ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 117 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 67 107 115 116 117 118 119 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.481 - 3.510 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jkiviluoto Katso viesti
    Juuri tänään näiden kanssa taas askarrelleena en ole täysin samaa mieltä... Renkaat tosin ovat viime vuodelta. Kiekkoina Fulcrumin Rapid Redit. Eivät tahtoneet napsahtaa tai sitten pysyä hyllyllä millään.
    Oliko noita olemassa myös pelkästään sisuriversiona? Etenkin jos "vanhat" ovat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Oliko noita olemassa myös pelkästään sisuriversiona? Etenkin jos "vanhat" ovat.
    Kyllä näiden pitäisi TLR -versiot olla, vuoden alussa hankittu ja kerran tehtaalta vaihdettu kun kyljet eivät pitäneet litkuja. Voipi vaan olla että vanteet ja renkaat ovat huono kombo. Panaracerin kesärenkaat menivät oikein mukavasti hyllylle ja siellä pysyivät kunnes tänään taas päätin alkaa talvipyöräilyäni edistämään.

Edit: tosiaan alkuperäisessä viestissäni kirjoitin että viime vuoden alussa, ja tarkoitin oikeasti että tämän vuoden alussa...

Nastarenkaat näin yleensä ottaen

Vika on selvästi renkahissa, jos toisella setillä onnistuu. Tosin kokonaisuus on niin monesta kiinni. Jos ei nouse hyllylle niin lisään yleensä teippiä kierroksen lisää. Minulla kompura. Seuraavaksi sielu pois ja suoralla pillillä ilmaa. Näillä keinoilla yleensä rengas nousee hyllylle. Litkullakin toisinaan väliä. Maasturipuolella Piikkisika ei tiivistynyt millään perus-Stanilla toisin kuin Orangen Endurancella. Tämä kaikki säätö johtunee siitä että (pienillä) valmistajilla laatuerot ja toleranssit voivat olla suuria. Voimia taisteluun!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Vika on selvästi renkahissa, jos toisella setillä onnistuu. Tosin kokonaisuus on niin monesta kiinni. Jos ei nouse hyllylle niin lisään yleensä teippiä kierroksen lisää. Minulla kompura. Seuraavaksi sielu pois ja suoralla pillillä ilmaa. Näillä keinoilla yleensä rengas nousee hyllylle. Litkullakin toisinaan väliä. Maasturipuolella Piikkisika ei tiivistynyt millään perus-Stanilla toisin kuin Orangen Endurancella. Tämä kaikki säätö johtunee siitä että (pienillä) valmistajilla laatuerot ja toleranssit voivat olla suuria. Voimia taisteluun!
    Kiitos, kyllä se tästä. Selvästi tosiaan laatueroa on, muistelen että viime keväänä oli sama juttu eli toinen rengas ei tahdo asettua, toinen alkaa jo pitämään paineet. Pienen koelenkin jälkeen täytyy taas sanoa että näillä +/- -keleillä etelässä tuo aivan loistava rullaavuudeltaan vs. kaikki aiemmat nastarenkaani, eli motivaatiota olisi saada tämä toimimaan. Olen valmis nöyrtymään sisuriin jos ei muu auta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Laitoin piikkisian talvipyörän etukiekolle, syystä tai toisesta vemputtaa sivusuunnassa melko kovin. On nostettu vanteelle liukkarin kanssa ja ilman ja kiekko on suora eikä suvikumin kanssa vemputa yhtään. Onkohan nyt joku laatuongelma. Kokeilin ice spikerin myös samalle kiekolle ja ei vemputa yhtään.
    Olin yhteydessä valmistajaan tässä asiassa ja olivat erittäin kiinnostuneita saamaan tuon renkaan tutkittavaksi, koska tuo on uutta tuotantoa. Muutenkin esimerkillisesti hoidettu ja uusi ja testattu kumi on jo matkalla minulle. Hienoa jälkimarkkinointia tehtaalta

Nyt on kysyttävä kanssapolkijoilta, mitä muuta eroa kyseisillä renkailla on kuin allamainitut ja kummat laitetaan tilaukseen kun ensimmäisessä

https://www.bike24.com/p2390206.html
    Double Defense, RaceGuard
    spikes: steel
    1241g

Toisessa taas

https://www.bike24.com/p2290760.html

spikes: tungsten carbide
    LiteSkin
    ja kevyempi paino

Kapeampi vai leveämpi nastarengas pk-seudun suhailuun? Ajot pääosin kelviä ja autotien laitaa. Perunapelto-olosuhteissa leveämpi rengas toki vaimentaa paremmin, mutta toisaalta loskapaskassa kapeampi rengas voisi taas purra paremmin loskan läpi. Mietteitä?

Oikein lumisiin keleihin löytyy jo maasturi eli ihan äärioloihin ei tarvitse varautua.

^ Kaksipiippuinen juttu. Niin pitkään, kun loska on sen verran sulaa tai sitä ei ole liian paksulti ja rengas ei ala "plaanamaan" loskan päällä, 33-millinen mutakelin cx-rengaskin voi olla yllättävän hyvä.

Mä olen viime päivinä yrittänyt ajamalla selvittää, että onko Gravdal vai Griswold parempi sohjossa parempi, mutta en osaa vielä sanoa. Gravdal on vähän kapeampi ja nuolimaisen kuvion perusteella sen voisi ajatella siirtävän loskaa sivuun tehokkaammin, mutta en ole vielä varma, että pitääkö se käytännössä paikkansa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ Kaksipiippuinen juttu. Niin pitkään, kun loska on sen verran sulaa tai sitä ei ole liian paksulti ja rengas ei ala "plaanamaan" loskan päällä, 33-millinen mutakelin cx-rengaskin voi olla yllättävän hyvä.

Mä olen viime päivinä yrittänyt ajamalla selvittää, että onko Gravdal vai Griswold parempi sohjossa parempi, mutta en osaa vielä sanoa. Gravdal on vähän kapeampi ja nuolimaisen kuvion perusteella sen voisi ajatella siirtävän loskaa sivuun tehokkaammin, mutta en ole vielä varma, että pitääkö se käytännössä paikkansa.
    Ei pidä. Ajettiin viikko sitten petikon pitkää alamäkeä nelistään suht reippaasti alas.

Parhaiten meni terra speed, joka kapeilla kehillä on jotain alle 38mm leveä. Gravdall ja Terrene mies tekivät molemmat melkoisia mutkia eturenkaan luisuessa vaan sivulle. Olin jo aika varma taas yhdestä kovavauhtisesta lipasta, mutta niin vaan laite vielä pysyi lapasessa jollain ihmeen tuurilla.

Hain piikkisiat vaijerilla ja kysyin onko tämän vuoden mallia ja vastaus oli että on. Kotona lasit silmille ja niissä on terävät nastat, eikös uusissa pitäisi olla kruununastat?
    Kylätason pyöräilijä

K.Kuronen Guest
    Mulle talvirenkaan ainoa kriittinen ominaisuus on pito vetisellä, puhtaalla jäällä: kun pito loppuu, niin loppuu myös ajaminen. En muista kertaa, että olisi sohjo muuta tehnyt kuin hidastanut. Runsaan lumisateen jälkeen on edessä ollut vuosikymmenien aikana harvakseltaan pyörän kantaminen.

Kun nastoista loppuu pito, pitää mielestäni jalkineista löytyä lisää, eli nastatossut ovat jääkelien jalkine.

-----------------------------

Kait pari kautta alla oleet Gravdalit pääsivät työmatkalle asennusajoon: neljästä kyljestä yksi oli menomatkan jälkeen valkoisen vaahdon peitossa. Paluumatka olikin jo pitävämpi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mulle talvirenkaan ainoa kriittinen ominaisuus on pito vetisellä, puhtaalla jäällä: kun pito loppuu, niin loppuu myös ajaminen. En muista kertaa, että olisi sohjo muuta tehnyt kuin hidastanut. Runsaan lumisateen jälkeen on edessä ollut vuosikymmenien aikana harvakseltaan pyörän kantaminen.

Kun nastoista loppuu pito, pitää mielestäni jalkineista löytyä lisää, eli nastatossut ovat jääkelien jalkine.

-----------------------------

Kait pari kautta alla oleet Gravdalit pääsivät työmatkalle asennusajoon: neljästä kyljestä yksi oli menomatkan jälkeen valkoisen vaahdon peitossa. Paluumatka olikin jo pitävämpi.
    Uudet gravdallit pitää kyllä tosi hyvin vesijäällä. Tai no, niin hyvin kuin tuollainen kapea rengas voi pitää. Kovin uraistahan se jää ei voi olla. Paineita tietysti vähän vajaa 2bar tuollaisella kelillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    Hain piikkisiat vaijerilla ja kysyin onko tämän vuoden mallia ja vastaus oli että on. Kotona lasit silmille ja niissä on terävät nastat, eikös uusissa pitäisi olla kruununastat?
    Näyttää olevan toistaiseksi ainoastaan taittuvakylkisissä SL-renkaissa, vaijerikylkisissä on vielä teräväkärkiset. Valmistajan blogissa kerrottu:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuomiTyres
    Tuotekehitys jatkuu: asensimme täksi talveksi kaikkiin uusiin SL-mallin Piikkisika-renkaisiin kokonaan uudenlaisen nastan. Tavoitteena on parempi pysyvyys, pienempi paino ja purevampi pito.

https://suomityres.fi/blogi/uusi-talvi-uusi-nasta

^Niinpäs näyttää, mennyt kokonaan ohi lukulaitteesta. Jos tehdään sokkotesti niin tuskin huomaan terävän ja kruunun eroa omissa ajoissa joten siltä osin on sama kummat ropisee alla.
    Kylätason pyöräilijä

Täytyy antaa semmoinen positiivinen tulosvaroitus että viime vuonna (tai no osa niistä taisi tulla tämän vuoden puolella, sen verran oli pitkä urakka) hankitut piikkisiat on nyt pitänyt ilmat tubelleksena noin viikon enkä ole ehtinyt ajaa yhtään. Eli kun jaksoi jumpata viime talvena monet renkaat ennen kuin sai vihdoin reiättömät niin näyttää toimivan, siis nämä teräsvaijeriversiot.

Ja mä laitoin ikivanhat liteskini ispit taas alle. 5min ja niks naks kaikki pitää eikä kupli mistään.

Noita ehkä pitää ostaa xxl:n alesta vielä varastoon. Ei vaan uskalla DD osastoon mennä ilman kokemuksia.
    Tuplasuojaus kuulostaa vaan tuplajarrulta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Koheltaja Katso viesti
    ^Niinpäs näyttää, mennyt kokonaan ohi lukulaitteesta. Jos tehdään sokkotesti niin tuskin huomaan terävän ja kruunun eroa omissa ajoissa joten siltä osin on sama kummat ropisee alla.
    Jäällä ei varmaan kauheasti huomaa, mutta autohallin betonilla huomaa. ISP:t luisui työpaikan hallin betonilla, sl piikkisikojen nastat puree betonipintaankin kuin tauti.
    Tämä tietysti oletuksena että piikkisikojen terävät nastat on samanlaisia kuin ISP:n (jotka on jäällä erinomaiset).

Routa 42-millinen (oikeasti siis 40 mm) tubeleksena jatkaa vakuuttamistaan. Tulin just töihin ja tarjolla oli pääkaupunkiseudulla suunnilleen kaikkea mahdollista paitsi liukasta jäätä. Pintasohjosta Routaa selvisi täydellisesti, mutta kun alusta pettää niin luikertelu alkaa, mikä on odotettavissa. Sen sijaan paljaalla asfaltilla ei ole kuulkaa mikään hidas rengas. Ajelin Pohjoisbaanaa etelään melkoisella vauhdilla (kyllä, se olin minä!). Olin ymmärtänyt, että nastarenkaita yleensä vaivaavaa hitaus asfaltilla olisi tämänkin renkaan ongelma. Tämä kaikki voi olla perspektiiviharhaa, mutta asiathan ovat yleensä niin kuin ihminen ne kokee.

Eli Routa on saanut kaikista minulla tärkeistä osa-alueista tähän mennessä kiitettävän arvosanan. Näkemättä on vielä selviytyminen oikeasti jäisellä alustalla. Se selvinnee ennusteiden mukaan lähipäivinä.

...Ajelin Pohjoisbaanaa etelään melkoisella vauhdilla (kyllä, se olin minä!)....
    Sivuvastaiseen tuuleenkin vielä, tarkistin!

Eli Routa on saanut kaikista minulla tärkeistä osa-alueista tähän mennessä kiitettävän arvosanan...
    Hyvä kuulla. Itsellä vielä harkinnassa jos ostaisi vain taakse uuden 60tpi Griswoldin. Sellonpyörässä olisi saatavilla netin mukaan ja satun olemaan autolla konttorilla töissä joten hakutilaisuus olisi. Tai sitten Routa eteen ja taakse. Tänään pitäisi päättää. Routa on kyllä sikamaisen painava.

Mutta mistä ihmeeestä löytäisi paljasta assua sisäänajoa varten tulevana pitkänä viikonloppuna?

Mietinpä sitäkin, että onko kelvien suolauksella jokin yhteys siihen, että alumiinirunkoisista nastoista on kärjet katkeilleet? Siksi Routa teräsnastoineen voisi olla varmempi kapine pks suolahelvettiin.

Jos Routa on tosiaan pikemminkin 40 kuin 42 mm se on itselle parempi sillä mullahan on jemmassa lokarit (35 mm renkaalle tarkoitetut Bluemelsit), jotka voi joutua jossain vaiheessa taas asentelemaan jos talvesta tulee epämieluisa. Niihin Griswoldit istuu napakasti ja leveys mulla 39,6 mm. Paljoa leveämpi ei enää mahdu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei pidä. Ajettiin viikko sitten petikon pitkää alamäkeä nelistään suht reippaasti alas.

Parhaiten meni terra speed, joka kapeilla kehillä on jotain alle 38mm leveä. Gravdall ja Terrene mies tekivät molemmat melkoisia mutkia eturenkaan luisuessa vaan sivulle. Olin jo aika varma taas yhdestä kovavauhtisesta lipasta, mutta niin vaan laite vielä pysyi lapasessa jollain ihmeen tuurilla.
    Tässä on tietty kolme muuttujaa: erot kuskien cx skillsseissä, pyörien geometriaerot ja erot rengastuksessa.

Uudessa Gravdalissa taitaa olla korkeammat nastat tai nastat ulompana, josta osittain seuraa huonompi rullaus asfaltilla, mutta ilmeisesti myös parempi jääpito, koska se ei ollut varsinaisesti vanhempien Gravdalien vahvin osa-alue.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Routa 42-millinen (oikeasti siis 40 mm) tubeleksena jatkaa vakuuttamistaan. Tulin just töihin ja tarjolla oli pääkaupunkiseudulla suunnilleen kaikkea mahdollista paitsi liukasta jäätä. Pintasohjosta Routaa selvisi täydellisesti, mutta kun alusta pettää niin luikertelu alkaa, mikä on odotettavissa. Sen sijaan paljaalla asfaltilla ei ole kuulkaa mikään hidas rengas. Ajelin Pohjoisbaanaa etelään melkoisella vauhdilla (kyllä, se olin minä!). Olin ymmärtänyt, että nastarenkaita yleensä vaivaavaa hitaus asfaltilla olisi tämänkin renkaan ongelma. Tämä kaikki voi olla perspektiiviharhaa, mutta asiathan ovat yleensä niin kuin ihminen ne kokee.

Eli Routa on saanut kaikista minulla tärkeistä osa-alueista tähän mennessä kiitettävän arvosanan. Näkemättä on vielä selviytyminen oikeasti jäisellä alustalla. Se selvinnee ennusteiden mukaan lähipäivinä.
    Onkohan Routa jotenkin erityisen herkkä paineista? Tuntui viimeksi omilla 42mm ajellessa, ettei kulkenut mihinkään. Aivan kuin olisi jarrut laahanneet tjsp. Toisaalta paineet laitoin sormipuristustekniikalla eli on voinut johtua siitä.

Toisen pyörän 54mm roudat eivät ole tuntuneet hitailta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Kapeampi vai leveämpi nastarengas pk-seudun suhailuun? Ajot pääosin kelviä ja autotien laitaa. Perunapelto-olosuhteissa leveämpi rengas toki vaimentaa paremmin, mutta toisaalta loskapaskassa kapeampi rengas voisi taas purra paremmin loskan läpi. Mietteitä?

Oikein lumisiin keleihin löytyy jo maasturi eli ihan äärioloihin ei tarvitse varautua.
    Itse pidän leveämmästä. Ajot talvisin on samantyyppisiä. Kokeilussa on ollut 30mm - 42mm nastakumeja ja leveämpi on mielestäni parempi. Kelvit on monesti epätasaisia ja leveyden mukana tulee korkeuttakin kumiin, jolloin vaimentaa iskuja paremmin.

Rullauksessa pieni etu kapeammalle, mutta ei ne silti rullanneet hyvin. Kumeina on ollut 45nrth xerxes 30mm, marathon winter 35mm ja continental contact spike 37mm ja 42mm. Eniten olen pitänyt conteista.

Sivuvastaiseen tuuleenkin vielä, tarkistin! Mutta mistä ihmeeestä löytäisi paljasta assua sisäänajoa varten tulevana pitkänä viikonloppuna?
    Todellakin. Tuulesta huolimatta. Pohjoisbaana on pisin minun tietämä assupätkä. Tuon kun ajaa päästä päähän ja takaisin 40 kertaa niin johan alkavat nastat asettua.

Muuten: yksi syy mikä voi vaikuttaa hyviin kokemuksiini Roudan nopeudesta voi piillä siinä etten tänä vuonna laittanut nastarenkaita niihin kaikkein paskoimpiin kiekkoihin, vaan toisiksi surkeimpiin (Hunt 4 season)

*
    Mutta mistä ihmeeestä löytäisi paljasta assua sisäänajoa varten tulevana pitkänä viikonloppuna?*
    Ajelet tota Länsiväylän eteläpuolista "baanaa" kuvarasteille

Itsellä on routa 50mm Sutturassa edessä, mutta onhan se vähän kapea, 46mm kun vanne on 25mm sisäleveydeltään. Itseasiassa sama leveys kun nimellismitaltaan 45mm Pirellin Cinturato gravel M, joka on takarenkaana toistaiseksi.

Itsellä on routa 50mm Sutturassa edessä, mutta onhan se vähän kapea, 46mm kun vanne on 25mm sisäleveydeltään. Itseasiassa sama leveys kun nimellismitaltaan 45mm Pirellin Cinturato gravel M, joka on takarenkaana toistaiseksi.

Tuollainen käytännössä mastokuvioitu soratiekumi on kyllä todella hyvä lumella. Vetopito riittää kävelijöiden ja hiihtäjien tamppaamilla lumisilla lenkkipoluilla ja sanoisin, että parempi pito lumella kuin esim Maraton Winter-nastarenkailla ja lähes sama tai yhtä hyvä kuin Roudalla. Edessä sitten nasta antaa turvaa jäisin kohtien varalta, erityisesti kevyenliikenteen väylillä. Takana voi toistaiseksi olla nastaton rengas, koska takaa pidon loppuessa voi tilanteen aina korjata tasapainolla tai jalallla vastaan ottamalla ja tykkään renkaasta muuten lumella ja sulalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Itse pidän leveämmästä. Ajot talvisin on samantyyppisiä. Kokeilussa on ollut 30mm - 42mm nastakumeja ja leveämpi on mielestäni parempi. Kelvit on monesti epätasaisia ja leveyden mukana tulee korkeuttakin kumiin, jolloin vaimentaa iskuja paremmin.

Rullauksessa pieni etu kapeammalle, mutta ei ne silti rullanneet hyvin. Kumeina on ollut 45nrth xerxes 30mm, marathon winter 35mm ja continental contact spike 37mm ja 42mm. Eniten olen pitänyt conteista.
    Mulla on kanssa tällänen kolmen pyörän työmatkataktiikka. Yhdessa 42 roudat, yhdessä contact spiket 35 ja yhdessä 3" fat freddie edessä takana 2,8 kesärengas. Hesassa pääväyliä ajavana millä vaan pärjäisi ja routa/cs ero on aika marginaalinen, yhden valiten routa. Mutta toi fat freddie plussapyöräkään ei ole huono.

Samaa mieltä tästä aamun koelenkin ja viime kevään ajeluiden perusteella. PK-seudun talviin erinomainen rengas. Viime keväänä taisi tulla ajeltua ihan peilijäälläkin ja siitäkin Roudat suoriutuivat, tietenkin varovaisuutta vaaditaan.

Takarengas on alkanut pitää paineita paremmin nyt parin yön sekä parin koelenkin jälkeen, vielä se näyttää yön aikana tippuvan alle 2 barin, mutta ainakin toistaiseki pysynyt vanteella. En ole löytänyt vuotokohtaa, mutta litkuja tursui aluksi renkaan ja vanteen välistä. Saattaako olla että selvisin tubeless-hommista tältä erää?

Nyt siis hetkinen, on ristiriitaista tietoa olemassa. Onko Routaa taittuvana saatavilla vai pelkästään teräskaapelilla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ATK Katso viesti
    Näyttää olevan toistaiseksi ainoastaan taittuvakylkisissä SL-renkaissa, vaijerikylkisissä on vielä teräväkärkiset. Valmistajan blogissa kerrottu:
    Tämä on kanssa melkoista harhaanjohtamista. Valmistajan sivuilla kuvat ja tiedot molemmista rengasversioista ja tiedoissa täsmälleen samat tiedot molemmissa poislukien kylkierot.
    Missään ei mainita, että toinen on kruununastoilla. Kuvatkin renkaista identtiset.
    Ja sama info tietenkin jälleenmyyjillä... Kusetuksen makua.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •