
Alkujaan tämän lähetti
mkpaa
Valitettavaa, mutta useampi niiden ansiosta pyöräilee kuin jättää pyöräilemättä.
Onko tämä mutua vai jostain lähteestä peräisin olevaa dataa? Minä en ole onnistunut löytämään yhtäkään validia Suomessa tehtyä tutkimusta, jossa olisi tutkittu suolaamisen vaikutuksia. Hepon mukaan jotain on tekeillä. Ainakaan talvipyöräilyn määrän tilastollisena lisääntymisenä suolaaminen ei näy ja minun omat subjektiiviset havaintoni tukevat samaa. Työsuhde- ja sähköpyörien määrien lisääntymisen myötä olisi luullut, että talvipyöräilyn määrissä olisi näkynyt selvä hyppy, mutta tietääkseni sellaista ei ole ollut havaittavissa.
Tehokkain tapa lisätä talvipyöräilyn määrää, olisi jos kaupunkipyörät olisivat käytettävissä myös talvella, mutta niin kauan kuin pyöräteitä suolataan, se ei tule tapahtumaan. Pyörien toimintakunnon ylläpitäminen tulisi liian kalliiksi.

Alkujaan tämän lähetti
JTJ
Baanoja voisi hoitaa samalla tavalla päivittäin auraamalla, mutta jostain syystä sitä ole haluttu edes kokeilla.
Juuri tämä ja sen vuoksi ei ole edes olemassa vertailevaa dataa siitä, mitä laadukkaasti toteutetulla aurauksella saisi aikaan. Ei sen mahdollisesti pyöräilyä lisäävästä vaikutuksesta eikä kustannuksista verrattuna harjasuolaukseen. Mielikuvissa vertailu tapahtuu sen perinteisen huonosti auratun tai auraamattoman kevarin ja harjasuolatun reitin välillä, jolloin harjasuolattu toki koetaan paremmaksi.
Harjasuolaus on varmasti ihan hyvä systeemi Köpiksessä ja jopa Tukholmassa, jossa lumisadepäiviä on huomattavasti Hesaa harvemmin. Esimerkiksi tänä talvena ne päivät kun suolatut reitit olisi Hesassa olleet kuivia, on laskettavissa suunnilleen yhden käden sormilla. Enemmmän tai vähemmän märkää ja ikävän näköistä niillä on suurimman osan talvea. Rumuus ja märkyys on niitten suolaamalla saavutettujen ”kesänomaisten olosuhteiden” hinta. Houkutteleeko se sitten enemmän vai vähemmän ihmisiä pyörän päälle kuin laadukkaasti aurattu väylä? Enpä osaa sanoa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit