HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 77 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 67 75 76 77 78 79 87 127 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.281 - 2.310 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Kertokaa tietämättömälle mitä hyötyä sorapyörässä on noista inserteistä? Enska yms käytössä ymmärrän kun jatkuvasti juurakossa/kivikossa pommittaa menemään niin suojaa kiekkoja.
    Voi ajaa matalemmilla paineilla rikkomatta vanteita. Ihan samat hyödyt kuin enska yms käytössä. Halpa vakuutus kalliille vanteelle. Itse ainakin tulee ajeltua välillä juurakoissa yms missä insertti takana voisi olla ihan ok, koska pidän aika matalat paineet renkaissa mukavuuden takia.

^ Just piti tulla tänne avautumaan vanteiden denttailusta. Tufot, ainakin noi 36-milliset, mutta kuvien perusteella myös leveämmätkin, on matalia iskupituudeltaan. 36 mm Swamperot on pari-kolme milliä matalammat kuin 33 mm Grifo TLR:t samoilla vanteilla. Tufon runko ei ole ihan sieltä mukavimmasta päästä ja niitä joutuu ajamaan matalammilla paineilla kuin Grifoja. Sen ja mataluuden seurauksena olen dentannut takavanteen lommolle kuukauden sisään kahdesti sellaisissa tutuissa paikoissa, joissa olen tottunut vaan ajamaan juuren tai kiven yli. Ilmatilasta tinkimällä saa toki helposti rutistettua renkuloiden painoa alaspäin, mutta jos sen seurauksena ne melkeinpä vaatisi insertit, on lopputulos +/-0.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikkke Katso viesti
    Kertokaa tietämättömälle mitä hyötyä sorapyörässä on noista inserteistä? Enska yms käytössä ymmärrän kun jatkuvasti juurakossa/kivikossa pommittaa menemään niin suojaa kiekkoja.
    Mä laitan rengasrikkojen todennäköisyyden pienentämiseksi pidempään kisaan, toki jos kiekot säästyvät siinä samalla niin vielä parempi. Eipä ne kai mitenkään välttämättömät ole.

Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee? Kotoa löytyy ihan tavallista stania.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee? Kotoa löytyy ihan tavallista stania.
    Mä olen vähän väärä henkilö vastaamaan, kun en ole ko. merkin renkailla ajanut, mutta muistaakseni WTB:n renkaiden kyljet eivät ole kovin tiiviit ja siksi valmistajan suosittelemaa litkua kannattaisi käyttää. Eiköhän ne kuitenkin Stansin litkuillakin tiivisty.

Toiveena n. 42-50mm. gravelrengas. Musta, hyvin rullaava ja toimii hiekalla kuin assullakin, eikä assulla kovin äänekäs. Mikä se olis ?

Panaracer GravelKing SK TLC tai WTB Venture. Ei ne huonosti rullaa vaikka ei ehkä parhaiten kaikista. Mustana saa molempia.

Gravelkingistä on kokemusta, tubeless helppo, mutta reikiä tuli helposti, enkä tykänny muutenkaan. Wtb:n kumeista ei kokemusta ole.

Mulla on ainakin kaikki wtb:n kumit tiivistyneet stanin litkulla. Rohkeasti vaan kokeilemaan.

Wtb tcs tanwall gravelkumit pitäisi litkuttaa. Kannattaako hankkia isosäikeistä litkua kuten wtb suosittelee?
    Hmm, outo suositus. Eikö ne hyvän kalvon tekevät litkut ole ihan toisenlaisia? Minusta ne isot säikeet/kuidut on isoja reikiä varten.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    On kyllä pienet erot. Tuo vanhempi G-One on kyllä tosi nopea rengas, mulla oli se joskus 35-millisenä cyclocrossissa. Haastavammissa olosuhteissa Thundero voi olla silti selvästi nopeampi, kun pitoa tarvitaan.

Tilasin Tubolightin insertit sorapyörääni kokeilumielessä, laitan tänne sitten raporttia kun olen kokeillut niitä. Ainakin Dylan Johnson käyttää vastaavia. Reilut 60 euroa rkakkosessa: TUBOLIGHT EVO Puncture Prevention Gravel Set | 28", 62,42 € (r2-bike.com). Korkea kilohinta tulee, kun nämä ovat niin kevyet
    Itellä on noi Tubolightit pyörineet alla tämän kauden ja ovat kyllä olleet hyvät 36 millisillä kumeilla. Pystyy ajamaan todella matalilla paineilla (n. 20psi) ilman, että rengas burppaa mutkassa tai vanne on solmussa. Leveällä kumilla ei varmaan ole niin suurta hyötyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Hmm, outo suositus. Eikö ne hyvän kalvon tekevät litkut ole ihan toisenlaisia? Minusta ne isot säikeet/kuidut on isoja reikiä varten.

"Note:
    WTB has found that tires with tan wall sidewalls are not always ready for tubeless when they are first fitted due to possible production fluctuations. If you have problems getting the tire tight, we recommend using a sealant with larger particles to better seal pores in the sidewall. Suitable sealing milk is available, for example, from Notubes (Race Sealant) Orange Seal or Tire Yogurt."

Tälläinen tieto lukee esim. R2 biken sivuilla.

Stani ei oikein paikkaa jos sattuu tihkuvakylkiset yksilöt. Kalvon tekevä litku, kuten orange ja effetto toimivat, kuten ohiampuja arvelikin. Tosiaan ei niillä isommilla kokkareilla ole tuon kanssa tekemisistä

Tässä flat bar graveliin renkaita pohdiskelen, ja vierintävastustaulukoita vertailen.

Mutta voiko MTB ja gravel kumeksien watteja vertailla suoraan toisiinsa? Hiukan ihmetyttää on likimain samoilla 2,3-2,4 bar paineilla MTB renkaat antaa matalampia watteja kuin n 40 mm gravel renkaat? Ja jatkuukohan tuo suhde lineaarisesti jos vertailu tehdään vaikka 3 bar paineilla?

Thunder Burt ja Race King menee 17-18 watin lukemissa, kun Contin Terra Speed ja WTB Riddler on n 22-27 wattia? (Nykyiset Rekon Racet on 26.5 W)

Toisin sanoen, käynkö ostamassa Thunder Burtit vai WTB Riddlerit? Kumpi menee maantiellä kevyemmin 20-25 kmh nopeuksissa? Vaikuttaako 2.25" renkaan ilmanvastus tuossa vielä yhtään mitään? Tuskin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Paksut GG renkaat

^samaa itse pohtinut. Omat vauhdit myös pääsääntöisesti 30 alle joten ilmanvastuksella ei juuri väliä. 2,2” Race Kingillä pari vuotta mennyt, bonuksena se, että kun tulee eteen maastopolkua jossa grävelirenkaalla oleva ajoseura on helisemässä, sen ajaa ihan ilokseen. Toki ajelen itse paljon BRR testien alhaisia vastuksia antaneita paineita alemmilla paineilla, luokkaa 1.5/1.8bar. Ei silti tunnu raskaalta ja soralla matalat paineet tuntuu nopeammalta kun nielevät epätasaisuudet.

Race Kingin kuvio on sen verran iso, että asfaltilla se pitää meteliä. Thunder Burt on varmaan hiljaisempi.
    hphuhtin muokkasi tätä : 11.07.2022 at 18.47

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Toiveena n. 42-50mm. gravelrengas. Musta, hyvin rullaava ja toimii hiekalla kuin assullakin, eikä assulla kovin äänekäs. Mikä se olis ?
    Rene Hersen Extralight sliksillä rullaa kavereita karkuun soralla ja asfaltilla. Nyt muutaman vuoden näillä ajellut ja muut renkaat tuntuu vaan ankeilta.

Kilsoja kertynyt kolmella parilla yhteensä ehkä 16000km ja kerran on sisuri puhjennut, tubelessina ei yhtäkään ongelmaa. Yksiäkään en ole puhki saanut vielä ajettua.

650b kehällä 42mm leveä kumi pitää Rondossani maantiepyöräisen sähäkkyyden, 48mm kumilla taas pito tuntuu keskuspuiston sorabaanoilla niin loputtomalta, että voi aerotangoissa pujotella kurveja ihan valonnopeutta.

Täällä onkin jo käsitelty vähän Tufon Thunderoita ja Speederoita. Satuin tuossa nettikauppoja kierrellessä huomaamaan, että sieltä on tullut myös uutta rengasta gravelpuolelle --> Swampero. Tuo näyttää aika hyvältä ja jos nyt olisi itselläni 700c kiekot pyörässä, niin ostaisin testiin. Kuvio lämmittää Continental Race King renkaiden ystävän mieltä. Ilmoitettu paino 430g. Löytyy heti hyllystä ainakin bike24, jos joku haluaa testailla.

https://www.bike24.com/p2523748.html

Tässä flat bar graveliin renkaita pohdiskelen, ja vierintävastustaulukoita vertailen.

Mutta voiko MTB ja gravel kumeksien watteja vertailla suoraan toisiinsa? Hiukan ihmetyttää on likimain samoilla 2,3-2,4 bar paineilla MTB renkaat antaa matalampia watteja kuin n 40 mm gravel renkaat? Ja jatkuukohan tuo suhde lineaarisesti jos vertailu tehdään vaikka 3 bar paineilla?

Thunder Burt ja Race King menee 17-18 watin lukemissa, kun Contin Terra Speed ja WTB Riddler on n 22-27 wattia? (Nykyiset Rekon Racet on 26.5 W)

Toisin sanoen, käynkö ostamassa Thunder Burtit vai WTB Riddlerit? Kumpi menee maantiellä kevyemmin 20-25 kmh nopeuksissa? Vaikuttaako 2.25" renkaan ilmanvastus tuossa vielä yhtään mitään? Tuskin.
    Pikkuvinkkinä, että isompi rengas on kovempi samoilla ilmanpaineilla, eli myös rullaa paremmin sileällä assulla/rullalla.

Oikeassa elämässä se liian kova rengas alkaa pomppimaan ja pehmeämpi on nopeampi

Eli siis samoilla paineilla et voi noita verrata.

20-25 nopeuksissa itse laittaisin vaan leveintä alle sopivaa rengasta. Thunder Burt on kyllä varmasti oikeastikkin nopeampi mitä riddler.

Yksi hyvä vaihtoehto olisi tufo thundero 44mm koossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Täällä onkin jo käsitelty vähän Tufon Thunderoita ja Speederoita. Satuin tuossa nettikauppoja kierrellessä huomaamaan, että sieltä on tullut myös uutta rengasta gravelpuolelle --> Swampero. Tuo näyttää aika hyvältä ja jos nyt olisi itselläni 700c kiekot pyörässä, niin ostaisin testiin. Kuvio lämmittää Continental Race King renkaiden ystävän mieltä. Ilmoitettu paino 430g. Löytyy heti hyllystä ainakin bike24, jos joku haluaa testailla.

https://www.bike24.com/p2523748.html
    Mutarenkaat kiinnostaa aina, mutta nämä ainakin äkkiä näyttävät kyllä liian mutaisilta, eli kuvio sortaa alta kantatessa.

En ole itse vielä keksinyt isohkon neliönappulan voittajaa mutarenkaaseen, jolla on tarkoitus ajaa myös siirtymät assulla. Eli rene herse/resolute edelleen voittajia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Pikkuvinkkinä, että isompi rengas on kovempi samoilla ilmanpaineilla, eli myös rullaa paremmin sileällä assulla/rullalla.
    Juu, totta. Normaalisti olen pitänyt noiden Rekon Race kumeksien paineet n 2 bar hujakoilla, mutta nyt nostin ne 3 bar:iin.

En päässyt vielä kunnolla testaamaan, mutta ainakin muksukärryn vetäminen noilla paineilla onnistui ihan hyvin.

Eli siis. Vaikka nyt 29 jäykkiksestä on tullut tuunattua lähinnä garavel-pyörä, niin mitään varsinaista syytä ei ole vaihtaa MTB renkaita gravel-renkaisiin. Mikään ei siis muutu.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mutarenkaat kiinnostaa aina, mutta nämä ainakin äkkiä näyttävät kyllä liian mutaisilta, eli kuvio sortaa alta kantatessa.

En ole itse vielä keksinyt isohkon neliönappulan voittajaa mutarenkaaseen, jolla on tarkoitus ajaa myös siirtymät assulla. Eli rene herse/resolute edelleen voittajia.
    Myös kuvioton slicksi sortaa aika kivasti alta. Tuli huomattua tämä konkreettisesti hakkilan päässä vantaanjoen varressa hiekkatiellä siinä pienessä shigaanissa mikä on siinä koirapuiston kohdilla. Pieni huolimattomuus, liian suuri tilannenopeus, etupää alta ja katon kautta ympäri. Nyt paranneellaan hetki vielä haavoja ja sitten taas kovaa ajoa. Hauskinta tuossa taoahtumassa oli tietenkin se, että oli vasta neljäs lenkki mitä kerkesin ajaa edellisen maastopyörällä pannuttamisen jälkeen ja onnistuin kaatumaan samalle puolelle vielä. Ei kehdannut mennä samalle lääkärille enää

Ennen ei ole ollut slicksien kanssa mitään probleemaa, mutta siperia opettaa. Vaihdoin strada biancat nyt maxxis receptoreihin(semi-slicksi), kun.sellaiset uudet sattui löytymään kotoa. Väliaikaisesti mennään noilla sitten kun ajamaan pääsee. Voi olla että hommaan taas 700c kiekot ja laitan nuo swamperot itse testiin. Openissa on paska, kun tuo 40mm kumi on maksimi 700c kiekolla. Tuo resolute kiinnostaisi muuten, mutta ei mahdu.

Juu, totta. Normaalisti olen pitänyt noiden Rekon Race kumeksien paineet n 2 bar hujakoilla, mutta nyt nostin ne 3 bar:iin.

En päässyt vielä kunnolla testaamaan, mutta ainakin muksukärryn vetäminen noilla paineilla onnistui ihan hyvin.

Eli siis. Vaikka nyt 29 jäykkiksestä on tullut tuunattua lähinnä garavel-pyörä, niin mitään varsinaista syytä ei ole vaihtaa MTB renkaita gravel-renkaisiin. Mikään ei siis muutu.
    No eipä ole.

3bar on älytön paine noille 2.25 renkaille. 44mm renkailla ei taida testissä edes asteikko riittää vastaaville paineille.

Myös kuvioton slicksi sortaa aika kivasti alta. Tuli huomattua tämä konkreettisesti hakkilan päässä vantaanjoen varressa hiekkatiellä siinä pienessä shigaanissa mikä on siinä koirapuiston kohdilla. Pieni huolimattomuus, liian suuri tilannenopeus, etupää alta ja katon kautta ympäri. Nyt paranneellaan hetki vielä haavoja ja sitten taas kovaa ajoa. Hauskinta tuossa taoahtumassa oli tietenkin se, että oli vasta neljäs lenkki mitä kerkesin ajaa edellisen maastopyörällä pannuttamisen jälkeen ja onnistuin kaatumaan samalle puolelle vielä. Ei kehdannut mennä samalle lääkärille enää

Ennen ei ole ollut slicksien kanssa mitään probleemaa, mutta siperia opettaa. Vaihdoin strada biancat nyt maxxis receptoreihin(semi-slicksi), kun.sellaiset uudet sattui löytymään kotoa. Väliaikaisesti mennään noilla sitten kun ajamaan pääsee. Voi olla että hommaan taas 700c kiekot ja laitan nuo swamperot itse testiin. Openissa on paska, kun tuo 40mm kumi on maksimi 700c kiekolla. Tuo resolute kiinnostaisi muuten, mutta ei mahdu.
    Samaa mieltä. Kuviottomat sliksit ovat vaaralliset, jos et jatkuvasti muista millä ajat. Ero pidossa asfaltilla/soralla on huima.

Mutta tosiaan tuollainen Swamperon kuvio sortaa vastaavasti assulla. Tuntuu aika inhottavalta kovaa ajaessa. Mun mielestä riittävän leveä nappula toimii kaikkialla hyvin. Pintojen erot tasoittuu hurricane ridgeillä. Vähän harmi, kun tuollaista kuviota ei taida olla muissa nopeissa renkaissa, kuin rene hersessä.

Mulla on noi Swamperot 36-millisinä lutteron työmatkakiekoissa alla tällä hetkellä ja musta niitten kuvio on hyvä. Rullaa asfaltillakin yllättävän ok:sti eikä käyttäydy mitenkään yllättävästi. Pitää soralla hyvin joka suuntaan. Oon ajellu niillä sellasta cx-henkistä lähinurkkien kurvailua eli omaa kovaa. Miinukset tulee (liian) matalasta profiilista ja ei mitenkään erityisen mukavasta runkorakenteesta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mulla on noi Swamperot 36-millisinä lutteron työmatkakiekoissa alla tällä hetkellä ja musta niitten kuvio on hyvä. Rullaa asfaltillakin yllättävän ok:sti eikä käyttäydy mitenkään yllättävästi. Pitää soralla hyvin joka suuntaan. Oon ajellu niillä sellasta cx-henkistä lähinurkkien kurvailua eli omaa kovaa. Miinukset tulee (liian) matalasta profiilista ja ei mitenkään erityisen mukavasta runkorakenteesta.
    Oletko mitannut/pystytkö mittaamaan onko leveys turvonnut yli ilmoitetun ? Jos rajusti venyy, niin nuo 40mm leveät voi unohtaa Openin rungon kanssa, jos haluaa pitää chainstayt ehjänä. Vähän kiinnostaisi testailla noita ja muutenkin taas hankkia 700c kiekot, kun huonosti löytyy mielenkiintoisia 650b kiekoille mistä olen kyllä muuten tykännyt, kun saa vähän leveämpää(mukavampaa) kumia alle.

Edit. Ei tarvitse mitata. Kerkesin jo tässä etätyöpäissäni tilaamaan 40mm swamperot ja 20mm sisäkapeat vanteet. Katsotaan miten leviävät, jos yli 40mm, niin tilataan sitten jotain muuta kumia alle.

Panin tilaten testiin tufo thunderot, 44mm.

Oletko mitannut/pystytkö mittaamaan onko leveys turvonnut yli ilmoitetun ? Jos rajusti venyy, niin nuo 40mm leveät voi unohtaa Openin rungon kanssa, jos haluaa pitää chainstayt ehjänä. Vähän kiinnostaisi testailla noita ja muutenkin taas hankkia 700c kiekot, kun huonosti löytyy mielenkiintoisia 650b kiekoille mistä olen kyllä muuten tykännyt, kun saa vähän leveämpää(mukavampaa) kumia alle.

Edit. Ei tarvitse mitata. Kerkesin jo tässä etätyöpäissäni tilaamaan 40mm swamperot ja 20mm sisäkapeat vanteet. Katsotaan miten leviävät, jos yli 40mm, niin tilataan sitten jotain muuta kumia alle.
    Voin mä ne mittaa nyt, kun olen maisemissa taas ihan vaikka yleisen mielenkiinnon vuoksi. Jos on tilarajoitteita, niin itse muuten laittaisin ennemmin leveämpää vannetta ja kapeampaa rengasta kuin kapeampaa vannetta ja leveämpää rengasta nyt tällä nykykokemuksella. Ennen olisin ollut enemmän toista mieltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Voin mä ne mittaa nyt, kun olen maisemissa taas ihan vaikka yleisen mielenkiinnon vuoksi. Jos on tilarajoitteita, niin itse muuten laittaisin ennemmin leveämpää vannetta ja kapeampaa rengasta kuin kapeampaa vannetta ja leveämpää rengasta nyt tällä nykykokemuksella. Ennen olisin ollut enemmän toista mieltä.
    No mittaa vaan, niin tiedän sitten vähän mitä odottaa.

Samaa mieltä rengas/vannekombosta, ehkä, mutta nyt mentiin budjetti edellä. Tässä toipilaana on ollut vähän liikaa aikaa pyöriä kaikenmaailman nettikaupoissa ja pankkitilin saldo vahvistaa tämän myös, joten nyt oli tingittävä jostain 649.99€ hiilikuitukiekot + 40mm swamperot toimitettuna, joten en voinut vastustaa kiusausta. Samalla rahalla olisi saanut DT:n alukiekot 240 hubeilla(ehkä joku 1400 malli), mutta tykkään korkeiden kiekkojen ulkonäkölisästä, niin nyt mennään novatecin sisuskaluilla ja 50mm kehällä. Itkupalsta nimeltä internet tarjoaa novatecin navoista aika paljon sontaa, mutta itselläni on käynyt joko hyvä tuuri menneisyydessä niiden kanssa tai sitten en vain ole niin tarkka napa-asioiden suhteen.

Itkupalsta nimeltä internet tarjoaa novatecin navoista aika paljon sontaa, mutta itselläni on käynyt joko hyvä tuuri menneisyydessä niiden kanssa tai sitten en vain ole niin tarkka napa-asioiden suhteen.
    Meillä on käynyt sama tuuri. Minulla on ollut Novatecin navat gravelissa nyt neljättä kesää alla, eikä mitään moitittavaa. Laakerit rullaa todella kevyesti ja vapaaratas pelaa kuin uusi. Kilometrejä n. 11500, ajettuna muulloinkin kuin vain kauniina poutapäivinä sunnuntaisin.

^ Tosin kymppitonni on yleensä vasta napojen sisäänajo

Meidän vanhimmat, tätä nykyä vaimon maasturissa olevat, DT 240 -navat on vuodelta 2005 ja vielä pyörii smoothisti alkuperäisin laakerein. Kilsoja on takana ylivarovaisestikin arvioiden vähintään 50000, mutta tarkasta luvusta ei ole mitään hajua.

36 mm Swampero on 38 mm leveä Belgium Plussilla, joilla renkaista yleensä tulee vähän isommat kuin joillain muilla vanteilla, joten olisko noin 37 mm 21 mm sisäleveällä vanteella. (Unohdin, että siirsin ne lutteron ykköskiekoille ennen reissuun lähtöä, kun ajoin yhden Steilacoomin rikki..) Huomioitavaa on, että Swamperoiden korkeus on vain 31,5 mm eli ne on todella matalat. 33 mm Grifo TLR on Belgiumeilla 36 mm leveä ja muistaakseni 33-34 mm korkea. Mun mielestä Grifot on mukavammat kuin Swamperot samoilla paineilla ajettuna ja rullauksessa ei ole mitään sellaista eroa, että voisin sanoa varmasti jompaa kumpaa nopeammaksi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •