Joo siis eihän kukaan varmaan jaksa oikeasti asiaa lähestyä kovin tieteellisesti, minä olen ehdottomasti sitä mieltä että käsituntumaltakin kokemuksen myötä pääsee ihan ok tulokseen, ilman mitään sen kummempia mittareitakaan.
t. Janne
Joo siis eihän kukaan varmaan jaksa oikeasti asiaa lähestyä kovin tieteellisesti, minä olen ehdottomasti sitä mieltä että käsituntumaltakin kokemuksen myötä pääsee ihan ok tulokseen, ilman mitään sen kummempia mittareitakaan.
t. Janne
^mä luotan myös peukkuvakioon. Ei tämä kovin tiedettä voi olla harrastajakäytössä. Jos tuntuu hyvältä, hyvä. Jos tuntuu huonolta, huono.
Minulla kun kaikki aistit tuppaa pelaavan miten sattuu, niin minä en peukalovakioon pysty luottamaan. Jos ja kun JJ käytös muuttuu jo 0.1 bar paine-erolla, niin mun peukalolla ei tuota huomaa. Kun sitä mittausolosuhdetta ei pysty vakioimaan, välillä on kädet kohmeessa jne.
^mulla ei jj ole noin herkkä, tai sitten mulla on koko ajan optimipaine. En tosin aja jj:llä talvella, käytännössä huhti/toukokuu-syys/lokakuu.
Jos tuntuu liian kovalta, yritän muistaa vähentää paineita ja vastoinpäin
Tänään kävin aamusella ajelemassa tuolla poluilla ennen muita. Niin nyt eka kertaa oli lenkki ettei JJ pito oikein riittänyt. Olikin yllätys kuinka huono pito oli tuollaisessa pehmeässä hangessa, yleensä kun tulee ajettua tiiviimmässä, pakatussa lumessa.
Jep, omista semmosessa toimii B&L parhaiten, tosin siirtymillä tulee sitten itku
Täällä ei ole oikein poluilla vielä edes kunnon kovia pohjia, kun ei se tuo pakkaslumi silleen pakkaannu kovin nopeasti. Ei tuosta tunnu tuo Bud:kaan saavan aina otetta ja pari kertaa on käyty mutkassa kyljellään, kun tuossa jauhossa sekin vaan liukuu.
Viimeksi eilen ajelin umpihankeen polkuja auki JJ 4.8" takana ja vielä 15cm puuteriin eteni hitaasti, mutta varmasti. Ylämäkeen joutui jalkautua ja sittenkun lumi määrä alkoi olla 16-25cm luokkaa. Paineet oli sellaiset että kovalla alustalla rengas painui reilusti kurttuun noin puoli rengasta kasassa. Baareina jossain 0.2-0.3 välissä. Minusta iso kumi ja löysä hyvin moutoutuva kumi on se juttu, kun olosuhde on haastava, niin kaun tyhjennetään kumia, kun on varaa ja sitten tunkataan, jos ei silti etene. Monesti olen ajanut umpisessa paineilla millä ei yksinkertaisesti kovalla auratulla lumella voi edes ajaa.
Tuskin Loun nappulatkaan olisi etenemistä juuri parantanut. Joskus olis kiva koittaa tuommoisessa olosuhteessa Snowshoe 2XL varustettua läskiä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Eipä se iso nappulakaan tuollaisessa olosuhteessa hirveästi lohduta, kun ei ole sitä kovaa pohjaa mistä ottaa kiinni. Matalat paineet on se ainoa tie. Siksi tuolla hiihtokeskuksissa näkee paskaksi jauhettuja pyöräilyreittejä, kun tätä ei ymmärretä vaan jauhetaan sutia usein sähkön avulla. Se pakkkautunut pakkaslumi vaan jauhautuu ja jauhautuu lisää.
Hankin käytettynä Snowshoe 2XL renkaita, eikä ne autuaaksi tee jos on syvää pakkaslunta. Kai niillä pärjää parin sentin syvemmässä lumessa kuin esim Budilla ja Johnny 5 mutta onhan ne ihan järjettömän isot ja painavat. Käytännössä jääriskin takia ajan melkein aina talvella nastoitetuilla Johnny 5:illa.
Pikalusymys. Mulla painetta Tunturi fatbikessa liikaa, eturengas nuljuaa jos auton raittiam tiellä.
Mihin asti vähennän painetta, mulla pumppu jossa baarit ja se toinen yksikkö, jonka lyhennettä en muista?????
Fillari nyt lämpiämässä eteisessä, mitkä paineet eteen lämpimässä mitattuna, nyt varmaan reilusti yli 1 bar!!!!?..
Tuli asennettua barbegazit tänään dt:n kiekoille tubeleksena. Olipas työmaa saada nousemaan. Todella löysä toi rengas. Eka sisurilla vanteelle sitten toinen puoli auki ja sisuri veks. Ei meinannut näinkään nousta ilman kikkailua.
Lähetetty minun LE2113 laitteesta Tapatalkilla
Onko kellään tietoa saako noita keveitä sisureita(revoloop) yms tilattua mistään? Kaikki mitä googlella löysin, myy ei oota.
^samoja metsästänyt, surlylla on joku kevennyssisuri mutta nuukana miehenä tilasin swalbet. Toki revoloopit painii paljon kevyemmässä sarjassa.
Tunturi Emax ketjuun kirjoittelin Veetire Snow Avalanche kokemuksia, laitetaan tännekin. Viikko sitten alle, testilenkillä n. kilon paineet ja tuntui pitoa riittävän jäällä, silloin oli vähän lumipöperöäkin tarjolla ja siinäkin pääsi ihan kohtuullisesti, tietysti näillä paineilla vähän haki linjaa. Näitähän on haukuttu että ei rullaa mutta ainakin noilla paineilla pääsi alamäkeen polkematta.
Nyt kävin testailemassa lisää, pakkasta vähän reilummin ja enemmän jäätä, tähän säähän just passeli. Tietysti kovat paineet tuntuu, no kovalle, mutta tuntuu että nämä renkaat on suunniteltu kovempia paineita varten. Taisi tässäkin ketjussa olla kommenttia että pienillä paineilla ei oikein pidä jäällä. Saa nähdä sitten jos tulee kunnolla lunta, testataan sitten pienemmillä paineilla mutta nyt pelaa mielestäni hyvin kun paremmasta ei tiedä. Jos vertaa nastattomiin Jumbo Jimeihin millä viime talvena ajelin niin nyt ainakin uskaltaa ajaa jäällä, lumisilla poluilla JJ oli hyvä.
Jos pitää valita, niin otan vähän takkiin lumella kunhan jäällä pitää, syksyllä iskua ottanut polvi kestä lisää kaatumisia. Polvisuojat käytössä mutta silti kaatuilen mielummin lumipenkoissa kuin jäällä, mielummin pysyisin tietysti pystyssä koko ajan.
Niin ja miksi Avalanchet? Sulo Vilen tyyppinen ratkaisu, tuli halvalla tyrkylle eikä voinut ohittaa tilaisuutta.
^mulla saman firman snowshoet nastoilla, surkea jääpito, nastojen ulkonema varsinkin reunanappuloilla olematon. Lumella ihan hyvä kumi. Pääkallojäällä uskaltaa työmatkaa juuri ajaa, kunhan ottaa käännökset maltillisesti.
89e oli kpl, juuri ja juuri noista viitti sen verran maksaa.
Pistin eteen Schwalben Al Mighty nastat ja on kyllä hyvä. Meinaan silti jatkaa JJ:n kanssa takapäässä. Edessä 5 Psi oli OK.
Ps. Pistin Foxcompista sen mekaanisen painemittarin. Suosittelen, on aika namu käyttää.
https://bas-shop.fi/p38706/fabric-accubar-painemittari
Tässä kans mahtava työkalu painemittaukseen ja tarkkaan pumppaukseen.
^ hyvä eli tarkka mittari toi Fabricin (verrokkina mm tuo Foxcompin mekaaninen). Itsellä kiinteästi asennettuna Lidlin punpun päähän (jonka oma mittari näyttää mitä sattuu mutta josta irtoaa varsin vauhdikkaasti ilmaa). Tässä Fabricissa tosin nykyään viisari ei laske alle 0,4bar eli paineen mittailu vaatii matematiikkaa. Olisiko tullut joskus laitettua turhan paljon painetta mittarin läpi kun 32mm kumeja myös pumppailtu?
nasta Al Mightyt olleet jokusen lenkin nyt Dudessa molemmissa päissä. Välillä menty vesijäätä tallotuilla reiteillä eikä ole tullut yllätyksiä ja lumessa pitää myös hyvin. Vähän liiankin helppo ajaa. Rullauksessa ja painossa toki hurja ero vs JJ. Oliko reilu 1,8kg tuo kumi.
Tubeless helposti sekä DT 2250 että Whiten läskivanteelle.
Kerran kävin peräkkäisinä päivinä kokeilemassa saman reitin niin että ensin Al Mighty edessä ja seuraavana päivänä 4” JJ. Takana molemmilla kerroilla 4” JJ. Hirvittävää luistelua oli JJn kanssa. Keli tosin oli silloin myös kosteampi (mutta ei kuitenkaan jäinen metsässä).
Al Mighty edessä ja rullaavampi kumi takana aika hyvä kombo.
Perstuntumalta vanha kunnon Bud edessä rullaa paremmin ja tuntuu pehmeämmältä kuin Al Mighty.
Varastosta löytyi 4,4” JJ pari jossa toisessa kumissa nastat. Täytynee toi kokeilla jossain kohtaa peräperää Al Mightyn kanssa.
Ihan mielenkiinnosta, saako minkäänlaista nastaa muualle kuin aivan reunimmaisiin nappuloihin?Varastosta löytyi 4,4” JJ pari jossa toisessa kumissa nastat. Täytynee toi kokeilla jossain kohtaa peräperää Al Mightyn kanssa.
^ toiseksi uloimmissa nappuloissa Schwalben alu runkoinen nasta
Mieletön ero kyllä Al Mighty vs 4.4” JJ kuitukiekoilla. Tuntuu aivan eri pyörältä (paino, ketteryys, rullaus). JJ toki luistelee enemmän mutta tutulla reitillä on pysytty (vielä) pystyssä
JJ juu saa vaikka 4" toisiksi uloimpiin nappuloihin normi pp nastan. Tälläiset tein isäni läskiin. Itsellä kanssa yksi 4.8 vastaavasti nastoitettu toimii takana ihan ok eli pystyy ajamaan jäistäkin polkua. Toki ei nämä vastaa täys nastoitettua kuten All Mighty. Edessä itsellä Bud Bestgripeillä nastoitettuna.
Tosin läskissä nastat on varsinkin takana siirtymien ajoon. Vesi jää poluilla tykkään ajella lenkkiä muilla kunnon nastarengas pyörillä.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Al Mightyjä tullut lisää varastoon, oli jossain vaiheessa loppu. Tekis mieli kyllä kokeilla.
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
Kirjanmerkit