^Force & Garbaruk myös toimii.
^Force & Garbaruk myös toimii.
Reilun puoli vuotta ajanut nyt uudella Cruxilla pääasiassa hiekkateitä. Tästä ei voi sanoa että mukava peli. Pyörä on käytännössä maantiepyörä johon menee leveetä kumia. Nopee, kisanen, ehkä hieman vihanen. Sopii mulle, mutta mukavaksi tätä ei voi sanoa. Mukavuuden tähän varmaan voisi tehdä +40mm kumeilla ja matalilla paineilla.
Ensikosketus myös sähkövaihteisiin, toimii kuin ajatus, mutta väitän, että mekaaninen on "sulavampi" vaihtamaan. Plus tykkään Shimanon mekaanisissa siitä, että vaihdetta voi vaihtaa nopeasti pienemmälle 2-3 ratasta isolla vivun liikkeellä. Sähkösissä näissä tarpeissa joutuu näppäilyhommiin. Kokonaisuudessaan kuitenkin, sähköt on paremmat. Mm dropeilta ajaessa vaihaminen huomattavasti mukavampaa.
Contenttia:
Crux 54, Easton EC90 sl kammet, wolftoothin 42 ratas, takana 11-40 XT pakka. GRX di2 ja kiekkoina Newmen Gen2 puolattuna sapim cx rayllä mcarbonin jollekkin keventelykehille. Painoa xtr polkimien ja pullo/garmin telineiden kanssa 7,8 kg.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Olen kai tämän jossain ketjussa kertonutkin: jonkun Belgian kevätklassikkokisan aikana Magnus Bäckstedt - joka mielestäni on ehdotonta ykkösluokkaan Eurosportin asiantuntijakommentaattorina - mainitsi ettei henkilökohtaisesti oikein tykkää sähkövaihteista ja että ne ovat yksi syy kisoissa yllättävän usein nähtyihin pyörän vaihtoihin.
Moottori suorittaa vaihdon niin suurella voimalla että se voi tietyissä tilanteissa vääntää korvaketta juuri sen verran että tulee ongelmia eikä hienosäätö kesken kisan riitä eikä ehkä onnistukaan.
(Voi toki olla ettei meistä kukaan pyöritä kampia semmoisella voimalla vaihtoa tehdessään että seuraus voisi olla sama kuin prokuskeilla...)
^Itse en tietoisesti yleensä kevennä vaihtaessani, eivätkä vaihteet rusahtele hirveän usein. Oletan keventäväni oikea-aikaisesti, vaikka toiminto ei olekaan tietoinen, sillä olen vaihtanut monta kertaa ja säätänyt vaihteet itselleni sopivaksi.
Tenniksessä, jalkapallossa, jääkiekossa ja monessa muussa lajissa nähdään uskomattoman tarkkoja ja nopeita aivojen suorittamia laskutoimituksia ja toimintojen ajoituksia muuttuvassa tilanteessa. Miksi näin ei olisi pyöräilyssä vaihteita vaihtaessa.
Shimanolla on ne viisi eri nopeutta vaihtamis tapahtumaan. Käytän niistä keskimmäinen eli normal. Kokeillut myös seuraavaksi nopeinta eli fast. Sitä voisi ehkä omalla ajotavallani kuvata väkivaltaiseksi. Vaihtamisnopeus, kampinopeus ja "kevennys" eivät olleet jotenkin synkassa.
^ Koska huippupyöräilijät eivät ole valikoituneet lajiinsa ensisijaisesti hienomotoristen kykyjensä perusteella?
Myönnän että Bäckstedin kertoma olisi jonkun fillarifoorumisen esittämänä ollut minusta pelkkää hölynpölyä.
Sellainen fiilis itsellä, että mekaaninen vaihto "joustava/pehmeä" , ja elektronin täsmällinen ja lyhyt. Mekaanisessa pidempi käden liike jotenkin vielä korostaa tunnetta, joskus tuntuu ihan kuin vaihtoliikkeellä nostaisi ketjua seuraavalle rattaalle. Itse vaihtotapahtuman ero taitaa olla jotain 0,1 sek riippuen vähän merkistäkin
Kuulemma pro teamit lähes ensi töikseen vaihtaa kaikki vaihtajankorvakkeet vahvempiin. Kuulostaa aika loogiselta, eli jos pyöräilijä kaatuu niin matka ei ainakaan keskeydy siihen korvake vääntynyt tai antanut periksi.
Jos ruuvaat akkukoneella momentilla puuhun niin riippuen puun kovuudesta kanta voi mennä liian syvälle, jäädä sopivalle korkeudelle tai liian ylös. Käsin ruuvaamalla saat kannan jäämään sopivalle korkeudelle.
Samoin sähkövaihtaja siirtää ketjua sille annetun käskyn mukaisesti välittämättä käytetystä voimasta, kampinopeudesta ym joten voi se ainakin teoriassa vääntää korvaketta jos voimaa on.
Eturattaiden kohdalla Shimano suosittelee käytettäväksi sen omia rattaita. Toisten valmistajien rattaat eivät välttämättä kestä vaihto tapahtumaa. En sulje pois sitä vaihtoehtoa että suositus on kauppapoliittinen.
Kyllä nyt sitten taloja rakentamaan ruuvimeisselillä
Miksi pitäisi? Minusta tuo oli hyvä vertaus vakioidusta vääntömomentista ja sen vaikutuksista. Samaa harmittelin kun terassia laajensin.
Pistin momentin täysille, ja sormella säädin ruuvinkannat samaan syvyyteen.![]()
Tohon on saatavilla ihan syyvyyden rajoittimia.
^Eipä ammattimiehet miehet rajoittimia tai momentteja säätele, sitä vaan ruuvataan!
No ei niin. Eikä kyllä pyörässäkään, oma käsi sanoo click kun tarvittava momentti on saavutettu.
Onks kellään gravelii?
Meni jo muodista.
Jos meinaa kevällä 23 ajella, niin joko alkaa olla kiire tilaamisen kanssa? Jos itse haluaa valita värit ja osat.
Täälläkin käsi sanoo "Klick" vaikka avaimen omistaakin, seikka jota ei yleensä muista.
jos laittaa tällä viikolla sähköpostia firman toimarille niin ehkä saa naksumattoman ohjainlaakerin greiveliin 2023
^
Tyhmä kysymys tai sitten minulta on mennyt jotain ohi, mutta kysyn kuitenkin:
Eikö se laakeri olisi helpompi ostaa vaikka kaupasta kuin kysellä firman toimarilta? Epäilen että jos kyselisin oman työpaikan/firman toimarilta niin en saisi ikinä laakeria, edes naksuvaa.
^Sama juttu, laakereita löytyy puodista eikä toimareilta.
Onko porukoilla mitä mielipidettä Kona Rove LTD pyörästä? Osa foorumilaisista hehkuttaa teräsrungon puolesta ja osa taas vastaan. Itseäni on alkanut kiehtoa teräs runkomateriaalina hiilikuidun sijaan. Olisiko tuollainen Kona Rove järkevä pyörä kun ajot olisivat soratie/asfaltti sekoitusta ja ehkä myös poluilla ajoa. Vai olisiko järkevämpää sijoittaa hieman enemmän ja ostaa Kiinan hiilikuitu graveliin?
^Rove on hieno ja järkevä valinta. Ostaisin itsekin jos tarvitsisin.
Rove LTD ilman muuta, ehkä teräs ei paras mutta on siinä jotain ainakin bulkkikuituisiin verrattuna!
Nykyinen Rove L TD on hieno. Mekaaniset levarit tosin. Sutra LTD?![]()
Kappas joo, sekoitin DL. Aina parempi! Shimanon GRX 400/600 ei ole omaan mieleen, mutta se on sitten makuasioita.
Kirjanmerkit