ElectrobikeLostInLaplandGiantBikeshop
Sivu 6 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 5 6 7 8 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 151 - 180 / 279

Aihe: Sydän!

Lähinnä ehkä meinaan sitä, että ne omat fiilikset ja uni on tärkeimpiä markkereita.

Yön aikainen rmssd keskiarvo on ilman muuta se oikea suunta. Siihen aamulla otettuun arvoon vaikutti liikaa ihan kaikki mitä teet tai olet tekemättä.

Mutta on tuossa yönaikaisessa keskiarvossakin minusta omat ongelmansa. Jos esimerkiksi treenaa myöhään illalla, voi avg olla huono, vaikka palautuisitkin aamuyön tunteina ja pitkään nukkumalla poikkeuksellisen hyvin.

Sydän!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Lähinnä ehkä meinaan sitä, että ne omat fiilikset ja uni on tärkeimpiä markkereita.
    Joo, no mulla on tätä masennusta sen verran, ettei omiin aamutuntemuksiin voi luottaa pätkääkään. Unta tulee 8-9h joka yö ja aamulla vituttaa nousta ylös. Yleensä eka ajatus aamulla on, että olispa ilta ja pääsis nukkumaan.

Senpä takia on pakko luottaa mittauksiin. En tuijota noita absoluuttisia hrv-lukemia, sillä ne on yksilölliset, vaan sitä trendiä. Jotainhan nyt on ollut menossa, kun yht’äkkiä putoaa. Lämpöäkin oli viikon verran 0.3-0.4 astetta yli normaalin. Ja jälleen trendi, ei absoluuttiset arvot.

Garminin body battery nousi huonoimmillaan yön aikana 20 pistettä ja oli aamulla jossain 30-40 huitteissa.

Mutta siis joo, hrv:hen vaikuttaa myös myöhäinen treenaaminen tai jopa ruokailu. Mutta senkin takia kannattaa seurata trendiä.

Ouran sivuilla sanotaan:
    "Normaali sykevälivaihtelu voi olla mitä tahansa alle 20:stä yli 200 millisekuntiin. HRV:hen vaikuttavat muun muassa ikä, sukupuoli, fyysinen kunto ja perintötekijät. Ouran mittaama HRV-arvo osuu tälle samalle välille. Sykevälivaihtelu on yksilöllinen, joten vertaa omia HRV-arvojasi omaan perustasoosi äläkä muiden arvoihin."
    Näinkö se on? Normaali on mitä vaan?
    Eihän nää mun mittaillut arvot enää paljon "huonommiksi" voi mennä, johtuu mistä lie, iästä, yleisestä tympiintymisestä... jopa suoritetusta avosydänleikkauksesta (aorttaläpän vaihto), vaikka se kyllä teki elämästä 100 kertaa parempaa.
    Jos mä otan annettuna arviona, että HRV 20 on huono niin toivoa ei enää ole. Paitsi jos se on mun normaali?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Joo, no mulla on tätä masennusta sen verran, ettei omiin aamutuntemuksiin voi luottaa pätkääkään. Unta tulee 8-9h joka yö ja aamulla vituttaa nousta ylös. Yleensä eka ajatus aamulla on, että olispa ilta ja pääsis nukkumaan.

Senpä takia on pakko luottaa mittauksiin. En tuijota noita absoluuttisia hrv-lukemia, sillä ne on yksilölliset, vaan sitä trendiä. Jotainhan nyt on ollut menossa, kun yht’äkkiä putoaa. Lämpöäkin oli viikon verran 0.3-0.4 astetta yli normaalin. Ja jälleen trendi, ei absoluuttiset arvot.

Garminin body battery nousi huonoimmillaan yön aikana 20 pistettä ja oli aamulla jossain 30-40 huitteissa.

Mutta siis joo, hrv:hen vaikuttaa myös myöhäinen treenaaminen tai jopa ruokailu. Mutta senkin takia kannattaa seurata trendiä.
    Niin. En tiedä. Jos ei ole mitään selkeää ylitreenamisen pelkoa, niin ei noihin ihan kamalasti kannata luottaa.

Kevyt pk toimii aina. Mulla jos on pientä ketutusta eikä mikään kiinnostele, niin 3H ulkolenkin jälkeen elämä on taas fantsua. Ja tuon huomaa lapsistakin oikein selvästi.

Se vähän siis hirvittää, että porukka alkaa uskomaan näihin laitteisiin liikaa.

Jos sulle tulee työstressiä ja hrv vilkuttaa punaista, niin ei se nyt vaan saa tarkoittaa sitä että lopetat kevyen liikunnan. Se kondishan vaan laskee ja et kestä jatkossa duunistressiä sitäkään vähää.

No mun mielestä pk:ta voi vetää aina. Mun ongelma vaan fillarilenkeillä on, etten ”osaa” ajaa hiljaa. Etenkin jos menen metsään, niin jossain vaiheessa sykkeet on tapissa ja silmissä kelluu mustia palloja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Ouran sivuilla sanotaan:
    "Normaali sykevälivaihtelu voi olla mitä tahansa alle 20:stä yli 200 millisekuntiin. HRV:hen vaikuttavat muun muassa ikä, sukupuoli, fyysinen kunto ja perintötekijät. Ouran mittaama HRV-arvo osuu tälle samalle välille. Sykevälivaihtelu on yksilöllinen, joten vertaa omia HRV-arvojasi omaan perustasoosi äläkä muiden arvoihin."
    Näinkö se on? Normaali on mitä vaan?
    Eihän nää mun mittaillut arvot enää paljon "huonommiksi" voi mennä, johtuu mistä lie, iästä, yleisestä tympiintymisestä... jopa suoritetusta avosydänleikkauksesta (aorttaläpän vaihto), vaikka se kyllä teki elämästä 100 kertaa parempaa.
    Jos mä otan annettuna arviona, että HRV 20 on huono niin toivoa ei enää ole. Paitsi jos se on mun normaali?
    Kyllä, normaali on ”mitä vain”. Siksi pitää seurata trendiä ja saada se baseline useammalta kuukaudelta.

HRV on mitä on.
    Epäsäännöllisesti seurailen verenpainetta ja kai se kertoo paljon, että suht löysänkin teams-palaverin jälkeen yläpaine on usein jotain 145, ylipäätään duunipäivän jälkeen on jollakin tapaa ylhäällä, vaikkei olisi leppoisakin päivä.
    Parin tunnin fillarilenkin jälkeen mennään yleensä aina 120 kieppeillä, pikkasen yli tai ali.
    Työt on prseestä.

Mitä nyt viime vuonna aloin seuraamaan HRV:tä, niin se näyttäisi vastaavan yllättävän hyvin omia tuntemuksia. Koronassa ei oikein mikään muu mittari kertonut, että olin kipeänä, mutta HRV oli alhainen ja leposyke koholla. Tätä jatkui kuukauden ajan, kunnes kunto alkoi palautumaan.

Marraskuussa tuli jokin muu yli viikon kestänyt flunssa ja silloin yllättäen leposyke laski ja HRV nousi vaihteluvälin yläpuolelle. Flunssan jälkeen leposyke nousi taas yli 50 ja HRV laski vaihteluvälin alapuolelle. Kun HRV palasi lähemmäs normaalia, niin kävin tekemässä pari lyhyttä, reipasta lenkkiä. Tuntui aika pahalta, mutta yleisvointi parani. Joululomalla olen lisännyt kuormitusta vähitellen ja nyt HRV on taas vaihteluvälin ylärajalla ja leposyke lähempänä neljääkymppiä.

Aamulla herätessä tuntui (mun mittareissa) energiseltä ja kas, mittaustulokset ovat samaa mieltä. Ja mikäs siinä, puolentoista viikon lomakin on taputeltu ja työt alkavat huomenna… ehkä jatkot vitutusketjuun.

Piti loman aikana ottaa lentävä lähtö talvikilometrikisaan, mutta reisillehän tämäkin meni.

No, pääasia kai, että kunto on palautumassa normaaliksi.

Sydän!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Niin. En tiedä. Jos ei ole mitään selkeää ylitreenamisen pelkoa, niin ei noihin ihan kamalasti kannata luottaa.

Kevyt pk toimii aina. Mulla jos on pientä ketutusta eikä mikään kiinnostele, niin 3H ulkolenkin jälkeen elämä on taas fantsua. Ja tuon huomaa lapsistakin oikein selvästi.
    Jep, mulla ainakin tämä HRV-softa saattaa vähien unien ja edellisen päivän kovan treenin jälkeen sanoa yhdeksi päiväksi ’Take it easy today’ mutta useammin se saattaa sanoa ’Avoid intensity today’, joka on jo hieman eri asia.

Mutta omat kropan ja mielen tuntemukset on hyvä oppia tiedostamaan ja lukea niitä myös mittareista huolimatta ja kyllä ehkä toisinkin päin että jos mittarit on täysin punaisella, kyllä sekin jotain kertoo.

Elämä on kuolemista
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Niin siis olen kyllä huomannut garminin body batteryn kanssa sen, ettei se pelkkä makaaminen nosta vireystilaa kuin vasta viikkojen päästä.
    Saat maata siellä sängynpohjalla ihan rauhassa ja aina tulee punaista aamulla. Sitten kun lähtee vaan lenkille, niin seuraavana aamuna mittarit näyttää vihreää.

Vähän sama juttu pienen flunssankin kanssa. Jotenkin tuntuu, että se jo pois menossa oleva flenssu loppuu lopullisesti vasta ulkoilun jälkeen.
    Tosin korona sotki tämän kyllä totaalisesti. Kannattaakin ottaa kaikki testit moneen kertaan, enennkuin lähtee nyt pienessä nuhassa lenkille.

Joo-o, kolme viikko ajamatta ja heti pudottiin pohjamutiin. En ole ihan kokonaan sohvalle juuttunut, vaan joka päivä n. tunnin tai pidempi reipas kävelylenkki.

Eilinen fillarointi sähkärillä 2h ja 30km semihelppoa reittiä.

Harjoitteluvalmius noin alhaalla johtuen tuosta sykevälivaihtelusta. Vaikea sanoa, että mitä pitäisi tehdä. Paitsi mennä sinne urheilulääkärille.

Käy ihmeessä kysymässä. Itseäkin kiinnostaa ottavatko miten kantaa rmssd lukemaan.

Seurailen sykettä ja sykevälivaihtelua siinä missä myös kuulostelen kroppaa. Tuntemukset eivät vaan aina kerro sitä miten pystyisi kovaan treeniin tai kisoihin. No, metron portaita kävelemällä huomaa kyllä senkin.

Mulle HRV trendaa hyvin sen kanssa, miten kuormitusta kertyy, mutta mihinkään päiväkohtaisiin sitä en katselisi. Kun sykeväli pitelee itsensä <30 ms, niin kova rasitus on vaan haitta. >60 ms taso on mulle hyvä.

Yön leposyke on parempi sen osalta miten edellinen päivä ja parin sitä edellisen kuormitus tuntuu. Jos nousee 5 lyöntiä, ei vielä isommin merkkaa. Jos nousee 10 lyöntiä, niin sen kyllä sitten huomaa myös tuntemuksissa ja HRV:ssä.
    10k-kerhon jäsen

^ seurailen myös leposykettä. Aika hyvin huomaa jos alla on rankka treeni, huonoa unta tai muuta stressiä. Nukun Apple Watch kädessä mikä antaa ihan pätevät sykelukemat mutta sykevälivaihtelun suhteen se on aika heikko.

Leposykkeestä olen aika usein myös nähnyt olevani tulossa kipeäksi jo ennen oireita. Normaalisti yön alin lukema on jotain 36-39 mutta jos se on päälle 40 ilman mitään selkeää syytä, otan seuraavat päivät iisisti koska joku pöpö saattaa olla muhimassa.

Yksi syy miksi seuraan sykevälivaihtelusta vain pidempää trendiä on juuri Apple Watch, joka mittaa 3-5 lukemaa päivässä ja joiden väliset erot on suuria.

Minulla on aika samanlaiset leposykkeen arvot. Alimmillaan 32-33, mutta tyypillisesti 35-38. Nelosella alkava on oire.
    (Applen määritelmien mukainen "leposyke" on taas oma lukunsa)
    10k-kerhon jäsen

Joo, ei… varasin lääkärin ensi viikolle. Mehiläisestä löytyi sydänspesialisti ja urheilulääkäri samassa paketissa.

Millä laitteilla seuraatte sykevälin vaihtelua ja onko teillä joku oma appi ladattuna ?. Itselläni on Garminin Fenix 5s plus, siinä ei näytä tuota mittausta olevan joten latasin erillisen hrv sovelluksen. Viimeisen 4:n vrk mittaukset ovat olleet 44-62ms haarukassa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fenix 6 ja 7 tukee suoraan hrv:tä.

Sent from my 2201123G using Tapatalk

Minulla oli kuukauden ajan Oura, ja se jälkeen olen mittaillut Polarin kellolla.
    Johtuneeko siitä, että ikinä HRV ei ole yli 25:n käynyt niin joku 20 HRV on antanut molemmilla laitteilla arvioita, että ihan hyvä treenipäivä on.
    Eli mun keskimääräisiin arvoihin nähden 20 on normaali.
    Kai mä oon kuollu tai jotain...

Emfit QS läpyskä patjan alla. Erittäin mukava ja hyvä käyttöliittymä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Minulla oli kuukauden ajan Oura, ja se jälkeen olen mittaillut Polarin kellolla.
    Johtuneeko siitä, että ikinä HRV ei ole yli 25:n käynyt niin joku 20 HRV on antanut molemmilla laitteilla arvioita, että ihan hyvä treenipäivä on.
    Eli mun keskimääräisiin arvoihin nähden 20 on normaali.
    Kai mä oon kuollu tai jotain...
    HRV on jokaisella yksilöllinen. En mäkään muuten, jos ei trendi näyttäisi, että alhaalla ollaan. Ja normaalia alemmasta HRV:stä johtuen mun valmiuskin on 1.

Jos sun normaali HRV on vaikka 60, niin alkaisin olemaan huolissani.

Mutta se trendi, ei se absoluuttinen arvo. Siksi näitä pitää mitata ”koko ajan”, jotta on se oma baseline selvillä.

Marco Altinin vastaus kysymykseen "mikä on hyvä HRV?" https://marcoaltini.substack.com/p/l...ariability-hrv

TL;DR kuten jo tässäkin ketjussa todettu, ei ole olemassa mitään hyvän tai huonon raja-arvoa, asiaa pitää tarkastella oman normaalin kautta.
    The older I get the faster I was

Jos sun normaali HRV on vaikka 60, niin alkaisin olemaan huolissani.
    Mulla näkyy olevan normaali 85 pintaan. Sitten kun Polar kertoo ANS olevan paljon normaalia parempi, HRV on 140-150. Huonon yön jälkeen näyttää olleen 40-50 haminoissa.

^^Kiitti linkistä!
    Kokonaisuudessaan valaiseva juttu ja tämä nyt lievitti ihmettelyjäni:
    ".. people having concerns typically report an rMSSD of about 20 ms or a bit lower, which is quite normal if we are in our fifties, and still rather frequent even if we are younger"

Joopa joo. Tänään kävin kardiologilla. Otettiin labrakokeet, EKG sekä sydämen ultraäänitutkimus. Ei mitään löydöksiä, joten kovaa menoa. Garminin tuloksiin kuulemma voi luottaa palautumisen osalta, koska arvot normaalit. Epäili vuodenvaihteessa mahdollisesti ollutta "flunssaa", joka saattaa viedä palautumisen pidemmäksikin aikaa.

Tuollaiseen kun menee, kannattaa olla pinkka kunnossa tai työterveyden soppari tarkistettuna. Mehiläisessä uä oli 580€, labra 250€ ja varmaan lääkäri otti ainakin sen 150€. Mulla menee ehkä tuo uä omaan piikkiin, mutta elämä on.

Tässä vielä epikriisi (EKG normaali):
    "SYDÄMEN ULTRAÄÄNITUTKIMUS:
    KAMMIOT: Vasen kammio normaali 58 mm, ejektiofraktio normaali 67%. Myös oikea kammio normaali 34 mm, supistuvuus
    normaalia, TAPSE 31 mm. Sydänlihas normaalipaksuinen (10 mm) ja supistuu kauttaaltaan normaalisti ja symmetrisesti.
    Mitraalisisäänvirtaus ikää vastaava.
    ETEISET: Vasen eteinen normaali 41 mm, eteisväliseinässä ei havaita oikovirtausta.
    LÄPÄT: Aorttaläppä normaali kolmipurjeinen, ei ahtaumaa eikä vuotoa. Myöskään mitraaliläpässä ei todeta poikkeavaa.
    SUURET SUONET: Nouseva aortta normaali 32 mm, myös ylempää 32 mm. Pulmonaalivirtaus normaali.
    KEUHKOVALTIMOPAINE: Trikuspidaaliläpän normaalista takaisinvirtauksesta gradientti 14 + 3 mmHg eli normaali eikä viitettä
    kohonneesta keuhkoverenpaineesta.
    PERIKARDIUMTILA: Ei poikkeavaa.
    YHTEENVETO / LÖYDÖS: Hemodynaamisesti ja rakenteellisesti normaali sydän.
    Ei tarvetta rutiininomaisille sydämen ultraääni-kontrolleille.
    SUUNN: Sydämen UÄ normaali. Todennäköisimmin kyse on infektion jälkeisestä autonomisen hermoston yliaktiivisuudesta, jonka
    tulisi ohittua muutaman viikon - muutaman kk:n kuluessa. Sydämen suhteen ei estettä normaalielämälle voinnin mukaan."

No mutta tuo on pieni summa mielenrauhasta. Tosi hieno juttu, että mitään vikaa pumpusta löytynyt.
    Tekisi mieli käydä vastaavassa tutkimuksessa itsekkin.

Ei mitään löydöksiä, joten kovaa menoa.
    Hyvä ettei löytynyt mitään hälyttävää, mutta tuli mieleen että oletko mittauttanut syke/tehoalueet laktaatti+hengityskaasumittauksilla? Voisi olla hyvä määrittää nekin samaan konkurssiin ettei tule treenattua liian kovilla tehoilla.

Ei tänne kannata tulla tuloksia esittelemään, jos vasen kammio ei ole suurentunut

Mutta tietty hyvä juttu! Nyt alkuun sitä muotiin tullutta Z2-treeniä kolme kuukautta! Kun nyt testaat 30 min vaikkapa sykkeellä ikä - 40 - 5 lyöntiä ja sitten lumien sulettua uudestaan, niin voit varmasti huomata kehityksen.

"Normaalielämä" on tietysti määrittelykysymys, mutta tässä tapauksessa se kai sisältää kaiken aktiivikuntoilun.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •