
Alkujaan tämän lähetti
xc-pyöräilijä
Netti on kyllä pullollaan videoita kuinka qr taipuu, en kuulu kirkkoon, joten jätän uskomiset sitä tarvitseville. Siihen, kuinka moni ajaa gravelillaan niin rajusti, en ota kantaa. Mutta omana gravelina toimii cyclo, jolla ajan myös maastoa pyörää säästelemättä, joten olen iloinen kun siitä läpiakselit löytyy.
En ole insinööri, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen ei se pikalinkku minnekään taivu ja vaikka taipuisi, ei sillä olisi merkitystä, koska se ei ole akseli. Akseli on navassa ja pikalinkku ainoastaan kiinnittää navassa olevan akselin rungon korvakkeisiin. Niin kauan kuin akselin päät pysyy korvakkeissa paikoillaan, mikään siinä naparakenteessa ei taivu yhtään minnekään.
Marginaalista eroa voi syntyä siitä, että läpiakseli saattaa jäykistää haarukoita enemmän kuin pikalinkkusysteemi. Eli jos on löysät haarukat, läpiakseleilla ne voi tuntua jäykemmiltä. Jos haarukan putket tai jalat ei jousta, on melkolailla sama, millä systeemillä kiekko on kiinni. Mutta jos vaikka kokeilette ruuvata pelkän läpiakselin ilman kiekkoa runkoon tai takahaarukkaan paikoilleen, niin ei siitä kyllä sellainen olo tule, että se tuottaisi mitään merkittävää jäykkyyhyötyä. Väittäisin myös, että harvempi on ajanut samaa runkoa tai etuhaarukkaa sekä pikalinkullisena että läpiakselisena, jolloin on ihan mahdotonta tietää, että mistä ne mahdollisesti havaittavat jäykkyys-/löysyyserot syntyy.
Ainoa asia, missä läpiakselisysteemi eroaa oleellisesti pikalinkusta, on se että se poistaa user erroreiden aiheuttamat kiekkojen vahinkoirtoamiset. Kaikki muu on pääasiassa markkinointia.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit