GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 203 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 103 153 193 201 202 203 204 205 213 253 303 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.061 - 6.090 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6061
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Voimansiirrosta: Jos takapakka 11-28 ja edessä 1x niin mikä määrittää eturattaan maksimi koon. Maantiepyörästä kyse.
    Reidet.

  2. #6062
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.405
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Onko nuo dura-ace jarrukaapelit hintansa veroisia, huomaako eron esim sil-tec settiin? Oliko noissa polymeeripinnoitetuissa jokin että saattaa luistaa kiinnityskohdasta jarruihin?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    On niissä. Kevyemmät käyttää. Eikä joo saa laittaa kuin uudempin satuloihin, missä on sellainen isompi clamppi. R8000 ja vastavat.
    Jos käytössä muut jarrut ja epäilyttää kiinnityskohdan pito niin pinnoitteen voi hioa pois siitä kiinnityskohdasta. Vie hetken ja näyttäisi toimivan.

  3. #6063
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Nyt edessä 38 mutta tuleeko esteitä esim. 44:sen kanssa?
    Näkemättä sanoisin ettei tulee, tietenkin pitää takahaarukan alaputkessa olla tilaa, mutta luulen senkin kanssa tulevan juttuun, kun jos ahtaaksi menee niin siirtää ratasta vähän ulos päin, keinolla tai toisella.
    Välityksen suhteen 44 on ihan hyvä vielä: 44/28X2,15m=3,38m kampikierroksella pienin vaihde, tuolla kipuaa kotimaan mäetkin. Renkaan ymärysmitta ihan arvio, kun ei tiedä renkaan kokoa.

  4. #6064
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Päätön, reidet ei ole ongelma, siis tekninen kysymys kuten varmaan ymmärsit.

    TERU, takahaarukassa mainiosti tilaa, menee selkeästi suurempikin.

    Lähinnä kyse kun ei etuvaihtajaa niin tuskin takavaihtaja/pakka mitenkään vaikuttaa rattaan kokoon?

  5. #6065
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, reidet ei ole ongelma, siis tekninen kysymys kuten varmaan ymmärsit.

    TERU, takahaarukassa mainiosti tilaa, menee selkeästi suurempikin.

    Lähinnä kyse kun ei etuvaihtajaa niin tuskin takavaihtaja/pakka mitenkään vaikuttaa rattaan kokoon?
    Joo, ei se takavaihtaja tiedä minkä kokoinen ratas on edessä. Kunhan ketju on oikean pituinen, niin menee mikä vaan, jos sopii niin voi laittaa vaikka 60T eteen. Yleensä alkaa takahaarukan alaputki ahdistamaan jossain vaiheessa, kun mennään suurempiin kokoihin. Riippuu toki pyörästä, missä vaiheessa tila loppuu kesken.

  6. #6066
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Näin naksahtelee vaihteet kohdilleen SS häkkiselläkin eturattaan koosta riippumatta.

    Mutta eikö yli viidenkympin pakat jo kuutisenkymmentä kampiin tarttiskin?

  7. #6067
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Mutta eikö yli viidenkympin pakat jo kuutisenkymmentä kampiin tarttiskin?
    Edelleen riippuu pyörästä, käyttötarkoituksesta ja -tavasta. Mulla on läskissä 28T/11-46 enkä yhtään koe, että olisi liian pieni etulimppu.

  8. #6068
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^TERU, totta tuokin jos maantiellä ajelisi, itsellä tuossa FlatBarissa 10-52 takana ja korkeintaan naurettavalta näyttää, edessä 34... Tuo SRAM Eagle yhteensopivuus aiheuttaa moisen lienee, uusiin kiekkoihin sentään vain 11-48.

  9. #6069
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Mistähän johtuu ettei SRAM AXS appi ei suostu ottamaan yhteyttä vaihtajaan/vipuun? Onko jokin simppeli seikka mitä tyhmä ei tajua?

  10. #6070
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mistähän johtuu ettei SRAM AXS appi ei suostu ottamaan yhteyttä vaihtajaan/vipuun? Onko jokin simppeli seikka mitä tyhmä ei tajua?
    Simppelein mitä koittaisin on appi pois ja takaisin asentaen, mutta se nyt varmaan on jo koitettu. BT päällä? Akku ja patteri irti ja takaisin?

  11. #6071
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Ekan toimenpiteen tein jo, BT päällä mutta ei tunnista, akkua en vielä irroittanut. Jatketaan taas joskus harjoituksia...

  12. #6072
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Päätön, reidet ei ole ongelma, siis tekninen kysymys kuten varmaan ymmärsit.

    TERU, takahaarukassa mainiosti tilaa, menee selkeästi suurempikin.

    Lähinnä kyse kun ei etuvaihtajaa niin tuskin takavaihtaja/pakka mitenkään vaikuttaa rattaan kokoon?
    Niin, reidet rajoittaa, ei muut. Miten se takavaihtaja/pakka voisi vaikuttaa?

    1x sydeemilla voi myös käyttää takana lyhythäkkistä vaihtajaa, koska vaihtajan kapasiteetti ei tule vastaan. Ja tässäkin on aivan sama onko edessä 35 vai 60t ratas.

  13. #6073
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Näin naksahtelee vaihteet kohdilleen SS häkkiselläkin eturattaan koosta riippumatta.
    Joo, justiinsa noin 1x sydeemissa. 2x kanssa saa olla vähän tarkempi lyhythäkkisen kanssa, jos takana on isompaa pakkaa.

  14. #6074
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    44
    Tekis mieli heittää veslintua noilla SRAMin Force Etap AXS-vaihteistoilla. Asensin pyörään voimamittarin (spider) eli otin kammet irti. Homman aikana en omasta mielestäni koskenut etuvaihtajaan, mutta ilmeisesti jotain on muuttunut kun mittarin asentamisen jälkeen etuvaihtaja ei enää vaihda kunnolla isommalle kiekolle. Piti alkaa tsekkaamaan onko muilla vastaavia haasteita ja kyllä näyttäisi olevan. Olen youtubesta katsonut SRAMin ohjeet ja muutaman mekaanikon ohjeet, mutta en vaan saa tuota etuvaihtajaa pelaamaan kunnolla. Parhaiten se tuntuu pelaavan kun ohjeiden vastaisesti jättää rattaan ja vaihtajan väliin ~3 mm raon eikä valmistajan suosittelemaa 1-2 mm rakoa.

    https://www.youtube.com/watch?v=YoAdLwSk5Nw
    https://www.sram.com/en/sram/road/ca...axs-chain-drop

    Ihan mystinen vehje kun on näin herkkä säädöistään. Mitenhän tämän saisi pelaamaan kun ei tunnu valmistajan ohjeet auttavan?

  15. #6075
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Mistähän johtuu ettei SRAM AXS appi ei suostu ottamaan yhteyttä vaihtajaan/vipuun? Onko jokin simppeli seikka mitä tyhmä ei tajua?
    Aloitappa alusta. Eli olet siis onnistuneesti parittanut kaikki AXS kilkkeet? Ajanut flätbaarilla, todennut mahtavaksi mutta ainoa mitä puuttuukin data apista? AXS ei näy puhelimen Bluetooth osastolla jos sitä olet tiirailu.

  16. #6076
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Niinpä...

  17. #6077
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.692
    ^onko noi olleet paritettuna aiemmin johonkin toiseen puhelimeen? Jotkut laitteet hyväksyvät vain yhden pariliitoksen, eivätkä enää sitten julista itseään näkyvästi muille. Eli pitäisi ensin purkaa se vanha pariliitos.

  18. #6078
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Niinpä...
    No onko valmistajan vinkit tuubissa ynnä muissa medioissa jo tsekattu ja kokeiltu? Noissa omissa 2x red, 1x force AXS kamoissa ei ongelmaa ole esiintynyt. Mitä nyt kyselee että mikä pyörä kun jonkun suorituksen vetäsee. Mutta olet siis ajanut ja kaikki toimii mutta ei löydy luuria?

  19. #6079
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Mre, Ei muihin puhelimiin...

    Föhn, XX1 kyseessä, toimii kuin unelma muttei yhdistä aplikaatioon.

  20. #6080
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    ^Olisko puhelin vaan kranttu? Oletko kokeillut toista puhelinta?

    Mulla oli samoja ongelmia roboimurin kanssa. Xiaomin puhelin ja robo eivät tykänneet toisistaan. Piti kaivaa kaapista antiikkinen LG, jolla kaikki pelitti laakista.

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  21. #6081
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.238
    ^ No eikö toiminut Sonyllakaan?

  22. #6082
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Samsungin S sarjalainen, täytyy perehtyä. En ole muiden laitteiden kanssa mitään poikkeavaa.

  23. #6083
    Niinhän tuo viikko vierähti, mutta:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minimissääm 80cad pitäisi olla oikestaan jatkuvasti. Kannattaa hankkia vaikkapa edullinen kadenssimittari heti alkuun.
    Jotain perusmittaria olisi muutenkin tarkoitus hommata. Lähinnä matkojen mittaukseen oli ajatus, mutta pitääpä katsoa missä myös tuo ominaisuus.

    Vähän ehkä aliarvioin omaa polkemista, kyllä se tolla 12 vaihteellakin kuitenkin nousee tonne 70 päälle ja 11sta kun käyttää sen sijaan, niin 80 on aika lähellä, reilu 19 kierrosta laskeskelin 15 sekunnissa.
    Eikä toi tuntunu edes pahalta. Hikihän siinä lentää, mutta sehän on vain positiivistä.
    Ehkä toi isommalla vaihteella ajaminen tuntuu itselle luontevammalta, kun reisistä löytyy kyllä vääntöä, mutta juuri tuollanen aerobinen kunto on sitten huonommalla tolalla.

    Kovaa ajoa, niin siitä se sitten karttuu :P

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Samaa ajattelin itsekkin. Vaihda mielummin vaihdetta, kuin rattaita
    Tuli tuohonkin kiinnitettyä enemmän huomiota viime lenkeillä ja joskin tietty vaihdoin vaihteita ennenkin, niin se oli enemmän sellasta "poljetaan niin kauan ku jaksetaan tällä ja sitten laitetattan neljä pienemmälle" tyylistä.

    Nyt kun tohon kadenssiin kiinnitti huomiota ja yritti pitää sen siellä 80 huittavilla, niin tuli noita vaihteitakin käytettyä paljon "portaattomammin".
    Nyt tulee käytettyä huomattavasti enemmän 10-11 suorilla ja loppu pakkaakin ahkerammin.
    Yksinkertanen vinkki, mutta eipä tuotakaan tullut ajatelleeksi ennen, kun se joku mainitsi
    Kiitos siitä!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Pakkana täysverinen maastopakka - 10-51t!

    Muutoinhan tuo pyörä on ihan sopiva tieajoon - tielle sopivampi pakka - ja jos vauhdit noin korkeita niin kampiin toinen ratas, uudet kammet 50/38 ja etuvaihtaja vipuineen. Vaihteiston saa käyttöön 2x12 alalta laajemmin ja ketju hivelee pakan keskimmäisiä rattaita pääosan ajomatkasta.
    Kuski nauttii ajosta ja voimansiirto kestää...
    Tämä pitää laittaa kyllä vakavasti harkintaan. Pelkkä isompi eturataskin voisi ajaa asian, mutta eipä tuohon harmillisesti sellasta saakkaan ihan suoraa näemmä.
    Kuvittelin ensin, että ehkä siinä olisi joku raja miten isoa ne tukee tuolla niiden direct mountilla, mutta onhan noita 2x vaihteille yli 50 piikkisiä samalla kiinnityksellä.
    Pitää tutkia mahdollisuuksia.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sanoisin, että käyttötarkoitukseen vääräntyyppinen pyörä kyseessä.
    Tuli ehkä hieman väärin kirjoitettua käyttötarkotuksesta. Joskin tykkään tehdä noita vähän (itselleni, vielä) pidempiä lenkkejä asfalttipyöräteillä, niin valintaan vaikutti moni muukin seikka.
    Ihan jo ruumiinrakenteen ja ajoasentomieltykmyksen takia gravel/katupyörät oli poissuljettuja. Sitten taas maastopyörät ja jousitukset ei myöskään innostaneet, koska metsäreitit ei niinkään ole se oma juttu. Sitten taas tollaset citypyörätkään ei ihan vastaa sitä mitä haen, joskin niillä varmasti työmatkat yms sujuisikin.

    Tulee siis ajeltua 5-15km joka päivä duuniin ja harrastuksiin. Suurin osa pyöräteitä, mutta joitain hiekkapätkiä ja tasaisia polkuja tulee myös väliin. Tarkoitus olisi ajaa myös talvella säiden salliessa.

    Vaihtoehdoista mielestäni osui aika nappiin, joskin nuo välitykset voisi olla hieman erilaiset. Eikä sekään mikään katastrofi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    Pohdituttaa itseä tällaiset maastopyörävälitykset maantieajossa. Tässä tapauksessa ei ole maastopyörä kyseessä, mutta löytyy paljon tapauksia, joissa maasturilla, maastovälityksillä, -renkailla ja maantieajoon turhilla pomppukepeillä ajellaan kelveillä tahi yleisesti asvaltilla. Eikä siinä sinällään mitään, mutta menee vähän ominaisuudet harakoille. Maastorenkaatkin kuluvat maantiellä aika haipakkaan. Samoin kuin maastovälityksillä oleva voimansiirto. Eturattaalla saa tosiaan helpotusta jo paljon edellä kuvattuun tilanteeseen. Vaikka luokkaa 48-piikkistä eturieskaa kiinni, niin pakka kulunee hieman tasaisemmin ja vaihdevälit vähän lyhenee. Jos niitä alapään vaihteita ei kuitenkaan tarvi.
    Polvien kulumista ei kannata aliarvioida. Sitten, jos kosahtaa, ottaa päähän. Tommonen 500 kilometriä on vielä niin vähän, ettei sitä siinä ajassa huomaa, mutta kilometrien karttuessa viheliäiset kivut voivat alkaa. Voivat, toivottavasti ei.
    Vaihteisto olisi tosiaan voinut olla hieman fiksumpi. Ei tuo ketju tosin kovin vinossa ole tuolla 10-11 vaihteilla. En ihan tarkkaan tiedä mikä vaihde on täysin linjassa eturattaan kanssa, mutta on se selvästi painotettu tuonee isommille vaihteille. Pari pykälää isommilla rattailla olis tietty parempi.

    Eturattaan vaihto olis hyvä veto, mutta valitettavasti valikoimassa ei ymmärtääkseni ole isompaa saatavilla tuohon.

    Joskin tollanen "maastopyörämäinen" pyörä sopii itelleni parhaiten, niin yhtenä valintakriteerinä nimenomaan oli, ettei pyrässä ole jousitusta turhaan.
    Tossahan on tosiaan vielä hyvin sileät renkaat jotka sopii omaan käyttöön todella hyvin.
    Talveksi voi sitten katella nastoja ja viimmeistään sillon tulee käytettyä pienempiäkin vaihteita

  24. #6084
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Ensimmäistä kertaa tarkemmin voimansiirron osin perehtymässä. Mikä on raadin mielipide onko eturatas jo vaihtokunnossa vai vieläkö ajelee?
    Takapakka ei älyttömän kuluneelta näyttänyt omaan silmään.

    Nyt jos lähtee osia uusimaan mitä tilalle ja mitä täytyy osien sopivuuksissa ottaa huomioon?
    Pyöränä Giant Revolt Advanced Pro 1 2021

    Kammet: Praxis Zayante X Carbon, 32/48 ( https://praxiscycles.com/product/zayante-carbon/ )
    Samanlaiset tilalle vai jotain muuta? Pienempi ratas käytännössä käyttämätön.
    Kiinnitys taitaa olla standardi?

    Takapakka: Shimano CS-HG800-11 11x34 ( https://bike.shimano.com/en-EU/produ...-HG800-11.html )
    Sopiiko kaikki Hg-Ev vapaarattaalla olevat? Saatavuuden perusteella ei hirveästi taida vaihtoehtoja olla mutta jotain parempaa tilalle?

    Vaihteina tosin Grx815 Di2


  25. #6085
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Onko kenelläkään kokemusta miten titaaninen vaihtajankorvake tottelee suoraksi vääntämistä? Kyse on oikeastaan sliding dropouttiin integroidun korvakkeen mahdollisesta oikaisusta. Vaihteet hyppii kasetin keskellä ja en enää keksi oikein muuta kuin tuon syypääksi. Tosin sitten on ollut vino jo saapuessaan.
    Roots, bloody roots

  26. #6086
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jonitzi Katso viesti
    Ensimmäistä kertaa tarkemmin voimansiirron osin perehtymässä. Mikä on raadin mielipide onko eturatas jo vaihtokunnossa vai vieläkö ajelee?
    Takapakka ei älyttömän kuluneelta näyttänyt omaan silmään.

    Nyt jos lähtee osia uusimaan mitä tilalle ja mitä täytyy osien sopivuuksissa ottaa huomioon?
    Useampirattaisten isommissa eturattaissa on madallukset hampaissa nousuramppien kohdalla, joten näyttää kuluneelta heti kun eloksointi on poissa.
    Katso tarkkaan uusia rattaita, niin huomaat.

  27. #6087
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Jonitzin ratashan on melekein kuin uusi.

  28. #6088
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Turunen, oman käsitykseni mukaan titaani ei kestä kovasti vääntelyä...

  29. #6089
    Liittynyt
    04/2020
    Viestit
    67
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Useampirattaisten isommissa eturattaissa on madallukset hampaissa nousuramppien kohdalla, joten näyttää kuluneelta heti kun eloksointi on poissa.
    Katso tarkkaan uusia rattaita, niin huomaat.
    Tarkkaa kuvaa ei tahdo saada mutta muutamissa piikeissä urat/jäljet. Pari kertaa lenkillä ilmeisesti ketju hypännyt jostain yli ja jäänyt jumiin? Taakse pyöräyttämällä korjaantunut. Voiko urat johtua tuosta.



  30. #6090
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei johdu ketjun hyppimisestä, se olisi aiheuttanut paljon muutakin, vaihtajan korvake mutkalla ja häkin aisat solmulla, vähän aihetta keventäen. Työstön jälkiä kaikki tyynni, kulumattomat rattaat paljon ajoa vaan.

    Säädöt kohdilleen vielä kun ei ketju aina pysy piikeissään, tai rauhallisempaa menoa!

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •