Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cyclooppi Katso viesti
Viime kesänä tuo sama. (Osa)Syynä todennäköisesti se, että olen käynyt aktiivisesti verenluovutuksessa 3-4 krt/v. Rautaa syönyt sen jälkeen ja Hb oli aina kunnossa, niin eipä tullut tällaista arvattua.
Saitko kuitenkin luvan jatkaa verenluovutuksia mikäli ferritiiniarvo korjaantuu? Itsellä todettiin ensimmäistä kertaa anemia vuosia sitten juurikin silloin kun yritin päästä verenluovuttajaksi ja sain anemiaa sairastavana jonkinlaisen ikuisen luovutuskiellon. Nähtävästi se on vain osittain totta, mutta toisaalta kun olen nyt 10 vuotta myöhemmin ollut vieläkin huonommassa jamassa, niin hyvä vain, etten pääse luovuttajaksi, vaikka se harmittaakin.

Olen nyt noin kolme viikkoa syönyt lisärautaa ja eron kyllä huomaa. Toisaalta olen myös ollut kuusi viikkoa lomallakin, joten...

Mutta Firlefanzille sanoisin, että olen kokenut anemian, jossa Hb oli alle 90 ja en kokenut mitään erityistä väsymystä, sillä keho kuulemma sopeutuu ja sen se tekikin. Kävin jopa juoksulenkeilläkin silloin, enkä yhtään tajunnut, että kehoni olisi kärsinyt anemiasta. Mutta nyt matalan ferritiinin ja noin 130 HB:n kanssa sanoisin, että fiilis on ollut aivan eri. Toki siihen päälle on tullut myös paljon oman elämän sotkuja ja murhetta, stressiä ja liikaa töitä, mutta siinä vaiheessa kun aamulla nojasin kylppärin seinään pysyäkseni pystyssä voidakseni edes harjata hiukseni, niin sanon, että se fiilis oli kuin olisin ollut kuolemansairas ja ennen kuin labra-arvot saapuivat ehdinkin jo käydä päässäni kaikki mahdolliset skenaariot syövästä alkaen.

Toki matalaa ferritiiniä pidetään nyt ns. trendivaivana, mutta sen ajatteleminen vain kaupallisena kikkana kyllä vähättelee siitä kärsivien kokemuksia. Omalla kohdallani sanoisin sillä olevan paljonkin vaikutusta, sillä tämän kesän fillaristi on ollut aika kaukana viime kesien fillaristista ja vasta tällä viikolla olen pitkästä aikaa alkanut tuntea itseni normaaliksi ja sellaiseksi, joka olen, ja joka jaksaa tehdä asioita, eikä vain maata sängyssä väsyneenä.