GarminElectrobikeHephaGiant
Sivu 206 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 106 156 196 204 205 206 207 208 216 256 306 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.151 - 6.180 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hoshino Katso viesti
    voinko vaan vaihtaa tilalle pidemmän (122.5 mm) keskiön ja siihen soveltuvan sarjan (esim. FC-TY501)? Vai onko tästä odotettavissa kielteisiä seurauksia vaikkapa ketjulinjan tai etuvaihtajan toiminnalle?
    Luin kysymyksen uudestaan.
    Jos kampisarja (esim. FC-TY501) on tarkoitettu 122,5 keskiölle niin ketjulinja on sama kuin vanhassa (n 48 mm) jos vaihtaa myös 122,5 keskiön.
    Sen verran kauan kun nelikantin kanssa pelannut että vähän muisti pettää mutta minusta ne on parit, keskiö/kammet. 113 keskiöön 113 sopivat kammet jne niin ketjulinja pysyy samana.
    Jos 113 keskiöön laittaa 122,5 kammet niin ne tulee lähemmäksi eikä kauemmaksi kuten aluksi ajattelin jolloin etuvaihtaja ei mahdollisesti siirry riittävän lähelle runkoa (voi testata säätöruuvilla siirtyykö 5 mm lähemmäksi runkoa) tai joissain rungoissa pienin ratas osuu runkoa.
    Korjatkaa ihmeessä! jos olen ajatellut tämän taas väärin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^^^^Jos ketjulinja uusissa kammissa on ulompana, saattaa etuvaihteensiirtäjältä loppua ulottuvuus isoimmalle rattaalle vaihdettaessa.
    Tätä itsekin mietin, että voi tulla ongelmaksi. Toisaalta voisi hommata kampisarjan josta saa tarvittaessa uloimman rattaan irti, mutta ne näyttävät sitten olevan taas kalliimpia. Tekisi mieli kokeilla myös 1x7-systeemiä, kun noita kahta eturatasta joka tapauksessa vähemmän käyttää. Mutta en sitten kuitenkaan ole varma riittääkö ne 7 vaihdetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Hoshino, voisihan sen keskiön vaihtaa erityyppiseen niin kampivalikoima laajenee.
    Tämäkin on totta, mutta hinnatkin taitavat sitä myöten nousta

Olen kokoamassa Ritcheyn Road Logicia, jossa ei ole etuvaihtajalle erillistä valmista paikkaa, kuten suurimmassa osassa nykyrungoista. Haluaisin kasata runkoon modernin Campagnolon Chorus-vaihteiston, mutta minua mietityttää, millä kiinnikkeellä kiinnitän sen runkoon (28,6mm putki). Campagnolon oma (https://www.wiggle.co.uk/campagnolo-...railleur-clamp) on suunniteltu isommalle runkoputkelle. Voinko ostaa minkä vain muun merkin 28,6mm kiinnikkeen, vai onko tuossa Campagnolossa jotain erityistä standardia/mitoitusta, joka pitäisi ottaa huomioon?

Onko shimanon ketjujen laatu huonontunut vai mistähän johtuu että nykyisin ketjun sivulevyt alkaa halkeilemaan jossain parin tuhannen kilometrin tienoilla? Ketjumitalla kun mittaa niin ketjulla olisi vielä muuten elinaikaa, mutta kun sivulevyt alkaa mennä niin poikkihan se sitten pamahtaa.

En ole edes mikään wattimonsteri ja hiljaakin ajelen vielä. Tällaista ongelmaa ei ollut mielestäni about 10v sitten.

Voihan se olla kyllä että ajelen liikaa cross-chaining-moodissa tai jotain. Ajattelin kuitenkin kysäistä onko kukaan muu huomannut samaa?

hg-701? Tuollainen ketju menee kyllä takuuseen. Lämpökäsittelyvirhettä. Minulla taisi olla kerran vastaava ketju, tosin muistaakseni KMC.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    hg-701? Tuollainen ketju menee kyllä takuuseen. Lämpökäsittelyvirhettä. Minulla taisi olla kerran vastaava ketju, tosin muistaakseni KMC.
    HG53 ja HG54, molemmilla samanlaista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti buffon.bj Katso viesti
    Olen kokoamassa Ritcheyn Road Logicia, jossa ei ole etuvaihtajalle erillistä valmista paikkaa, kuten suurimmassa osassa nykyrungoista. Haluaisin kasata runkoon modernin Campagnolon Chorus-vaihteiston, mutta minua mietityttää, millä kiinnikkeellä kiinnitän sen runkoon (28,6mm putki). Campagnolon oma (https://www.wiggle.co.uk/campagnolo-...railleur-clamp) on suunniteltu isommalle runkoputkelle. Voinko ostaa minkä vain muun merkin 28,6mm kiinnikkeen, vai onko tuossa Campagnolossa jotain erityistä standardia/mitoitusta, joka pitäisi ottaa huomioon?
    Kyllä meikäläisen pyörissä on Campan etuvaihtajat laitettu toinen Shimanon ja toinen tallaisella Problem Solvers Clamp for Braze-On Front Derailleurs - black | BIKE24 pannoilla. Uskoisin olevan standardisoitu.

Mulla olisi tarkoitus tuunata vanhasta ja kulahtaneesta hybridistä näppärä fillari kauppareissuille. Edessä on kolme ratasta ja osat todella kuluneita. Vahdan kammet kokonaan ja laitan vaan yhden rattaan. Eli edessä olis yksi ja takana sitten 8 vaihdetta. Mitä pitää ottaa huomioon ketjujen linjassa. Vai tarvitseeko tuota edes ajatella. Nytkin on tullut käytettyä edessä vain keskimmäistä ratasta. Eikö ketjujen linjan saa kuntoon säätämällä takavaihtajaa jos tarvetta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rymy Katso viesti
    Kyllä meikäläisen pyörissä on Campan etuvaihtajat laitettu toinen Shimanon ja toinen tallaisella Problem Solvers Clamp for Braze-On Front Derailleurs - black | BIKE24 pannoilla. Uskoisin olevan standardisoitu.
    Jees, kiitoksia! Näköjään läheisessä pyöräkaupassa on myynnissä tuota Problem Solversin pantaa, joten otan sen kokeiluun

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Purkk1 Katso viesti
    Mulla olisi tarkoitus tuunata vanhasta ja kulahtaneesta hybridistä näppärä fillari kauppareissuille. Edessä on kolme ratasta ja osat todella kuluneita. Vahdan kammet kokonaan ja laitan vaan yhden rattaan. Eli edessä olis yksi ja takana sitten 8 vaihdetta. Mitä pitää ottaa huomioon ketjujen linjassa. Vai tarvitseeko tuota edes ajatella. Nytkin on tullut käytettyä edessä vain keskimmäistä ratasta. Eikö ketjujen linjan saa kuntoon säätämällä takavaihtajaa jos tarvetta?
    Ei se takavaihtaja siirrä ketjulinjaa mihinkään. Jos linjasta on epävarma kannattaa hommaa semmoset kammet joissa on ns. spideri mihin eturatas kiinnitetään esim neljällä pultilla. Näin pystyy sitten pulttien väliin prikkoja lisäämällä muuttaa ketjulinjaa.

Onko muuten nykyisissä kammissa rattaa pulteilla kiinni vai niitattu? Jos pulteilla ni siihen vaan sitten NW (narrowide) ratas vanhojen tilalle.

Vanhassa ja kulahtaneessa hybridissä on varmaankin nelikanttikeskiö? Noissa kammet on suunniteltu tietyn pituisille akseleille. Osia sekoittamalla voi saada kammen osumaan kammen kiinnityskohdasta tai polkimen kohdalta runkoon, tai sitten polkimet tulevat turhan leveälle.

En ymmärrä tuota 1x 8 viritystä, mutta jos sellaisen haluaa, tuo Kuminauhan mainitsema rattaan vaihto lienee järkevin (jos siis ei ole niitattu vanhat).

^Yksinkertaisiin ja halvin konsti. Oma eka 1x duunaus että pikkuratas pois ja isoimmasta hioin hampaat pois ja toimi bashringinä. Vasta kun sekin ratas ajettiin loppuun niin NW tilalle.

Myykö joku kivijalkaliike hyllystään 11mm kuusiokoloavainta PK-seudulla ? Vapaarattaan irroitus näyttäisi vaativan sellaista.
    Park Toolia ainakin saisi julmalta Sakemannilta.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Oliskohan kuitenkin 7/16”, se on jotain 11,1mm. Tuumakoon työkaluja löytyy vaikka Motonetistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Ei se takavaihtaja siirrä ketjulinjaa mihinkään. Jos linjasta on epävarma kannattaa hommaa semmoset kammet joissa on ns. spideri mihin eturatas kiinnitetään esim neljällä pultilla. Näin pystyy sitten pulttien väliin prikkoja lisäämällä muuttaa ketjulinjaa.

Onko muuten nykyisissä kammissa rattaa pulteilla kiinni vai niitattu? Jos pulteilla ni siihen vaan sitten NW (narrowide) ratas vanhojen tilalle.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Vanhassa ja kulahtaneessa hybridissä on varmaankin nelikanttikeskiö? Noissa kammet on suunniteltu tietyn pituisille akseleille. Osia sekoittamalla voi saada kammen osumaan kammen kiinnityskohdasta tai polkimen kohdalta runkoon, tai sitten polkimet tulevat turhan leveälle.

En ymmärrä tuota 1x 8 viritystä, mutta jos sellaisen haluaa, tuo Kuminauhan mainitsema rattaan vaihto lienee järkevin (jos siis ei ole niitattu vanhat).
    Eli vanhoissa kammissa tosiaan niitattu ne rattaat et sillä ei tee mitään. Internetin ihmemaasta löysin tälläisen . Tuossa siis NW ja menee nelikanttikeskiöön. Varmaan menee myös tuo keskiö uusiksi kun on näköjään rahiseva ruostekasa se myös. Uuden kun saa kympillä niin varmaan kannattaa. Mites sen ketjulinjan kanssa jos lähtee sitten tolla keskiöllä säätämään. Eli nyt tuossa on 122/68mm niin varmaan 113/68mm kävisi siis uusien kampien kanssa paremmin.

Olenko ihan kujalla?

^ Loppupeleissä se ketjulinja niin kovin olennainen ole. Jos ja kun ratas mahtuu pyörimään niin homma toimii.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti
    Myykö joku kivijalkaliike hyllystään 11mm kuusiokoloavainta PK-seudulla ? Vapaarattaan irroitus näyttäisi vaativan sellaista.

Tsekkaa IKH.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tchegge_ Katso viesti

Tsekkaa IKH, sieltä on löytynyt harvinaisempia kokoja eri työkaluihin

Eli vanhoissa kammissa tosiaan niitattu ne rattaat et sillä ei tee mitään. Internetin ihmemaasta löysin tälläisen . Tuossa siis NW ja menee nelikanttikeskiöön. Varmaan menee myös tuo keskiö uusiksi kun on näköjään rahiseva ruostekasa se myös. Uuden kun saa kympillä niin varmaan kannattaa. Mites sen ketjulinjan kanssa jos lähtee sitten tolla keskiöllä säätämään. Eli nyt tuossa on 122/68mm niin varmaan 113/68mm kävisi siis uusien kampien kanssa paremmin.

Olenko ihan kujalla?
    Nelikanttikampien tiedoissa yleensä sanotaan suositeltava keskiöakselin pituus, sitä on vaikea päätellä mistään. Sopivuus riippuu täysin kammen muotoilusta. Keskiölaakereita saa Suomestakin melko edullisesti, eli järkevintä lienee epätietoisena hankkia ensin kammet, ja sovittaa niitä nykyiseen akseliin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Tsekkaa IKH, sieltä on löytynyt harvinaisempia kokoja eri työkaluihin

Sieltä katsoin heti tokana Motonetin jälkeen, verkkokaupassa ainakin vaan ei-oota. En viitsinyt lähteä liikkeestä toiseen haahuilemaan.

Pistin jo saksasta tulemaan parin muun työkalun kanssa.

11mm avainta ilmeisesti tarvitaan maailmassa vaan vapaarattaan ja vanhojen mersujen jarrukenkien irroitukseen.

^Ilmeisesti et omista 1/2" räikkää tai muutakaan vastaavan kokoista väännintä, että oisit vaan hylsyn ostanu?..tai hylsyn ja vääntimen?
    Nuo on huomattavasti parempia etenkin jos joku on tiukasti kiinni.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

Muiten joo kuusiokärkihylsy jos olisi löytänyt jostain pitkänä, se avain pitää tuoda jarrujen puolelta navan läpi.

Siksi kysyin josko nopealla vastauksella olisi löytynyt. En mä viitsi kesälomaani viettää etsimässä 10 euron palikkaa.

Voi olla että ennenkin kysynyt mutta taas, toimiiko keskenään https://r2-bike.com/SRAM-Force-22-Rear-Derailleur ja https://r2-bike.com/SRAM-X01-Trigger...11-speed-right ? Tarkoitus modata maantiepyörä suoralle tangolle ellei mene järkevään hintaan kaupaksi. Tiedän että Apexilta löytyy yhteensopiva mutta kevyempi kiinnostaa.

Terve. Aloitteleva pyöräilyharrastaja täällä. Kysyisin minkälaisen työkalun kuvassa esiintyvä, nuolella merkitty osa tarvii? Joskus tulevaisuudessa eturattaan vaihto tulee kuitenkin eteen ja noiden kampien irroitukseen on kyllä työkalut tulossa mutta nuo mutterimainen osa vielä hämää. Entä mitähän nuo tekstit meinaa tuossa..

^Tuo saattaisi irrota Shimano Hollowtech -keskiön avaimella. Jos mutterin ulkohalkaisija on 44 mm ja siinä on 16 koloa, niin sitten se on semmoinen. M32 x 0.75 on kierre.

^^Jotkut keskiöt vaatii oman avaimen. Jos Shimanon niin Malamuutin ohje toimii. Itse irrottanut jopa putkipihdeillä, laakerin ympäri teippiä tai vastaavaa, kunnon ote ja vääntö, irtoaa takuulla.

Halkaisija näyttäisi olevan 44mm ja 16 koloa löytyy. Etsinpä käsiini tuollaisen avaimen. Kiitos. Edit: Ehkä ei tarvitsekaan etsiä koska Roselta tilaamassani työkalupakissa näyttäisi olevan siihen työkalu. Tuotakuvauksessa lukee Bottom bracket tool for Hollowtech II cranksets

^Kerrankin käy tuuri!

Mikä tällainen roller brake on, siis toimintaperiaate. Fillari oli Bianchi Cameleonte.

Eikös tuo ole ihan vaijerikäyttöinen rumpujarru. Ja tuo levy toimii jäähdytyselementtinä.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •