GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 382 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 282 332 372 380 381 382 383 384 392 432 482 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.431 - 11.460 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #11431
    Teknisesti parempi ratkaisu ei ole mikään uskon asia. Pikalinkku liukuvissa dropouteissa käyttää puristusvoimaa akselin/kiekon paikallaan pitämiseen, kun läpiakselissa puristusvoima pitää ainoastaan akselin momentissa.
    1X toisaalta ei ole mikään markkinamiesten uusi keksintö, meikäläisen vintage tunturi on esimerkiksi 1X.

  2. #11432
    K.Kuronen Guest
    Mun läpiakselit on väljiä sekä kiekon napaan, että dropoutteihin, eli toimivat ymmärtääkseni aivan samoin, kuin pikalinkutkin. Sovitteen napaan ja droppouttiin pitäisi olla luokkaa prässättävä, että voimat välittyisivät akselin kautta.

  3. #11433
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    "Gravel Grinding" -fillarit

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mun läpiakselit on väljiä sekä kiekon napaan, että dropoutteihin, eli toimivat ymmärtääkseni aivan samoin, kuin pikalinkutkin. Sovitteen napaan ja droppouttiin pitäisi olla luokkaa prässättävä, että voimat välittyisivät akselin kautta.
    Mitä ihmettä. Kaikki läpiakselit mitä olen nähnyt ja kaikki itsellä (olisko 6 vai 7 paria) istuu kuin valettu sekä end capit dropouteihin että akselit napoihin ja runkoihin. Edit: Eikun korjaan, yhdessä maasturissa takana dropoutit ei keskitä millilleen paikalleen, mutta yhdessäkään ei kyllä navat heilu akseleiden ympärillä vaikka olisi kiristämättä.

  4. #11434
    K.Kuronen Guest
    ^jos otat kiekon pois ja työnnät läpiakselin napaan, niin liukooko sisään vaivatta?

  5. #11435
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^jos otat kiekon pois ja työnnät läpiakselin napaan, niin liukooko sisään vaivatta?
    Sama väljyys siellä on qr akseleissa ja läpiakseileissa, mutta jos ei puhuta menninkäisistä ja oravista, yli satakiloinen kuski kyllä huomaa kummat on alla. Jäykkyys paranee merkittävästi akselin paksuuden kasvaessa, en ikinä ottaisi enää qr omaan pyörään. Ja esimerkiksi Canyonin integroitu kahva läpiakseliin on loistava.

  6. #11436
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Näissä "tuntemuksissa" on vahvasti mukana usko. Mutta tärkeintähän on se, että pyörällä ajetaan.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  7. #11437
    Aamen.

    PS: Kuva saattaa sisältää tuotesijoittelua.


  8. #11438
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Näissä "tuntemuksissa" on vahvasti mukana usko. Mutta tärkeintähän on se, että pyörällä ajetaan.
    Netti on kyllä pullollaan videoita kuinka qr taipuu, en kuulu kirkkoon, joten jätän uskomiset sitä tarvitseville. Siihen, kuinka moni ajaa gravelillaan niin rajusti, en ota kantaa. Mutta omana gravelina toimii cyclo, jolla ajan myös maastoa pyörää säästelemättä, joten olen iloinen kun siitä läpiakselit löytyy.
    Embrace the moment

  9. #11439
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kaikki eivät vaan huomaa mitään eroja omassa ajossa ja sitten nauretaan, kun toisille tuokin on selkeä ero.

    Jokin aikaa sittenhän foorumilla toitotettiin, ettei kukaan voi koskaan tarvita yli 46t eturatasta maantiellä.

  10. #11440
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Näissä "tuntemuksissa" on vahvasti mukana usko. Mutta tärkeintähän on se, että pyörällä ajetaan.
    Niin puolin jos toisin.

  11. #11441
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Netti on kyllä pullollaan videoita kuinka qr taipuu, en kuulu kirkkoon, joten jätän uskomiset sitä tarvitseville. Siihen, kuinka moni ajaa gravelillaan niin rajusti, en ota kantaa. Mutta omana gravelina toimii cyclo, jolla ajan myös maastoa pyörää säästelemättä, joten olen iloinen kun siitä läpiakselit löytyy.
    En ole insinööri, mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen ei se pikalinkku minnekään taivu ja vaikka taipuisi, ei sillä olisi merkitystä, koska se ei ole akseli. Akseli on navassa ja pikalinkku ainoastaan kiinnittää navassa olevan akselin rungon korvakkeisiin. Niin kauan kuin akselin päät pysyy korvakkeissa paikoillaan, mikään siinä naparakenteessa ei taivu yhtään minnekään.

    Marginaalista eroa voi syntyä siitä, että läpiakseli saattaa jäykistää haarukoita enemmän kuin pikalinkkusysteemi. Eli jos on löysät haarukat, läpiakseleilla ne voi tuntua jäykemmiltä. Jos haarukan putket tai jalat ei jousta, on melkolailla sama, millä systeemillä kiekko on kiinni. Mutta jos vaikka kokeilette ruuvata pelkän läpiakselin ilman kiekkoa runkoon tai takahaarukkaan paikoilleen, niin ei siitä kyllä sellainen olo tule, että se tuottaisi mitään merkittävää jäykkyyhyötyä. Väittäisin myös, että harvempi on ajanut samaa runkoa tai etuhaarukkaa sekä pikalinkullisena että läpiakselisena, jolloin on ihan mahdotonta tietää, että mistä ne mahdollisesti havaittavat jäykkyys-/löysyyserot syntyy.

    Ainoa asia, missä läpiakselisysteemi eroaa oleellisesti pikalinkusta, on se että se poistaa user erroreiden aiheuttamat kiekkojen vahinkoirtoamiset. Kaikki muu on pääasiassa markkinointia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #11442
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.030
    Rondo Mylc
    68 asteen keula ja pitkä etuosa muutenkin
    https://rondo.cc/introducing-the-mylc,647,pl


  13. #11443
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    378
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Jokin aikaa sittenhän foorumilla toitotettiin, ettei kukaan voi koskaan tarvita yli 46t eturatasta maantiellä.
    Tämän letkautuksen lienee päästänyt suustaan joku joka ei ole koskaan polkupyörällä ajanut kauppareissua pidemmälle

    JKO:n postaama Rondo aivan jäätävän hieno.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  14. #11444
    Olisiko antaa mitä suositusta Graveli pyöräksi 3000-3500 euron hintahaarukkaan? Tarkoitus olisi ostaa maantiepyörän kaveriksi ja ajot olisi maantie/soratie lenkkiä pääsääntöisesti. Lisäksi olisi tarkoitus jos talvella myös ajelisi sopivilla keleillä ulkonalenkkiä.

  15. #11445
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.709
    Herrajumala kun tuo Rondo on ruma!

  16. #11446
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Täytyy kyllä myöntää että kulmikas muotoilu on varsin onnistunut. Tykkään kyllä. Ainoa joka pistää silmään on suht perinteinen ohjaamo. Kulmaa peliin vaan.

  17. #11447
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Herrajumala kun tuo Rondo on ruma!
    Komppaan.


  18. #11448
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Rondossa ihmetyttää tuo massiivinen haarukan ja emäputken purje. Tuolla suunnittelulla luulisi, että aerodynamiikkaan olisi edes hieman kiinnitetty huomiota. Tämäkään ei jatkoon, rumimpia pyöriä hetkeen.

  19. #11449
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    1.998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Herrajumala kun tuo Rondo on ruma!
    Kyllä varmaan joku noitakin ostaa. Toivottavasti ei tällä talousalueella, ettei tarvitse katsella.
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  20. #11450
    Tossa messuvideota Rondosta ja paljon muustakin:

    https://www.youtube.com/watch?v=O5lPUnjh8oU

  21. #11451
    Liittynyt
    06/2015
    Paikkakunta
    Kangasala
    Viestit
    92
    Ajelen melkolailla 40/60 hiekalla ja asfaltilla ja alkoi tehdä mieli päivittää nykyinen muutaman vuoden ikäinen cyclo/gravel tuoreempaan ja parempaan. Tällä erää mieltä polttelevat 3T Exploro ja Trek Domane. Canyonin Grizl voitti jonkun gravel-vertailun, mutta ei jostain syystä innosta itseäni vaikka Canyonin maasturi komerosta löytyykin. Onko 3T:stä ja Trekistä kokemuksia, ja suosituksia tai varoituksia? Hintaskaalani on noin 3000-5000 eur. Onko eTap nyt must ja aivan verraton?

    Joku muukin on joskus jossain miettinyt samaa kuviota.
    3T Exploro 2022, Trek Rail 5 2022

  22. #11452
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kiloWatti Katso viesti
    Ajelen melkolailla 40/60 hiekalla ja asfaltilla ja alkoi tehdä mieli päivittää nykyinen muutaman vuoden ikäinen cyclo/gravel tuoreempaan ja parempaan. Tällä erää mieltä polttelevat 3T Exploro ja Trek Domane. Canyonin Grizl voitti jonkun gravel-vertailun, mutta ei jostain syystä innosta itseäni vaikka Canyonin maasturi komerosta löytyykin. Onko 3T:stä ja Trekistä kokemuksia, ja suosituksia tai varoituksia? Hintaskaalani on noin 3000-5000 eur. Onko eTap nyt must ja aivan verraton?

    Joku muukin on joskus jossain miettinyt samaa kuviota.
    eTap ei ole must. Itselläni oli edellisessä openissa 2x12 force axs ja tuo kahden rattaan systeemi on ainakin ihan paska, koska ketjun tippuminen edestä rajummalla alustalla kovaa ajaessa on vain ajan kysymys. Pyörässä oli myös sramin chain catcher, mutta sekään ei estä suoraan vedosta pudonnutta ketjua menemästä keskiön seudulle ja rikkomasta sieltä maaleja. Flat-top ketju on myös ärsyttävän äänekäs. Sramia voisin ottaa 1x12 maastovaihtajan kera, kun voi käyttää normaalia ketjua ja kunnollinen takavaihtaja pitää ketjun kyllä paikoillaan. Tosin pakkojen hinant on aika hirveitä. Nykyisessä openissa GRX Di2 42t eturattaalla ja 11-42 pakalla. Paljon hiljaisempi, kun voi ajaa normaalilla ketjulla, kahvatkin sopivat omaan käteen paremmin ja ketjut/pakat on aika reilusti halvempia. Jos tuon sähköjohdon kanssa pystyy elämään, niin sata kertaa sadasta ottaisin GRX Di2.
    Sotanorsu666 muokkasi tätä : 22.07.2022 at 09.03

  23. #11453
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Itsellä ollut Sramia ja Shimanoa sähköllä ja ilman. Nykyisessä 1x12 SRAM etap Rival mikä on pelannut moitteetta. Erittäin hyvä hinta-laatu suhde. Shimanon kaapeli- ja akkuvirityksiä en suostuisi enää laittamaan pyörääni.
    Maastopyörässä sramin eagle 1x12, joka myös toiminut virheettä.
    Ketjua en ole saanut putoamaan edestä koskaan vaikka pyörät on saaneet runtua aika huolella.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  24. #11454
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    ^Täysjäykässä 1x12 XX1 AXS ja toimii kyllä eikä myöskään juolahtaisi mieleen laittaa Shimanon "langattomia"

  25. #11455
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.895
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Ketjua en ole saanut putoamaan edestä koskaan vaikka pyörät on saaneet runtua aika huolella.
    Et siis koskaan ikinä missään millään pyörällä ? Hakisin loton Mutta tosiaan tuo ketjun tippuminen sramin kanssa on lähinnä ollut kahden eturattaan systeemien ongelma. Itsellänikin molemmat maastopyörät sramin osilla ja ketju pysynyt niissä toistaiseksi rattailla. Muistin virkistämiseksi vanha klassikkovideo youtubesta:

    https://www.youtube.com/watch?v=Tsk3zAZyLaQ

  26. #11456
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104

    "Gravel Grinding" -fillarit

    [QUOTE=Sotanorsu666;3160948]Et siis koskaan ikinä missään millään pyörällä ?


    Sramin 1x12 systeemillä ei ole pudonnut. Jos edessä vain sramin ratas ja oikein mittainen ketju niin auttaa asiaan.

  27. #11457
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Itse olen huomannut ketjun tippuvan useilla 1x kuskeilla grx800 kanssa. Di2 ja ilman. Tuo tilanne tulee siinä kohtaa, kun ajetaan kovaa alamäkeen missä monttu. Eli takaa on päällä pientä ratasta.

    2x ei noissa kohtaa tiputa ketjua, koska edessä on isompaa ratasta.

  28. #11458
    F. Kotlerburg Guest
    42t vs. 46t. Liekköhän niinkään merkitystä. Enpä tiedä. Rival 1x ei koskaan pudottanut ketjuja, vaikka lujaakin välillä isoihin mäkiin ajettiin. Shimanoista en sitten tiedä muuta kuin tuo 2x kytkimellisellä GRX810 vaihtajalla ei ole sitä myöskään tehnyt.

  29. #11459
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.246
    Yhdelläkään NW rattaisella ei ole pudonnut, ei maantiellä eikä maastossa. Viimeisessä 1x9 työmatkapyörässä satunnaisesti mutta oli aivan normiratas edessä.

  30. #11460
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Rival 1x on myös itsellä pitänyt ”aina” ketjut. Race Face NW eturatas.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •