Mä olin jotenkin lukevinani, että siinä puhuttiin sorarenkaista ja karkeasta alustasta, mutta pitänee lukea uudestaan..
Mun mielestä olennaisin asia oli tuo alla oleva ja syy siihen, että miksi ohuet Herset (ja kaikki muutkin notkeat renkaat) rullaa soralla suhteessa paremmin kuin testiolosuhteissa. Tuskin ne Resolutetkaan on todellisuudessa niin hitaat kuin, mitä BRR väittää.
Kukin toki saa ihan vapaasti uskoa, mihin uskoo tai olla uskomatta, mihin ei usko. Ja itse ei ainakaan kannata kokeilla, niin voi pysyä uskossaan.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Juuri tämä
Sileä rulla poistaa kaikki ylimääräiset muuttujat. Siinä testataan vain renkaan nopeutta rullan päällä ja verrataan toisiin.
Jo tuo tcheggen kuvailema renkaan oleminen painon varassa tuottaisi varmaan aika sekavaa dataa.
Tärkeintä näissä mittauksissa on toistettavuus. Jokainen voi sitten valita sen itselleen sopivimman renkaan. Ja välittää rullauksien eroista tai olla välittämättä. Eihän noihin ole mikään pakko uskoa.
Noin minäkin vähän epäilin, kun resoluteilla ajoin ja tykkäsin. Sitten vaihdoin terra speedit ja tajusin miten paljon nopeammat ne oikeasti ovat. Ja ne endurance hurricanet ovat molempia selvästi hitaammat.
Mutta tuokin ero katoaa sekuligravellissa. Isompien nappuloiden vuoksi resoluteilla voi ajaa joihinkin mutkiin kovempaa ja tosiaan pehmeällä hiekalla leveämpi rengas on nopeampi. Mutta kun pinta kovenee, niin terra speed on aivan selvästi nopeampi. Se ero ei ole mitenkään pieni.
Edit: Mutta joo, tuo suhteessa paremmin rullaaminen pitää salettiin paikkaansa. Eli juurikin kun pinta huononee, resolute loistaa.
^ Brr:n mukaan muistaakseni Getawayn pitäisi rullata suunnilleen yhtä hyvin kuin Terran, mutta en mä niitten kanssa soralenkeillä pääse mitenkään silminnähden kovempaa kuin Hersen nappuloilla. Jos ajan pelkästään asfalttia, niin ero alkaa tuntua ja ehkä näkyä keskareissakin.
Mutta lupaan testata Terrat ensi kesänä. Jos ei nouse sorakeskarit kolmeenkymppiin, laitan laskun niistä sulle![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Samaa mietin itse kanssa äsken pyykkiä levitellessä, pelkkä paino on liian "nopeaa", järjestelmään pitää tuoda massaan hitaus. Joko istuttamalla Felipe Massa siihen palkin päälle tai joku muu radalla yhtä nopea, esim säkki teurasjätettä.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tänään duunista etelän myrskyssä 30km Rene Hersen 48mm Oracle Ridgeillä. Yllättävän positiivinen fiilis, matalahkoilla paineilla ei juuri luikerrellut kinostuneessa pakkaslumessa, sen verran oli kovat pohjat tuolla lumen alla.Toisaalta muutaman kerran lähti aika yllättäen alta autojen tamppaamassa lumitöhnässä, tosin maapallokontaktilta vältyin.
Ihan jatkoon näin ei-jäisen lumikelin talvirenkaana.
Pyörällä päästään pyörälle päästään
Nyt on hetken harjoiteltu pöpperö ja töhnälumiajoa Spessun Rhombus takasena. Sangen kelvollinen ollut, kun ei paremmasta tiedä. Lyhyttä matkaa olen sahannut eriasteisesti hoidetuilla väylillä ja tampatuilla poluilla.
Onko gravel-renkaat nyt se rengastyyppi, missä eniten puhuttaa tämä rullaavuus?
Maastokumeissa pidon tarve tulee sotkemaan kuvioita ja sitten maantiellä sliksien eroavaisuudet on niin mitättömät eri renkaiden välillä?
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.
Maantiellä erot ovat isoja.
Niin. Ei sillä rullauksella ole väliä jos se ei kiinnosta ja ajaa yksin. Senkun ajaa vaan.
Maastossakin marakisat kuitenkin voitetaan nopeilla renkailla. Aika useasti märälläkin näyttää alla olevan Speed kingejä osaavilla kuskeilla.
Usein tuo nopeus kanssa on yhtäkuin mukavuus. Eli rengas on smoothi ajaa.
Tai vielä oleellisemmin: smoothi = nopea
Ohiampuja, mä luulen, että graveliin liittyvä ”jankkaus” renkaiden (ja kaiken muunkin) kanssa on seurausta siitä, että gravel tarkoittaa aika laajalla skaalalla eri asiaa eri ihmisille, joten myös tarpeet on erilaiset. Ihmisillä on kuitenkin voimakas taipumus määrittää asioita oman kokemuspohjansa kautta, mikä on ihan luonnollistakin. Maantiepyöräily sekä maastopyöräilyn alalajit on suhteellisen yksiselitteisiä tekemisen luonteen suhteen, joten myös tarpeet ja niiden tyydyttämiseksi tarjotut tuotteet on homogeenisempiä.
Juma oli stenulta hienosti sanottu.
Mutta tuo on varmasti totta. Gravellin monipuolisuus antaa mahdollisuuden ikuiselle rengasspeksaamiselle!
Jeh, itsellä ollut se yhtä kapeampi eli Hurricane Ridge käytössä sekä mudalla että lumella. Samoin kuin Pirellin Cinturato gravel M ja molemmat ovat erinmaisia kumeja sekä mudassa että lumella. Riittävän rouhea ja harva kuvio yhdistää molempien olosuhteiden hyviä renkaita.
Jos miettii, että gravelin reviiri kattaa kaiken maantieltä sinne, missä mtb olisi oikeasti parempi väline ja renkaat on yleensä graveleiden ensisijainen jousitusmekanismi sen lisäksi, että niiden pitäisi olla kestävät, kevyet, pitävät ja nopeat. Vielä kun huomioi, että kaikki ominaisuudet on jollain tapaa ristiriidassa jonkun toisen kanssa ja aina pitää tehdä jonkin tai joidenkin asioiden suhteen kompromissiä, niin kyllähän siinä spekuloitavaa riittää. Gravel-rengas voi olla mitä vaan 300-grammaisesta 30 mm pierunkuorisliksistä 600 grammaiseen 50 mm pistosuojattuun järeään nappularenkaaseen. Valitse siinä niistä nyt sitten paras.
Niin ja se mielipide voi muuttua samalla lenkilläkin. Järeä nappula on aivan loistava mudassa ja saa nauraa sille kaverille, joka tulee tiputtamaan peesistä seuraavalla assupätkällä gravell kingin sliksillä. Mutta onneksi saa lopulta parhaan naurun, kun se gk sliksi repeää sepelillä ennen kirkkonummea .
Mun pitäisi jostain kaivaa se kaverin postaama kuva. Tuohon liittyi juurikin gk sliksi, porkkala ja kyyti kirkkonummelle TVL:n auton lavallaMä olin duunissa kun kaveri postasi kuvan kyydin aikana. Repesin ihan totaalisesti.
Noissa renkaissa sellainen miten, missä, milloin ja omat tuntemukset tärkeitä.
Linkitän oheen Ben Delaneyn youtube-pätkän jossa hän kertoo ihan hyvin po. asioista. Hänen top 5 on: 30 mm Cadex, Maxxix Rambler, Terrano Dry, Spessun Pathfinder ja Schwalbe g-one rs. Eli aika laaja rengasvalikoima.
Delaney ollut parikymmenetä vuotta toimittajana mm. bikeradarilla ja velonewsillä, ja on itsekin kohtuullisen hyväjalkainen; voitti tänä vuonna SBT gravelin 100 mailia ja oli kolmas Unboundin 100:lla maililla. Nämä on tavallaan "II kategorian kisoja" po. tapahtumissa, mutta aika kovaa sielläkin pitää päästellä (liitteenä Delaneyn dataa SBT:stä).
Schwalbet on muuten olleet monen tunnetun toimittajan valinta, kun ylipäätään on kysytty 2022 parhaita tuotteita. Kehuvat että nopeat (vaikka ei ehkä testeissä tai muuten absoluuttisesti nopeimmat kuitenkin riittävän lähellä), taipuisat/notkeat ja pitävät. Hintaa taitaa olla jotain 70 eur/kpl
https://www.youtube.com/watch?v=P9Grj-Dndtk
https://fascatcoaching.com/blogs/tra...power-analysis
Schwalbe G-one RS on kyllä mielenkiintoisen oloinen rengas, ilmeisen mukava ja nopea. Ilmeisesti kestävyyskin kohtuullista luokkaa, joten tuo on hyvin todennäköinen Pirelli Cinturato Gravel H:n korvaaja, kun sen aika ehkä ensi kauden jälkeen tulee. Vähän epäilyttää kestävyys arkiajossa, mutta kai tuon mainitulle Pirellille pitäisi pärjätä. Toinen vaihtoehto olisi sitten Spessun S-works Pathfinder, joka lienee vähän kestävämpi ja hitaampi. Käyttörenkaana kyllä varmaan luotettavampi. Keväällä, loppusyyksystä ja osin talvella sitten rouheampaa nappulakumia.
Juu, 540g vs 435g. Itse tykkään, ettei siinä ole niin älytöntä nappulaa reunassa, vaan että se on tasaisempi. Molemmat varmasti hyviä kumeja.
Sivuleikkureilla saa siis Prot S-Workiksi? Taakse vois vaikka askarrella.
^Eikö siitä Pro:sta tule sitten S-Works kun se kuluu?
^ mutku ne ei kulu.
Kirjanmerkit