienempi paremmalla kunnossapidolla.
    1 hyvin huollettu 15km pätkä ei kaueasti pelasta, kun se
    a) ei ole useimpien reitillä
    b) sinne ja sieltä päästäkseen pitää tarpoa hangessa, loskassa tai suolalierussa

  10. #430
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Kaikella kunnioituksella. KePun pääväylän ylläpito on sitä luokkaa, että aamuisin lumisateen jälkeen periferian autoreiti ovat ajokelvottomia, mutta metsän reunassa siintää puhtaaksi nuoltu pääväylä. Kertaakaan ei siitä ole ajaminen jäänyt kiinni. Ja silti siellä on päivittäin kourallinen ihmisiä. Porukoiden yleinen mukavuudenhaluisuus on tarlvipyöräilyn isoin este, mutta se on kätevä ulkoistaa (taas) julkiselle taholle. "kyllä mä muuten, mutku noi ei..."
    Mä ajan usein KePun pääväylää ja käytän sitä esimerkkinä kuinka hyvin talvikunnossapito voidaan tehdä ilman suolaa. Kuten tuossa toinenkin kommentoija sanoi, itsellä ongelmana Keskuspuistoon pääseminen ja sieltä jatkaminen: molemmat reitit ovat suolattuja, joita pyrin välttämään. Olen aivan varma, että moni muukin ympärivuotisesti pyöräilevä päätyy samaan valintaan ja valitsee huonommin hoidettuja reittejä päivittäin välttääkseen suolauksen.

  11. #431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Kuulisin mielelläni, miten olet antanut palautetta noille tahoille? Mikä on ollut vastaus, jos sellaisen olet saanut?
    Helsingille olen antanut palautetta useamman kerran kaupungin virallisen palautekanavan avulla. Vastaukseksi olen saanut geneerisen: kiitos, palaute välitetty vastuutaholle. Käyttämällä sanontaa: "Edes vihjaa kuuntelevansa", pyrin viittaamaan siihen, että Helsingin viranhaltijat eivät vaikuta uutisjuttujen perusteella edes miettivän muita vaihtoehtoja pääväylille kuin suolaus. Toivon kovasti olevani väärässä, mutta ainakaan uutisjutut tai kaupungin palautekanavan vastaukset eivät vala uskoa.

    HePolle palautetta olen antanut FB-keskusteluissa. Monesti sielläkin suositellaan liittymään aktiivisesti toimintaan. Virallisemmin FB-keskustelussa viitataan usein HePon liikennepoliittiseen ohjelmaan. Myönnetään, että siinä ohjelmassa ei oteta kantaa talvihoidon toteuttamistekniikkaan. MUTTA HePo ottaa kaikesta huolimatta melko kärkkäästi kantaa somessa, jos jotain suolaväylää (priorisoidun talvihoidon reittiä) ei ole suolattu ajoissa, eikä sanallakaan ole vihjannut suolauksen aiheuttamista ongelmista kalustolle.

  12. #432
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Annoin Hepolle suolaukseen liittyvää palautetta kaksi vuotta sitten kuntavaalien alla. He eivät ainakaan vastauksessa myöntäneet kannattavansa suolausta vaan painottivat harjausta ja aurausta. Tässä ohjelmassaankin puhuvat vain harjauksesta: https://drive.google.com/file/d/1ajI...wWdFn63-CsSBd/
    Vierittivät vastauksessa syytä suolauksesta kaupungille:

    "Yksi teeseistämme koskee talvikunnossapidon parantamista harjaamista ja aurausta parantamalla...Kaupungissa koetaan, että vähintään yhtä liukkaudentorjuntametodia (suolaus tai sepeli) on toteutettava pakkasella, jotta kunnossapitolakia on noudatettu."

    Minusta tosin liukkaudentorjuntaa pitäisi tehdä vain suojasäällä. Talvipakkasilla liukkaus ei ole ongelma, jos reitit on vain huolella aurattu eikä harjasuolausta ole käytetty.

  13. #433
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    Hyvä, että useat ovat viitsineet antaa palautetta muutenkin kuin vain aatetovereille purnaamalla. Tuo stenun mainitsema Hesarin mielipidepalstan toimitus ei kyllä ole sen talon terävimmästä päästä, niin outoja ovat julkaisuvalinnat toisinaan. Jaksaisitko stenu kysyä kirjoituksesi kohtalosta, voisi auttaa?

    Jotkut yhdistävät päästä päähän varmasti hoidetun reitin ja suolauksen, vaikka nuohan ovat kaksi eri asiaa. Eikä näiden takuuhoidettujen reittien tarvitsisi olla kiitoradan levyisiä.

  14. #434
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    ^^ Silloin kuusi-seitsemän vuotta sitten, kun harjasuolakokeilu aloitettiin, Hepokin liputti nimenomaisesti harjasuolauksen puolesta eikä välittänyt siinä vaiheessa vielä kaiketi harvoista soraäänistä. Suolaus on sittemmin tiputettu tavoitteista vähin äänin pois. Mutta siis summasummarum kyllä siitä Hepoakin voi kiittää, että suolausta ylipäätänsä lähdettiin kokeilemaan. Tai silloin ekana vuotena suola ei ollut suolaa vaan natriumformiaattia, mikä oli ihan karseeta tavaraa.

    Mua ei isosti häiritsisi, jos suola pysyisi noilla ennalta määrätyillä harjasuolareiteillä, mutta suolakokeilun seurauksena kaupunki sai pyöräilijöiden hiljaisen hyväksynnän suolan käytölle. Nyt sitä levitellään siis vähän joka paikkaan, myös auratuille väylille sulattamaan huonon aurauksen jäljiltä jäävää polannetta, mikä on ihan totaalisen perseestä.

    Täällä Länsi-Hesalassa on rantaradan varren kevari ja raidejokerin reitin varren remontoidut pyörätiet ainakin olleet ”aurasuolattuja” tänä talvena ja Vihdintien varren kevari jo useamman talven. Satunnaisesti suolaa on käytetty muuallakin. Ainoat varmasti suolavapaat reitit meiltä päin on sorapintaiset ulkoiluväylät, mutta niistä iso osa onkin sitten latuja talvella.

    Pitäisköhän alkaa väsäämään jotain kansalaisaloitetta?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  15. #435
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...
    Mua ei isosti häiritsisi, jos suola pysyisi noilla ennalta määrätyillä harjasuolareiteillä, mutta suolakokeilun seurauksena kaupunki sai pyöräilijöiden hiljaisen hyväksynnän suolan käytölle. Nyt sitä levitellään siis vähän joka paikkaan...
    Joo, ankeaa... Kuusisaarentien pohjoisreunan klv on ennen ollut suolaamaton ja toissapäivänä sekin laita oli suolattu

    Joka lähiöstä pitäisi olla suolatonkin reittivaihtoehto pois.


  16. #436
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    412
    Pitäisi jostain löytää fillari, jonka komponentit olisivat ruostumatonta terästä, hiilikuitua ja kumia. Sellaisella saattaisi pärjätä.

  17. #437
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Hihnavetojnen sinkula keraamisilla laakereilla.

  18. #438
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.719
    Kuitupulkka jossa aerospoket ja fiksinä tietty

  19. #439
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888
    Tässä malliesimerkki. Mutta omistaja edelleen sitä mieltä, että harjasuolaus on se oikea metodi. Toivottavasti on alurunko.

    https://twitter.com/mkpaa/status/163...472907777?s=20

  20. #440
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Toivottavasti ei ole. Voisi mielipidekin muuttua...
    Roots, bloody roots

  21. #441
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    En oikein ymmärrä mkpaan näkemystä, ettei pyöräteitä voisi hoitaa kuntoon suolaamatta. Pitäis vaan aurata huolella kuten Keskuspuistossa tehdään.

  22. #442
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.719
    Genesiksen rungolta näyttäis.. Day one? Taitaa olla amuliinia.

  23. #443
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    En oikein ymmärrä mkpaan näkemystä, ettei pyöräteitä voisi hoitaa kuntoon suolaamatta. Pitäis vaan aurata huolella kuten Keskuspuistossa tehdään.
    Saahan sitä yrittää. Siinä ei vaan toistaiseksi ole koskaan onnistuttu ja suolauksessa on pääsääntoisesti onnistuttu. Viime vuonna oli monta päivää, kun Töölänlahdella oli 100 metrin vesieste harjasuolatulla osuudella, että ei sekään aina hyvä ole. Ainoat oikeasti käyttökelpoiset väylät ovat ne harjasuolatut pyörätiet tai suolatut ajoradat. Ihan tarpeeksi monta vuotta tätä keskustan talvihoitoa on jo nähty. Keskuspuiston sorateiden vertaaminen talojen ja ajoratojen välissä kulkevaan pyörätiehen ei valitettavasti mene ihan yksi yhteen. Keskuspuiston kunnosta minulla tosin on vain kuvallista tietoa, koska omat matkat eivät sinne suuntaudu.

  24. #444
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tässä malliesimerkki. Mutta omistaja edelleen sitä mieltä, että harjasuolaus on se oikea metodi. Toivottavasti on alurunko.

    https://twitter.com/mkpaa/status/163...472907777?s=20
    Terästähän se Day one on. Edelleen pesen mielummin pyörän ja imuroin eteisen parin viikon välein kuin varaan jokaiseen matkaan varmuuden vuoksi ylimääräistä aikaa.

  25. #445
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Toiset käyttävät mieluummin enemmän aikaa pyörän huoltamiseen kuin pyöräilemiseen. Minä en pidä huoltamisesta. Ennen pyöräilin joka päivä töihin talvella. En pyöräile enää, kun suolattujen reittien kiertämiseen menee kohtuuttomasti aikaa.

  26. #446
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    Toiset käyttävät mieluummin enemmän aikaa pyörän huoltamiseen kuin pyöräilemiseen. Minä en pidä huoltamisesta. Ennen pyöräilin joka päivä töihin talvella. En pyöräile enää, kun suolattujen reittien kiertämiseen menee kohtuuttomasti aikaa.
    Valitettavaa, mutta useampi niiden ansiosta pyöräilee kuin jättää pyöräilemättä. Ylipäätään sellaisia pahempia suolapuuropäiviä ei edes ole kovin montaa talvessa.
    Edelleen, en jää kaipaamaan suolaa, jos parempi tapa löytyy. Toistaiseksi sellaista ei vain ole täällä nähty. Ennen kuin tuli suolatut pyörätiet, niin ajoin pääasiassa suolatuilla ajoradoilla. Oletettavasti suolatuista pyöräteistä pitävät siis sekä autoilijat että pyöräilijät.

  27. #447
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Valitettavaa, mutta useampi niiden ansiosta pyöräilee kuin jättää pyöräilemättä. Ylipäätään sellaisia pahempia suolapuuropäiviä ei edes ole kovin montaa talvessa.
    Edelleen, en jää kaipaamaan suolaa, jos parempi tapa löytyy. Toistaiseksi sellaista ei vain ole täällä nähty.
    En ihan usko pyöräilijöiltä saadun palautteen perusteella, että tuo väittämäsi pitää paikkaansa. Aika moni välttelee suolattuja reittejä ja pian välttely ei ole edes mahdollista, kun niin monet reitit on suolattu. Minun mielestä Keskuspuiston tasoista huoltoa ei ole muualla Helsingissä kokeiltu. Baanoja voisi hoitaa samalla tavalla päivittäin auraamalla, mutta jostain syystä sitä ole haluttu edes kokeilla.

  28. #448
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JTJ Katso viesti
    En ihan usko pyöräilijöiltä saadun palautteen perusteella, että tuo väittämäsi pitää paikkaansa. Aika moni välttelee suolattuja reittejä ja pian välttely ei ole edes mahdollista, kun niin monet reitit on suolattu. Minun mielestä Keskuspuiston tasoista huoltoa ei ole muualla Helsingissä kokeiltu. Baanoja voisi hoitaa samalla tavalla päivittäin auraamalla, mutta jostain syystä sitä ole haluttu edes kokeilla.
    Myöskään sellaista keskuspuistoon vertautuvaa kokonaisuutta ei ole muualla. Olisihan niitä vaihtoehtoja hyvä kokeilla. Suolauksen välttely on onneksi melko harvinaista. On niitä vain niin paljon mukavampi ajaa kuin muita.

  29. #449
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    449
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mkpaa Katso viesti
    Myöskään sellaista keskuspuistoon vertautuvaa kokonaisuutta ei ole muualla. Olisihan niitä vaihtoehtoja hyvä kokeilla. Suolauksen välttely on onneksi melko harvinaista. On niitä vain niin paljon mukavampi ajaa kuin muita.
    Ei todellakaan ole. Välttelen niitä kuin ruttoa, ja joskus jos on pakko ajaa sellaista niin tietää, että taas pyörän pesu edessä. Pahimmillaan sit pestään pyörää päivittäin. En rupea ajamaan talvella huonommalla pyörällä, vain koska kaltaisesi haluavat kesäiset olosuhteet talven keskelle. Nastarenkaat pyörään niin pelkkä auraus riittää hyvin, eikä haittaa vaikka olisi vähän jäinenkin. Nastoilla varustetulla läskipyörällä pääsee hyvin etenemään monenlaisella pinnalla, mutta suolatut kelvit on aivan järkyttävää kuraa. Suolaa ei tarvitsisi missään. Ei edes ajoradalla. No toki ehkä ranskalaisten päälle sopii, mutta ei liikenteeseen.

  30. #450
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Niin, lumista tasaiseksi aurattua kovaa baanaa on erityisen mukava ajaa. Paljon mukavampaa kuin asfaltilla. Lumi heijastaa myös valoa ja tekee ympäristön paljon miellyttävämmäksi talven pimeimpinä kuukausina.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •