^Halvoilla kiekoilla pyörän hankintahinta saadaan alas, ja jokainen voi sitten ripustaa siihen sellaiset kiekot mitkä omiin ajoihin parhaiten sopii. Kyllähän Canyonkin myy kallimpia mallejaan kunnon kuitukiekoilla.
^Halvoilla kiekoilla pyörän hankintahinta saadaan alas, ja jokainen voi sitten ripustaa siihen sellaiset kiekot mitkä omiin ajoihin parhaiten sopii. Kyllähän Canyonkin myy kallimpia mallejaan kunnon kuitukiekoilla.
^Totta ja ja kun edullisemman kastin pyörien hintaa fiilataan niin jostain tingitään, usein keikoista ja putkiosista ja aikoinaan vaikka osasarja oli laadukas niin kammet bulkkitavaraa. Toisaaltaan ymmärrettävää ettei alle 3tonnin pyörässä ei ole tonnin kiekkoja.
Pikaisella googlauksella löytyy tieto että tuon kiekot painavat noin 2kg. Alle tonnilla irtoaa laadukkaat esim Farsports kiekot jotka painavat 1300-1500g riippuen kehän korkeudesta ja keskiöstä. Eli helposti tuosta vähintään se puoli kiloa lähtee. Ja tuollaisen kiekkojen painoeron kyllä huomaa pyörän tuntumassa.
^ Tonnilla löytyy paljon valikoimaa ja aikoinaan CRC:ltä löytyi Primen kiekkoja moneen lähtöön suht edullisestikin. Toinen mistä tiputtaa tuossa samalla on renkaat ja sisurit jos ilman litkuja ajaa.
^ Tonnilla löytyy paljon valikoimaa ja aikoinaan CRC:ltä löytyi Primen kiekkoja moneen lähtöön suht edullisestikin. Toinen mistä tiputtaa tuossa samalla on renkaat ja sisurit jos ilman litkuja ajaa.
Tuossa edullinen, laadukas ja kevyt https://r2-bike.com/Wheelset-28-Disc...Aluminium-Rims
^Rahansa saa toki laittaa mihin haluaa, mutta mä en upottaisi 7-800€ johonkin kapeisiin alukiekkoihin. Ihan asialliset kuitukiekot saa muutaman satasen lisäinvestoinnilla.
^Aakko, tuo vain esimerkki ja jos rahasta ja painosta kyse niin monasti halvat kuitukiekot suht painavia. Toisaaltaan mitä vikaa kapeissa kiekoissa maantiellä on, ihan uteliaisuuttaan jos käyttää max. 28 millistä renkaita?
Jaa, yleensä kuitukiekot on kevyemmät, kestävämmät ja aerommat. En tiedä miten R2 saa noista kiekoista leivottua noin kevyet, kun pelkistä kehistä ja navoista tulee 1200-1300g.
En tiedä mutta noin yleisesti ottaen r2 on se kauppa joka ilmoittaa vähän osan kuin osan painon ja kuvattuna suoraan vaa'an päällä eli luotettavasti ja oikein. Tarvittaessa voi heiltä kysyä ja varmistaa painon.
Niin tolla kepeimmällä kokoonpanolla setille tulee hintaa 780e. Ainoastaan nure ostaa tuollaiset maantiepyörään, jos reilun satkun lisäyksellä saa zipin 303s setin.
Tosin nure ei aja maantiepyörällä, niin ainoa mikä merkkaa on se nallekarkkikaupan kalavaaka.
Trolli Päätön, itse hankin kevyet kiekot ko. firmasta ja homma toimi kuin pitääkin ja loppupeleissä paljoakoa höpinäilläsi merkitystä?
Aakoo, itse tilasin setin ja muutaman gramman poikkesi ilmoitetusta. Hienosti homma toimi ja aikataulukin pysyi.
^Ei kyllä mitenkään letkuilta tuntuneet meikäläisen massan alla, Newman kehät tuntuu kyllä suht jäykiltä. Paljon luotettavampi tuo kalavaaka kuintenkin on kuin sun höpinät.
https://www.sigmasports.com/item/Vel...elset/STI0?s=1
Omaan Canyoniin ostin nuo.
^Ei pahat, halvat ja suht kevyetkin.
Vanteille on oma keskustelualue. jatkakaa siellä väittelyä. Täällä keskustellaan maantiepyöristä![]()
Menin sitten aamulla tilaamaan Canyon Endurace CF 7 105 Di2:n ja äsken tuli viesti että se on jo lähetetty...
Pääsee sitten keväällä heti kokeilemaan, vanha Olmo pysyy kiinni trainerissa. Tätä ei uskalla siihen laittaa...
Varmasti aivan loistava valinta! Laita vielä kuva asianmukaiseen ketjuun kun pyörä kotiutuu.
Oma CF 7 Di2 tuli eilen :-). Väri Stealth. Vaihteisto appi asennettu ja yksi päivityskin asentui.Takajarru hiukan laahaa, saattaa tosin olla, että 10 minuutin ajelulla hoituu. Muuten pyörä oli täysin siisti ja virheetön. Tykkään ulkonäöstä. Polkimet Ultegra ja pari Canyonin pullotelinettä asennettuna. Kahvat vaikuttaa oikein hyville. Piti sisällä äärimmäisen pientä koeajoa tehdä. Kesä voisi jo tulla. Sisäpyöräilyt hoituu minulla Stages SB20:lla.
Tänne tulossa sininen... Kauan meni kuljetuksessa? Viimeinen UPS-päivitys Frankfurtissa.
Lähetysilmoitus tuli 31.1.2023 illalla, joten melko rivakasti. Alunperin piti tulla perjantaina, mutta viivästyi maanantaille. Melko ripeää siltikin.
Ai niin vaihdoin myös satulan, kun oli valmiiksi hankittuna Fizik Tempo Argo R5. Jäi viime kesänä vanhaan pyörään asentamatta, kun kausi katkesi kyyn pureman takia.
Pyörässä kiinni ollut satula ei oikein vakuuttanut.
Tervehdys uutena käyttäjänä täältä!
Ja sitten asiaan. Olen ensimmäistä endurancepyörää etsimässä kuntopyöräilyyn täysin nollakokemuksella lajista. Hintaluokka noin tonnin ja olen tässä pyöriä katsellut muutamia päiviä. Hintaluokkaan mahtuu monenmoista pyörää eri merkeiltä ja erilaisilla runkoprofiileilla. Mitä pyöriä suosittelisitte tässä hintaluokassa vai kannattaisiko vaihtoehtoisesti ostaa käytetty hiilikuiturunkoinen joita näyttäisi saavan jo noihin hintoihin?
Yksi mikä omaa silmää miellytti ja eri arvosteluita katsoessa/lukiessa hyvin pärjännyt pyörä hintaluokassaan oli levyjarrullinen Trek Domane AL2 Disc-malli. Tämä kiinnostaa myös erityisesti noiden levyjarrujen takia, mutta onko sillä niin merkitystä harrastuksen tässä vaiheessa onko pyörässä levy- vai vannejarrut?
Sitten pyörien saatavuus. Tuntuu, että vähän jokaisessa pyöräkaupassa on pyörät loppu ainakin tässä hintaluokassa ja varsinkin tuo Trekin malli. Eletäänkö nyt sitä aikaa vuodesta, kun kauppiaat ovat tyhjentäneet varastonsa ja odottavat -23 malleja myyntiin vai onko pyörien saatavuus vaan niin heikko tämänhetkisen maailmantilanteen takia ja kysyntä niin kovaa? Pituutta minulla on 182cm niin pyörän pitäisi ilmeisesti olla ainakin Trekin kokotaulukon mukaan 56cm tai 58cm. Jalan sisäsauman mittaamalla varmaankin varmistuu kumpi on oikea koko.
^ Maantiepyörässä arvostan joko mukavuutta tai keveyttä, riippuen siitä ajetaanko "kovaa" eli harjoittelumielessä vai peruspyöräilyä mahdollisimman mukavasti. Tuo Trek on mielestäni ylipainoinen ja ylihinnoiteltu osasarjaan nähden. En tosin tiedä miten hieno ja mukava tuo runko itsessään on.
Eli joko mukava teräspyörä, kevyt alumiininen tai sitten paras vaihtoehto: titaani tai hiilikuitu.
Perusjarruilla pärjää hyvin, ei tarvitse olla levyjarrut. Samalla säästyy painoa sen kilon verran.
Saksasta voisi saada paremmalla osasarjalla olevan postimyyntipyörän samaan hintaan. Suomalaisessa tekniikkajulkaisussa ne on pärjänneet aina voittoisasti.![]()
Haastava hintaluokka sillä tarjontaa siinä on yllättävän vähän. Tässä mielestäni varteenotettavin vaihtoehto uutena https://www.canyon.com/fi-fi/road-bi...nfarbe=BK%2FBK
^Piti eilen jo sanoa että tuo Trek on aika surkea, alimman kastin kasin osilla ja painava sekä ylihinnoiteltu, ns. Trek lisää.
Tuo Vivven suosittama on aiva eri luokkaa jo, pätevä kokonaisuus tuossa hintaluokassa, ainoa ongelma nykyään tietty tuo saatavuus.
On muuten melkoinen tuo liki kahden kilon painoero!
Toinen mitä kannattanee harkita on hyvällä hinta-laatusuhteella olevat XXL:n white fillarit, varsinkin säännöllisesti olevilla alepäivillä. Niitä pääsee ainakin livenä katsomaan ja koittamaan edes vähän sopivuutta jos kauppa on lähellä.
Ellei sitten käytetty ole vaihtoehto, voi tehdä samalla rahalla hyviä kauppoja pykälää paremmista pyöristä. Jos mahdollista niin vaikka pyöristä tietävä kaveri mukaan katsomaan kuntoa jos itsellä ei ole tietoa tai kokemuksia.
Maantiellä vannejarrut toimii hyvin ja on keveitä kuten yllä todettiin, jarrupalat ja vanteet kestää todella pitkään jos ei aja kurakeleillä ja enemmin sateella. Ei tarvitse pelätä jatkuvaa säätämistä tai hajoamista.
Tärkein asia on että pyörä on sopiva kooltaan ja aiheuttaa ajohaluja. Ihan halvimmat ja heikoimmilla osilla varustetut kannattaa yleensä sivuuttaa, tuo Canyon on varmasti hinta-laatu puolella ihan parhaimmistoa uusista pyöristä.
Tuon nyt oman kokemukseni noista osasarjoista. Mulla on ajossa kaksi maantiepyörää, toinen on aikoinaan uutena 399 (ovh 800) maksanut 2*8 vaihteistolla (Sora takana vaihtajana edessä ties mikä) ja toinen titaanirunkoinen (about 3k€)105 uudehkolla sarjalla. Molemmat yhä käytössä ja molemmilla ajettu about pallon ympäri. Vannejarrut. Ei noiden osasarjojen ero järisyttävä ole ollut, molemmilla pärjää ihan hyvin. Runkomateriaali tulee esiin kun tien pinta on huonompi, ja kyllä pitkillä (yli 200km) matkoilla kun väsyy niin sen alkaa huomaamaan. Arkilenkit menee yhtä sujuvasti. Ja molempia pitää huoltaa ja palikkaa (rattaissa ja ketjuissa onkin hintaeroa...) vaihtaa samalla tavalla. Vuokrapyörissä ulkomailla on ollut parempaakin osasarjaa, mutta edelleenkään ero ei ole minulle ollut maailmaa mullistava. Toki syynä on se, että en ymmärrä paljoakaan noiden hienouksista kun tykkään enempi ajaa kuin speksata. Se mitä tuossa ylempänä mainittiin on oleellisinta; sopiva kooltaan ja aiheuttaa ajohaluja. Tuon jalkamitan tarkistamista kannattaa suositella, sillä aikoinaan itse ihmettelin, että miksi tuntuu siltä että joudun kurottelemaan kun ajan 'sopivan kokoisella' pyörällä. Selvisi, että on pitkät jalat ja lyhyt selkä (ei siis pelkästään jäykkä+kankea kaveri), eli se vaikuttaa hiukan millasta ajopeliä pitää katsella.
Eli katsele vähän rungon mittoja ja ideaalia olisi että pääsisit kokeilemaan vähän miltä tuntuu ajaa. Minä panostaisin ennen muuta tuon oikean koon löytymiseen ja vasta sitten katsoisin mihin osasarjoihin budjettini riittää.
Joka tapauksessa onnea hantkintaan, luulen että olet lopulta valintaasi aivan tyytyväinen oli se mikä tahansa.
Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista.![]()
Tässä jokusia päiviä selatessa noita pyöriä tulin myös samaan lopputulokseen tuosta Trekistä, että on vähän kalliin oloinen siihen nähden mitä kilpailijoilla on tarjota samaan rahaan. Kokeilin tuota Canyonin sivuilla olevaa "löydä kokosi"-kenttää ja tarjoaa minulle 182cm pitkänä ja 80cm jalan sisäsaumalla S-koon runkoa. Tuntuu vähän pieneltä vai onko tuo Canyonin kokotaulukko täysin poikkeava muista merkeistä?
Tuota XXL:n myymää White pyörää oisi näköjään L-koossa varastossakin tuossa lähimyymälässä. Täytyykin käydä hypistelemässä sitä tässä lähipäivinä.
Kirjanmerkit