^talvi tullu. Paineet laskee kylmässä
^talvi tullu. Paineet laskee kylmässä
Kävin heittämässä lenkin Itä-Helsingin kelveillä, metsissä ja ulkoilureiteillä. Itäväylän reunan kelviä ajaessa sai olla tarkkana ja mäet piti polkea satulasta. Kelvi oli aurattu kiiltäväksi, ei hiekkaa, mutta ei onneksi suolaakaan. Talosaarentien oli autot kiillottaneet ja siinäkin pito oli mitä oli. Sen sijaan ulkoilureitillä pito oli loistava, kun ajoi neitseellisessä lumessa. Metsässä pito oli vaihteleva, mutta pitävän puolella. Vuokissa sataman ja golfkentän ympäristössä kelvit suolattu. Ihan /C:stä. Ramsinniemestä rantaa pitkin Meltsiin pito oli järkyttävän hyvä, ei mitään ongelmaa. Meltsissä kelvi hiekoitettu hiekalla, ei soralla.
Renkaina siis Dunder- ja Flowbeist. Vielä ei viitsisi vaihtaa nastoja alle, kun nämä lumet sulaa kohta pois.
Kävin reilu pari tuntia Kangasalan polkuja tutkimassa, niin 4.8” JJ ja 0.4 bar painetta pelasi kuin ihmisen mieli.
Nyt ajtetu ekaa kertaa nasta-Al Mightyillä kunnolla poluilla. Paineet 0,4/0,45 muistaakseni. Vähän itseohjautuvuutta, mutta rullasi mainiosti ja metsässä riitti pitoa tosi hyvin. Meni juurakoiden ym. epätasaisuuksien ylitse tosi kivasti. Nyt on mukava talvi tulossa näiden kanssa.
Tänään meni läskitäpäriin kakunsyöjät nastoilla alle. Toi läskitäpäri on mulla ollut surkean vähällä ajolla ja yleensä seissyt talvet verstaalla. Josko nyt tulisi ajettua. Samalla meni tehomittari kiinni ja 32T AB ovaali. Onnistuin asentamaan sen ensin väärin ja polkeminen tuntui tosi kulmikkaalta.
Mut joo, kakunsyöjistä kokemuksia myöhemmin. Täysjäykkään menee D5:t, kuten muinakin talvina.
Juu p2m ngeco.
Surlyn veljeksillä tullut nyt ajettua vähän enemmän ihan kohtuullisissa lumiolosuhteissa ja ovat yllättäneet positiivisesti. Bud cornering ja Lou propulsion moodissa ja tuntuu oikelta valinnalta koska niissä kohdissa kun pito tuntuu lipsuvan, tapahtuu sen ennemmin edessä kuin takana. Vähän tuntuu myös helpommin ennustettavammalta kuin JumboJimit, jossa viive pidon loppumisen huomaamiseen oli aika paljon lyhyempi
Al Mightyt kiinnostelee, mutta melkein pitäis sit hommata toiset kiekotkin että vaihtaminen menisi nohevammin.
SuccessFactor muokkasi tätä : 26.11.2022 at 15.30
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
Nää Al Mightyt on ihan törkeän hyvät nakit. Näissä on sama efekti kuin JJ:ssä, eli ettei näillä ajaessa osaa kaivata mitään enempää. AM:ssä on enemmän pitoa kuin mä osaan jäisellä kalliolla käyttää, nastarenkaaksi rullaa yllättävän hyvin, paitsi tietenkin asfaltilla. Itseasiassa väitän, että muulla kuin asfaltilla, en huomaa eroa rullauksessa nastattomiin, vaikkei ehkä ihan JJ:n vauhtinen olekaan.
Tubelesstoteutus on tuttua Schwalbe laatua eli JJ:n tavoin alkoi pitämään ilmaa samantien kun renkaan sai vanteelle, nousi hyllylle ilman saippuaa ja näyttäisi pitävän ilmat sisällään litkuitta. Eikä tuota joutunut painimaan vanteelle sen enempää kuin mitään muutakaan rengasta.
Ja taas JJ:n tavoin, nämäkin ovat aivan lasersuorat. Ei tietoakaan mistään luikerruksesta, mitä tuntuu näkevän pienempien tekijöiden renkaissa.
Vähän tulee fiilis, että miksi sitä enää hommaisi mihinkään pyörään muuta kuin schwalbea...
Mikä valikoima on supistumassa? Schwalben vai fattikumien ylipäänsä?
No olihan Schwalbella aiemmin esimerkiksi 4.0 ,. 4.4 ,. 4.8 JJ.t ja kaikista Liteskin ja Snakeskin- versiot. Ja eikö ollut vielä joku ns halpismallikin? Nyt ei tietääkseni enää Liteskiniä ole. Ja vähän aikaa sai vielä yhtaikaa Pacestar- ja Addix- seoksilla. Siinä oli aika hyvin vaihtoehtoja. Itse tykkäsin Liteskinistä. Kesti riittävän hyvin omissa ajoissa.
Uudempaa Addix- seoksista Liteskiniä sain hankituksi yhden 4.8 koossa ja siihen yksilöön oli kumia lorahtanut sen verran paljon että mietin että minkäköhänlainen möhkö Snakeskin mahtaa olla. Tosin hyvin on sitten kyljet kestäneet ja ollut tiivis.
Mahtaakohan olla raaka-aine pula.
Schwalbella on vähän liikaakin tuota raaka-ainetta.
Yrittänyt tässä kalibroida nopeusmittaria Schwalben Jumbo Jimin kanssa. Rengas siis 26x4.8 sinisellä viivalla ja omien mittausten mukaan ympärysmitta milleinä olisi n. 2387,61. En vaan ihan tiedä kuinka tarkka oma mittaus on ja varmaan kannattanee näpyttää ajotietokoneeseen luku vähän alakanttiin eli tässä keississä kai 2387mm vai olisiko kellään antaa tarkempaa tietoa?
Toki voin vertailla tämän antamaa nopeuslukua gepsin näyttämäänkin.
Itse olen mitannut renkaat maata pitkin, ajamalla tai työntämällä ”kuorma päällä”.
Eli asfalttiin ja renkaaseen merkit kohdakkain ja sitten suoraan eteenpäin vaikka 2 kierrosta. Sen jälkeen vaan pitkä rullamitta esiin.
Ai niin joo tosiaan tuohan olikin hyvä mittaustapa. Laskin vaan laskurilla mihin laitettiin halkaisija. Nyt täytyisi sitten päättää millä paineilla lähtee sisälämmöstä tuonne -3 lämpöön kokeilemaan kuinka kivaa muutaman sentin tuoreessa lumessa olikaan ajella.
Edittiä. Jaahas tarkemmasta mittarista olikin paristo loppu, joten jalkapumpulla saa vaan 10 psi suht tarkasti. No kokeillaas sillä sit.
Toi onkin hyvä luku muistaa. Onkos sitten mitään muistisääntöä siitä kuinka nopeasti ilma renkaiden sisällä kylmenee? Tuli tehtyä joku tunnin lenkki, 0.2 baria tuolla kaavalla tuosta n. 10 psi:stä paineet putosi eikä nyt vieläkään ihan täydellisille tuntuneet, pompottivat jokusen verran pätkillä, jossa oli vaan monet kävellyt ja siitä tulee sit sellainen perunapelto. Toki lanatuilla pätkillä ihan ok, joita ei kyllä paljoa näkynyt, mutta ihan koskemattomassa lumessa tasaisessa maastossa jees.
Toki jalkapumpun asteikko on vähän suuntaa-antava alle 1 barin paineissa, mutta kunhan taas saa sähköä tarkempaan mittariin niin täytyy miettiä, joskos ulkoilmapaineet saisi sinne vaikka 8-9 psi:n tuntumille ja kokeilisi niillä.
Edittiä: Millä talvipaineilla muut ajelee isoilla Jumbo Jimeillä? En ole itse näiden paineiden kanssa sen suuremmin mitään tieteellisiä vertauksia tehnyt ja kesät mennyt kovilla alustoilla max. 1 baria. Sisäkumeja ei ole, joten mikähän se talvikompromissipaine nyt olisikaan? Katoaako rullaavuus täysin/vähenee liikaa kovalla alustalla miten alhaisilla paineilla? Hupilenkkejä tulee ajeltua ja alustan voi melko hyvin itse valita, mutta kuitenkin joutuu enemmän kovalla pinnalla rullaamaan, että edes pääsee pururadoille/metsäpoluille. Myös näiden kovien pintojen kunto sitten vähän riippuu auraajasta ja eipä nämä kevyenliikenteenväylät ym. todellakaan näytä se ykkösprioriteetti talvella olevan. No onneksi on auto jos jonnekin oikeasti täytyy ajoissa päästä talvisin.
Mä en yleensä nosta paineita siirtymiä varten eli sillä 0,4 -0,5 bar hujakoilla mennään. Eihän JJ:t noilla paineilla sillai ilo asfaltilla ole, mutta kyllä niillä jokusen kilometrin ajelee.
Mä jäin miettimään tuota 0.1bar/10 astetta, joka siis löytyy monestakin paikasta. Jos ajatellaan, että minulla on renkaassa huoneenlämmössä 0.3 bar, niin -10 asteen lämpötilassa rengas olisi tyhjä ja -20 asteessa siellä olisi alipaine. Eihän se nyt näin mene käytännössä, eli tuo 0.1 bar lasku toimii vain jollain rengaspaineiden alueella.
Saa korjata.
Varmaan voi mennä yleissäännön mukaan että absoluuttinen paine on suoraan verrannollinen absoluuttiseen lämpötilaan eli lämpötilan lasku +20 asteesta -20 asteeseen laskee absoluuttisen paineen (273.15-20)/(273.15+20) = 86%:iin. Eli jos olettaa että ilmanpaine on ~1 bar ja renkaassa on tuo 0.3 bar ylipaine (se siis mistä yleensä puhutaan rengaspaineena) niin ylipaine laskee lämpötilan laskiessa jonnekin 0.86*(1 bar+0.3 bar)-1bar = 0.12 bar:iin. Onhan sekin kyllä aika pieni paine läskirenkaassakin, ainakin kovalle alustalle. Jossain oli netissä laskurikin johon tuo matematiikka oli piilotettu, mutta ei tuo ihan kohtuuton ole itsekkään askarrella
t. Janne
Niin ja tietenkin tosielämässä tilanne muuttuu epäsuotuisemmaksi jos renkaaseen lämpimässä pumpattu ilma on niin kosteaa, että kosteus jäätyy pakkasessa, eli pumpatun ilman kastepiste on suurempi kuin lämpötila ulkona. Tällöin paine laskee edellä laskettua enemmän, koska osa vesihöyrystä muuttuu jääksi renkaan sisällä. Sikäli rengas kannattaisikin pumppailla pakkasessa, jolloin tätä ilmiötä ei tapahdu.
t. Janne
Itse olen ohittanut tuon matikkaosuuden ja sen virhemarginaalit. Pumppaan ja mittaan paineet ulkona juuri ennen lenkille lähtöä.
Ja luotan että lenkin aikaiset lämpötilan ja ilmanpaineen vaihtelut eivät pilaa ajokokemusta.![]()
Tuokin on ihan toimiva tapa.
Kun jonkinlainen pumppu on kuitenkin aina oltava mukana,. niin eihän se kovin hankalaa ole jos kesken lenkin vähän paineita pitää muuttaa.
Itse saatan pikkuisen enemmän pumpata painetta (ehkä jotain n. 0,1 bar) tallissa lähtiessä ajelemaan kylmällä ilmalla ja jos paine sitten laskee pakkasešsa enemmän niin filosofia on vähän niin että talvella pitoa tarvii enemmän, paikat on usein vähän tasaisempia ja talviset lenkit on enemmän sellaisia hidasvauhtisia könyämisiä. Eikä se niin kovin tarkkaa ole omissa ajoissa.
Kirjanmerkit