"Gravel Grinding" -fillarit

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Roubaix on muuten aika hyvä aero vs softi testikenttä. Uskon tuon olevan spessun insseilläkin aika korkealla suunnittelussa.

    30mm maantierengas ja aeropyörä taitaa olla voitolla kisassa.
    Jep, näin UCI-gravelissa ja ammattikuskin alla. Kaikki gravel ei kuitenkaan ole UCI-gravelia eikä kaikki graveloijat ammattilaisia. Boswell meinaa voittaa Undoundin ensi vuonna jousi-Spessulla. Siihen asti pitää vaan spekuloida

    E: Mitä muuten tulee pro-pyöriin, niin nythän se on todistettu, että Stigmata on nopein gravelpyörä mallia 2022. Voitot sekä Unboundissa että Crusher in Tusharissa, kakkossija Big Sugarissa ja Life Time Grand Prix:n kokonaisvoitto.

    stenu muokkasi tätä : 23.10.2022 at 07.29
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  2. JKO17 said:
    Päivitetään vähän runkojen hintoja. Laitoin liitteeksi aiemman viestini runkojen hinnoista päivitettynä Carbondalla, Stigmatalla ja Diverge STR:llä.

    Jos itse haluaisi koota pyörän, niin

    Esimerkiksi
    Zipp 303S 900 eur
    Force xplr 1100
    ohjaamo 300, satula 150 ja satulatolppa 200 ja renkaat 100:

    = 2750 + pienosat+ kasaaminen + rungon hinta olisi sitten loppupyörän hinta

    Nämä hinnat ovat jonkinlainen heitto siitä minkälaisia osia sellaisissa 6-8 teurin gravelpyörissä ehkä tavanomaisesti on



    Ihan mutulla niin ei tuossa montaa runkoa ole joihin tämä itse kasaaminen kannattaisi puhtaalta pöydältä lähtien, muutoin kuin harrastusmielessä ja saa sellaiset osat kuin "haluaa". Tilanne muuttuu jos osat/osa niistä on jo hankittuna.





    [QUOTE=JKO17;3179893]Ohessa kootusti muutamien tunnetumpien gravelpyörien runkosettien hintoja. Osassa on mukana ohjaamo/satulatolppa osassa ei. Itse rakennetun kompliitin hinnat ovat aika paljon lähempänä toisiaan kun mielikuvani oli, varsinkin jos ottaa pari ääripäätä pois.

    Hinnat on noin hintoja
    Carbonda 800
    Canyon Grizl CF 1.800
    Aspero 2.500
    SC Stigmata 2.600
    Checkpoint 2.800
    3 t:t 3.200
    Crux 3400
    Aspero 5 4.000
    Cervelo r5 RX 4.700
    Wilier 4.700
    S-works Crux 5.100
    Factor Ostro Gravel 5.700
    Diverge STR 6.000

    Kaiuksen runkoja ei vielä erikseen myytävissä mutta arvaus että 4000 ja 5000.
     
  3. Aakoo said:
    No ehkä jonkun Canyonin runkosetin kanssa hommassa ei ole järkeä, mutta esim. Spessun Crux Pro itse kasattuna 6k€ vs. kaupasta 8900€.
     
  4. JKO17 said:
    Juuri näin. Itse olen ostellut "Crux Pro:n " komponentteja, Terra CL kiekot, Roval alpinist satulatolpan ja sähkäri rivalin boostattuna Redin kampisarjalla. 3T superergo, satula prologo dimension ja pro vibe alusmiinistemmi

    Vähän yli 7.000 euroa itse koottuna komponenteiltaan aikalailla 1:1 tuohon Crux Prohon.

    Spessussa ainakin
    Crux Pro, S-works
    Diverge S- works
    kuuluu tuohon "itse kasattavien ryhmään"
     
  5. Käyttäjän 'xc-pyöräilijä' Avatar

    xc-pyöräilijä said:
    Työmatkagraveli olisi tänään kannattanut jättää väliin. En Reynoldseja enää haluaisi, pitäskö vaihtaa koko setti ja takavanne torille.

    Embrace the moment
     
  6. paaton said:
    Ohops. Ehkä niillä dt:n käyttämillä prikoilla on ideaa kuitukiekoissa gravellissa? Eiks just joku postannut kuvan missä sellainen ylimääräinen rikka löytyi kiekon sisältä?

     
  7. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Kuitukiekko? Onko ajettu talvella, kun nippelissä näyttäisi olevan korroosiota?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  8. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Kuitukiekko? Onko ajettu talvella, kun nippelissä näyttäisi olevan korroosiota?
    Vähän hapettumaa tuota tulee väkisinkin alumiiniin, varsinkin tosiaan suolasta. Mutta läpihän tuo on kuidusta mennyt. Tuollainen aluslaatta jakaa voimaa paljon isommalle alueelle.
     
  9. Käyttäjän 'xc-pyöräilijä' Avatar

    xc-pyöräilijä said:
    Käytettynä ostettu fillari joten paha mennä sanomaan, ymmärtääkseni ei talvikäyttöä ole ollut. Cyclokisoja kyllä. Ei ne ikuisia ole.
    Embrace the moment
     
  10. JohannesP said:
    Jos Reynoldsilla poratut pinnareiät niin onhan siinä heti yksi heikomp kohta vanteessa ja varsinkin jos kuidun liimaus on osittain epäonnistunut. Ehkä ne joidenkin valmistajien muotista tulleet pinnareiät on paras tapa parantaa kiekon kestävyyttä.

    Kannattaa ainakin kysyä Reynoldsilta takuusta tai crash replacement vanteen hintaa. Nähtävästi vaan tuokin firma siirtynyt jonkun Hayes bicycles groupin alle niin voi olla aika nihkeetä. Ainakin joskus 10 vuotta sitten Reynoldsin ollessa itsenäinen yhtiö asiakaspalvelu oli ihan hyvällä tasolla.
     
  11. Käyttäjän 'xc-pyöräilijä' Avatar

    xc-pyöräilijä said:
    Reynoldsin takuu koskee vain ensimmäistä omistajaa, tarkastavat asian kuiteilla ja liikkeestä ennen asian etenemistä, ymmärrän toki. Maastokiekkojen kanssa tuli siis tämä asia vastaan. E13 hiilarikiekkojen kanssa tehtiin taannoin niin että ensimmäisenä omistajana kierrätin postissa tulleen uuden vanteen vain uudelle omistajalle, mutta en jaksa tuohon rumbaan lähteä. Heräsi myös kysymys siitä, onko takakiekon nippelit samassa jamassa ja seuraava läheltäpiti tilanne kurkkaa jo oven takana. Enpä taida uskaltaa laittaa eteenpäin.
    Embrace the moment
     
  12. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vähän hapettumaa tuota tulee väkisinkin alumiiniin, varsinkin tosiaan suolasta. Mutta läpihän tuo on kuidusta mennyt. Tuollainen aluslaatta jakaa voimaa paljon isommalle alueelle.
    Jep, hiilikuitu ja suola on tappava yhdistelmä alumiinille ja jos nippelistä on syöpynyt tavaraa pois, tulee se helpommin läpi. Alumiininippeleiden hyöty on haittoihin verrattuna aika marginaalinen harvapinnaisessa kuitukiekossa, jotan vähän on vaikea ymmärtää, että miksi niitä kuitenkin käytetään.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Heräsi myös kysymys siitä, onko takakiekon nippelit samassa jamassa ja seuraava läheltäpiti tilanne kurkkaa jo oven takana. Enpä taida uskaltaa laittaa eteenpäin.
    Kiekko purkaen ja messinkinippelit tilalle.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  13. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    J...Alumiininippeleiden hyöty on haittoihin verrattuna aika marginaalinen harvapinnaisessa kuitukiekossa, jotan vähän on vaikea ymmärtää, että miksi niitä kuitenkin käytetään.
    Saa halutessaan kivoissa väreissä

    Mutta en itsekään aja alunippelikikoilla pk-seudun suolamoskassa. Kai niitä suolabaanoja tulee taas lisää tulevalla kaudella?

     
  14. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    ^ niin joo tärkeimmän unohdin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Cyclokisoja kyllä.
    Nopeasti googlaamalla muta voi olla myös korroosiota nopeuttavaa. Henk. koht. havainnotkin tukee samaa. Esimerkiksi ketjut menee tosi nopeasti pintaruosteeseen mutakrossien jäljiltä.

    Tämän mukaan sopivissa olosuhteissa alumiinin ja hiilikuidun liitto voi aiheuttaa korroosiota myös hiilikuituun:

    ”Are Carbon Composites Safe When Coupled with Metals?

    The galvanic coupling of metals to carbon composites will not only cause problems for the metal, but also for the composite itself. Due to the hydrogen gas evolution in defect sites of the composite (such as voids and cracks), hydrogen-filled blisters can form on the composite surface. (Discover more in The Corrosion of Polymeric Materials.)
    The other issue that might be a problem for carbon composites as a cathode in a galvanic couple is the formation of calcareous deposits on the surface of the carbon composite. In stagnant seawater, a huge number of cathodic reactions happen on the surface of carbon fibers, including hydrogen evolution and oxygen reduction, which can lead to the creation of a localized alkaline solution on the surface.
    In this condition, the carbonate salts in seawater are not soluble and will deposit in the form of the aragonite phase (calcium and magnesium carbonate). Because a high hydrogen reduction rate is needed to create such calcareous deposits, this phenomenon happens when an active metal, such as aluminum or magnesium, is connected to a composite material.”


    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  15. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lisään tuohon edellämainittuun, että rannikko-Suomen (en erittele tarkemmin, koska offtopic) savikoilla maaperän happamuus voi olla lähes rikkihapon luokkaa (KVG: happamat sulfaattimaat). Alunippelit sulaa.
     
  16. Käyttäjän 'xc-pyöräilijä' Avatar

    xc-pyöräilijä said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ohops. Ehkä niillä dt:n käyttämillä prikoilla on ideaa kuitukiekoissa gravellissa? Eiks just joku postannut kuvan missä sellainen ylimääräinen rikka löytyi kiekon sisältä?


    Nämä löytyy GRC sarjasta?
    Embrace the moment
     
  17. Käyttäjän 'misopa' Avatar

    misopa said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mitä muuten tulee pro-pyöriin, niin nythän se on todistettu, että Stigmata on nopein gravelpyörä mallia 2022. Voitot sekä Unboundissa
    Unboundin voitto ajettiin tänä vuonna Willierin Ravella, mutta Stigmata oli kyllä hyvä kakkonen.
     
  18. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Nämä löytyy GRC sarjasta?
    En osaa sanoa. Spline one mtb kuitukiekoissa on ainakin.

    Edit: on ne. Taitavat olla vakioratkaisu dt:n kiekoissa.

    https://www.tritoncycles.co.uk/compo...ent-kit-p29677

    Mun mielestä messinkinippeleillä ei ole tuon jutun kanssa mitään tekemistä. Nippa menee kuidusta läpi. Eli joko tuollainen dt:n rikka, vahvempi kuitu, vaikka tosiaan noin ettei reikiä porata, tai sitten ne holkit. Noitahan dt taisi käyttää myös aiemmin, mutta ilmeisesti tuo rikka ui paremmin jo on toimivampi ja kevyempi ratkaisu. Esimerkiksi B.O.R. käytti joskus noita holkkeja ja pinnat sai vetää tosi kireälle.
     
  19. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    ^ Niin sä meinaat, että pienemmäksi syöpynyt nippeli ei tuu syöpymätöntä nippeliä helpommin väkisin läpi kuidusta? Vielä, kun huomioi sen, että potentiaalisesti alumiininippeli myös heikentää sitä kuitua. Tuon kuvan perusteella tosin on vaikea nähdä, että kuinka paljon ohuemmaksi nippelin laippa on syöpynyt, joten on toki ihan mahdollista, että kuitu on vaan pettänyt, jolloin se on todennäköisesti valmistus- tai suunnitteluvirhe.

    Nippeliprikat on rst:tä, joten ne vähentää jonkin verran myös alumiininipan syöpymisriskiä, koska rst/alumiini on vähemmän reaktiivinen galvaaninen pari kuin hiilikuitu/rst. Noita prikkoja löytyy myös ihan yleiskäyttöisiä, esim. Sapimilta, joten sellaiset pystyy tarvittaessa kasaamaan mihin tahansa kiekkoon.

    Vaikka vanteen sisäpuoliset nippelit on muuten pyllystä, on niissä se hyvä puoli, että pinnan reikä voi olla pienempi, kun nippelin kierreosan ei tarvitse mahtua reiästä läpi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  20. paaton said:
    Niin, ja se jakaa sen pinnasta tulevan voiman tosi paljon isommalle alueelle.

    Edit: Tuossa muuten enven mielipidettä. Hyvää tarinaa.

    https://bikerumor.com/aasq-57-enve-a...ountain-bikes/
     
  21. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Jep, se on yksi tapa jakaa se rasitus. Toki yhtälailla sen rasituksen voi jakaa isommalle alueelle niin, että tekee vanteen sisäreunasta vahvemman. Mulla ei ole kompetenssia ottaa kantaa siihen, että onko heikompi vanne + prikka vai kestävämpi vanne ilman prikkaa ratkaisuna viisaampi. Todennäköisesti molemmat toimii, kunhan ne on tehty järkevästi.

    Enve-haastatteluun sellainen kommentti, että tällä evoluutiotahdilla kolme vuotta on pitkä aika (haastis on vuodelta 2019). Sen jälkeen ”compliance”-sanan merkitys on kasvanut ja syystä tai toisesta esim. AG25/AG28-vanteissa Enve siirsi sitten kuitenkin nippelit vanteen ulkopuolelle.

    Toisekseen, mitä tulee pinnojen katkeamisiin, niin molemmilla kerroilla, kun mulla on mennyt pinna poikki gravelista, on syy ei ole ollut rakenteellinen niin kuin haastattelussa väitetään, vaan ulkopuolinen tekijä eli keppi pinnojen välissä. Silloin, kun niin käy se hyvin isolla todennäköisyydellä tapahtuu takaa vetopuolelta, koska siellä on eniten kaikkea, mikä tahtoo vetää keppejä pinnoihin (vaihtaja & ketju). Maantiellä harvemmin on keppejä, joten asfalttikiekoissa tuolla ei ole väliä. Gravel ja varsinkin bikepacking-kiekoissa on kiva, kun kiekon pystyy oikaisemaan tien päällä sen verran, että pystyy jatkamaan matkaa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  22. K.Kuronen said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Nämä löytyy GRC sarjasta?
    Ainakaan DT ei asiasta mainitse: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wh...phr-technology
     
  23. paaton said:
    Rim depth 21mm, tuossa aika hyvin syytä miksi nippeli pitää olla ulkona. Lukee enven artikkelissakin.

    Se rikka mahdollistaa kellumisen. Pistemmäinen kuorma tulee aluslaatallle. Onhan tossa iso ero.

    Tämä enven kuva kertoo kanssa paljon.
     
  24. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    ^tuosta kuvasta puuttuu sellainen vaihtoehto, että nippeli on ulkona JA reikä on porattu vinoon. Miksiköhän?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...kuva on markkinointihömppää...
    Ai juu siksi.

     
  25. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    En ole insinööri enkä jaksa väitellä enempää tästä, mutta mun mielestä toi Enven kuva on markkinointihömppää. Ne reikien lähdöt voisi tehdä pinnojen suuntaisiksi, jolloin noita punaisia tilanteita ei syntyisi. Konekasaaminen saattaisi mennä hankalammaksi, kun nippelit sojottaisi eri suuntiin, joten kasaamiskustannukset nousisivat. Muuta mahdollista haittaa vinoon poratulle tai laminoidulle reiälle en keksi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  26. F. Kotlerburg said:
    Se sitten että se pinnan kulma voi olla erilainen riippuen millaiseen napaan se kasataan. J-Bend, suoraveto, boost, non-boost mitä näitä nyt on.
     
  27. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Totta, mutta vaikutus kulmaan on melko marginaalinen. Lisäksi ei ole ihan tavatonta, että napa on sama akselinleveydestä riippumatta ja vain päätytulpat vaihtuu.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  28. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^tuosta kuvasta puuttuu sellainen vaihtoehto, että nippeli on ulkona JA reikä on porattu vinoon. Miksiköhän?



    Ai juu siksi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    En ole insinööri enkä jaksa väitellä enempää tästä, mutta mun mielestä toi Enven kuva on markkinointihömppää. Ne reikien lähdöt voisi tehdä pinnojen suuntaisiksi, jolloin noita punaisia tilanteita ei syntyisi. Konekasaaminen saattaisi mennä hankalammaksi, kun nippelit sojottaisi eri suuntiin, joten kasaamiskustannukset nousisivat. Muuta mahdollista haittaa vinoon poratulle tai laminoidulle reiälle en keksi.

    Tuokin selitettiin tuossa enven artikkelissa. Offset porausta tarvitaan justiinsa ulkoisilla nippeleillä ja jos kehään ei saada muuten haluttua jännitystä.
     
  29. JKO17 said:
    Ben Delaneyltä ihan mukavaa tarinointia Kaiuksesta ja Belgian Waffle Ridesta.
    Piti pyörästä kovastikin. Oli itsekin yllättynyt että kapea ohjaustanko toimi, oli jo varautunut vihaamaan sitä. Ainoastaan ylämäissä olisi kaivannut leveämpää tankoa/vipua.
    Muutenkin kanavalla hyvää arvostelua ja vertailua mm. uusi Diverge STR, gravel-voimansiirrot vertailussa (Grx, Xplr ja Ekar).


    https://www.youtube.com/watch?v=nvBY0NQN1sg&t=48s
     
  30. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    ^ Kuitenkin itse totesi, että oli tipahtanut porukasta ekassa nousussa ja oli tipahtanut vielä enemmän sitä seuranneessa huonokuntoisessa hiekka-alamäessä. Ettei vaan olisi leveämpi tanko auttanut.. Paha mennä muutenkaan potentiaalisen mainostajan pyörää haukkumaan julkisesti

    Mä ajelin pitkästä aikaa lyhyen lenkuran maasturilla sunnuntaina ja siihen perään osittain samaa reittiä Stiggyllä, niin tuntui 44-senttinen tanko onnettoman kapealta ja tuli sellainen olo, että jos ei olisi tarvis ajaa myös Hel CX:iä sillä, niin tanko päivittyisi välittömästi kahvoilta 46-senttiseen flare-tankoon, jotta Stigmatasta saisi täyden hauskuuspotentiaalin irti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”